Mikä on pelottavin kauhuleffa?
Kommentit (3545)
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cannibal holocaust
Human centiped
A Serbian filmEi välttämättä tuossa järjestyksessä...
Olisin eri mieltä.
Näistä yksikään ei ole pelottava, vaan kuvamateriaali on paikoittain vastenmielistä. Inhotus ei ole pelottavaa - paitsi tietysti siinä mielessä, jos alat tutkiskella sielunelämääsi ja säikähdät, miksi katsot vastenmielistä kamaa. Cannibal Holocaust on näistä minulle vastenmielisin. Kahdessa muussa voi nähdä pikimustaa huumoriakin, vaikka todella nihilistisiä kaikki ovatkin.[/
Olet oikeassa, ainakin tavallaan. Pelottavuus tulee juuri siitä, että ne pakottavat pohtimaan, miksi katsot kyseisiä elokuvia.
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Winner luulet mun poistaneen viestisi jossa mainitsit wokesta, johon vastasin että woket voi viskoa perseeseen niin olet väärässä. Mä en ole mitään poistanut. Luulen tuon alanuolen viestiini tulleen sinulta. Ehkä rajua kieltä käytin, mutta ihan ihmisen veroisena puhuin sulle.
Enpä edes muista koko kommenttia enää :D No big deal. Ja nuolia en käytä omiin enkä muiden kommentteihin ihan vaan sen takia, ettei tule edes sitä mielikuvaa, että nyt laitoin ylänuolen itselleni. Enkä tykkää evästeistä.
Viestin poistuminen on mulle ihan arkipäivää. Eikä sekään ole kuin poistajan heikkoutta, joten ei minuun vaikuta. Asia on mennyt harvinaisen hyvin perille, jos joku poistaa ;DDDD
Joo, meni ohi aiheesta, sori.
Hyvä suhtautuminen sulla. Välillä tämä palsta muistuttaa kaameaa kauhuelokuvaa.
Jeps, ei tähän kannata liian syvällisesti suhtautua muuta kuin ajanvietteenä. Toisille se palstan ajanviete on kirjoittelu - toisilla poistelu. Yleensä kuuntelen musiikkia tai katson leffoja tässä muun tsättäilyn ohessa. Aihepiirejä pyrin valitsemaan laajalla skaalalla, koska asia, mitä jotkut kenties näkevät trollauksena, pitää mielen virkeänä ;D
Saa kätevästi huomata erinäisiä diagnooseja ja sivistyssananimityksiä itsestään ja kiitettävästi ollaan aina avuksi ohjeistamalla lääkityksetkin siihen saakka kunnes kommentit poistetaan kokonaan, koska siltä toiselta meni hermot, kun oli liian osuva läppä ;DDD
Mutta kuten sanoin, nimenomaan ne poistot kertovat omaa korutonta kieltään tästä kirjoitusalustasta. Siinä mielessä ihan slasher-leffaa, loppu tulee kesken pitkän dialogin juuri kun ole...
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi taas se aika vuodesta kun kauhua olisi tarjolla:
https://errori.net/kuumotusta-pimeneviin-iltoihin-syksyn-2023-odotetuim…
On Elevator Game, The Last Voyage of the Demeter, The Dive, It Lives Inside, Saw X, The Exorcist Believer, Five Nights At Freddy's trailereineen tuossa.
Kuinkakohan monta näistä tulee elokuviin?
Voisin katsoa nämä kaikki.Ja yksikään noista ei ole se uusi pelottavin kauhuleffa ;D
Mutta siihen pitää tyytyä, mitä tehdään, kun Hollywood on kohta näyttelijä- ja ohjaajalakon takia täysin seis ja AI ja ChatGPT tekee uudet leffat :/
Talk to Me lienee sun hyvä lisätä listaan.
Eikös se ole tänään Suomen ensi-illassa?
Mä ajattelin vasta sitten mainita tuosta Talk to me -leffasta, kun oon käynyt katsomassa sen elokuvissa. Mainitsin vain ne, jotka mainittiin tuossa uutisessa.Tuo tekoäly juttu ei kuulosta kovinkaan hyvältä jutulta. Varman paskan elokuvan merkki tekoäly on. Mielestäni tekoälyn luomat jutut on kuin kopioita muista jutuista, kuin Loreenin tuoreempi Euroviisubiisi.
Talk to me oli hyvä ja pelottava.
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cannibal holocaust
Human centiped
Olisin eri mieltä.
