Mikä on pelottavin kauhuleffa?
Kommentit (3740)
70 luvulla tehdyt kauhuelokuvat ovat olleet kamalia. Tai sitten mä olen ollut väärän ikäinen niitä kattellessa. Teininä tuli kateltua paljon: Sokea kauhu, Rosemaryn painajainen, Ennustus I ja II, the Hand....
Noitahan piisas, eikä HOHTO enää tuntunut miltään. Kirjana kyllä, leffana ihan sukkajuttu.
Myöskään en ole enää koskaan koskenut ruskeaan vakosamettiin. Se tuo aina nuo leffat mieleen.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo katsonut kahdesti Veronica elokuvan netflixistä ja aika hyvänä elokuvana pidän tätä.
Demoninen haamu elokuva, joka perustuu tositapahtumiin. Espanjalainen elokuva ja vielä pienen hetken aikaa netflixissä.Netistä vielä löysin tälläisen pätkän kerrottavana tästä elokuvasta:
Part of what makes "Veronica" so terrifying is that is is based on a true story. In 1992, Madrid police investigated the mysterious death of a young girl, who passed away in hospital shortly after meddling with a Ouija board. The case was never really solved and remains "unexplained" to this day. Spooky stuff.
Google suomennos:
Osa siitä, mikä tekee "Veronikasta" niin kauhistuttavan, on se, että se perustuu tositarinaan. Vuonna 1992 Madridin poliisi tutki nuoren tytön salaperäistä kuolemaa, joka kuoli sairaalassa pian sen jälkeen, kun hän oli sekaantunut Ouija -lautaan. Tapausta ei koskaan todella ratkaistu ja se on "selittämätön" tähän päivään asti. Karmeita juttuja.
Tämmöistä Ap varmaan on toivonutkin kuulevansa?
Hieman off-topiccina, mutta vinkkinä kuitenkin... jos vielä Netflixistä löytyy, niin tämmöinen ranskalainen sarja kuin Marianne saattaa myös kolahtaa, vaikka jäikin yhteen 8-osaiseen seasoniin.
Kiitos ehdotuksesta. Mä oon saattanut laittaa tuon katselulistalleni, mutta en ole vielä kerennyt katsoa sitä. Tänä syksynä sen voisi katsoa. Olin jo unohtanut tuon sarjan. Kai se päättyy hyvin, ettei jää kesken?
Vierailija kirjoitti:
Tulevan vuoden budjettiriihi.
"Eh heh heh, onpa hauskaa"
Mäpäs sitten sanon Sanna Marinin rinnat.
Tämmöinen kommentointi, kun on
"tosi hauskaa".
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Hohto kuvaa hyvin suomalaisuutta.
Tulee oikeen Murheellisten laulujen maa
-kappale mieleen.Siinä elokuvassa, kun on samaistumis pintaa tämmöiseen suomalaiseen yhteiskuntaan niin ei ihme, että se vetoaa ihmisten tunteisiin pelkona.
Midsommar ei kovinkaan pelottava ole, vaikka sitä monet tänne hehkuttavat. Vasta kun siihen hakee lisätasoja koronan ja maahanmuuttopoliitikan kautta, niin sehän on aika pätevä profetia ja raportti ruotsalaisesta alltid hymyilevästä "hyvinvointiyhteiskunnasta."
Ulkomaalaisia, joita kukaan ei kotimaassaan jää kaipaamaan houkutellaan päällisin puolin iloiseen laulu-, huume- ja tanssiyhteisöön, oman kansan vanhukset pudotetaan kallioilta pois resursseja kuluttamasta ja lopulta vain hysteerisellä #metoo- ja laumasuojajoikaamisella saadaan hieman nyrjähtäneelle mt-ongelmaiselle uudelle kukkaistytölle hymynkare huuleen. Happy happy joy joy!Onneksi näin ei ole Suomessa, vaan Ruotsissa ;P Heja Sverige!
