Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön opettaja ja aktiivimalli - mahdoton yhtälö!

Vierailija
21.06.2018 |

Mikäli aktiivimalli kakkonen oikeasti tulee, ja jokaisen työttömän täytyy hakea 4 (realistisesti työllistävää) työpaikkaa kuukaudessa, minulta leikataan tuet. Olen nimittäin yliopistokaupungissa asuva vastavalmistunut aineenopettaja, joita palkataan lähinnä kerran vuodessa. Jos tässä haussa ei nappaa, niin sitten seuraava mahdollisuus on vuoden päästä. Lukukauden aikana työssäkäyntialueellani avoimia työpaikkoja ei todellakaan ole auki keskimäärin neljää kuukaudessa. Lyhyistä sijaisuuksista säästetään ja ne hoidetaan yleensä koulunkäyntiavustajilla tai sisäisillä järjestelyillä. Aivan älytön systeemi!

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööö, mikä estää sinua hakemasta muita kuin opettajan töitä?

Ainakin lehdissä on kirjoitettu, että haettavien työpaikkojen tulee olla sellaisia, joihin on oikeasti mahdollisuus työllistyä. Minulla on opettajan koulutus, ei sillä työllistytä sihteerin tehtäviin. ap

Höpöhöpö. Kyllä aineenope voi hakea esim myyjäksi, kääntäjäksi, sihteeriksi, siivoojaksi, kirjastoon, vaikka mihin.

Minäkin olen FM ja minulla on aineenopettajan koulutus ja olen tuotepäällikkönä rakennusalalla. Tätä ennen olen tehnyt myös mm graafikon töitä.

Älä nyt viitsi! Opettajiakin sitä paitsi palkataan koko ajan. Joku sairastuu, raskautuu jne.

Ja hae niitä muualtakin kuin sieltä omalta paikkakunnalta.

Historianopettaja kääntäjäksi? Myyjiksi palkataan opiskelijoita tai kaupallisen alan ihmisiä. Siivoojilta vaaditaan kyllä nykyään koulutus myös. Kirjastoalalla on valtavasti työttömiä jo entuudestaan ja sinne vaaditaan muodollinen pätevyys (kirjasto- ja informaatioalan opinnot 60 op). Yhtä hyvin voisit ehdottaa, että haen sairaanhoitajaksi!

Olen perheenäiti, enkä todellakaan ole valmis muuttamaan pois lasteni luota työssäkäyntialueeni ulkopuolelle lyhyiden sijaisuuksien vuoksi. Ei sellaista vaadita muiltakaan ammattiryhmiltä, miksi opettajilta?

ap

Työskentelen toimittajana ja siivoojamme on opiskelukaverini, filosofian maisteri.

Reippaasti vain hakemaan hanttihommia, kyllä niitä aina tekevälle löytyy ja ellei löydy niin sekin taitaa sopia sinulle ihan mainiosti ;)

Taitaa opiskelukaveriasi kyrsiä sisältä se siivous kun sinä toimittelet asioitasi vauvapalstalla. Saat varmaan kicksejä hänen ahdingostaan?

Vierailija
22/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus haluaa työttömät kuseen ja sosdun luukulle pompoteltavaksi seuraavaan vaiheeseen. Onko muuten toimeentulotukea jo joltain leikattu 40 prossaa, jos ei suostu pupukursseille? Leipäjonot laitetaan piiloon, jotta ei näytä niin rumalta. Ministerit ajelee mustilla autoilla ohi, josta käsin kaikki näyttää mukavalta, kun ei tarvitse jalkautua kansan pariin. Olemme menossa jenkkilän systeemikn ja katukerjääminen ja asunnottomuus yleistyvät. Hallelujaa. Työtyömän itsekunnioitus ja ihmisarvo halutaan romuttaa jatkuvilla mielivaltaisilla uudistuksilla. Tuöpaikkojen vähyyskin on työtyömän vika, ei ainakaan hallituksen ja työnantajien. Äänestäkää hallituspuolueita ensi kevään vaaleissa, niin meno senkun kovenee!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monet on töissä ihan eri alalla kuin mille on koulutus. Itse en ole koulutusta vastaavassa työssä eikä ole moni työkaverikaan. Varsinkin korkeakoulutus antaa eväitä käyttää niitä aivojaan monentyyppisissä tehtävissä.

Vierailija
24/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin lehdissä on kirjoitettu, että haettavien työpaikkojen tulee olla sellaisia, joihin on oikeasti mahdollisuus työllistyä. Minulla on opettajan koulutus, ei sillä työllistytä sihteerin tehtäviin. ap

Höpöhöpö. Kyllä aineenope voi hakea esim myyjäksi, kääntäjäksi, sihteeriksi, siivoojaksi, kirjastoon, vaikka mihin.

Minäkin olen FM ja minulla on aineenopettajan koulutus ja olen tuotepäällikkönä rakennusalalla. Tätä ennen olen tehnyt myös mm graafikon töitä.

