Työtön opettaja ja aktiivimalli - mahdoton yhtälö!
Mikäli aktiivimalli kakkonen oikeasti tulee, ja jokaisen työttömän täytyy hakea 4 (realistisesti työllistävää) työpaikkaa kuukaudessa, minulta leikataan tuet. Olen nimittäin yliopistokaupungissa asuva vastavalmistunut aineenopettaja, joita palkataan lähinnä kerran vuodessa. Jos tässä haussa ei nappaa, niin sitten seuraava mahdollisuus on vuoden päästä. Lukukauden aikana työssäkäyntialueellani avoimia työpaikkoja ei todellakaan ole auki keskimäärin neljää kuukaudessa. Lyhyistä sijaisuuksista säästetään ja ne hoidetaan yleensä koulunkäyntiavustajilla tai sisäisillä järjestelyillä. Aivan älytön systeemi!
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Joihinkin kouluihin palkataan sijaisiksi/ koulunkäyntiavustajaksi ylioppilaaksi kirjoittanut, niin miten ihmeessä niillä maisterin papereilla ei pääse mihinkään? Iso osa duuneista sitä paitsi on sellaisia, että ne oppii siinä työssä vähitellen - ei koulun penkillä. Ei edes yliopistossa.
Ap jättää vaan sen "realistisesti työllistävän" pähkäilyn työkkärille. Työkkärihän itse laittaa työhönosoituksia lähinnä arpomalla ilman realismin häivääkään.
Jos ihan rehellisiä ollaan, en ole varma onko Suomessa mahdollisuutta edes opiskella hautausurakoitsijaksi. Ulkomailla (etenkin Yhdysvalloissa) on kyllä funeral service education, mutta epäilen vahvasti sellaisen löytymistä Suomesta. Toki jos meinaa oman hautaustoimiston perustaa niin sittenhän on tietenkin yrittäjyydelle omat koulutuksensa.
T: se hautaustoimistossa työskentelevä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööö, mikä estää sinua hakemasta muita kuin opettajan töitä?
Ainakin lehdissä on kirjoitettu, että haettavien työpaikkojen tulee olla sellaisia, joihin on oikeasti mahdollisuus työllistyä. Minulla on opettajan koulutus, ei sillä työllistytä sihteerin tehtäviin. ap
Höpöhöpö. Kyllä aineenope voi hakea esim myyjäksi, kääntäjäksi, sihteeriksi, siivoojaksi, kirjastoon, vaikka mihin.
Minäkin olen FM ja minulla on aineenopettajan koulutus ja olen tuotepäällikkönä rakennusalalla. Tätä ennen olen tehnyt myös mm graafikon töitä.
Älä nyt viitsi! Opettajiakin sitä paitsi palkataan koko ajan. Joku sairastuu, raskautuu jne.
Ja hae niitä muualtakin kuin sieltä omalta paikkakunnalta.
Historianopettaja kääntäjäksi? Myyjiksi palkataan opiskelijoita tai kaupallisen alan ihmisiä. Siivoojilta vaaditaan kyllä nykyään koulutus myös. Kirjastoalalla on valtavasti työttömiä jo entuudestaan ja sinne vaaditaan muodollinen pätevyys (kirjasto- ja informaatioalan opinnot 60 op). Yhtä hyvin voisit ehdottaa, että haen sairaanhoitajaksi!
Olen perheenäiti, enkä todellakaan ole valmis muuttamaan pois lasteni luota työssäkäyntialueeni ulkopuolelle lyhyiden sijaisuuksien vuoksi. Ei sellaista vaadita muiltakaan ammattiryhmiltä, miksi opettajilta?
ap
Jaa, minä olen ollut viimeisen viiden vuoden aikana myyjänä sekä siivoojana, ei ole laitoshuoltajan tai kaupallisen alan koulutusta (enkä ole opiskelija). Sisareni on kirjastonhoitaja ja hänen mukaansa työntekijöistä on pulaa, joutuvat tuuraamaan toisiaan lähialueen eri kirjastoissa, koska ei ole riittävästi työntekijöitä. Muodollista pätevyyttä ei vaadita, jopa alaikäisiä teinejä otetaan kesätyöntekijöiksi.
Mutta tekosyitähän nämä vain ovat, kun ei oikeasti työnteko kiinnosta. Jos tosissasi olisit huolissasi tuloistasi, hakisit kyllä niitä muitakin töitä.