Mä puhuin vaan Hohdosta, en Midsommarista.
Hohdossa on mielestäni suomalaisuuteen sopiva teema. Vielä kun Murheellisten laulujen maa
-kappaleessa lauletaan: "hakataan vaimot, lapset, jos ne kiinni sai. Perinteisen miehen kohtalon, halus välttää poika tuon, en koskaan osta kirvestä, enkä koskaan viinaa juo", niin Hohdossa juoni näyttää olevan, kuin otettu tuosta kappaleesta, mutta epäonnistuneesta näkökulmasta. Hohto on loistava elokuva, mutta itselleni se ei ole pelottava. Elokuvassa otollisinta on se tunnelma, joka varmasti vetoaa moniin katsojiin. Onhan monet luokitellut sen yhdeksi pelottavimmista elokuvista.
Enpä muista lukeneeni, onko Martti Syrjä maininnut Hohto-leffaa sanoituksen inspiraationa. Eppujen biisi on julkaistu 2 vuotta leffan ensi-iltaa myöhemmin, joten on voinut käydä katsomassakin ja yhdistänyt vähän 8 surmanluotia -meininkiä vielä siihen. Olihan bändin nimikin Mel Brooksin leffasta napattu.
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo katsonut kahdesti Veronica elokuvan netflixistä ja aika hyvänä elokuvana pidän tätä.
Demoninen haamu elokuva, joka perustuu tositapahtumiin. Espanjalainen elokuva ja vielä pienen hetken aikaa netflixissä.Netistä vielä löysin tälläisen pätkän kerrottavana tästä elokuvasta:
Part of what makes "Veronica" so terrifying is that is is based on a true story. In 1992, Madrid police investigated the mysterious death of a young girl, who passed away in hospital shortly after meddling with a Ouija board. The case was never really solved and remains "unexplained" to this day. Spooky stuff.
Google suomennos:
Osa siitä, mikä tekee "Veronikasta" niin kauhistuttavan, on se, että se perustuu tositarinaan. Vuonna 1992 Madridin poliisi tutki nuoren tytön salaperäistä kuolemaa, joka kuoli sairaalassa pian sen jälkeen, kun hän oli sekaantunut Ouija -lautaan. Tapausta ei koskaan todella ratkaistu ja se on "selittämätön" tähän päivään asti. Karmeita juttuja.
Tämmöistä Ap varmaan on toivonutkin kuulevansa?
Hieman off-topiccina, mutta vinkkinä kuitenkin... jos vielä Netflixistä löytyy, niin tämmöinen ranskalainen sarja kuin Marianne saattaa myös kolahtaa, vaikka jäikin yhteen 8-osaiseen seasoniin.
Kiitos ehdotuksesta. Mä oon saattanut laittaa tuon katselulistalleni, mutta en ole vielä kerennyt katsoa sitä. Tänä syksynä sen voisi katsoa. Olin jo unohtanut tuon sarjan. Kai se päättyy hyvin, ettei jää kesken?
Valitettavasti saattaa jäädä semmoinen fiilis, että voi kun tulisi vielä jatkoa ja aihe antaisi siihen kyllä mahdollisuuden. Mutta se on samalla kiinnostavan sarjan merkki, että haluat sitä lisää, joten... Pitänee olla iloinen, että oli edes 8 jaksoa. Ehkä joskus tulee aiheesta yksittäinen leffa, ei tiedä?
Netflix ja muutkin striimien tuottajat joskus jättää hyvätkin sarjat uusimatta ilman sen kummempia selityksiä, vaikka olisi 5 seasonin juoni kehitteillä ollut. Paljolti tuosta syystä en pääsääntöisesti edes aloita katsomaan uusia sarjoja ennenkuin vasta toisen seasonin tuotannon ollessa menossa. Tosin nythän tuo on tehty katsojalle helpommaksi, kun suurin osa seasoneista tulee samana päivänä ulos, eikä tarvitse odotella vaikkapa puolta vuotta yksittäisiä jaksoja ja sitten sarjaan ehtii jo tottua ja sitten harmittaa enempi, jos jää kesken pahasti ja on puoli vuotta mennyt siihen parin illan sijaan.
