Mitkä naisten nimet on harvinaisia tän ajan vauvoilla?
Ja toivon nyt semmoisia nimiä, jotka kuitenkin sopii tähän päivään. Esim. Pirkon aika ei mielestäni ole ihan vielä ainakaan....
Itselläni tuli mieleen ainakin Petra. Muita?
Kommentit (597)
Odotan tällä hetkellä toista lastani ja jos hänkin on tyttö, haluaisin antaa ensimmäiseksi tai toiseksi nimeksi Sara. Epäilyttää kuitenkin, onko nimi jo ihan väärää sukupolvea. Oman ikäisissäni on jonkin verran Saroja, mutta varsinkin n. 10-15-vuotiailla taitaa olla todella yleinen. Ehkä Sara taitaa siis olla jo harvinaisempi tämän päivän vauvoilla.
Hah, juuri tänään olen työssä kohdannut Petra, Silja ja Emmi nimiset lapset, ja Emmi on myös oman alle kouluikäiseni nimi ja hänellä on ollut monessa harrastus- ja hoitoryhmässä 1-2 kaimaa. Plus sitten Ellit, Ennit ja Emmat. Tuskin harvinaisuus tänäkään vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään näistä 1970-luvun preppy-nimistä: Johanna, Heidi, Laura, Petra, Mikaela, Harriet, Karin, Annika ja Kira.
Niissä on jotain anteeksipyytelemättömän yläluokkaista ja coolia. Sellaista purjehdusseura- ja tenniskenttä-coolia. Tyttöjä jotka ratsastaa, opiskelee Hankenilla ja käy bileissä. Rikkaita ja kauniita menestyjiä.
Noissa ei ole mitään yläluokkaista, pikemminkin hyvin tavallisia ja keskiluokkaisia nimiä.
Mari, Katja, Maria, Jenni, Karoliina, Jaana, Katri, Sanna, Emilia.
Silja, Inkeri, Helena, Airi, Mette, Linda, Selma, Helga, Taika, Anneli, Kaarina, Sini, Irina, Minttu, Silvia, Anne, Olga, Hilla, Kaisa
Omaa korvaani miellyttävät myös seuraavat tyypilliset 70- ja 80-luvun nimet: Hanna, Sanna, Minna, Johanna
Toivon kovasti, että nimet Petra, Ritva, Pirkko, Reija, Kirsti, Riikka ja Sirpa jäisivät kokonaan unholaan, koska ne kuulostavat kamalilta (kuin kynsillä raapisi liitutaulua).
Irmeli
Aini
Airi
Kaisu
Kaija
Renja
Reija
Ritja
Eine
Floora
Gerda
Greta
Hella
Helle
Hellin
Elmi
Ilmi
Jaana
Katja
Katja
Terttu
Tellervo
Ulla
Vaula
Meeri
Mervi
Virva
Virve
Marleena
Marjaana
Marjut
Maaret
Maarit
Salme
Suoma
Sylvia
Riitta, Tuire, Raisa. Tosin luulen että Riitta tulee pian muotiin.
Tämän nykyisen lisääntymisiässä olevan sukupolven äitien nimet: Riitta, Ritva, Sirkka, Sari, Mervi, Katja, Pirjo, Kaarina, Marjaana, Päivi, Eija, Jaana, Marjo, Anne, Maarit, Merja, Irja...
Varmaan sitten kun tämä nyt ala-asteiässä oleva (ja nuorempi) sukupolvi alkaa lisääntymään, tulee näitä nimiä muotiin.
Johanna, oli 70 ja 80-luvuilla hyvin suosittu niin ensimmäisenä kuin toisenakin nimenä mutta sitten suosio hiipui ja eräs sekopäinen suomalaisjulkkis on antanut nimelle ruman kaiun. Toinen hiipunut kaunis nimi on Susanna.
Impi on valitettavasti harvinaisuus.
Kyllikki, Nyyrikki, Kirsikka, Lemmy, Sepi, Fanny ja Gypsy.
Vierailija kirjoitti:
Maarit, Maaret, Hilma, Josefiina, Regina, näihin en ole törmäillyt.
Joo, mä olen Maarit, enkä tosiaan ole samannimisiin lapsiin törmännyt. Harvemmin aikuisiinkaan, vaikka ei varmaan ollut 70-luvulla harvinainen nimi.
Annikki, Asta, Sirkka, Rauha, Rauni, Oili, Onerva, Helga, Hilkka, Helena, Irene, Iiris, Sointu, Sirpa, Lempi, Lenita, Kaarina, Raija, Raili, Ritva, Elvi, Helvi, Irma, Irja, Teija... Onhan näitä.
vvvvvvvvv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helena! Todella kaunis nimi .
Meidän taaperon nimi on Helena. Ei ole tullut vielä muita vastaan.
Meillä Elina. Tulee aika usein vastaan -20-60 vuotta vanhempia.
Sinikka! Aika söpö nimi 7vuoden päästä ekaluokkalaisella!
Lauraa ei enää taideta antaa vauvoille. Mielestäni Laura on melko klassinen nimi, jonka voisin kuvitella ehkä n. 15-tai 20-vuotiaasta henkilöstä ihan sinne 100-vuotiaaksi asti. Silti vauvalla se kuulostaisi jotenkin aika harvinaiselta. Johtuukohan siitä, että itse tunnen usean Lauran, joka on nyt lapsentekoiässä.