Miksi vegaanius on aina absolutismia?
Arvostan vegaaniutta, mutta en arvosta tippaakaan näitä, jotka ovat vain trendin takia vegaaneja. Ja heitähän on tällä hetkellä suurin osa. Mm. siksi tällaiset naurettavat vegaaniblogaajat ovat niin suosittuja (postailevat kuvia hoikista reisistään ja päivän annoksesta).
Mutta miksi vegaanius on absolutismia? Se aiheuttaa suurta vaivaa muissa ihmisissä, kun yhden takia valitaan esim ravintola. Miksei voi olla yhden illan kuukaudessa laktovegaani eli syödä sitä fetasalaattia tms?
Koska absolutismilla ei ole mitään tekemistä eläinsuojelun kanssa. Ei myöskään terveyden kanssa. Se on vain jääräpäisyyttä ja sitä "veganismin harrastamista",
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön kasviksia, mutta myös lihaa noin 5 kertaa viikossa.
Olen elävä esimerkki ettei vegaanius ole ehdotonta
Ja liha ja tukemasi lihateollisuus on kuollut esimerkki miksi veganismia tarvitaan.
Voivatko vegaanit olla olematta fanaatikkoja asiansa puolesta? Kokemuksenimukaan eivät voi. Tässä jälleen kerran todiste siitä.
Voiko köyhällä olla paljon rahaa? Kokemuksieni mukaan ei, siinä se taas nähdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se ei ole "absolutismia", niin saa aivan varmasti kuulla kettuilua siitä miten ei ole aito vegaani. Absolutismikaan ei välttämättä riitä, vaan saa silti kuulla piikittelyä siitä miten tekee jonkin muun asian väärin kuten vaikka matkustaa lentokoneella. Vegaaneilta vaaditaan usein täydellisyyttä, miltä ei-vegaanit taas ovat turvassa. On helpompaa valita jokin välimuoto, jossa voi vähän joustaa, mutta silloinhan itseään ei saa nimittää vegaaniksi.
Miksi sinä haluat olla vegaani, jos haluat kuitenkin syödä ja käyttää eläinperäisiä tuotteita? Mikset voi olla "vaan" vegetaristi? Nuo termit on lähinnä luotu helpottamaan toimintaa, eikä vaikeuttamaan. Toki voit kutsua itseäsi vegaaniksi, mutta silloin on turha ihmetellä jos joku kyseenalaistaa kun syöt kaksin käsin lihapullia. Kyseenalaistetaanhan sekin, et ihminen sanoo olevansa esim. allerginen kalalle, mutta pizzan päällä kelpaa kyllä tonnikala.
Tämä menee vähän vierästä, mutta kun olin lapsena allerginen kalalle, saatoin jostakin syystä kuitenkin syödä tonnikalaa, ja nykyään voin syödä kaikkia kaloja, eli allergiatkin muuttuvat:-)!
Koska vegaanius ei ole mikään allergia, vegaanit voisivat ihan hyvin joustaa tietyissä sosiaalisissa tilanteissa. Minäkin olen karppaaja, mutta syön siitä huolimatta kylässä, mitä tarjotaan, eli myös sellaista, jota en normaalisti syön, ja sitten jatkan taas kotioloissa entiseen malliin. Eli mistään lipsumisesta ei ole mitään pelkoa, kun tietää, mikä itselle sopii parhaiten.
Laskisitko heitä sitten enää vegaaneiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se ei ole "absolutismia", niin saa aivan varmasti kuulla kettuilua siitä miten ei ole aito vegaani. Absolutismikaan ei välttämättä riitä, vaan saa silti kuulla piikittelyä siitä miten tekee jonkin muun asian väärin kuten vaikka matkustaa lentokoneella. Vegaaneilta vaaditaan usein täydellisyyttä, miltä ei-vegaanit taas ovat turvassa. On helpompaa valita jokin välimuoto, jossa voi vähän joustaa, mutta silloinhan itseään ei saa nimittää vegaaniksi.