Älä nyt viitsi! Opettajiakin sitä paitsi palkataan koko ajan. Joku sairastuu, raskautuu jne.

Historianopettaja kääntäjäksi? Myyjiksi palkataan opiskelijoita tai kaupallisen alan ihmisiä. Siivoojilta vaaditaan kyllä nykyään koulutus myös. Kirjastoalalla on valtavasti työttömiä jo entuudestaan ja sinne vaaditaan muodollinen pätevyys (kirjasto- ja informaatioalan opinnot 60 op). Yhtä hyvin voisit ehdottaa, että haen sairaanhoitajaksi!

Olen perheenäiti, enkä todellakaan ole valmis muuttamaan pois lasteni luota työssäkäyntialueeni ulkopuolelle lyhyiden sijaisuuksien vuoksi. Ei sellaista vaadita muiltakaan ammattiryhmiltä, miksi opettajilta?

ap

Työskentelen toimittajana ja siivoojamme on opiskelukaverini, filosofian maisteri.

Reippaasti vain hakemaan hanttihommia, kyllä niitä aina tekevälle löytyy ja ellei löydy niin sekin taitaa sopia sinulle ihan mainiosti ;)

Taitaa opiskelukaveriasi kyrsiä sisältä se siivous kun sinä toimittelet asioitasi vauvapalstalla. Saat varmaan kicksejä hänen ahdingostaan?

Mikä ahdinko? Tuo voi olla ihan omakin toive. Esim hektinen lapsiperhearki yhdistettynä fyysiseen työhön ei ome yhtään hassumpi ajatus.

Vierailija
25/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vaan vaikka niitä virtuaalisiakin työpaikkoja. Toivottavasti ensi hallitus romuttaa nämä aktiivipelleilyt ensi töikseen ja keskittyy koulutuksen kehittämiseen ja työpaikkojen luomiseen. Uudin työnhakupakkoesitus on voimassa vasta ensi vaalikaudella, jos sittenkään.

Vierailija
26/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et kai sinä oikeasti tarkoita, että aiot istua aina vuoden tekemättä mitään aina kun et kerran vuodessa saakaan töitä?

Vierailija
27/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetyytyväiset kiusaajat täällä vittuilee, aivan kuin heidän työpaikkansa ei olisi korvattavissa ja toivottavasti joutuvat joskus kuseen. Ymmärrän ahdinkosi mutta ota rauhassa. Uusin työpaikkojen pakkohaku on vasta lausuntokierroksella ja astuu voimaan vasta ensi vaalikaudella, jolloin toivottavasti nykyinen hallituspohja ei jatka. Muutoksia tulee, jos demarit pääsevät hallitukseen.

Vierailija
28/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt vastuu omasta elämästä. Siis sulle pitäisi kaikki tarjota tarjottimella koko loppuelämän? Olet saanut ilmaisen koulutuksen ja jos et onnistu saamaan sen alan töitä niin sitten on vaan haettava muihin töihin tai muutettava toiselle paikkakunnalle. Suomi on maailman ainut maa missä ihmiset odottaa järjetöntä holhousta.

Vierailija
29/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mikä ahdinko? Tuo voi olla ihan omakin toive. Esim hektinen lapsiperhearki yhdistettynä fyysiseen työhön ei ome yhtään hassumpi ajatus.

Vaihdapa sitten paikkaa tuon koulutetun siivoojan kanssa, jotta hän voisi kokeilla paremmin koulutustaan vastaavaa työtä! Eikö kelpaa?

Vierailija
30/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja voi työllistyä myös kaupan kassalle, kahvilaan, pikaruokaravintolaan, postinjakajaksi, tietyt siivousyritykset myös palkkaavat siivoojia ilman laitoshuoltajan koulutusta. Onhan näitä. Miksi kuvittelet, että voit vain hakea niitä opettajan töitä?

Vierailija
31/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Vaihdapa sitten paikkaa tuon koulutetun siivoojan kanssa, jotta hän voisi kokeilla paremmin koulutustaan vastaavaa työtä! Eikö kelpaa?

Mitä tarkoitat?

Miksi se siivoojan työ olisi jotemkin epähaluttu?

Vierailija
32/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On naurettavaa kuvitella, että pienipalkkaisiin töihin etusijalla on aineenopettaja ja filosofian maisteri. Tällaista voi esittää vain torkkupeitto Vartiaisen kaltaiset elämästä vieraantuneet idiootit. Ensinnäkin nuoruus ja vähäinen koulutus on valttikortti työnantajille: palkkakulut on se tärkein ja niiden alas painaminen! Koulutus ei todellakaan ole meriitti edes kaupan kassalle. Joka vuosi valmistuu kymmeniä tuhansia nuoria eri kouluista. Työnantajilla on mistä valita , jos vain haluavat. Verrattuna 1980-1990-lukuihin jokainen kauppaketju ja ravintola palkkaa nuoria ja osa-aikaisia. Työttömälle opettajalle en osaa neuvoa kuin töydennyskoulutusta, esim.erityisopetukseen tai s2- opetukseen, jos niillä heltiäisi edes sijaisuuksia. En kannusta ketään lukemaan minkään alan aineenopettajaksi, koska syntyvyys laskee nyt ennätysalhaalle eikä millään riitä edes nyt töitä ja virkoja. Tilanne huononee koko ajan.

