Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija-asunto vai hotelliin yöksi?

Vierailija
20.06.2018 |

En ole siis edes vielä päässyt opiskelemaan enkä välttämättä pääsekään, kunhan mietin vaihtoehtoja. Hain maisterihaussa opiskelemaan, jos pääsen opiskelemaan niin saisin hyväksiluettua aiemmista opinnoista ym. joten läsnäolopäiviä ei olisi varmasti kuukaudessa kovin montaa. Riippuen tietysti kuinka paljon näitä olisi, jos esim. max 3-4 päivää kuukaudessa niin onko tätä varten järkeä ottaa opiskelija-asunto? Katsoin että halvimmat hotellit pailkakunnalla ovat n. 60€/yö tai sitä luokkaa. Kuitenkin oma asunto olisi järkevämpi, jos tuleekin esim. "yllättäisiä" läsnäoloa vaativia opintoja niin ei tarvitsisi stressata sitä saako ylipäätään hotellia ym.
Vaihtoehtona ei ole siis muuttaa kyseiselle paikkakunnalle eikä kotona yöpyminen, koska välimatkaa on sen verran paljon.

Onko kukaan ollut samassa tilanteessa (vaikka en siinä vielä olekaan) ja mitä päätitte tehdä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaverini käy toisella paikkaunnalla töissä pari päivää viikossa ja varaa sina AirBnb-kämpän. On halvempi kuin hotelli. Homma on toiminut hyvin. Toki riippuu mikä kaupunki sulla, että onko muuta majoitustarjontas kuin hotelleja.

Soluhuone voisi olla tietty vaihtoehto myös, maksaa muutaman satasen eli kolmen hotelliyön verran.

Vierailija
2/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs kaverini käy toisella paikkaunnalla töissä pari päivää viikossa ja varaa sina AirBnb-kämpän. On halvempi kuin hotelli. Homma on toiminut hyvin. Toki riippuu mikä kaupunki sulla, että onko muuta majoitustarjontas kuin hotelleja.

Soluhuone voisi olla tietty vaihtoehto myös, maksaa muutaman satasen eli kolmen hotelliyön verran.

Airbnb on yksi vaihtoehto. Luokittelin sen mielessäni jo hotellin kanssa samaan. :) Vaihtoehtona siis erillinen majoitus yksittäisille yölle tai oma kämppä. Olisi kiva kuulla, jos jollakin olisi kokemuksia ja jotakin ehdottomia plussia tai miinuksia kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän nuo täysin vastakkaisia vaihtoehtoja ole. - Itse saattaisin aluksi ottaa "vain" halvimman hotellihuoneen, tai aibnb kämpän ja sitten, jos vaikuttaisi, että opiskelupaikalla tulisi olla pidempi jakso yhdellä kertaa läsnä, niin kartoittaisin vaihtoehtona vielä edullisimman solu/ kimppakämpän osalta. - Sinänsä jännää, että toisinaan Suomessa(kin) saattaa onnistua tekemään maisterin tutkinnon (melkein) kuin kirjekurssina, ku paikkaa hakenut ja sitä tavoitellut ei edes näe mahdollisuutta, että muuttaisi opiskelupaikkakunnalle opintojensa ajaksi; olkoonkin, että ennakkoluulojen poistamiseksi kertoi mah. saavansa hyväksi luettua aiemmilla opinnoillaan osan uudemmasta tutkinnosta. - Kas näi se tieto ja tutkinnot kasautuu(!)

Vierailija
4/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että hotellihuoneiden hinnat vaihtelevat kausittain kysynnän mukaan, eikä niitä ole välttämättä ympäri vuoden tarjolla tuohon nyt löytämääsi halvimpaan hintaan. Sesonkiaikaan tai vaikka isojen tapahtumien yhteydessä hinnat voivat olla moninkertaiset. Riippuu vähän toki myös paikkakunnasta.

Vierailija
5/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitäkin kämppiä, joita voi vuokrata viikolla ja viikonlopun siellä on omistaja itse. Olisi helpompaa, jos olisi vakituinen tukikohta. Laita oma ilmoitus, voi hyvin poikia huoneen mummon vintillä tms. 

Vierailija
6/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiväthän nuo täysin vastakkaisia vaihtoehtoja ole. - Itse saattaisin aluksi ottaa "vain" halvimman hotellihuoneen, tai aibnb kämpän ja sitten, jos vaikuttaisi, että opiskelupaikalla tulisi olla pidempi jakso yhdellä kertaa läsnä, niin kartoittaisin vaihtoehtona vielä edullisimman solu/ kimppakämpän osalta. - Sinänsä jännää, että toisinaan Suomessa(kin) saattaa onnistua tekemään maisterin tutkinnon (melkein) kuin kirjekurssina, ku paikkaa hakenut ja sitä tavoitellut ei edes näe mahdollisuutta, että muuttaisi opiskelupaikkakunnalle opintojensa ajaksi; olkoonkin, että ennakkoluulojen poistamiseksi kertoi mah. saavansa hyväksi luettua aiemmilla opinnoillaan osan uudemmasta tutkinnosta. - Kas näi se tieto ja tutkinnot kasautuu(!)