Miksi sinä haluat olla vegaani, jos haluat kuitenkin syödä ja käyttää eläinperäisiä tuotteita? Mikset voi olla "vaan" vegetaristi? Nuo termit on lähinnä luotu helpottamaan toimintaa, eikä vaikeuttamaan. Toki voit kutsua itseäsi vegaaniksi, mutta silloin on turha ihmetellä jos joku kyseenalaistaa kun syöt kaksin käsin lihapullia. Kyseenalaistetaanhan sekin, et ihminen sanoo olevansa esim. allerginen kalalle, mutta pizzan päällä kelpaa kyllä tonnikala.
Tämä menee vähän vierästä, mutta kun olin lapsena allerginen kalalle, saatoin jostakin syystä kuitenkin syödä tonnikalaa, ja nykyään voin syödä kaikkia kaloja, eli allergiatkin muuttuvat:-)!
Koska vegaanius ei ole mikään allergia, vegaanit voisivat ihan hyvin joustaa tietyissä sosiaalisissa tilanteissa. Minäkin olen karppaaja, mutta syön siitä huolimatta kylässä, mitä tarjotaan, eli myös sellaista, jota en normaalisti syön, ja sitten jatkan taas kotioloissa entiseen malliin. Eli mistään lipsumisesta ei ole mitään pelkoa, kun tietää, mikä itselle sopii parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse olekaan vegaani vaan ihan perus sekasyöjä. Mutta en kyllä tajunnut viestiäsi. Miksi kukaan haluaisi kutsua itseään vegaaniksi, jos ei ole... En ymmärrä mitä tarkoitat.
sitä että jos vegaani ei ole "absoluuttinen", niin hän ei ole vegaani vaan kasvissyöjä. Jos haluat syödä esim. hunajaa, niin miksi haluat kutsua itseäsi vegaaniksi, etkä vegetaristiksi? Jos haluat olla vegaani, niin eikö sen "absoluuttisuuden" pitäisi olla ihan itsestään selvää?
Ja vegaani ei ole synonyymi ekologisuudelle. Toki useimmat ovat sitäkin, mutta vegaani voit olla ilmankin.
Tosin ehkä nykyaikana sitä toivoisi että kuka tahansa, miten tahansa syövänä kiinnittäisi huomiota ekologisuuteen. Ei ekologisuus ole pelkästään kasvissyöjien juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse olekaan vegaani vaan ihan perus sekasyöjä. Mutta en kyllä tajunnut viestiäsi. Miksi kukaan haluaisi kutsua itseään vegaaniksi, jos ei ole... En ymmärrä mitä tarkoitat.
sitä että jos vegaani ei ole "absoluuttinen", niin hän ei ole vegaani vaan kasvissyöjä. Jos haluat syödä esim. hunajaa, niin miksi haluat kutsua itseäsi vegaaniksi, etkä vegetaristiksi? Jos haluat olla vegaani, niin eikö sen "absoluuttisuuden" pitäisi olla ihan itsestään selvää?
Ja vegaani ei ole synonyymi ekologisuudelle. Toki useimmat ovat sitäkin, mutta vegaani voit olla ilmankin.
Tosin ehkä nykyaikana sitä toivoisi että kuka tahansa, miten tahansa syövänä kiinnittäisi huomiota ekologisuuteen. Ei ekologisuus ole pelkästään kasvissyöjien juttu.
Käytät vissiin sä-passiivia etkä puhuttele juuri minua?
Joo, olen ihan samaa mieltä kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vain vegaanin pitää joustaa tietyissä sosiaalisissa tilanteissa? Suurimmasta osasta ravintoloita löytyy nykyään myös vegaanisia vaihtoehtoja, miksi siis mennä sellaiseen paikkaan jossa ainoa valinta on fetasalaatti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä laskisin. Pidän itseänikin karppaajana, eikä esim. yhden kakunpalan syöminen muuta sitä miksikään, koska pääsääntöisesti syön vähähiilihydraattista ruokaa. Minusta on kuitenkin mukavampaa olla kohtelias emännälleni tai isännälleni kuin alkaa julistaa heille omaa ruokafilosofiaani tai kieltäytyä nyrpistellen kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on elämäntapa ja ideologia, joka ei liity vain syömiseen. Itse voisin olla vegetaristi aika helposti, mutta en jaksa leimautua vegaaniksi, mitä ihan oikeasti käy nykyään jos sanoo "ei lihaa". Kerran kun halusin vain naudanlihattoman ruuan (muut söi pihviä), sain jonkun aika kamalan vegaanipöperön. Harmitti, kun tiesin että siihen oli oikein nähty vaivaa erikseen kovasti, ja minulle olisi ihan hyvin kelvannut vaikka pakastekala ja potut. Se mitä sain oli jotain pahaa härkisjuttua, josta saan mahani kipeäksi.