Missä päin on pulaa kirjastotyöntekijöistä? Itseäni kiinnostaisi kovasti.
Ei pidä paikkansa, että opettajien paikkoja olisi vain silloin tällöin auki. Koko ajan aukeaa erinäisiä paikkoja, kun ihmiset jäävät äitiyslomille, sairauslomille ja vuorotteluvapaille kesken lukuvuoden. Aineenopettajan paikkoja voi olla huonosti, mutta resurssiopettajia, erityisopettajia ja luokanopettajia on tämän tästä auki. Virka on tietty eri juttu, mutta kuka työtön nyt luulisi sellaisen lennosta saavankaan?
Ruuhkautetaan eduskunta. Avustajien töitä osaa tehdä kuka tahansa ja siihen ei tarvitse koulutusta. Joka kuukausi hakee 4 eri ministerille tai kansanedustajalle avustajaksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole tämänkään aktiivimallin kannattaja, mutta tämä on jo ainakin toinen, joka kitisee aineenopettajien haasteista.
Se on sama henkilö, joka näitä opettaja-aloituksia tekee. Hänet on helppo tunnistaa puheenparresta. Hän ei pysty lopettamaan vaikka haluaisi, joten yritetään ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin lehdissä on kirjoitettu, että haettavien työpaikkojen tulee olla sellaisia, joihin on oikeasti mahdollisuus työllistyä. Minulla on opettajan koulutus, ei sillä työllistytä sihteerin tehtäviin. ap
Höpöhöpö. Kyllä aineenope voi hakea esim myyjäksi, kääntäjäksi, sihteeriksi, siivoojaksi, kirjastoon, vaikka mihin.
Minäkin olen FM ja minulla on aineenopettajan koulutus ja olen tuotepäällikkönä rakennusalalla. Tätä ennen olen tehnyt myös mm graafikon töitä.
Älä nyt viitsi! Opettajiakin sitä paitsi palkataan koko ajan. Joku sairastuu, raskautuu jne.
Historianopettaja kääntäjäksi? Myyjiksi palkataan opiskelijoita tai kaupallisen alan ihmisiä. Siivoojilta vaaditaan kyllä nykyään koulutus myös. Kirjastoalalla on valtavasti työttömiä jo entuudestaan ja sinne vaaditaan muodollinen pätevyys (kirjasto- ja informaatioalan opinnot 60 op). Yhtä hyvin voisit ehdottaa, että haen sairaanhoitajaksi!
Olen perheenäiti, enkä todellakaan ole valmis muuttamaan pois lasteni luota työssäkäyntialueeni ulkopuolelle lyhyiden sijaisuuksien vuoksi. Ei sellaista vaadita muiltakaan ammattiryhmiltä, miksi opettajilta?
ap
Jaa, minä olen ollut viimeisen viiden vuoden aikana myyjänä sekä siivoojana, ei ole laitoshuoltajan tai kaupallisen alan koulutusta (enkä ole opiskelija). Sisareni on kirjastonhoitaja ja hänen mukaansa työntekijöistä on pulaa, joutuvat tuuraamaan toisiaan lähialueen eri kirjastoissa, koska ei ole riittävästi työntekijöitä. Muodollista pätevyyttä ei vaadita, jopa alaikäisiä teinejä otetaan kesätyöntekijöiksi.
Mutta tekosyitähän nämä vain ovat, kun ei oikeasti työnteko kiinnosta. Jos tosissasi olisit huolissasi tuloistasi, hakisit kyllä niitä muitakin töitä.
Missä päin on pulaa kirjastotyöntekijöistä? Itseäni kiinnostaisi kovasti.
Pienellä paikkakunnalla Etelä-Suomessa, kirjastoja on paikkakunnalla yksi ja lähialueella kolme.
