Teiän 1400kcal kitudieteillä ei laihdu
pysyvästi. Kyllä laihtuu ja nopeasti, mutta kun alat syömään taas normaalisti niin kaikki tulee katalasti takas! Myöskään alipainoseksi ei kenenkään kuulu laihtua. Eli älkää vegaanifitnessprinsessat noita kitudieetti-neuvoja antako ylipainosille.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuo on ihan normaali kalorimäärä arkisin, en viitsi syödä makeaa vain saadakseni 1800kcal täyteen. Viikonloppuisin tullee tuo 1800 ainakin 1 päivänä täyteen. Olen pieniruokainen ja teen hyvää kotiruokaa, leivon ja syön paljon marjoja, hedelmiä ja kasviksia. Höttöhiilarita ei syö enkä napostele muuta kuin pähkinöitä jos niitä on.
Olen aina ollut hoikka/normaalipainoinen, treenaan oikein hyvin tällä ruokavaliolla. Paino pysynyt samana jo 20v. Mulle tämä ei ole dieetti vaan mun kroppa on tosi tyytyväinen tällä ruokavaliolla
Ei sokerilla pidäkään kaloreita lisätä, vaan rasvalla.
Niitä on ihan riittävästi - oliiviöljyä, voita, avokadoa, pähkinöitä jne. 2 kunnon ateriaa päivässä.
Millaista on alipainoseksi? Onko se parempaa kuin ylipainoseksi tai normipainoseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä tajunnut tätä "syö enemmän niin laihdut"- juttua. Pullukan unelma, ja sitten ihmetellään kun paino ei putoakaan.
Nää onkin joillekin liian monimutkaisia asioita. Sulle sopii helpommat asiat.
Söin pitkään laskurin suositellut 1400 kcal ja paino jumitti 70 kilossa vaikka olisin seissyt päälläni. Sitten sain krooniseen selkäkipuun lääkkeen, joka vei ruokahalun ja syömiseni putosivat alle 1000 kcal/päivä. Nyt olen laihtunut puolessatoista kuukaudessa 6 kg. Mitäs siihen sanot?
Ja ei, en palaa takaisin "normaaliruokailuun" ja liho takaisin korkojen kanssa, koska tuossa 1400 kalorissakin on minulle liikaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä tajunnut tätä "syö enemmän niin laihdut"- juttua. Pullukan unelma, ja sitten ihmetellään kun paino ei putoakaan.
Söin pitkään laskurin suositellut 1400 kcal ja paino jumitti 70 kilossa vaikka olisin seissyt päälläni. Sitten sain krooniseen selkäkipuun lääkkeen, joka vei ruokahalun ja syömiseni putosivat alle 1000 kcal/päivä. Nyt olen laihtunut puolessatoista kuukaudessa 6 kg. Mitäs siihen sanot?
Ja ei, en palaa takaisin "normaaliruokailuun" ja liho takaisin korkojen kanssa, koska tuossa 1400 kalorissakin on minulle liikaa ruokaa.
Sanon että joudut koko ajan syömään vähemmän ja vähemmän pitääksesi nykyisen painosi, ja kehität ajan myötä itsellesi hivenainepuutoksia sekä hitaan aineenvaihdunnan. Löysistyt kropaltasi ja ihosi muuttuu sameaksi. Good for you!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon että joudut koko ajan syömään vähemmän ja vähemmän pitääksesi nykyisen painosi, ja kehität ajan myötä itsellesi hivenainepuutoksia sekä hitaan aineenvaihdunnan. Löysistyt kropaltasi ja ihosi muuttuu sameaksi. Good for you!
No niinhän iän myötä aineenvaihdunnan hidastuessa muutenkin tapahtuu. Olen jo yli 50. Ja kevyempi kroppa tarvitsee vähemmän energiaa, se nyt on vain perusfysiologiaa. Kunhan pitää energiansaannin kulutuksen tasolla, joka on aina tapauskohtainen, pysyy painossaan. En kyllä usko että tulevaisuudessa pärjään kokonaan syömättä, joten teoriasi ontuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinhän iän myötä aineenvaihdunnan hidastuessa muutenkin tapahtuu. Olen jo yli 50. Ja kevyempi kroppa tarvitsee vähemmän energiaa, se nyt on vain perusfysiologiaa. Kunhan pitää energiansaannin kulutuksen tasolla, joka on aina tapauskohtainen, pysyy painossaan. En kyllä usko että tulevaisuudessa pärjään kokonaan syömättä, joten teoriasi ontuu.
Ei vaan kun syö liian vähän, keho pitää kiinni niistä vähistäkin kaloreista, ja hidastuttaa entisestään aineenvaihduntaa, jotta säästää energiaa. Eli paino nousee, kun aineenvaihdunta hidastuu - > vähennät kaloreita - > aineenvaihdunta hidastuu lisää, paino nousee jälleen = kierre on valmis.
