Mikä on pelottavin kauhuleffa?
Kommentit (3441)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A Serbian film.
Katselin eilen Effedupmovies-sivustolta ja oli ilmeisesti ns. Uncut-versio.
Ei sinällään pelottavin elokuva minkä olen nähnyt, mutta eräs kohtaus oli kyllä kammottavuudessaan ainutkertainen. Mahdollisesti tuota kohtausta ei löydy leikatusta versiosta.
Vielä pahemmaksi asian teki tieto siitä, että tuollaista äärimmäistä pahuutta oikeastikin maailmasta löytyy.
Kuten elokuvan tekijä itse aikoinaan mainitsi, hän teki elokuvan tuodakseen ilmi maassaan rehottavan syvän pahuuden, etenkin yhteiskunnan ylätasolla. Ohjaajan kertomasta itselleni jäi sellainen mielikuva, että tuollaista pahuutta ilmeisesti harjoitetaan siellä ainakin joissakin piireissä ihan valtaa pitävien keskuudessa.
Tunnumme täällä hyvinvoivassa lintukodossamme usein unohtavan sen faktan, että ns fuckedup yhteiskunnissa yksi ihmiselämä ei ole juuri minkään arvoinen, jos vain sillä voi tehdä itselleen edes hieman rahaa.
Taidan tietää mistä kohtauksesta puhut. Kun tuo leffa esitettiin filmifestareilla, osa yleisöstä käveli ulos tuon kohtauksen aikana.
Ei muuten kannata olla liian naiivi sen suhteen, mitä "hyvinvoivissa" läntisissä yhteiskunnissa tapahtuu kulissien takana. Emme ole yhtään sen parempia tai moraalisempia kuin huonommissa yhteiskunnissa asuvat.
En sitä tarkoittanutkaan.
Väittäisin jopa, että maksava yleisö kaikenlaiselle tällaiselle pahuudelle löytyy pääosin länsimaista ja toki myös meidän "lintukodostamme" .
Tuollaisen sairaan materiaalin tekeminen vain on huomattavasti helpompaa ja halvempaa Serbian kaltaisissa läpeensä korruptoituneissa kehitysmaissa, joissa yhden ihmiselämän arvo on mitätön.
Katselin tuossa myös juuri sattumalta jotain dokumenttia, jossa mainittiin, että hyvin pienten lapsien bordellit ovat yleisiä esimerkiksi Saksassa.. Sairas on maailma..
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei kauhuleffa mutta yksi pelottavimmista elokuvista on mielestäni funny games
Mä vähän aikaa sitten katsoin tuon vanhemman version ja itseäni alkoi puuduttamaan koko elokuva. Siinä kyllä oli karmivia ihmispersoonia, mutta tietynlainen kaukosäädinmäinen kohtaus lannisti elokuvafiilistä. Kameraan puhuminen ei myöskään osunut itselleni. Tuntui tosi halpamaiselta elokuvalta.
Eli elokuvantekijän moraalinen heitto sinulle sairasta kiusaamista edelleen katsovana katsojana osui kohdilleen yhtä lailla kuin Srpski Filmissäkin tai Martyrsissä pitäisi pointin olla. Ei sun olekaan tarkoitus hurrata mukana perheen kiusaamisessa tai sitten sulla on oikeasti ongelmia.
En ymmärrä yhtään mitä yrität sanoa, mutta Martyrs -elokuva oli aivan loistava ja Funny games oli aivan pee-aa leffa minulle. Odotin elokuvalta, että se olisi aiheuttanut mahdollisimman epämukavaa fiilistä, mutta siitä tehtiinkin epäelokuvamainen tekele.
Kävin katsomassa Midsommarin aikanaan leffateatterissa. Ihmiset nauroivat sille, ja pakkohan se on myöntää että elokuva on lähinnä koominen.
Karmeinta paskaa mitä olen käynyt teatterissa katsomassa. Ja minä sentään olin Prometheuksen ensi-illassa.
Pöde kirjoitti:
Kävin katsomassa Midsommarin aikanaan leffateatterissa. Ihmiset nauroivat sille, ja pakkohan se on myöntää että elokuva on lähinnä koominen.
Karmeinta paskaa mitä olen käynyt teatterissa katsomassa. Ja minä sentään olin Prometheuksen ensi-illassa.
Prometheus?
Alien:Covenant kyllä onnistui tekemään siitäkin porukasta tiedeneroja ;D
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän aikaa sitten katsoin tuon vanhemman version ja itseäni alkoi puuduttamaan koko elokuva. Siinä kyllä oli karmivia ihmispersoonia, mutta tietynlainen kaukosäädinmäinen kohtaus lannisti elokuvafiilistä. Kameraan puhuminen ei myöskään osunut itselleni. Tuntui tosi halpamaiselta elokuvalta.
