Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vegaanius on aina absolutismia?

Vierailija
19.06.2018 |

Arvostan vegaaniutta, mutta en arvosta tippaakaan näitä, jotka ovat vain trendin takia vegaaneja. Ja heitähän on tällä hetkellä suurin osa. Mm. siksi tällaiset naurettavat vegaaniblogaajat ovat niin suosittuja (postailevat kuvia hoikista reisistään ja päivän annoksesta).

Mutta miksi vegaanius on absolutismia? Se aiheuttaa suurta vaivaa muissa ihmisissä, kun yhden takia valitaan esim ravintola. Miksei voi olla yhden illan kuukaudessa laktovegaani eli syödä sitä fetasalaattia tms?

Koska absolutismilla ei ole mitään tekemistä eläinsuojelun kanssa. Ei myöskään terveyden kanssa. Se on vain jääräpäisyyttä ja sitä "veganismin harrastamista",

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortoreksia on monilla muuntunut veganismiksi. Ennen ruoka-asioiden miettimiseen meni koko elämä, nyt koko elämä menee vegaaniasioiden parissa. Eli täytettä tyhjään elämään.

Vierailija
2/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani siks että en hyväksy tuotantoeläinten elinoloja ja sitä että ihmiset tuhoaa maapallon eläintalouden mukana. BOIKOTOIN siis eläintuotteiden käyttämistä kaikin tavoin, kodinhoitotuotteet, hygieniatuotteet jne kaikki on myös vegaanisia.

Olen kuitenkin erittäin iloinen siitäkin että ihmiset vähentää käyttöä, itsekin ensin vähensin ja hoin että en mä ikinä vois olla vegaani, ja kappas miten kävi.

Terveisin 19 vuotta elämästäni sekasyöjä, 4 vuotta vegaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanius on uskonnon korvike monille lestadiolaisalueilta tulleille.

Vierailija
4/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanius on yksi kasvissyönnin jyrkkä muoto, ei kuitenkaan jyrkin. Meitä toisenlaisia kasvissyöjiä riittää joka lähtöön: lakto, lakto-ovo jne. On paljon myös fleksaajia, jotka voivat olla kasvissyöjiä puoli vuotta putkeen, mutta sitten syödä esim. rantakalaa Suomen suvi-illassa.

Vierailija
5/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei ole "absolutismia", niin saa aivan varmasti kuulla kettuilua siitä miten ei ole aito vegaani. Absolutismikaan ei välttämättä riitä, vaan saa silti kuulla piikittelyä siitä miten tekee jonkin muun asian väärin kuten vaikka matkustaa lentokoneella. Vegaaneilta vaaditaan usein täydellisyyttä, miltä ei-vegaanit taas ovat turvassa. On helpompaa valita jokin välimuoto, jossa voi vähän joustaa, mutta silloinhan itseään ei saa nimittää vegaaniksi.

Vierailija
6/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä haluaisin ostamalla  esim. sitä fetasalaattia, tukea maito- ja lihataloutta, kun se kerran on arvojeni vastaista? Ostamalla vegaanituotteita osoitan kaupalle ja ravintolalle, että sille on kysyntää ja vegaaniruokaa kannattaa tarjota.

Vierailija
7/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kasviksia, mutta myös lihaa noin 5 kertaa viikossa.

Olen elävä esimerkki ettei vegaanius ole ehdotonta

Vierailija
8/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi vegaanius on absolutismia? Se aiheuttaa suurta vaivaa muissa ihmisissä, kun yhden takia valitaan esim ravintola. Miksei voi olla yhden illan kuukaudessa laktovegaani eli syödä sitä fetasalaattia tms?

Mun mielestä eläintuotteiden käyttäminen on väärin sellaisissa tilanteissa, joissa siltä voi välttyä, enkä halua tukea sitä.  En edes tilanteissa, joissa tukisin sitä vain vähän.

Voin ottaa sen fetasalaatin ilman fetaa, niin voimme syödä sun valitsemassa ravintolassa ;)

Vierailija
9/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No juu, et tosiaan kaikkein jyrkin vegaani ole...

Vierailija
10/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita fleksaajia, mutta he eivät pidä numeroa syömisistään.

Vierailija
11/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sekasyöjä on esimerkki vegaaniudesta?

Vierailija
12/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä haluaisin ostamalla  esim. sitä fetasalaattia, tukea maito- ja lihataloutta, kun se kerran on arvojeni vastaista? Ostamalla vegaanituotteita osoitan kaupalle ja ravintolalle, että sille on kysyntää ja vegaaniruokaa kannattaa tarjota.

Juurikin tämä! 

Tosi monesta ravintolasta saa räätälöityä itselleen vegaanisen annoksen, kävin yhdessä ravintolassa suht usein ja lopulta sinne tuli listalle 2 vegaanista vaihtoehtoa.

Vierailija
13/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja liha ja tukemasi lihateollisuus on kuollut esimerkki miksi veganismia tarvitaan. 