Juuri hitaan aineenvaihdunnan ja olemattomien lihasten vuoksi monien vanhempien ihmisten kroppa on mallia ohuet lihaksettomat tikkuraajat ja pullea maha. Perse vaihtaa paikkaa mahan kanssa. Sisäelimiä ympäröi paksu rasvakerros ja kolesteroli on tapissa. Paino voi olla sama kuin rippikoulussa mutta kehossa puolet enemmän rasvaa ja sekin mahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä huijaat 😂 tuo on mahdotonta, koska jos ei syö tarpeeksi elimistö menee säästöliekille ja lihot vaan enemmän vaikka syöt vähän 😈 nyt alat syödä vähintään 2500 kaloria niin laihdut kauniiksi 😎
t palstan läskit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kun syö liian vähän, keho pitää kiinni niistä vähistäkin kaloreista, ja hidastuttaa entisestään aineenvaihduntaa, jotta säästää energiaa. Eli paino nousee, kun aineenvaihdunta hidastuu - > vähennät kaloreita - > aineenvaihdunta hidastuu lisää, paino nousee jälleen = kierre on valmis.
juu näin se on. Kun katsoo kuvia keskitysleirivangeista niin oli ne tosi lihavaa sakkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
juu näin se on. Kun katsoo kuvia keskitysleirivangeista niin oli ne tosi lihavaa sakkia
No ne söikin sata kaloria päivässä. Luuletko että olivat terveitä? Tässä olikin kyse normaalista ihmisestä, joka syö sen verran että pystyy elämään suurinpiirtein normaalisti. Se onnistuu kyllä tuolla 1400 kalorilla, mutta kroppa on silti huonon näköinen.
Laihtuu sillä. Mutta saa kilot nälkävelan takia takaisin. Ei voi sanoa ei en syö kun kroppa huutaa nälkää.
Se on ihan sama millä tavalla laihduttaa jos sen jälkeen palaa takaisin porsasteluun. Jos paino on karannut käsistä ennenkin niillä vanhoilla ruokailutottumuksilla niin varmasti se tekee saman laihdutuksen jälkeenkin. Ei sellaista dieettiä olekkaan mikä ennaltaehkäisisi ylensyönnin lihottavan vaikutuksen.
Elämäntaparemontti on ainoa tapa saada aikaan pysyvä muutos. Suklaaorgiat ja herkuttelupäivät ei kuulu tavallisen ihmisen terveelliseen arkeen.
Pullukka on mieluummin läskiläski kuin "laihaläski". Mitä propagandaa sekin taas on? Laihduttuani olen hoikka, kiinteä ja hyvännäköinen, en mikään tikkujalka läskivatsa. Haluatko tulla katsomaan?
- se 6 kiloa 1,5 kk laihtunut
Ei 1400 kcal ole mikään kitudieetti. Minulla (53kg/163cm) normaalikulutus ilman treeniä on 1600kcal / päivä. Treenin kanssa 2200kcal. Treenittöminä päivinä 1400kcal on aivan normaali syömiseni, enkä edes yritä laihduttaa.
1400 kuulostaa aika alhaiselta, itse yritän syodä noin 1600-1800 kaloria päivässä. Mulle tuo on suht normaalia, toki jos liikkuisin paljon enemmän voisin varmaan syodä 2000 kaloria.
Luulen, etta ne jotka väittävät syovänsä aina 1400 kaloria tai vähemmän ovat joko tosi pienikokoisia, tai sitten aliarvioivat kulutuksensa. En väitä, etta soisivät liikaa sinänsä.
Heh, huomaa että nykyään ihmisillä ei ole mitään käsitystä mitä on normaali syöminen jos sanotaan että yli 1500kcl syöminen päivässä on liikaa ja silloin ihmiset vetää suklaata ja karkkia. Onko tänne eksynyt 15 vuotiaita teinejä? Ei ihme että täällä laihdutus neuvot ovat luokkaa syö keittoa ja salaattia niin laihdut kun ihmisistä normi kalorimäärä päivässä on 1400kcl.. saa olla jo hyvin pieni ja vanha ihminen että peruskulutus olisi 1000kcl tai alle päivässä. Toimistotyöläinen ja liikuntaa harrastamaton ihminen voi syödä sen 1600kcl päivässä lihoamatta mutta esim. oma kulutukseni päivän aikana on 1800-1900 välillä (2km työmatka ja pientä kävelyä töissä ja kotona) jollen käy illalla lenkillä. En tekisi sitä hallaa enään itselleni että laskisin päivän kalorit edes laihduttaessa alle 1500kcl.