Eli toivoisin, että jos joku vaikka sanoo että ei lihaa, niin ei heti luulla että on vegaani, joka ei tahdo maitoa, juustoa tai kananmunaakaan.
Täytyy kai tästä lähtien sanoa, "Ei kiitos lihaa eikä lihankorvikkeita!"
ehkä kannattaa jatkossa sanoa, ettet halua punaista lihaa.
Olen tällainen "joustava vegaani". Minulla on nahkatakki, nahkakengät ja lemmikkinä lihansyöjä. Harvakseltaan saatan syödä juustoa, maitojäätelöä tai kananmunaa sisältäviä soijanakkeja. Ja arvaa mitä, sitä kutsutaan lakto-ovo vegetarismiksi.
Voisiko joku kertoa, miksi muiden vegaanius aiheuttaa ihmisissä niin kovia aggressioita? Tännekin tulee harva se päivä aloituksia missä koitetaan dissata vegaaniutta ja vegaaneja, parhaimpana esimerkkinä ehkä se pitkä ketju syistä miksi jotkut ovat luopuneet vegaaniudesta johon tuli monta KYMMENTÄ sivua jankkausta siitä että liharuoka maistuu paremmalle, kirjoittajana lähinnä tämä 'sinkkumies'-hahmo. On hämmentävää, että joku viettää huomattavan osan päivästään avautumalla vauvapalstalle muiden ihmisten ruokavalioista, varsinkin kun tämä asia ei aiheuta mitään negatiivista heidän elämäänsä.
Ja kyllä, tunnen itsekin näitä rasittavia vegaaneja jotka toivottavat sitä aatettaan jatkuvalla syötöllä, mutta ta-daa: heidän kanssaan ei tarvitse olla tekemisissä. Nämä tyypit ovat usein muutenkin rasittavia ja jankkaisivat sitten jostain muusta jos eivät olisi vegaaneja.
T. lakto-ovo-pesca joka fleksailee aina välillä vegaaniuden puolelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa, miksi muiden vegaanius aiheuttaa ihmisissä niin kovia aggressioita? Tännekin tulee harva se päivä aloituksia missä koitetaan dissata vegaaniutta ja vegaaneja, parhaimpana esimerkkinä ehkä se pitkä ketju syistä miksi jotkut ovat luopuneet vegaaniudesta johon tuli monta KYMMENTÄ sivua jankkausta siitä että liharuoka maistuu paremmalle, kirjoittajana lähinnä tämä 'sinkkumies'-hahmo. On hämmentävää, että joku viettää huomattavan osan päivästään avautumalla vauvapalstalle muiden ihmisten ruokavalioista, varsinkin kun tämä asia ei aiheuta mitään negatiivista heidän elämäänsä.
Ja kyllä, tunnen itsekin näitä rasittavia vegaaneja jotka toivottavat sitä aatettaan jatkuvalla syötöllä, mutta ta-daa: heidän kanssaan ei tarvitse olla tekemisissä. Nämä tyypit ovat usein muutenkin rasittavia ja jankkaisivat sitten jostain muusta jos eivät olisi vegaaneja.
No, jos joku julistaa suureen ääneen elävänsä selibaatissa, niin kyllähän muut ovat kiinnostuneita tietämään, miksi hän luopuu vapaaehtoisesti yhdestä elämän suurimmista nautinnoista. Sama on vegaanien kanssa. Tuntuu kummalliselta, miksi joku viitsii rajoittaa raskaalla kädellä omaa syömistään, jos siihen ei ole mikään pakko. Monet vegaaniruuat ovat suoraan sanoen aika hirveitä.
