MikÀ on pelottavin kauhuleffa?
Kommentit (3740)
Uinu uinu lemmikkini Àiti kohtaus oli pelottava
Olen tÀysin samaa mieltÀ kanssasi
The Conjuring, Sinister ja The Autopsy of Jane Doe.
Snuff69 kirjoitti:
Latasin noin 15 vuotta sitten torrenttina, jonkun hittileffan, mutta tulikin jotain muuta... Elokuvan tilalla oli joku "aito" snuff/gore filmi, jossa ilmeisti tehtiin kaikki ihan oikeasti.
En pystynyt katsomaan kuin muutaman kymmenen minuuttia, mutta vielÀkin alitajuisesti vertaa siihen, jos jotain kauhua katsoo. Aivan sairasta kidutusta, tappamista, raiskaamista..., mutta nykyÀÀn nÀitÀ löytÀÀ pimeÀltÀ puolelta. En suosittele.
Olen nÀhnyt tuollaisia monia aikoinaan. En sanoisi niitÀ pelottaviksi. Sairaita toki ovat. Joku esim. kunnon gore leffa on niin erilainen kuin vaikka esim. Paranormal activity ettei niitÀ voi verrata. Itse vertailen vain saman kauhugenren tyylisiÀ leffoja keskenÀÀn ja niitÀ genrejÀ on monia kauhuleffoissakin.
Titanic. Pelottavaa miten moni katsoo vapaaehtoisesti kyseistÀ tekelettÀ.
Viimeaikaisista the VVitch ja Hereditary. Jos haluaa ahdistavaa tunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Död snö
MikÀ siinÀ pelottavaa oli?
MielestÀni se nÀytti tÀysin komedialta.
Vierailija kirjoitti:
VĂ€hemmĂ€n tunnettu uusi... The Sadness (2022). ĂlkÀÀ spoilatko vaan kattokaa ilman mitÀÀn ennakkoinfoa. Sairas.
Ensi viikolla tulee lÀhiteatteriini tuo leffa.
Kassa rouva vielÀpÀ mainosti tuota leffaa itselleni, kun viimeksi kÀvin siellÀ.
Kuulemma on tosi rankka elokuva. Pakkohan toi on mun nÀhdÀ.
Uuno Turhapuro muuttaa maalle.
Haluaisin katsoa jonkun laadukkaan kauhuelokuvan, mutta ei ole vielÀ tullut vastaan. En halua mitÀÀn yliluonnollisia limaörvelöitÀ enkÀ pidÀ kauhuna myöskÀÀn mitÀÀn ÀlytöntÀ veriteurastusta. Joten ehdotuksia otetaan vastaan...
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin katsoa jonkun laadukkaan kauhuelokuvan, mutta ei ole vielÀ tullut vastaan. En halua mitÀÀn yliluonnollisia limaörvelöitÀ enkÀ pidÀ kauhuna myöskÀÀn mitÀÀn ÀlytöntÀ veriteurastusta. Joten ehdotuksia otetaan vastaan...
Mother! (2017) on psykologista kauhua, joka sai ainaskin minut ahdistuneeksi.
Elokuvan jÀlkeen kannattaa vasta sitten googletella mistÀ se tarina kertoo.
Se ei ole splatteria eikÀ siinÀ ole mitÀÀn yliluonnollisia hirviöitÀ.
En katso kauhua koska se ei kiinnosta minua. Monet kauhuelokuvat ovat vain hölmöjÀ ja mitÀÀn Serbian Film-osastoa en vÀlitÀ katsoa. En siksi etten uskaltaisi vaan koska minun mielestÀni nuo leffat ovat alentavia. Tekijöille ja katdojille. NiistÀ paistaa lÀhinnÀ vain kova yritys olla niin jammoyököttÀvÀÀ ettÀ.
On silti elokuvia joita en halua tai "pysty" katsomaan mutta useimmiten ne eivÀt kuulu kauhugenreen. Esim. Day of Locust 1975. SiinÀ on yksinkertaisesti niin ruma tunnelma.
Vierailija kirjoitti:
ItÀvaltalainen Goodbye Mommy (Ich seh, ich seh) vuodelta 2014.