Tämä varmasti hyvä vaihtoehto mutta käsittääkseni opiskelija-asuntoihin voi olla pitkät jonot, joten melkeinpä heti mahdollisen opiskelijaksi hyväksymisen jälkeen pitäisi jonoon mennä.  Se on myös jännää, että arvostellaan ja verrataan (melkein) kirjekurssiin, vaikka ei edes tiedetä taustoja. Itselläni on ADHD ja olen todella onnellinen siitä mahdollisuudesta, että olen suurimmaksi osin pystynyt opiskelemaan omien aikataulujeni ja resurssieni mukaan.  Olen siis aiemman tutkintoni suorittanut hyvin pitkälti itsenäisesti. Tottakai olen tentit tehnyt paikan päällä ja pakolliset seminaarit ym. Mutta Jos olisin "joutunut" istumaan 8-16 luennoilla  niin luultavasti en olisi saanut opiskeltua kurssiakaan. Katsos, niin meitä on erilaisia. Jos luentojen jättäminen väliin on sinun mielestäsi verrattavissa kirjekurssiin niin eipä kai siinä sitten mitään, toiset kai tarvitsevat enemmän sitä rautalangasta vääntämistä.  Ap 

Vierailija
7/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitäkin kämppiä, joita voi vuokrata viikolla ja viikonlopun siellä on omistaja itse. Olisi helpompaa, jos olisi vakituinen tukikohta. Laita oma ilmoitus, voi hyvin poikia huoneen mummon vintillä tms. 

En tällaista vaihtoehtoa ajatellutkaan, hyvä tietää!

Vierailija
8/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista, että hotellihuoneiden hinnat vaihtelevat kausittain kysynnän mukaan, eikä niitä ole välttämättä ympäri vuoden tarjolla tuohon nyt löytämääsi halvimpaan hintaan. Sesonkiaikaan tai vaikka isojen tapahtumien yhteydessä hinnat voivat olla moninkertaiset. Riippuu vähän toki myös paikkakunnasta.

Totta mutta hinnat taitavat nyt kesällä olla korkeimmillaan. Katsoin siis vain millä hinnalla nyt saisi huoneen. Kyse ei ole mistään isosta paikkakunnasta. 

Vierailija
9/17 |
20.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä varmasti hyvä vaihtoehto mutta käsittääkseni opiskelija-asuntoihin voi olla pitkät jonot, joten melkeinpä heti mahdollisen opiskelijaksi hyväksymisen jälkeen pitäisi jonoon mennä.  Se on myös jännää, että arvostellaan ja verrataan (melkein) kirjekurssiin, vaikka ei edes tiedetä taustoja. Itselläni on ADHD ja olen todella onnellinen siitä mahdollisuudesta, että olen suurimmaksi osin pystynyt opiskelemaan omien aikataulujeni ja resurssieni mukaan.  Olen siis aiemman tutkintoni suorittanut hyvin pitkälti itsenäisesti. Tottakai olen tentit tehnyt paikan päällä ja pakolliset seminaarit ym. Mutta Jos olisin "joutunut" istumaan 8-16 luennoilla  niin luultavasti en olisi saanut opiskeltua kurssiakaan. Katsos, niin meitä on erilaisia. Jos luentojen jättäminen väliin on sinun mielestäsi verrattavissa kirjekurssiin niin eipä kai siinä sitten mitään, toiset kai tarvitsevat enemmän sitä rautalangasta vääntämistä.  Ap 

Anteeksi. Ei ollut tarkoitus mennä henkilökohtaisuuksiin! Hienoa se on minunkin mielestäni, että Suomessa(kin) voi suorittaa korkakoulu / -yliopisto opintoja ja jopa tutkinnon monella tavoin. Se on vain jotenkin on kuten edellä kirjoitin -paremman termin puuttuessa-  on jännää. Kysehän on toisaalta myös siitä, että miten ja kuinka korkeakoulu opintoja yleisesti voidaan suorittaa, miten niitä pitää suorittaa ja milloin voidaan sanoa, että jos haluaa ao. opintoja suoritaa, niin se edellyttää tai vaatii tiettyjä uhrauksia. - Ei aina reilua. - PS: Lukuvuosien alussa on kaikkien kovin rynnistys opiskelija-asuntoihin. Mitä enemmän on aikaa lukuvuoden alusta (elokuun  ja tammikuun alsuat) niin pikkuhiljaa alkaa vapautua uusia asuntoja. Toisaalta ensimmäinen lukuvuosi on usein se intensiivisin e. silloin on usein eniten tarvetta myös itsellä asunnolle. Tsemppiä ja toivottovasti paikka aukeaa 

Vierailija
10/17 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta mutta hinnat taitavat nyt kesällä olla korkeimmillaan. Katsoin siis vain millä hinnalla nyt saisi huoneen. Kyse ei ole mistään isosta paikkakunnasta. 