Eihän se herkkua ole, varsinkaan jos on pitkän koulutuksen käynyt, mutta maailma ei vaan toimi niin, että jokainen kouluttautuu haluamalleen alalle ja ne, joille ei riitä sen alan hommia syystä tai toisesta, voivat jäädä kotiin syljeksimään kattoon, koska "ei ole töitä". On aloja, mihin ei vaadita mitään koulutusta ja työntekijöistä on pulaa. Tällä onkin jo esimerkkejä annettu, mutta en huomannut tätä: ravintola-ala. Joo, osaan hommista vaaditaan kokemusta tai jopa koulutustakin. Kuitenkin isolle osalle riittää hygieniapassi ja maksimissaan anniskelupassi siihen päälle. Jos ei näitä ole, voi hakemukseen kirjoittaa, että on valmis nämä suorittavaan välittömästi saatuaan varmistuksen työstä. Yleensä työt pystyy aloittamaan jo ennen kuin on näitä passeja vielä saanut, mutta hankittava ne on. Eivät maksa montaa kymppiä. Olen ollut isossa ravintola-alan yrityksessä töissä ja valehtelematta koko ajan oli tarve työntekijöistä. Sisään pääsi todella heppoisella taustalla. Työntekijöitä oli niin vähän tarjolla ja tarve niin suuri, että ennemmin mentiin sillä mentaliteetilla, että annetaan kaikille mahdollisuus. Ne, jotka ei pärjänneet, olivat välinpitämättömiä, pitivät itseään liian hyvinä työhön, eivät tulleet ihmisten kanssa toimeen, eivät pystyneet käsittelemään yhtään stressiä tai muita vastaavia syitä. Kuka tahansa, joka pystyy opettamaan, pystyy myös ravintola-alan perushommiin. Eri asia sitten baarit yms, jotka jo vaatii enemmän intoa ja hermoa.
Palkkahan alalla on surkea, mutta sanotaanko näin, että tässä on realistinen työ melkein kenelle tahansa, joten siitä vaan hakemaan. Toinen on puhelinmyynti. Tässähän puhuttiin nimenomaan siitä, että pitää HAKEA työtä. Ei siitä, että välttämättä saisit sen. Kyllä lähes kenen tahansa kielitaidoiltaan sopivan on realistista saada ravintola-alan tai puhelinmyynnin perustyö. Se, saako sitä välttämättä, on tuurista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kerropa missä kirjastossa sisaresi on töissä, niin otan heti sinne yhteyttä! Kirjasto- ja informaatioalan opinnot 60 op olen suorittanut. Eiköhän tuossa "pulassa" ole lähinnä kyse siitä, että kaupunki tai kunta säästää palkkakuluissa. Useinhan kirjastoissa hyödynnetään siviilpalvelusmiehiä, harjoittelijoita, palkkatukilaisia ym. Onko heistäkin "pula" tässä kirjastossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Aika jännää, että kirjastossa on työntekijöistä pulaa. En ole koskaan nähnyt, että sinne haettaisiin muita kuin informaatikkoja, joilla on ne pakolliset opinnot tehtynä.
Oletan, että siskosi kirjastoon ei kunta palkkaa tarpeeksi tekijöitä, koska heille pitäisi maksaa palkkaa. Odottavat sinne vaan uutta aaltoa työkokeilijoita, sivareita ja muita ilmaisorjia. Tyypillistä kunnan ja kaupungin hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se herkkua ole, varsinkaan jos on pitkän koulutuksen käynyt, mutta maailma ei vaan toimi niin, että jokainen kouluttautuu haluamalleen alalle ja ne, joille ei riitä sen alan hommia syystä tai toisesta, voivat jäädä kotiin syljeksimään kattoon, koska "ei ole töitä". On aloja, mihin ei vaadita mitään koulutusta ja työntekijöistä on pulaa. Tällä onkin jo esimerkkejä annettu, mutta en huomannut tätä: ravintola-ala. Joo, osaan hommista vaaditaan kokemusta tai jopa koulutustakin. Kuitenkin isolle osalle riittää hygieniapassi ja maksimissaan anniskelupassi siihen päälle. Jos ei näitä ole, voi hakemukseen kirjoittaa, että on valmis nämä suorittavaan välittömästi saatuaan varmistuksen työstä. Yleensä työt pystyy aloittamaan jo ennen kuin on näitä passeja vielä saanut, mutta hankittava ne on. Eivät maksa montaa kymppiä. Olen ollut isossa ravintola-alan yrityksessä töissä ja valehtelematta koko ajan oli tarve työntekijöistä. Sisään pääsi todella heppoisella taustalla. Työntekijöitä oli niin vähän tarjolla ja tarve niin suuri, että ennemmin mentiin sillä mentaliteetilla, että annetaan kaikille mahdollisuus. Ne, jotka ei pärjänneet, olivat välinpitämättömiä, pitivät itseään liian hyvinä työhön, eivät tulleet ihmisten kanssa toimeen, eivät pystyneet käsittelemään yhtään stressiä tai muita vastaavia syitä. Kuka tahansa, joka pystyy opettamaan, pystyy myös ravintola-alan perushommiin. Eri asia sitten baarit yms, jotka jo vaatii enemmän intoa ja hermoa.