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kappale mieleen.Siinä elokuvassa, kun on samaistumis pintaa tämmöiseen suomalaiseen yhteiskuntaan niin ei ihme, että se vetoaa ihmisten tunteisiin pelkona.
Midsommar ei kovinkaan pelottava ole, vaikka sitä monet tänne hehkuttavat. Vasta kun siihen hakee lisätasoja koronan ja maahanmuuttopoliitikan kautta, niin sehän on aika pätevä profetia ja raportti ruotsalaisesta alltid hymyilevästä "hyvinvointiyhteiskunnasta."
Ulkomaalaisia, joita kukaan ei kotimaassaan jää kaipaamaan houkutellaan päällisin puolin iloiseen laulu-, huume- ja tanssiyhteisöön, oman kansan vanhukset pudotetaan kallioilta pois resursseja kuluttamasta ja lopulta vain hysteerisellä #metoo- ja laumasuojajoikaamisella saadaan hieman nyrjähtäneelle mt-ongelmaiselle uudelle kukkaistytölle hymynkare huuleen. Happy happy joy joy!Onneksi näin ei ole Suomessa, vaan Ruotsissa ;P Heja Sverige!
Hohdossa on mielestäni suomalaisuuteen sopiva teema. Vielä kun Murheellisten laulujen maa
-kappaleessa lauletaan: "hakataan vaimot, lapset, jos ne kiinni sai. Perinteisen miehen kohtalon, halus välttää poika tuon, en koskaan osta kirvestä, enkä koskaan viinaa juo", niin Hohdossa juoni näyttää olevan, kuin otettu tuosta kappaleesta, mutta epäonnistuneesta näkökulmasta. Hohto on loistava elokuva, mutta itselleni se ei ole pelottava. Elokuvassa otollisinta on se tunnelma, joka varmasti vetoaa moniin katsojiin. Onhan monet luokitellut sen yhdeksi pelottavimmista elokuvista.Enpä muista lukeneeni, onko Martti Syrjä maininnut Hohto-leffaa sanoituksen inspiraationa. Eppujen biisi on julkaistu 2 vuotta leffan ensi-iltaa myöhemmin, joten on voinut käydä katsomassakin ja yhdistänyt vähän 8 surmanluotia -meininkiä vielä siihen. Olihan bändin nimikin Mel Brooksin leffasta napattu.
Ainaskin yhtenäisyyksiä on. Mites Stephen King?
Onko hänellä ollut yhteyksiä Suomeen, muuten kuin vain Sorjonen -sarjan kannalta? Stephen Kingin kynästähän on Hohto.
Vierailija kirjoitti:
japanilaiset kauhuelokuvat
Thaimaalaiset ja indonesialaiset ja etelä-korealaiset myös, vaikka aika vaikeasti katsottavissa ja löydettävissä nyt (paitsi netistä) kun Asian Vision dvd-sarjaa ei enää julkaista. Siellä muutama mainio nimike alkuperäisten Ringu ja Ju-On -leffojen lisäksi (kuten Shutter ja Into The Mirror - joista kummastakin on sittemmin jenkkiremake tehty).
Hongkongilaiset 90-luvulla, vaikka sisälsivät ennemminkin kung-fukomediaa, kuin pelottavia elementtejä. A Chinese Ghost Story- ja Mr. Vampire -sarjat etunenässä.
