Miesten empatiakyvyttömyys
Varmasti joku muukin kuin minä on törmännyt mieheen, joka on tosi mukava ja hyvää seuraa, jopa todella vahvasti kumppni, mutta tiukan paikan tullen on pakko tajuta, että homma sujuu vain myötämäessä. Miehellä ei ole kykyä asettua toisen asemaan vaikeuksien kohdatessa, ei vaikka miten yrittäisi selittää miten itse koen asiat.
Onko tämä asia, joka pitää vain oppia hyväksymään (miten) vai pitääkö siirtyä seuraavaan?
Kommentit (437)
Empatiakyvyttömyys ei tarkoita sitä että laukoo faktat pöytään. Empatianhakuinen nainen ja mies kertoo lähinnä huomionhakuisuudesta. Miehet ja naiset eivät edes sovi yhteen henkisesti. Naisille pienet asiat ovat isoja ja miehille lähinnä turhia. Vaikeaahan se on asettua naisen asemaan jos meikki on huonosti ja mekkokin pari numeroa liian pieni, johtuen lihomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kohdannut miehiä, jotka alkavat vaikeiksi ja suorastaan ilkeiksi, kun heille koettaa puhua negatiivisista tunteista. Vaikkeivät nämä tunteet siis edes kohdistuisi mieheen itseensä, vaan esim. "oli tänään vaikeaa töissä". Ainakin yksi tällainen "epäempaattinen" mies sai lopulta selitettyä, että hän kokee minun valitukseni niin, että hänen pitäisi jotenkin ratkaista asia ja että kun avaudun ongelmasta, hän kokee, että ongelma on jotenkin hänen syynsä. Miehet eivät kai useinkaan ymmärrä puhumisen voimaa. Että nainen puhuu keventääkseen mieltään, eikä siksi, että hän kippaa asian miehen ratkaistavaksi.
Olen ihan shokissa ja ällikällä lyöty. Meillä on ollut kymmenen vuotta todella hyvä suhde, jossa molemmat ovat käyttäytyneet kunnioittavasti toisiaan kohtaan, ei koskaan mitäään vyönallelyöntejä riidoissa tai nimittelyä tai syyttelyä tms.
Nyt, kun minulla on vaikeaa ja itken tai menen tolaltani, mies joko pakenee, vähättelee, jopa tekee vitsiä tai ilkeilee. En olisi koskaan kuvitellut hänen käyttäytyvän niin ketään kohtaan ja etenkään minua ja juuri silloin, kun olisin kaikista eniten turvan ja lohdutuksen tarpeessa.
Olen äärimmäisen pettynyt ja surullinen enkä tiedä, onko tässä mitään mahdollisuutta korjata tilannetta.
Ap
Tietenkin on mahdollisuus korjata tilanne, paitsi että sinä olet liian suuri pässi siihen hommaan.
Täälläkin odotat vain myötätuntoa, sympatiaa, rohkaisevia ääniä, yhtämielisyyttä eli tukea tunteillesi.
Et mahdollisuutta korjata tilannetta.
Et ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Empatiakykyä kyllä löytyy, mutta säälittelijäksi en ala.
Tämä tuntuu olevan joillekin veteen piirretty viiva.
Tämä!
Ei ole tarkoituskaan että mies suhtautuisi kovin tunteellisesti muiden asioihin. Mies tirauttaa sitten kyyneleen kun sen aika on. Hän itse määrää tämän tahdin. Hän voi itkeä vaikka raivosta tai pettymyksestä kun homma menee monkään.
Tämän takia on olemassa naisverkostot että naiset tukee toisiaan ja miehet tekee omia juttujaan.
Mies.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä ei tosiaan ole kykyä asettua toisen asemaan.
Tuo on kyllä kovasti naisten piirre. Siksi puhutaan naisten solipsismista. Täälläkin saa jatkuvasti lukea mm, miten naiset uskoo, että miehet viehättyvät samoista asioista kuin naiset. Koska nimenomaan naiset, eivät kykene asettumaan toisen asemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarkoituskaan että mies suhtautuisi kovin tunteellisesti muiden asioihin. Mies tirauttaa sitten kyyneleen kun sen aika on. Hän itse määrää tämän tahdin. Hän voi itkeä vaikka raivosta tai pettymyksestä kun homma menee monkään.
Tämän takia on olemassa naisverkostot että naiset tukee toisiaan ja miehet tekee omia juttujaan.
Mies.
Miten niin tarkoituskaan? Sinäkö sen päätät? Oletko narsisti?
Eriävät mielipiteet eivät tarkoita empatiakyvyttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Olen vaan huomannut, että häntä ei tunnu tippaakaan järkyttävän mitkään järkyttävät uutiset tai muiden ihmisten kamalat kohtalot.
Minkälaista reaktiota pitäisi järkyttävistä uutisista tai muiden kamalista kohtaloista miehelle tulla?
Esim Pohjois-Koreassa on hirveää. Auttaako joku hysteerinen itku asiaan mitään? Ei. Voinko tehdä asialle jotain? En. Joten asiaa ei kannata kummemmin vatvoa. Se vie vain pois henkisistä voimavaroista joilla yrittää pitää itseään kasassa.
-mies
Onko mies empatiakyvytön jos mies ei suostu naisen "tossun alle"?