Näistä yksikään ei ole pelottava, vaan kuvamateriaali on paikoittain vastenmielistä. Inhotus ei ole pelottavaa - paitsi tietysti siinä mielessä, jos alat tutkiskella sielunelämääsi ja säikähdät, miksi katsot vastenmielistä kamaa. Cannibal Holocaust on näistä minulle vastenmielisin. Kahdessa muussa voi nähdä pikimustaa huumoriakin, vaikka todella nihilistisiä kaikki ovatkin.[/
Olet oikeassa, ainakin tavallaan. Pelottavuus tulee juuri siitä, että ne pakottavat pohtimaan, miksi katsot kyseisiä elokuvia.
Cannibal holocaustissa pelottavaa oli se, miten ajankohtainen se on nykyajan somemaailmasa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi taas se aika vuodesta kun kauhua olisi tarjolla:
https://errori.net/kuumotusta-pimeneviin-iltoihin-syksyn-2023-odotetuim…
On Elevator Game, The Last Voyage of the Demeter, The Dive, It Lives Inside, Saw X, The Exorcist Believer, Five Nights At Freddy's trailereineen tuossa.
Kuinkakohan monta näistä tulee elokuviin?
Voisin katsoa nämä kaikki.Ja yksikään noista ei ole se uusi pelottavin kauhuleffa ;D
Mutta siihen pitää tyytyä, mitä tehdään, kun Hollywood on kohta näyttelijä- ja ohjaajalakon takia täysin seis ja AI ja ChatGPT tekee uudet leffat :/
Talk to Me lienee sun hyvä lisätä listaan.
Mä ajattelin vasta sitten mainita tuosta Talk to me -leffasta, kun oon käynyt katsomassa sen elokuvissa. Mainitsin vain ne, jotka mainittiin tuossa uutisessa.Tuo tekoäly juttu ei kuulosta kovinkaan hyvältä jutulta. Varman paskan elokuvan merkki tekoäly on. Mielestäni tekoälyn luomat jutut on kuin kopioita muista jutuista, kuin Loreenin tuoreempi Euroviisubiisi.
Talk to me oli hyvä ja pelottava.
Kävit katsomassa?
Yleensä kun ollaan uutisoitu elokuvien olevan pelottavia niin yleensä ne ovat olleet itselleni pettymyksiä. Mä luin jostain, että tuolle elokuvalle on tulossa jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cannibal holocaust
Human centiped
Olisin eri mieltä.
Mulla suuri osa mielenkiinnosta tulee tehosteiden (varsinkin maskeerausten ja mekaanisten) ihmettelystä ja siitä miten temppu tehdään niin, että katsojaa huijataan. Fangoriaa tuli luettua aika usein. Tietokonetehosteet usein vievät realismin tavoittelussa just ihan väärään suuntaan.
Human Centipede -sarja on noista selkein komedia, koska se on absurdi idea ja kieli poskes.. peffassa siis joka osassa. En koe sitä pelottavana laisinkaan. Kakkososa on niistä synkein ja järkyttävin ja pääroolihahmo on ulkoisesti jokaisen vauva-mamman kauhu-inceli ;D Mustavalkoisuus olisi ehkä tehnyt ekastakin tehokkaamman.
ASF menee juuri siinä "tää vois olla totta ja ei jumankauta, mitä mä just näin" -osastossa, ettei sitä voi olla arvostamatta tinkimättömästä asenteestaan, shokeerataan koko rahan edestä, kun kerran aloitetaan ja kun elokuvan aihe on mikä on, niin kauanko katsojana sitä seuraat. Uteliaisuus vie lopputeksteihin saakka, kesken jättäminen tai oksennus pitää sinut ihmisenä, vai? Sodan runtelemassa valtiosta voi tulla ihmisyyden kadottavaa materiaalia... Melkein pelottaa, mitä Ukrainasta tai Venäjän teoista porukat dark webiin striimaavat ja toiset katsovat... Pääroolien esittäjiä käy oikeasti sääliksi, varsinkin kun leffan viimeinen repliikki vielä lyö katsojaa kerran päin pläsiä.
CH on tavallaan hyvin tehty, mutta ajallisesti se tuli katsottua liian myöhään, koska en ole oikein koskaan hypännyt italo-horrorin kelkkaan, vaan katsonut jenkkikamaa. Teininä olisi voinut muuttua vegaaniksi, viidakkoseikkailut olen jo muutenkin jättänyt pelkäksi ajatusleikiksi, koska viidakko on täynnä verenhimoisia hyönteisiä ja käärmeitä :D Mä katselin Romeron zombie-leffoja jo kauan ennen tätä ja sitten kyllästyin Future Filmin zombi-boxia katsellessani oikeisiin eläinten tappamisiin ja pari leffaa sieltä on kokonaan katsomatta. Joten liika extreme on liikaa, varsinkin kun CH:n päähenkilötkään eivät hirveästi sympatiaa herätä, että kohtaloistaan järkyttyisi. Sama vika oli Eli Rothin The Green Inferno -remakessa.