Amerikkalainen Jacob's Ladder (1990).
Tanskalainen Shelley (2016).
Hollantilainen Borgman (2013), enemmÀn psykologinen trilleri mutta myös kauhuelementtiÀ mukana.
Espanjalainen The Devil's Backbone (2001).
Iranilainen Under the Shadow (2016).
Muutamassa on yliluonnollisuutta mukana, mutta ei mitÀÀn limaörkkejÀ vaan melko tyylikkÀÀsti toteutettu.
Minulle suurta kauhua ovat koulumaailmaan sijoittuvat leffat. Pystyn katsomaan vain tarpeeksi vahvassa kÀnnissÀ. Se on sÀÀli sillÀ on monia kouluelokuvia jotka sinÀllÀÀn kiinnostavat, kuten Heathers (1989).
Sitten on joku SCUM (1979) joka kiellettiin britanniassa koska sen katsottiin herjaavan kasvatuslaitos-jÀrjestelmÀÀ.
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNTQ2NTc0MjQ3OV5BMl5BanBnXkFtZTcâŠ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elokuvan jÀlkeen kannattaa vasta sitten googletella mistÀ se tarina kertoo.Se ei ole splatteria eikÀ siinÀ ole mitÀÀn yliluonnollisia hirviöitÀ.
Osaan toki googlettaa mutta sattuneesta syystÀ kiinnostaisi kuulla oma kÀsityksesi siitÀ, mistÀ Mother! kertoo.
Kauhuelokuvien ystÀville suosittelen ehdottomasti Korealaista kauhua.
The Uninvited: 2004
"Jung-won on sisustussuunnittelija, jonka hÀÀpÀivÀ lÀhestyy. ViettÀessÀ ensimmÀistÀ yötÀ uudessa kodissaan, Jung-won nÀkee kaksi kuollutta lasta ruokapöytÀnsÀ ÀÀressÀ..."
Sain pienet painajaiset tuon leffan katsomisesta, vaikka 99.99% kauhuleffoista ei tule uniini.
Wishing Stairs: 2003
"Yhteen koulun makuusaleista johtavan metsÀpolun varrella on 28 askelman portaat, joita kutsutaan nimellÀ "wishing Stairs". ...Jos onnistut astumaan salaiselle 29 askelmalle, kÀy esittÀmÀsi toive toteen..."
Koska kyseessÀ on kauhuleffa, jokainen voi pÀÀtellÀ miten toiveet toteutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elokuvan jÀlkeen kannattaa vasta sitten googletella mistÀ se tarina kertoo.Se ei ole splatteria eikÀ siinÀ ole mitÀÀn yliluonnollisia hirviöitÀ.
Osaan toki googlettaa mutta sattuneesta syystÀ kiinnostaisi kuulla oma kÀsityksesi siitÀ, mistÀ Mother! kertoo.
MÀ olin ihan pÀÀauki, kun nÀin tuon. Sitten kun googlettelin niin sitten aukesi se elokuva.
Ajatukseni oli vain, mitÀ helkuttia tÀmÀ leffa oli.
Ei tuo elokuva niin ahdistavalta varmaankaan tunnu, jos etukÀteen ottaa selvÀÀ mistÀ se kertoo.
The descent - loukussa. Oli todella kuumottavaa luolissa pyörimistÀ, ja olen kaipaillut samankaltaista jÀnnitystÀ uutta kauhua katsoessani, mutta ei ole vielÀ tullut vastaan.
The Thing on ÀlyttömÀn hyvÀ, myös uusi versio.
Alien on hieno ja hyytÀvÀ filosofisesti.
Texasin moottorisahamurhat on kuumotusta alusta loppuun.
TykkÀÀn myös kummitusjutuista ja yliluonnollisuuksista, mutta harvoin on mitÀÀn tarpeeksi laadukkaita leffoja. Conjuringissa oli kyllÀ hyviÀ sÀikyttelyjÀ. Hohto oli pelottava (ja erittÀin hieno elokuva) psykologisesti, ei niinkÀÀn kummittelun takia.
Ring ja Midsommar tukeutuu ahdistavaan outouteen, mutta itselle ne ei pelottelumielessÀ iske. Muuten kyllÀ katsottavia.