Siis onko sulle jotenkin epäselvää miksi ihmiset on vegaaneja? Ja ymmärrät varmaan että on eri asia kysyä syistä kuin kirjoittaa herjaavia viestejä foorumit täyteen.
Ja vastatakseni kysymykseesi (johon on kyllä vastattu jo monet kerrat tässäkin ketjussa), useimmat vegaanit eivät käytä eläinkunnan tuotteita eettisistä ja ympäristösyistä omat halut ja mieliteot painaa vaakakupissa vähemmän. En tunne ketään joka olisi vegaani makusyistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse syön kasviksia, marjoja ym. mahdollisimman terveellistä, puhdasta ja kotimaista kasvisruokaa PALJON. Selvästi enemmän, kuin esimerkiksi eräs vegaani-kaverini. Punaista lihaa ja kaikkea mahdollisimman jalostettua lihaa yritän välttää. Muutoin syön lihaa kohtuullisesti melkein päivittäin normaalin aterian yhteydessä. Luotan siihen, että Suomessa on tuotantoeläimillä hyvät oltavat, eli en pode huonoa omaatuntoa lihaa syödessäni. En myöskään ahmi ruokaa tai heitä sitä hukkaan, vaan kunnioitan sitä ruumiini ravintona. Sellaista, mielestäni minulla terve suhtautuminen asiaan.
Valitettavasti suomessa tuotantoeläimillä ei ole hyvät oltavat. Tai no mitä nyt kukakin hyvänä pitää, mutta toivon ettei niitä oloja kukaan pidä hyvinä. Ehkä kannattaisi perehtyä asiaan, eikä sokeasti luottaa siihen mitä luulee.
Itse jäin juuri tänään yhteiseltä lounaalta pois, koska valitussa ravintolassa ei ollut kasvisruokaa. Vegaani en ole, vaikka itse tekemäni ruuat aina ovatkin vegaanisia. Lihaa en silti voi syödä. Kun on monta vuotta kasvissyöjä tulee maha kipeäksi lihasta. Myös suurin osa maitotuotteista vetää mahan sekaisin. Joten en valitettavasti tässä asiassa sekasyöjien mieliksi jousta ja kärsi sitten loppupäivää hirveistä mahakivuista pahimmillaan oksentaen työpaikan vessassa. Pahoittelen siis kaikille, kun olen valinnut tämän ruokavalion, jolla elimistöni voi parhaiten, enkä halua joustaa siitä.
En ymmärrä miksi se on muille niin vakavaa. Tänäänkin työkavereista osa ei millään ymmärtänyt miksi jäin pois, yhdeltä tuli myötätuntoista ihmettelyä että on se nyt kumma kun ei kasvisvaihtoehtoja ole tarjolla (tarkistin jopa ravintolasta, mutta lounasaikaan ei saa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos joku julistaa suureen ääneen elävänsä selibaatissa, niin kyllähän muut ovat kiinnostuneita tietämään, miksi hän luopuu vapaaehtoisesti yhdestä elämän suurimmista nautinnoista. Sama on vegaanien kanssa. Tuntuu kummalliselta, miksi joku viitsii rajoittaa raskaalla kädellä omaa syömistään, jos siihen ei ole mikään pakko. Monet vegaaniruuat ovat suoraan sanoen aika hirveitä.
Minulle pihvi ei ole mikään elämän suuri nautinto, en keksi mitään eläinperäistäruokaa jota pitäisin niin suurena nautintona, että unohtaisin sen valmistuksen eettisen puolen. Joskus on hyvä katsoa muutakin kuin sitä oma napaansa ja omaa nautintoaan.
Olen vegaani koska olen ymmärtänyt vegaanisen terveyshyödyn ja se sopii elämääni terveellisemmin.
Minä en ota ravintolassa tai muuallakaan muuta kuin vegaanista ruokaa, sillä en yksinkertaisesti halua syödä muunlaista ruokaa.
Maitotuotteista tulee pöhnäinen aivosumu ja nenä räkäiseksi. Kananmunasta samat oireet. Lihasta en pidä, enkä vaan osaa nähdä lihaa ruokana. Jos joskus erehdyn lihatiskiä katsomaan niin alkaa kirjaimellisesti oksettaa. Toisten jalkoja yms paketissa. Ei kiitos.