Night of the Living Deadin loppu on ihan eri tavalla järkky, koska vaara on tavallaan ohi. Dawn of the Deadissa haluat, että kaikki päähenkilöt pelastuisivat zombie-shoppaajilta ja Day of the Deadissa sekä tehosteet, että henkilöhahmot ovat kohdillaan, pääpahis ja symppis zombie erityisesti.
Doom, Resident evil 1 ja 2 ja Manaaja saivat mut hysteeriseksi ollessani 15 vuotias.
Ei ne elokuvat yhtä tehokkaita itselleni ole enää, kuin silloin.
Taitaa olla Johnny Depp elokuva Secret Window, pohjautuu Stephen Kingin tarinaan. Ei juurikaan pelottava mutta mukavan sekava fiilis elokuvassa.
Mun mielestä ehkä Manaaja 3, joka oikeasti on Manaaja 2 (nimellinen 2 oli vain kirjoihin perustumaton pikarahastus-kammotus) ja jota ei löydy katsottavaksi mistään, pah.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sekin vielä että mikä se on sitä kauhua- toisten mielestä kerppu jump scareja, toisten taas tunnelma, jotkut että verta ja suolenpätkiä jne. Ite tykkäsin manaaja 3:sta juuri tunnelman ja hyveksien näyttelijöiden takia. Ja toisin kuin manaaja 2:ssa, myös tarinasta vastaa alkuperäisen kirjoittanut.
Brittiläisen tieteellisen tutkimuksen mukaan (linkitykset aiemmin tässä ketjussa) jump scare -filmit kuten Insidious, Host tai Sinister ovat "parempaa" kauhua, koska silloin koehenkilön pulssi kohosi sen yhden hyppykohdan takia. Pitkäjänteinen psykologinen kauhu ei nostata pulssia, eikä tietenkään myöskään sellaisen leffan näyttäminen koehenkilölle, joka on nähnyt jo jonkun 70-luvun klassikon sata kertaa ja tietää missä sen shokkikohdat ovat. Myöskään vastenmielisen kuvaston näkeminen ei nostata pulssia, vaikka saa sut kiemurtelemaan ja miettimään, että mitä mä nyt katson. Myös jos katsoja näkee shokeeraaviksi tarkoitetut tehosteet lähinnä hupaisina, niin ei sekään varmaan pidä tuloksia tieteellisesti vedenpitävinä.
Samoin voisi miettiä mitä leffoja koeyleisölle näytetään aihepiirinä "kauhu". Voisin esimerkkinä heittää vaikka Peter Jacksonin King Kong -leffan, jossa on pitkiä pätkiä seilailua merellä, missä pulssi ei varmasti nouse, mutta sitten paljon jännittävää dinoactionia ja ennenkaikkea se ötökkäkohtaus rotkon pohjalla, joka varmasti on traumatisoinut muutamankin pikkutenavan.
Tai vaikka Titanic, jonka näyttää nimenomaan ennakkoon valitulle hukkumispelosta kärsivälle koeyleisölle.'
Se mikä on yhdelle kauhua, ei toiselle merkitse mitään, koska siihen ei esim. ole kulttuurillista taustaa. Monelle uskonnolliselle ihmiselle Manaaja on kauhua, mutta se tarvitsee katsojalta katolilaisen uskon taustan, että se oikeasti kolahtaa. Se ja Rosemaryn Baby eivät myöskään lapsettomalle mieskatsojalle kolahda samalla tavalla kuin äideille.
Sori mutta olen täysin eri mieltä siitä että manaaja voisi oikeasti toimia vain katoliselle.
Ärsyttää amerkanskien nykyinen tapa laittaa "perustuu tositapahtumiin" vaikka mihin leffaan täysin valheellisesti (kai lisää myyntiä) - mutta saattaa myös lisätä ihmisten hihhulaatiokerrointa eli aika moraalitonta on. Hyi teitä ahnuriporsaat!
Vierailija kirjoitti:
mjt kirjoitti:
Martyrs (2008). Siinä on karmea leffa, joka jää mieleen pitkäksi aikaa.
Katsoin tämän ranskankielisen version juuri äskettäin. On kyllä leffa. En tiedä kenelle tätä voisi suositella. Varsinaista kauhua tämä ei ole, mutta ei ihan perinteinen silpomisleffakaan. On osaa laittaa tätä mihinkään kategoriaan. Mutta siis karmea leffa.