Vierailija
33/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko tosissasi, että kaikki ihmiset ovat koulutustaan vastaavassa työssä? Itse olen hautaustoimistossa töissä, koulutus ihan muuta.

Vierailija
34/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On naurettavaa kuvitella, että pienipalkkaisiin töihin etusijalla on aineenopettaja ja filosofian maisteri. Tällaista voi esittää vain torkkupeitto Vartiaisen kaltaiset elämästä vieraantuneet idiootit. Ensinnäkin nuoruus ja vähäinen koulutus on valttikortti työnantajille: palkkakulut on se tärkein ja niiden alas painaminen! Koulutus ei todellakaan ole meriitti edes kaupan kassalle. Joka vuosi valmistuu kymmeniä tuhansia nuoria eri kouluista. Työnantajilla on mistä valita , jos vain haluavat. Verrattuna 1980-1990-lukuihin jokainen kauppaketju ja ravintola palkkaa nuoria ja osa-aikaisia. Työttömälle opettajalle en osaa neuvoa kuin töydennyskoulutusta, esim.erityisopetukseen tai s2- opetukseen, jos niillä heltiäisi edes sijaisuuksia. En kannusta ketään lukemaan minkään alan aineenopettajaksi, koska syntyvyys laskee nyt ennätysalhaalle eikä millään riitä edes nyt töitä ja virkoja. Tilanne huononee koko ajan.

On se vaan kumma kun minäkin olen työurani aikana kelvannut myyyjäksi, siivoojaksi, kääntäjäksi, tiedottajaksi, kiinteistönvälittäjäksi, opettajaksi, taittajaksi jne.

Sitten on niitä jotka ei työllisty millään ja joilla on miljoona rutinaa ja tekosyytä.

Vierailija
35/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En saa kiksejä kenenkään ahdingosta ja olemme opiskelukaverini kanssa hyviä tuttuja, hän tekee siivoustöitä oman firmansa kautta ja tienaa muuten minua paremmin.

Toivottavasti huolesi tuntemattoman puolesta helpotti.

Vierailija
36/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Jaa, minä olen ollut viimeisen viiden vuoden aikana myyjänä sekä siivoojana, ei ole laitoshuoltajan tai kaupallisen alan koulutusta (enkä ole opiskelija). Sisareni on kirjastonhoitaja ja hänen mukaansa työntekijöistä on pulaa, joutuvat tuuraamaan toisiaan lähialueen eri kirjastoissa, koska ei ole riittävästi työntekijöitä. Muodollista pätevyyttä ei vaadita, jopa alaikäisiä teinejä otetaan kesätyöntekijöiksi.

Mutta tekosyitähän nämä vain ovat, kun ei oikeasti työnteko kiinnosta. Jos tosissasi olisit huolissasi tuloistasi, hakisit kyllä niitä muitakin töitä.

Vierailija
37/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, et kai sinä oikeasti tarkoita, että aiot istua aina vuoden tekemättä mitään aina kun et kerran vuodessa saakaan töitä?

Tätä minäkin mietin. :D Kerran vuodessa hakee yhtä työpaikkaa ja kun ei tärpännyt niin heittäydytään takaisin sohvalle makaamaan ja valittamaan mammapalstalle. Ai hyvä luoja, ei kukaan aikuinen voi olla näin tumpelo.

Vierailija
38/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu nyt opettajaksi haluaa? Kuka niitä pentuja jaksaa?

Minä haluaisin mutta olen liian vanha alkamaan opiskelemaan opettajaksi. Työllisyystilannekaan ei taida olla paras mahdollinen.

Vierailija
39/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haepa sitä työtä vaikka niistä ympäryskunnista ja vähän kauempaakin. Ja opettajana voit varmasti toimia monessa muussakin tehtävässä. Riippuen siitä, minkä aineen opettaja olet, voit hakea alaa läheltä liippaavia töitä: biologian ja/tai maantieteen opettaja vaikkapa luontokeskuksista tai ympäristöalalta, historian opettaja eri museoista tai kultturikohteista, äidinkielenopettaja vaikka kirjastoista, kielten opettaja vaikkapa ulkomaalisten koulutuspisteistä, eri järjestöillä on varmasti käyttöä opettajille jne. Eli käytä hieman mielikuvistustasi, ei pitäis olla opettajalle liian vaikeaa.

Vierailija
40/64 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaltaiset tyypit voisi katsoa peiliin ja ymmärtää, että he ovat iso syy miksi tukia leikataan. Itse olen korkeakoulutettu, mutta olen silti joutunut välillä olemaan töissä kaupan kassalla ja varastossa. Kerran jouduin hakea tukea kahdeksi kuukaudeksi ja olen niin kiitollinen, että Suomessa välitetään.