Palkkahan alalla on surkea, mutta sanotaanko näin, että tässä on realistinen työ melkein kenelle tahansa, joten siitä vaan hakemaan. Toinen on puhelinmyynti. Tässähän puhuttiin nimenomaan siitä, että pitää HAKEA työtä. Ei siitä, että välttämättä saisit sen. Kyllä lähes kenen tahansa kielitaidoiltaan sopivan on realistista saada ravintola-alan tai puhelinmyynnin perustyö. Se, saako sitä välttämättä, on tuurista kiinni.
Huomaan että olet hirveän huolissasi jonkun toisen ihmisen työtilanteesta, ilmeisesti tunnekuohusi aiheuttaa sen, että et muista kunnioittaa toisen ihmisen rajoja. Sinun pitäisi nyt ihan oikeasti kiinnittää huomiosi siihen että annat toisten ihmisten elää omaa elämäänsä, kun et näytä tietävän mitä toisille edes kuuluu. Sinä olet oman käyttäytymisesi vuoksi menettänyt oikeutesi tietää toisten kuulumisista, joten niele se ja keskity omaan elämääsi. Sitä paitsi mitä tämä toinen ihminen on sinulle tehnyt? Poistanut sinut facen kavereista? Hui kauheeta. Ja mitä kaikkea sinä olet tehnyt????
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkansa, että opettajien paikkoja olisi vain silloin tällöin auki. Koko ajan aukeaa erinäisiä paikkoja, kun ihmiset jäävät äitiyslomille, sairauslomille ja vuorotteluvapaille kesken lukuvuoden. Aineenopettajan paikkoja voi olla huonosti, mutta resurssiopettajia, erityisopettajia ja luokanopettajia on tämän tästä auki. Virka on tietty eri juttu, mutta kuka työtön nyt luulisi sellaisen lennosta saavankaan?
Juu-u, mutta kun niihinkin hommiin otetaan sellainen opettaja, jolla on sopivat opinnot. Luokanopettajan opinnoilla ala-asteelle, erityispedagogiikan opinnoilla erityisopettajaksi jne. Hakijoita on ihan hemmetisti.
Jos aiot historianopettajana päästä sihteeriksi, niin arvaa, onko siihen sihteerintehtävään oikeastikin AMK-sihteerilinjan käyneitä hakijoita ja otetaanko siihen mieluummin heitä?
Suomessa työnantajat haluavat tehtävään juuri sellaiset opinnot tehneen henkilön, eivätkä oleta, että joku muu voisi olla oppimiskykyinen. Täsmähakijoita riittää tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Joihinkin kouluihin palkataan sijaisiksi/ koulunkäyntiavustajaksi ylioppilaaksi kirjoittanut, niin miten ihmeessä niillä maisterin papereilla ei pääse mihinkään? Iso osa duuneista sitä paitsi on sellaisia, että ne oppii siinä työssä vähitellen - ei koulun penkillä. Ei edes yliopistossa.
Ap jättää vaan sen "realistisesti työllistävän" pähkäilyn työkkärille. Työkkärihän itse laittaa työhönosoituksia lähinnä arpomalla ilman realismin häivääkään.
Ei enää nykyään palkata. Vaativat koulunkäynnin ohjaajan tutkinnon. Myös siivousalalla pitää olla laitoshuoltajan tutkinto. Ainakin isoissa kaupungeissa näin. Tosi vaikea on työllistyä muille aloille kukn siihen, mille koulutus on. Kauppoihin tosiaan ottavat vain opiskelijoita. Nähty on!
Kyllähän sijaisia palkataan koko ajan. Itse olen opettajana melko suuressa yhtenäisessä peruskoulussa kaupungissa, jossa koulutetaan opettajia. Koko ajan töissä useampiakin sijaisia sekä opiskelijoita että valmistuneita. Eräskin toisaalla lukion virassa ollut aloitti sijaisrekisterin kautta.
Jos et asu ihan Lapissa, kannattaa ilmoittautua myös naapurikuntien sijaisrekistereihin.
Koko ajan on rekryssä kysyntää lyhyitä sijaisuuksia tekevälle opelle!
Tai sitten kyselet vähän kauempaa...?