Herkille en todellakaan suosittele. Olen nähnyt molemmat (alkup ja jenkki) ja jos haluatte katsoa niin katsokaa se alkuperäinen ranskalainen.
Tämän kun katsot olet itsekin marttyyri.
Se dokumentti hallitusviisikosta ja Marinin pääministerikaudesta.
Yleensä noiden kauhuelokuvien kannet näyttää pelottavimmilta kuin mitä elokuva itse on.
Olisipa joitain kauhuelokuvia, joissa jännitys pysyisi läpi koko elokuvan. The Visit on yksi sellaisista.
Kaikissa kauhukategorioissa on tosi pelottavia elokuvia. Niin paranormaali-, ufo-, sarjamurhaaja-, psykologinen trilleri- kuin muissakin kauhukategorioissa. Riippuu siis kategoriasta.
Mm. eka Blair Witch-elokuva jäi myös elokuvan ainoaksi katsomiskerraksi, oli sen verran ahdistava. Enkä muutenkaan enää halua kauhua katsoa.
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sekin vielä että mikä se on sitä kauhua- toisten mielestä kerppu jump scareja, toisten taas tunnelma, jotkut että verta ja suolenpätkiä jne. Ite tykkäsin manaaja 3:sta juuri tunnelman ja hyveksien näyttelijöiden takia. Ja toisin kuin manaaja 2:ssa, myös tarinasta vastaa alkuperäisen kirjoittanut.
Brittiläisen tieteellisen tutkimuksen mukaan (linkitykset aiemmin tässä ketjussa) jump scare -filmit kuten Insidious, Host tai Sinister ovat "parempaa" kauhua, koska silloin koehenkilön pulssi kohosi sen yhden hyppykohdan takia. Pitkäjänteinen psykologinen kauhu ei nostata pulssia, eikä tietenkään myöskään sellaisen leffan näyttäminen koehenkilölle, joka on nähnyt jo jonkun 70-luvun klassikon sata kertaa ja tietää missä sen shokkikohdat ovat. Myöskään vastenmielisen kuvaston näkeminen ei nostata pulssia, vaikka saa sut kiemurtelemaan ja miettimään, että mitä mä nyt katson. Myös jos katsoja näkee shokeeraaviksi tarkoitetut tehosteet lähinnä hupaisina, niin ei sekään varmaan pidä tuloksia tieteellisesti vedenpitävinä.
Samoin voisi miettiä mitä leffoja koeyleisölle näytetään aihepiirinä "kauhu". Voisin esimerkkinä heittää vaikka Peter Jacksonin King Kong -leffan, jossa on pitkiä pätkiä seilailua merellä, missä pulssi ei varmasti nouse, mutta sitten paljon jännittävää dinoactionia ja ennenkaikkea se ötökkäkohtaus rotkon pohjalla, joka varmasti on traumatisoinut muutamankin pikkutenavan.
Tai vaikka Titanic, jonka näyttää nimenomaan ennakkoon valitulle hukkumispelosta kärsivälle koeyleisölle.'
Se mikä on yhdelle kauhua, ei toiselle merkitse mitään, koska siihen ei esim. ole kulttuurillista taustaa. Monelle uskonnolliselle ihmiselle Manaaja on kauhua, mutta se tarvitsee katsojalta katolilaisen uskon taustan, että se oikeasti kolahtaa. Se ja Rosemaryn Baby eivät myöskään lapsettomalle mieskatsojalle kolahda samalla tavalla kuin äideille.Sori mutta olen täysin eri mieltä siitä että manaaja voisi oikeasti toimia vain katoliselle.
No, kohta tulevan remake-trilogian mustat päähenkilöt ym. "woke"-ainekset varmaan toimivat sinullekin sitten paremmin ;D
Nettimeemiksi on jo muodostunut Halloween-remakeen viittaava "Pazuzu dies tonight!" ja ihan ansaitusti ;D
En usko, että David Gordon Green pystyy tekemään pelottavan elokuvan.
Vierailija kirjoitti:
Se dokumentti hallitusviisikosta ja Marinin pääministerikaudesta.
Kyllä nuo livestreemit Persujen puoluekokouksesta ovat täyttä Stepford Wives- tai Children of the Corn -kamaa ;D
Mä ajattelin vasta sitten mainita tuosta Talk to me -leffasta, kun oon käynyt katsomassa sen elokuvissa. Mainitsin vain ne, jotka mainittiin tuossa uutisessa.
Tuo tekoäly juttu ei kuulosta kovinkaan hyvältä jutulta. Varman paskan elokuvan merkki tekoäly on. Mielestäni tekoälyn luomat jutut on kuin kopioita muista jutuista, kuin Loreenin tuoreempi Euroviisubiisi.