Eli elokuvantekijän moraalinen heitto sinulle sairasta kiusaamista edelleen katsovana katsojana osui kohdilleen yhtä lailla kuin Srpski Filmissäkin tai Martyrsissä pitäisi pointin olla. Ei sun olekaan tarkoitus hurrata mukana perheen kiusaamisessa tai sitten sulla on oikeasti ongelmia.
En ymmärrä yhtään mitä yrität sanoa, mutta Martyrs -elokuva oli aivan loistava ja Funny games oli aivan pee-aa leffa minulle. Odotin elokuvalta, että se olisi aiheuttanut mahdollisimman epämukavaa fiilistä, mutta siitä tehtiinkin epäelokuvamainen tekele.
Jos et ymmärrä, niin se on ok, joku toinen tajuaa ehkä paremmin. Epämukavan fiiliksen saa vaikka katsomalla Ponterosan ja se nyt ihan kauhun kärkiteoksia ole ;D
Titanic. Se on niin sysip**ka, että pelottaa.
Tänään tulee töllöstä Babadook. Ihan kelpo elokuva.
Vierailija kirjoitti:
Tänään tulee töllöstä Babadook. Ihan kelpo elokuva.
Olemme tästä asiasta harvinaisen samaa mieltä.
Olin myös tulossa mainitsemaan Babadookin. Mielestäni tosi ahdistava ja pelottava elokuva.
Vierailija kirjoitti:
Titanic. Se on niin sysip**ka, että pelottaa.
Jaa. Mä luulin, että se pelottaa hukkumispelkoisia. Meinasin sanoa vesikauhuisia, mutta se on toinen juttu ;D
Vierailija kirjoitti:
Olin myös tulossa mainitsemaan Babadookin. Mielestäni tosi ahdistava ja pelottava elokuva.
Siinä olisi hyvä double feature Hereditaryn kanssa.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et ymmärrä, niin se on ok, joku toinen tajuaa ehkä paremmin. Epämukavan fiiliksen saa vaikka katsomalla Ponterosan ja se nyt ihan kauhun kärkiteoksia ole ;D
Lauseesi voisi muotoilla selkeämmin, niin sitten voisin ehkä tajuta. Mitä tuo hurraaminenkin kommentissasi tarkoittaa? En ihaile mitään väkivaltaa, mutta joskus väkivalta elokuvat tekee terää. Elokuvat ovat vain elokuvaa. Vai oletko nyt vain kiusaamis -päällä?
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lauseesi voisi muotoilla selkeämmin, niin sitten voisin ehkä tajuta. Mitä tuo hurraaminenkin kommentissasi tarkoittaa? En ihaile mitään väkivaltaa, mutta joskus väkivalta elokuvat tekee terää. Elokuvat ovat vain elokuvaa. Vai oletko nyt vain kiusaamis -päällä?
Jaa, oletko täällä hakemassa niitä epämiellyttäviä fiiliksiä hakemalla ketjuista jotain kiusaajia itsellesi kun muuten mikään ei tunnu miltään? On sekin ajanvietettä :(
Versio rautalanka:
- Srpski Film, Martyrs ja Funny Games tai vaikkapa Cannibal Holocaust tai I Saw the Devil eivät ole yksikään tarkoitettuja lapsille, eikä viihde-elokuviksi, vaan kaikissa on moraalinen opetus väkivaltaisten elokuvien katsojille, nimenomaan aikuisille, jos sen osaa sieltä kaivaa. Tämä vaatii katsojilta tietysti myös sen, että he katsovat sitä samaista brutaalia väkivaltaa, kannibalismia, naisten hakkamista ja pervoseksiä ihan viimeiseen lohduttomaan kuvaan saakka, joka näissä ei tarjota katsojalle iloista popcorn-kauhun helpotuksen huokausta siitä, että pahis hävisi ja sankari tai final girl voitti.
Jos katsoja ei osaa siinä vaiheessa miettiä, että tulikohan nyt joku raja ylitettyä, josta ei enää ole normaaliin katselukokemukseen paluuta (siis siihen, missä jotkut normaalimmat lähtevät teatterista kesken elokuvan), niin ehkä kannattaisi. Jos olet nuori ja haet nyt innolla noita leffoja katsottavaksesi, niin älä sitten itke, etten varoittanut, että niiden katsomisen myötä susta menee jokin henkisellä puolella rikki, myönnätpä sitä tai et. Sensuuria mä en näille leffoille halua, mutta ei ne sellaisia ole, jotka haluat nähdä uudestaan ja uudestaan ja k-18 voisi olla ihan perusteltu ikäraja katsoa niitä ensinkään.