T.reksi, joka palkkaa tosi monta sijaista vuodessa
No mitä sitten aiot tehdä? Odottaa aina vuoden että se seuraava yksi paikka tulee auki? Et tule saamaan sitä kun sinulla ei ole työkokemusta ja parin odotteluvuoden jälkeen olet ihan epäkuranttia tavaraa. Itselläni on ns hömppätutkinto, mutta olen koko ajan töissä. Työt poikii työtä. En ehkä aina kaikkein kivoimmissa enkä koulutustani vastaavissa mutta vastaan yksin perheen taloudesta, joten so what. Mäkkäriin ei ole tarvinnut mennä eikä siivojaksi kuitenkaan. On sitä muutakin olemassa.
Juuri tästä syystä aktiivimalli kakkonen tulee. Osa työttömistä on jotenkin todella rajoittuneita työnhaun suhteen. Aika moneen paikkaan riittää soveltuva korkeakoulututkinto, joten esim. vapaa-ajalla hankitulla osaamisella saattaa olla suuri merkitys työllistymisessä. Rohkeasti vaan hakemaan erilaisia paikkoja!
Vierailija kirjoitti:
Ap, et kai sinä oikeasti tarkoita, että aiot istua aina vuoden tekemättä mitään aina kun et kerran vuodessa saakaan töitä?
Tietenkin teen sijaisuuksia, jos niitä löytyy. Totuus nyt vaan on se, että sijaisuuksia tässä kaupungissa ei oman alani aineenopettajille ole auki aktiivimallin vaatimaa 4:ää kuukaudessa. Hyvä jos joka toinen tai kolmas kuukausi tulee edes yksi pätkä hakuun.
ap
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä aktiivimalli kakkonen tulee. Osa työttömistä on jotenkin todella rajoittuneita työnhaun suhteen. Aika moneen paikkaan riittää soveltuva korkeakoulututkinto, joten esim. vapaa-ajalla hankitulla osaamisella saattaa olla suuri merkitys työllistymisessä. Rohkeasti vaan hakemaan erilaisia paikkoja!
Kohta näkee onko osaamisella oikeasti merkitystä vai pitääkö olla joku koulutus. Kumpi painaa enemmän, työkokemus vai paperit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, et kai sinä oikeasti tarkoita, että aiot istua aina vuoden tekemättä mitään aina kun et kerran vuodessa saakaan töitä?
Tietenkin teen sijaisuuksia, jos niitä löytyy. Totuus nyt vaan on se, että sijaisuuksia tässä kaupungissa ei oman alani aineenopettajille ole auki aktiivimallin vaatimaa 4:ää kuukaudessa. Hyvä jos joka toinen tai kolmas kuukausi tulee edes yksi pätkä hakuun.
ap
Kannattaisi käydä juttelemassa esim. te- keskuksessa. Voisit hyötyä jostain heidän kursseistaan, nekin katsotaan akiivitoimiksi ja voisit saada umpikujalta tuntuvaan tilanteeseen perspektiiviä. Toki toinen mahdollisuus on jättää työttömyysetuudet käyttämättä.
En ole tämänkään aktiivimallin kannattaja, mutta tämä on jo ainakin toinen, joka kitisee aineenopettajien haasteista.
Hyvät opettajat - koettakaa tajuta, että useimilla meillä korkeastikoulutetuilla ei ole selkeää ammattia mihin hakea. Ajattele vaikka niitä, joilla on sama pääaine, mutta ei opettajan opintoja. Eivätkö he voi hakea mitään työtä? Vai ovatko he jotenkin kykeneviä tekemään jotain, mikä teiltä ei onnistu?
Matalapalkkahommista jauhaminen on aika turhaa, niissä olevat maisterit ovat yleensä tehneet niitä jo ennen valmistumistaan ja jääneet alalle.
Toki historia on vaikeimmasta päästä keksiä muita ammatteja, mutta ajattele nyt ihan avoimesti, mitä ne opiskeliukaverisi tekevät, joilla ei ole aineenopettajan pätevyyttä. Esimerkiksi noissa sihteerin homissa on maistereita; hyvä kielitaito ja tietoteknisest valmiudet ovat etu - jos näitä löytyy.
Vastaavasti kannattaa hakea rohkeasti sijaisuuksia muissakin kuin omassa aineessa; luokkanopettajana, lastentarhanopettajana jne. Ei tietenkään vakipestiä voi saada, mutta sijaisuuksissa on jo nyt vaikka ketä - se, että on edes opettaja on varmasti etu. Ja ihan turha väittää, ettei pätkiä olisi auki ympäri vuotta. Et taida edes lukea työpaikkailmoituksia kuin keväällä?