Minulla liha+maitotuotteet aiheuttavat masennusta ja paniikkihäiriötä. Tai johtuisikohan kaikista niistä hormooneista ja antibiooteista, joita elukoihin tungetaan.
Kalasta en ikinä ole tykännyt, matoinen, haiseva ja saastainen otus. Hauskannäköisiä vedessä, lautaselleni en kelpuuta.
Onko tämä oikeesti asia, jota minun tulee perustella? Miksi syön mitä syön...eikö edes tätä saa yksilö itse päättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sulle jotenkin epäselvää miksi ihmiset on vegaaneja? Ja ymmärrät varmaan että on eri asia kysyä syistä kuin kirjoittaa herjaavia viestejä foorumit täyteen.
Ja vastatakseni kysymykseesi (johon on kyllä vastattu jo monet kerrat tässäkin ketjussa), useimmat vegaanit eivät käytä eläinkunnan tuotteita eettisistä ja ympäristösyistä omat halut ja mieliteot painaa vaakakupissa vähemmän. En tunne ketään joka olisi vegaani makusyistä.
Joo, mutta onko tosiaankin pakko olla niin ehdoton? Ovatko vegaanit kuin entiset alkoholistit, jotka eivät voi juoda pisaaraakaan retkahtamatta takaisin juopotteluun? Onko se lihan maku niin turmiollinen?
Eettisten ja ympäristösyiden lisäksi on myös hyvä miettiä omaa käyttäytymistä sosiaalisissa tilanteissa. En viitisi itse ruveta paasaamaan lihaa tarjoavalle emännälle tai isännälle tuotantoeläinten kärsimyksistä. Se nolaisi mielestäni niin heidät kuin itsenikin.
Selkeästi haluat vain provoilla. Oletko montakin kertaa ollut kuvailemassasi tilanteessa, jossa vegaani aloittaa paasauksen saatuaan lautasellisen lihaa eteensä ollessaan ystäviensä luona kutsuttuna ruokailemassa?
Tämä nyt on kärjistys, mutta oletko itse syömättä ihmislasten lihaa vain siksi että pelkäät että 'retkahdat' kerran maistettuasi etkä voi enää lopettaa? Vai siksi, että ihmislasten tappaminen herkullisen pihvin vuoksi on sinusta väärin? Ja miksi ihmeessä olet niin ehdoton, miettisit vähän muitakin!
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on yksi kasvissyönnin jyrkkä muoto, ei kuitenkaan jyrkin. Meitä toisenlaisia kasvissyöjiä riittää joka lähtöön: lakto, lakto-ovo jne. On paljon myös fleksaajia, jotka voivat olla kasvissyöjiä puoli vuotta putkeen, mutta sitten syödä esim. rantakalaa Suomen suvi-illassa.
Minkäslainen kasvissyöjä on sitten vegaaniakin jyrkempi. Vegaani on äärikasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on yksi kasvissyönnin jyrkkä muoto, ei kuitenkaan jyrkin. Meitä toisenlaisia kasvissyöjiä riittää joka lähtöön: lakto, lakto-ovo jne. On paljon myös fleksaajia, jotka voivat olla kasvissyöjiä puoli vuotta putkeen, mutta sitten syödä esim. rantakalaa Suomen suvi-illassa.
Minkäslainen kasvissyöjä on sitten vegaaniakin jyrkempi. Vegaani on äärikasvissyöjä.
Fruitarismi ja elävän ravinnon syöjät nyt ainakin ovat perusvegaania jyrkempiä. Myös lähialuevegaanius (suomessa fennovegaanius) on aika jyrkkää menoa. Ja sitten on tietty ne, jotka muka selviävät pelkällä hengitysilmalla. Jännästi syövät myös ruokaa "sosiaalisista syistä", mutta korostavat, että pärjäisivät ilmankin.
En kutsuisi vegaaniksi muuta kuin asian suhteen absolutistia. Siksi.
Itse syön enimmäkseen vegaanisesti, mutta mainitsemassasi ravintolatapauksessa juuri olen valmis joustamaan. Ja käytän kyllä nahkakenkiä. Niinpä en kehtaa kutsua itseäni vegaaniksi.