Ei jokaisen kauhuleffan täydy olla entistä pahempi tai raaempi ollakseen hyvä, jännä tai hätkähdyttävä. Pelottava elokuva ei ole sellainen, joka perustuu pelkkään vereen ja suolenpätkiin. Se on vain vastenmielistä läträystä, ei pelottavaa. Olen ollut sen verran monella festarilla mukana, että tiedän, miten niitä väkivallalle hurraajiakin löytyy, siinä missä minulle tekee pahaa katsoa, miten jonkun pää ammutaan tohjoksi tai joku puukotetaan - enkä puhu tässä edes sen kummemmasta elokuvasta kuin Joker.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, oletko täällä hakemassa niitä epämiellyttäviä fiiliksiä hakemalla ketjuista jotain kiusaajia itsellesi kun muuten mikään ei tunnu miltään? On sekin ajanvietettä :(
Versio rautalanka:
- Srpski Film, Martyrs ja Funny Games tai vaikkapa Cannibal Holocaust tai I Saw the Devil eivät ole yksikään tarkoitettuja lapsille, eikä viihde-elokuviksi, vaan kaikissa on moraalinen opetus väkivaltaisten elokuvien katsojille, nimenomaan aikuisille, jos sen osaa sieltä kaivaa. Tämä vaatii katsojilta tietysti myös sen, että he katsovat sitä samaista brutaalia väkivaltaa, kannibalismia, naisten hakkamista ja pervoseksiä ihan viimeiseen lohduttomaan kuvaan saakka, joka näissä ei tarjota katsojalle iloista popcorn-kauhun helpotuksen huokausta siitä, että pahis hävisi ja sankari tai final girl voitti.Jos katsoja ei osaa siinä vaiheessa miettiä, että tulikohan nyt joku raja ylitettyä, josta ei enää ole normaaliin katselukokemukseen paluuta (siis siihen, missä jotkut normaalimmat lähtevät teatterista kesken elokuvan), niin ehkä kannattaisi. Jos olet nuori ja haet nyt innolla noita leffoja katsottavaksesi, niin älä sitten itke, etten varoittanut, että niiden katsomisen myötä susta menee jokin henkisellä puolella rikki, myönnätpä sitä tai et. Sensuuria mä en näille leffoille halua, mutta ei ne sellaisia ole, jotka haluat nähdä uudestaan ja uudestaan ja k-18 voisi olla ihan perusteltu ikäraja katsoa niitä ensinkään.
Ei jokaisen kauhuleffan täydy olla entistä pahempi tai raaempi ollakseen hyvä, jännä tai hätkähdyttävä. Pelottava elokuva ei ole sellainen, joka perustuu pelkkään vereen ja suolenpätkiin. Se on vain vastenmielistä läträystä, ei pelottavaa. Olen ollut sen verran monella festarilla mukana, että tiedän, miten niitä väkivallalle hurraajiakin löytyy, siinä missä minulle tekee pahaa katsoa, miten jonkun pää ammutaan tohjoksi tai joku puukotetaan - enkä puhu tässä edes sen kummemmasta elokuvasta kuin Joker.
Miksi kerrot asiasi minua alistavasti? Et edes tiedä miten suhtaudun/asennoidun noihin leffoihin (eli olen osan noista mainitsemistasi leffoista nähnyt). Oletko kuullut että osa hakee elokuvista sykähdyttäviä elämyksiä? Halveksin todellista väkivaltaa, mutta elokuvat ovat vain elokuvaa ja siksi katson välillä rankkoja väkivalta elokuvia. En ole ikinä kuullutkaan kenenkään hurraavan brutaaleille kauhu elokuville. Elokuvat ovat fiktiota ja todellisuus faktaa eikä niitä pidä sekoittaa toisiinsa.
Pöde kirjoitti:
Mä koin aika monenlaista tuntemusta tuon Midsommar leffan aikana. Ei ole tyypillinen elokuva kauhu genreen, joten erilaisten elokuvien ystäville leffan luulisi toimivan. Midsommar on yksi harvoista elokuvista, joka on saanut itseni nauramaan ääneen. Kieroutunut tunnelmahan ko. leffassa on. Se elokuva oli, kuin taideteos, kun kävin katsomassa sen elokuvissa. Kotisohvalta katsoessa se leffa menetti maagisuutensa.
Lähiaikoina valtakunnan tv:stä tulevista tv-leffoista muutamia tärppejä, vaikka varmaan nämä on jo paljolti uusinnan uusintoja:
- Babadook (yksi kohtaus onnistui yllättämään täysin ja brutaalisti, enkä puhu leffan lopputwististä. Jos ei muuten pelota, niin valot pois, kuulokkeet päähän ja tarpeeksi voluumia päälle)
- Mama (ihan ok viimeisiä minuutteja ja hieman epäonnista hahmoa lukuunottamatta)
- Happy Death Day (kakkonenkin tulee, mutta yksi leffa aiheesta riittää. Ykkönen on vielä hauska ja Scream-tason jännäkin)
- The Shining (taitaa olla miljoonas uusinta?)