Kun minulle valitetaan vastoinkäymisistä niin itseäkin rupeaa v*tuttamaan. Eikö se juuri ole empatiaa. Sinä kaipaat sympatiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole empatian puutteesta, vaan siitä ettei jaksa kuunnella paskaa.
Miehet ei ihan tutkitusti pysty tuntemaan empatiaa naisia kohtaan.
Se on varmaan joku evoluution juttu, että pystyvät alkukantaisissa oloissa raiskamaan yms. jos halutaan pesudotieteillä siis.
Vierailija kirjoitti:
Osoita tuossa nyt sitten empatiaa. Nainen oikkuineen on miehelle useimmiten käsittämätön olento.
Höpöhöpö. Mihet eivät _halua_ lapsellisuuttaan käsitellä asioita.
Näin miehenä voin vastata (omakohtaisesti) että en juutu vastoinkäymisiin, puhuminen ei auta (minua), mielummin teen asialle/asioille jotain. Jos taas kumppania tai muita vaivaa joku, osaan paremmin kuunnella kuin puhua räpättää.
Vierailija kirjoitti:
Osoita tuossa nyt sitten empatiaa. Nainen oikkuineen on miehelle useimmiten käsittämätön olento.
Ei naisetkaan käsitä miesten oikkuja, esim. miten niin monet miehet on murhaajia, raiskaajia, rikollisia vain koska eivät hallitse tunteitaan ja oikuttelevat.
Varmaan ap:n väite pitää sinänsä paikkansa että miehet ovat empatiakyvyttömämpiä, toisaalta taas sitten naiset ovat rationaalisessa päätöksen teossa paljon huonompia ja jäävät vatvomaan päätöksen teon kannalta täysin epäolennaisia asioita. Varmaan evoluutiolla ja ylipäätään naisen ja miehen tehtävien jaolla on ollut asuutta asiaan. Jos kivikautinen mies metsästysreissulla olisi jäänyt osoittamaan saaliille empatiaa niin se kivikautinen perhe olisi jäänyt ruoatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kohdannut miehiä, jotka alkavat vaikeiksi ja suorastaan ilkeiksi, kun heille koettaa puhua negatiivisista tunteista. Vaikkeivät nämä tunteet siis edes kohdistuisi mieheen itseensä, vaan esim. "oli tänään vaikeaa töissä". Ainakin yksi tällainen "epäempaattinen" mies sai lopulta selitettyä, että hän kokee minun valitukseni niin, että hänen pitäisi jotenkin ratkaista asia ja että kun avaudun ongelmasta, hän kokee, että ongelma on jotenkin hänen syynsä. Miehet eivät kai useinkaan ymmärrä puhumisen voimaa. Että nainen puhuu keventääkseen mieltään, eikä siksi, että hän kippaa asian miehen ratkaistavaksi.
Olen ihan shokissa ja ällikällä lyöty. Meillä on ollut kymmenen vuotta todella hyvä suhde, jossa molemmat ovat käyttäytyneet kunnioittavasti toisiaan kohtaan, ei koskaan mitäään vyönallelyöntejä riidoissa tai nimittelyä tai syyttelyä tms.
Nyt, kun minulla on vaikeaa ja itken tai menen tolaltani, mies joko pakenee, vähättelee, jopa tekee vitsiä tai ilkeilee. En olisi koskaan kuvitellut hänen käyttäytyvän niin ketään kohtaan ja etenkään minua ja juuri silloin, kun olisin kaikista eniten turvan ja lohdutuksen tarpeessa.
Olen äärimmäisen pettynyt ja surullinen enkä tiedä, onko tässä mitään mahdollisuutta korjata tilannetta.
Ap
Kerrotko hieman tarkemmin, että kuinka vakavasta ongelmasta on kyse. Naiset tekevät usein erittäin vähäisistä asioista maailman suurimman ongelman ja sitten ei oikein jaksa sitä tilitystä asiasta.
Minä taas hankin varamiehen kun oma on empatiakyvytön. Kun miehellä oli vaikeaa niin enpä tukenut kun en itsekään tukea saanut vaikeuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Puhuminen on ihan ok ja huolet kuuntelen mielelläni. Sitä taas ei jaksa että niitä samoja ongelmia ja kipukohtia vatvotaan päivästä, viikosta ja kuukaudesta toiseen tekemättä asioille mitään. Jatkuva valittaminen laskee ympäristön elämänlaatua ja surullisinta on että usein nämä valittajat tämän itsekin ymmärtävät siinä mielessä että yksi kestovalituksen aiheista saattaa olla joku ystävä tai kollega joka valituksellaan pilaa muiden päivän. Oman mielen keventäminen kippaamalla kuonansa muiden niskaan on lopultakin aika itsekeskeinen ratkaisu silloin kun se on jatkuvaa.
Välillä tuntuu siltä että naiset haluavat miehestä naisen ja miehet naisesta miehen. Jospa nyt kuitenkin oltaisiin ihan reippaasti miehiä ja naisia. Ottakaa tai jättäkää.
Mitä enemmän miehellä on testosteronia niin sitä empatiakyvyttömämpi mies on. Korkea testosteronitaso taas tarkoittaa hyvää ja runsasta seksiä, jos sitä kaipaa.
Elikkä kaikkea ei voi saada.