Vierailija
14/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se ei ole "absolutismia", niin saa aivan varmasti kuulla kettuilua siitä miten ei ole aito vegaani. Absolutismikaan ei välttämättä riitä, vaan saa silti kuulla piikittelyä siitä miten tekee jonkin muun asian väärin kuten vaikka matkustaa lentokoneella. Vegaaneilta vaaditaan usein täydellisyyttä, miltä ei-vegaanit taas ovat turvassa. On helpompaa valita jokin välimuoto, jossa voi vähän joustaa, mutta silloinhan itseään ei saa nimittää vegaaniksi.

Miksi sinä haluat olla vegaani, jos haluat kuitenkin syödä ja käyttää eläinperäisiä tuotteita? Mikset voi olla "vaan" vegetaristi? Nuo termit on lähinnä luotu helpottamaan toimintaa, eikä vaikeuttamaan. Toki voit kutsua itseäsi vegaaniksi, mutta silloin on turha ihmetellä jos joku kyseenalaistaa kun syöt kaksin käsin lihapullia. Kyseenalaistetaanhan sekin, et ihminen sanoo olevansa esim. allerginen kalalle, mutta pizzan päällä kelpaa kyllä tonnikala. 

Vierailija
15/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä haluat olla vegaani, jos haluat kuitenkin syödä ja käyttää eläinperäisiä tuotteita? Mikset voi olla "vaan" vegetaristi? Nuo termit on lähinnä luotu helpottamaan toimintaa, eikä vaikeuttamaan. Toki voit kutsua itseäsi vegaaniksi, mutta silloin on turha ihmetellä jos joku kyseenalaistaa kun syöt kaksin käsin lihapullia. Kyseenalaistetaanhan sekin, et ihminen sanoo olevansa esim. allerginen kalalle, mutta pizzan päällä kelpaa kyllä tonnikala. 

Ja minua ei kyllä kukaan vaadi olemaan täydellinen, ainoa joka sen voi tehdä olen minä itse, muiden puheilla ei ole mitään väliä. Jos haluaisin syödä kalaa, niin totta kai minä söisin sitä, ihan sama mitä joku muu minulta vaatisi. Mutta en halua syödä kalaa, enkä siksi sitä syö, en vaikka sekasyöjät yrittävätkin siitä syyllistää.

Vierailija
16/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvostan vegaaniutta, mutta en arvosta tippaakaan näitä, jotka ovat vain trendin takia vegaaneja. Ja heitähän on tällä hetkellä suurin osa. Mm. siksi tällaiset naurettavat vegaaniblogaajat ovat niin suosittuja (postailevat kuvia hoikista reisistään ja päivän annoksesta).

Koska absolutismilla ei ole mitään tekemistä eläinsuojelun kanssa. Ei myöskään terveyden kanssa. Se on vain jääräpäisyyttä ja sitä "veganismin harrastamista",

Jos menen ravintolaan ja maksan tilaamastani ruuasta, minulla lienee oikeus myös valita mitä syön. Onneksi kukaan ystävistäni ei ole kokenut asiaa hankalaksi, nykyään ihan perus lounasruokaloistakin löytyy hyvin jokaiselle jotakin, saatikka vähän paremmista paikoista. Jos taas menen juhliin, en ole vaatimassa itselleni erikoistarjoiluja, syön sitä mitä pystyn tai juon pelkän kahvin. Useimmiten ne on kyllä jotku ihan muut jotka sen kohtauksen tarjoiluista saa.

Vierailija
17/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksei voi olla yhden illan kuukaudessa laktovegaani eli syödä sitä fetasalaattia tms?" Tästä lähtee hyvin helposti sellainen kierre. -> "Söin fetasalaattia eilen, miksen siis voisi nyt joustaa ja ottaa yhden palan mozzarellapitzaa kun tarjotaan. No söin eilen sen pizzapalan jossa oli juustoa, kyllä voin tänään siis ottaa aamupalaleivän päälle Oltermannia. ja ehkä myös yhden siivun meetvurstia."

Vierailija
18/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että lojaaliutesi esim ystäviä kohtaan, jotka haluavat syödä ravintolassa, jossa ei muuta "vegaanista" ruokaa ole saaravana, kuin tuon yhden kerran lipsuminen narsistisista "periaatteista".

vaaditko samaa lojaaliutta myös niiltä ystäviltä jotka ovat esim. allergisia viljoille tai maidolle, kananmunalle, mausteille, kalalle?

Pitääkö keliaakikon syödä pullaa ihan vain sinun mieliksesi, eihän nyt yhden kerran lipsuminen haittaa, ettei vaan sinun pullakahvittelusi mene pilalle. 

Vierailija
19/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi että lojaaliutesi esim ystäviä kohtaan, jotka haluavat syödä ravintolassa, jossa ei muuta "vegaanista" ruokaa ole saaravana, kuin tuon yhden kerran lipsuminen narsistisista "periaatteista".

ole sinä lojaali ystäviäsi kohtaan ja mene edes yhden kerran kasvisruokaravintolaan heidän kanssa, äläkä aina ole vaatimassa narsististen periaatteidesi kanssa pihviravintolaa illallispaikaksi.

Vierailija
20/45 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse olekaan vegaani vaan ihan perus sekasyöjä. Mutta en kyllä tajunnut viestiäsi. Miksi kukaan haluaisi kutsua itseään vegaaniksi, jos ei ole... En ymmärrä mitä tarkoitat.