- Ouija: Origin of Evil (ykköstä parempi)
- Truth or Dare (tosin vain jos on unrated -versio ja siitäkin kertakatselu riittää)
- A Ghost Story (ei pelota, mutta on persoonallinen afterlife-juttu)
- MEG (hait ja Statham ovat ok, mutta se ikäraja... olisi vaatinut edes yhden veripussin toimiakseen)
- Knock Knock (tämä kehittyy aika ilkeäksi loppua kohden ja tehtiin ennen #metoo:ta)
- Death Becomes Her (toimii parhaiten jos katsot tämän Beetlejuicen kanssa putkeen, huumori on samanlaista)
- Crimson Peak (tykkään tästä aina vaan enemmän katselukertojen myötä. Del Toron tyyliin kummituksilla on aina tärkeää asiaa)
- Halloween 2018 (Laurien ja Michaelin ainainen taisto se vaan jatkuu, tällä kertaa uuden jatkotrilogian merkeissä. Tykkäsin H20-tyylin Lauriesta enemmän. Juuri teattereihin tullut Halloween Kills jatkaa tätä tarinaa, mutta se on selkeämmin viha/rakkaus-tapaus katsojien kesken, tämä '18 versio vielä jää sentään plussan puolelle)
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Versio rautalanka:
- Srpski Film, Martyrs ja Funny Games tai vaikkapa Cannibal Holocaust tai I Saw the Devil eivät ole yksikään tarkoitettuja lapsille, eikä viihde-elokuviksi, vaan kaikissa on moraalinen opetus väkivaltaisten elokuvien katsojille, nimenomaan aikuisille, jos sen osaa sieltä kaivaa. Tämä vaatii katsojilta tietysti myös sen, että he katsovat sitä samaista brutaalia väkivaltaa, kannibalismia, naisten hakkamista ja pervoseksiä ihan viimeiseen lohduttomaan kuvaan saakka, joka näissä ei tarjota katsojalle iloista popcorn-kauhun helpotuksen huokausta siitä, että pahis hävisi ja sankari tai final girl voitti.Jos katsoja ei osaa siinä vaiheessa miettiä, että tulikohan nyt joku raja ylitettyä, josta ei enää ole normaaliin katselukokemukseen paluuta (siis siihen, missä jotkut normaalimmat lähtevät teatterista kesken elokuvan), niin ehkä kannattaisi. Jos olet nuori ja haet nyt innolla noita leffoja katsottavaksesi, niin älä sitten itke, etten varoittanut, että niiden katsomisen myötä susta menee jokin henkisellä puolella rikki, myönnätpä sitä tai et. Sensuuria mä en näille leffoille halua, mutta ei ne sellaisia ole, jotka haluat nähdä uudestaan ja uudestaan ja k-18 voisi olla ihan perusteltu ikäraja katsoa niitä ensinkään.
Miksi kerrot asiasi minua alistavasti? Et edes tiedä miten suhtaudun/asennoidun noihin leffoihin (eli olen osan noista mainitsemistasi leffoista nähnyt). Oletko kuullut että osa hakee elokuvista sykähdyttäviä elämyksiä? Halveksin todellista väkivaltaa, mutta elokuvat ovat vain elokuvaa ja siksi katson välillä rankkoja väkivalta elokuvia. En ole ikinä kuullutkaan kenenkään hurraavan brutaaleille kauhu elokuville. Elokuvat ovat fiktiota ja todellisuus faktaa eikä niitä pidä sekoittaa toisiinsa.
Eli sitten kuitenkin suomeksi sanottuna haluat sanoa sen viimeisen sanan ;D
Ok, ole hyvä, kerro oma näkökantasi, mikä sinusta noissa elokuvissa oli "sykähdyttävintä"? Juurihan kerroit pettyneesi Funny Gamesiin kun se olikin "epäelokuvamainen tekele"? Mikä tekee Martyrsistä hyvän?
Winnerin mainitsemat tv:stä tulevat elokuvat ovat jo itseni osalta nähtyjä. Täytynee netflix kauhu elokuvia katsoa halloweenin kunniaksi.
Löysin kaupasta kolme vanhaa elokuvaa, jotka ovat digitaalisesti restauroituja. Kerron niistä ajankohtaisemmin, kun olen ne katsonut.
Don’t speak taitaa olla tähän mennessä pelottavin mitä olen nähnyt.
Tää on parasta ja oivaltavinta, mitä Midsommarista on tehty, eikä mene elämästä kuin 3 minuuttia. Varokaa spoilereita ;D