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kappaleessa lauletaan: "hakataan vaimot, lapset, jos ne kiinni sai. Perinteisen miehen kohtalon, halus välttää poika tuon, en koskaan osta kirvestä, enkä koskaan viinaa juo", niin Hohdossa juoni näyttää olevan, kuin otettu tuosta kappaleesta, mutta epäonnistuneesta näkökulmasta. Hohto on loistava elokuva, mutta itselleni se ei ole pelottava. Elokuvassa otollisinta on se tunnelma, joka varmasti vetoaa moniin katsojiin. Onhan monet luokitellut sen yhdeksi pelottavimmista elokuvista.Enpä muista lukeneeni, onko Martti Syrjä maininnut Hohto-leffaa sanoituksen inspiraationa. Eppujen biisi on julkaistu 2 vuotta leffan ensi-iltaa myöhemmin, joten on voinut käydä katsomassakin ja yhdistänyt vähän 8 surmanluotia -meininkiä vielä siihen. Olihan bändin nimikin Mel Brooksin leffasta napattu.
Ainaskin yhtenäisyyksiä on. Mites Stephen King?
Onko hänellä ollut yhteyksiä Suomeen, muuten kuin vain Sorjonen -sarjan kannalta? Stephen Kingin kynästähän on Hohto.
Hohto merkitsi Stephen Kingille lähinnä kokkeli- ja viinapirunsa kukistamisen purkamista kirjalliseen muotoon. Siksi hän ei Kubrickin leffasta tykännyt, koska tarinan pointti muuttui viinahulluudesta tavallisemmaksi hulluudeksi ja Nicholson oli jo alun alkaen liian friikki rooliin. Sittemmin sekin aihe tietty on tv-sarjan ja Dr. Sleepin leffaversion myötä oikaistu Kingiä miellyttävämpään suuntaan. Hohto on kuitenkin näistä tämän aiheen käsittelyistä filmimuodossa paras, vaikka kirjan fanit tai King itse mitä sanoisivat. Se on jäänyt eloon ja nettiväännön puheenaiheeksi siinä missä vaikkapa King-filmatisoinnit The Dead Zone, Children of the Corn, Sleepwalkers tai Firestarter eivät niinkään. Christinekin mainitaan lähinnä silloin kun puhutaan John Carpenterista, ei Kingistä.
Nää autenttiset on ollu kovia, blair witch, paranormal, netflix creep.
myös hohto, psyko
Mä haluaisin nähdä 70 ja 80 luvun kauhuelokuvia, mutta miksi niitä ei oikein näytetä tv:ssä tai netflixissä?
Vain nämä tuhat kertaa nähtyjä elokuvia pyörii joka tuutista. Lukuun ottamatta muutamaa ei niin yleistä vanhaa kauhu elokuvaa.
https://www.broadbandchoices.co.uk/features/science-of-scare
Näiden tutkijoiden mielestä pelottavimmat leffat ikinä ovat Host, Sinister ja Insidious.
Hmmm...
winner kirjoitti:
https://www.broadbandchoices.co.uk/features/science-of-scare
Näiden tutkijoiden mielestä pelottavimmat leffat ikinä ovat Host, Sinister ja Insidious.
Hmmm...
Mä oon tullut ajatelleeksi näistä testeistä, että onko nämä katsojat ennestään nähneet näitä elokuvia? Jos on nähnyt, niin eikös se seikka lievennä katsojien jännitystä?
Insidious noista minua jännitti, kun ensimmäisen kerran sen näin. Loistavasti tuotu esille se punanaamaisen demonin esiintyminen. Silleen yllättävästi ja uhkaavasti.
Tykkäsin kovasti Insidious leffasta, kun se oli friikin visuaalinen omanlaisesti.
-kappaleessa lauletaan: "hakataan vaimot, lapset, jos ne kiinni sai. Perinteisen miehen kohtalon, halus välttää poika tuon, en koskaan osta kirvestä, enkä koskaan viinaa juo", niin Hohdossa juoni näyttää olevan, kuin otettu tuosta kappaleesta, mutta epäonnistuneesta näkökulmasta. Hohto on loistava elokuva, mutta itselleni se ei ole pelottava. Elokuvassa otollisinta on se tunnelma, joka varmasti vetoaa moniin katsojiin. Onhan monet luokitellut sen yhdeksi pelottavimmista elokuvista.