Mä olen urheillut paljon ja syönyt suht terveellisesti koko elämäni. Painan 52kg ja pitääkseni tän painon syön n. 2200 kaloria päivässä. Jos kalorit menee alle 2000 niin paino rupeaa tippumaan.
Eli sikäli aineenvaihdunnasta kannattaa pitää huolta niin ei tarvitse ikinä mennä millekään kitukaloreille. Ja ravinto mahdollisimman puhtaista raaka-aineista niin elimistö kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos liikut vain vähän ja olet pienikokoinen nainen, ei tuo 1400 kcal ole liian vähän
Juuri näin. Liikun kyllä päivittäin, olen suht pienikokoinen, ja jos söisin sen 2000 kcal päivässa, olisin massiivinen. 1400-1500 on oikeinkin riittävä, laiskapäivinä vähemmänkin.
Kalorien laskeminen on usein ongelmallista. (Kilo)kalorit eivät ole ehdottomia totuuksia, vaan keskiarvoja siitä, kuinka paljon tietynlaisen ruoan kuluttaminen vie energiaa. Ihmisten välillä siis on jotain pieniä eroja.
Myös laskeminen voi erota eri ihmisillä. Toinen tyyppi voi laskea yläkanttiin ja toinen alakanttiin. Esim. joku ihminen voi määritellä keskikokoisen (esim. 60 grammaa painavan) perunan isoksi perunaksi ja laskee kalorit sen mukaisesti (esim. arvioikin sen 90 gramman arvoiseksi). Eli tämä tyyppi arvioi saavansa kaloreita 90 grammasta ruokaa eikä 60 grammaa ruokaa eli vähemmän kuin laskee. Tietysti voi punnita ruoan, mutta esim. kylässä ei nyt ole kauhean kohteliasta pyytää emännältä tai isännältä keittiövaakaa käyttöön :). Ja yhdellä perunalla ei olekaan väliä, mutta jos aliarvioi ruoan määrän ja kalorimäärän kaikessa jatkuvasti, niin siitä saattaa tulla jo päivänkin kohdalle muutaman sadan kilokalorin verran vähemmän ruokaa kuin arvioi ja onkin tietämättään 1400 kalorin dieetin sijaan 1100-1200 kalorin dieetillä. Ja yllättäen onkin nälkä vaikka mielestään syö vain "laihdu nälkää näkemättä -dieetin" mukaan.
Toki saattaa arvioida myös kalorimäärän pienemmäksi kuin se on ja siten syö enemmän kuin tietyn asetetun kalorimäärän, mutta sitten ei ainakaan tule "yllättävä" nälkä, jota vastaan yrittää taistella, kun ei saa enää syödä sinä päivänä, koska kalorit ovat täynnä. Ja sitä taistelua ei jaksa. Nälkä vain kovenee, jos jatkaa samalla linjalla. Patrik Borg puhuu tästä "nälkävelkana" (ja rinnastaa sen univelkaan), jota vastaan ei voi taistella vaan on syötävä (tietysti mieluiten monipuolisesti ja terveellisesti, mutta jos on jo päiviä tai viikkoja syönyt liian vähän, niin silloin ei tee ehkä mieli raikasta salaattia vaan kunnon mättöä).
Toki jos ihan kauheasti alakanttiin arvioi syömänsä kalorit, niin ei silloinkaan laihdu. Jos kuitenkin kalorit tulevat monipuolisesta ravinnosta eivätkä pelkästä herkuttelusta, niin ei kai sekään maailmaa kaada.
Ja vaikka jollekin tyypille 1400 kaloria voi olla ihan tarpeeksi, niin usein ylipainoiselle, joka on tottunut syömään paljon enemmän, voi tulla sillä määrällä liian kova nälkä. Joten ensi alkuun 2000 kaloria voi ollakin aloittelevalle laihduttajalle ihan ok määrä, jolla laihtuu pikkuisen jatkuvasti eikä ainakaan tule laihdutuksen vesittäviä ahmimiskohtauksia, koska on liian kova nälkä. Riippuu ihmisestä.
Nykyäänhän ravitsemustieteilijät ja lääkärit esim. Mustajoki eivät tiukkaa kalorin laskentaa suosittele, vaan tasaista ateriarytmiä, monipuolista ruokaa, johon kuuluu puoli kiloa kasviksia, hedelmiä tai marjoja päivässä, riittävästi proteiinia ja hyviä rasvoja, hyviä yöunia ja joustavaa otetta laihdutukseen.
Olen nyt kokeillut syödä 5000 kcal / vuorokausi mutta en ole laihtunut. On se kyllä kumma kun ei toimi tämä kuuri.