Paikkakuntaa tuntematta vaikea sanoa varmasti. En laskisi pelkkien oletusten varaan, vaan ottaisin asiasta etukäteen selvää, etenkin jos elät tiukalla opiskelijabudjetilla.

Vierailija
11/17 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei rangaista. Lapsilla kahden vuoden ikäero. Opin jo koirankoulutuksessa sen, että positiivisia juttuja vahvistamalla, negatiiviset jää pois. Esim aidalla räksyttämisen saa paljon helpommin loppumaan sillä, että opettaa koiran tulemaan pois sieltä sen sijaan että ryntää itsekin sinne aidalle kieltämään koiraa.

Nyt lapset on jo teinejä ja hyvin menee.

Vierailija
12/17 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ratkaisin asian niin, että yövyin yksittäisiä öitä hostellissa ja siinä vaiheessa kun opinnot vaativat enemmän läsnäoloa vuokrasin kahdeksi kuukaudeksi täysin kalustetun ja varustellun asunnon, jossa vietin korkeintaan kolme yötä viikossa. Olen lisäksi vuokrannut alivuokralaishuonetta yksittäisiä öitä varten.

Ehkäpä opintojen alkaessa löytyy samassa tilanteessa olevia, joiden kanssa voisitte vuokrata yhdessä asunnon? Tai voisiko joku opiskelupaikkakunnalla asuvista kurssikavereista majoittaa luonaan satunnaisesti? Suosittelen oman ilmoituksen laatimista Toriin tai paikalliseen FB-ryhmään, niistä on helpompi löytää alivuokralaishuone tai lyhytaikainen kalustettu asunto.

Vierailija
13/17 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotelleissa on kesällä alhaisemmat hinnat mitä talvella. Kesäisin houkutellaan turisteja, talvella liikematkailijoilta voi periä mitä hintaa tahansa. Talviaikaan viikonloppuisin on halvemmat hinnat mitä viikolla, mutta se ei aloittajaa auta.

Vierailija
14/17 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut viikolla asunto tyhjillään, kun olen töissä eri kaupungissa ja jo useamman vuoden olen vuokrannut opiskelijalla, joka tarvitsee tilapäistö majoitusta, silloin tällöin.

Tämö saattaisi olla yksi ratkaisu ja edullinen, kun monet ovat eri paikkakunnalla töissä ja vakiasunto tyhjillään. Perin vuokraa vain niiltä päiviltä mitä asuntoa käytetään.

Vuokralaiseni tulee vain hammasharjansa kanssa ja käyttää kotiani kuin omaansa.

Tosin, tarvitsee luottamuksen suhteen, mutta meillä se on toiminut hyvin.

Vierailija
15/17 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi. Ei ollut tarkoitus mennä henkilökohtaisuuksiin! Hienoa se on minunkin mielestäni, että Suomessa(kin) voi suorittaa korkakoulu / -yliopisto opintoja ja jopa tutkinnon monella tavoin. Se on vain jotenkin on kuten edellä kirjoitin -paremman termin puuttuessa-  on jännää. Kysehän on toisaalta myös siitä, että miten ja kuinka korkeakoulu opintoja yleisesti voidaan suorittaa, miten niitä pitää suorittaa ja milloin voidaan sanoa, että jos haluaa ao. opintoja suoritaa, niin se edellyttää tai vaatii tiettyjä uhrauksia. - Ei aina reilua. - PS: Lukuvuosien alussa on kaikkien kovin rynnistys opiskelija-asuntoihin. Mitä enemmän on aikaa lukuvuoden alusta (elokuun  ja tammikuun alsuat) niin pikkuhiljaa alkaa vapautua uusia asuntoja. Toisaalta ensimmäinen lukuvuosi on usein se intensiivisin e. silloin on usein eniten tarvetta myös itsellä asunnolle. Tsemppiä ja toivottovasti paikka aukeaa 

Kiinnittin vain huomiota tuohon kirjekurssiin, kun olen siitä aiemmin kuulut. Kiitos! :) Ap 

Vierailija
16/17 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paikkakuntaa tuntematta vaikea sanoa varmasti. En laskisi pelkkien oletusten varaan, vaan ottaisin asiasta etukäteen selvää, etenkin jos elät tiukalla opiskelijabudjetilla.

Tottakai ota, en ole vielä edes päässyt opiskelemaan. Tässä vasta alustavasti suunnittelen. :) Ap 

Vierailija
17/17 |
21.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hotelleissa on kesällä alhaisemmat hinnat mitä talvella. Kesäisin houkutellaan turisteja, talvella liikematkailijoilta voi periä mitä hintaa tahansa. Talviaikaan viikonloppuisin on halvemmat hinnat mitä viikolla, mutta se ei aloittajaa auta.

Riippuu varmaan kohteesta. Mutta yleensä olen kyllä huomannut monissa paikoissa olevan toisinpäin. Talvella on vähemmän kysyntää, joten voi löytää hyviäkin tarjouksia. En siis majoittuisi minnekään "businesshotelliin", vaan halvimpiin mahdollisiin. Ap 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi