Mikä on pelottavin kauhuleffa?
Kommentit (3439)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata katsoa gorea, jos ei tykkää goresta. Terrifierit palvelee parhaiten rankkojen elokuvien ystäviä. Tarinan kerronta ainakin kolmosessa oli ihan olematon. Säväyttävää miten mukavan oloisia ihmisiä rääkätään. Jättää aika kylmän olon Terrifierit.
Last night in Soho oli mielestäni hyvin outo, taianomainen ja kauniin visuaalinen. Loppu meni mielestäni ihan ymmärtämättömäksi. Siis sillisalaattia loppua kohden. Muuten ihan mukiin menevä elokuva. Downtown (Downtempo) -kappale Anya Taylor-Joyn versio on tullut kestosuosikkeihini.
Soho oli selkeästi naisten leffa. Anyan ehkä huonoin, idea siinä taitaa olla että se siinä pimahtaa ja alkaa elää omassa maailmassaan. Jostain ameliesta saisi muuten hyvän kauhuleffan, paljon parempia oli Anyalta Morgan, split ja tietenkin pikkubudjetilla tehty vvitch
Elokuva oli naisen perspektiivistä tehty. En sanoisi silti sen olevan naisten leffa. Antoi uudenlaista näkemystä naisiin kohdistuvaan väkivaltaan. En sanoisi sitä kehnoksikaan, sillä puhutteleva elokuva mikä herättelee ajatuksia. Sitä voi analysoida monelta kantilta. Loppu sekoitti omat tulkintani elokuvasta.
Tuolla kun aiemmin eräs mietti, ettei mikään leffa pelota, niin pitäisi sitten kuitenkin pystyä ymmärtämään, että jokin aihe saattaa jollekin toiselle olla niin pelottava tai kauhistuttava, että se elokuva on sitten sen takia paljon pahempi katsottava. Kuten vaikka, jos pelkää hämähäkkejä tai käärmeitä tai ufoja tai klovneja tai nukkeja tai uskonnollisia aiheita tai että joku on komerossa tai sängyn alla heti kun menee nukkumaan. Tai kannibaalit syövät heti kun menee metsään tai viidakkoon. Tai vaikka, jos on korkean paikan kammo, niin ei voi katsoa Cliffhangeria tai nuorallakävelyleffa The Walk on ihan hyytävää pelkoa.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Kuka niitä katsoo. Miksi.
Miksi joku katsoo Friendsejä tai Salkkareita? Ehkä vielä aiheellisempi kysymys.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Tuolla kun aiemmin eräs mietti, ettei mikään leffa pelota, niin pitäisi sitten kuitenkin pystyä ymmärtämään, että jokin aihe saattaa jollekin toiselle olla niin pelottava tai kauhistuttava, että se elokuva on sitten sen takia paljon pahempi katsottava. Kuten vaikka, jos pelkää hämähäkkejä tai käärmeitä tai ufoja tai klovneja tai nukkeja tai uskonnollisia aiheita tai että joku on komerossa tai sängyn alla heti kun menee nukkumaan. Tai kannibaalit syövät heti kun menee metsään tai viidakkoon. Tai vaikka, jos on korkean paikan kammo, niin ei voi katsoa Cliffhangeria tai nuorallakävelyleffa The Walk on ihan hyytävää pelkoa.
-winner-
Yksi on myös se, että on turtunut olo. Itsekään en tunne mitään pelkotiloja elokuvia katsellessa, jos oon syönyt hyvin. Tänäänkin pellillinen pizzaa, olutta, kokista, irtokarkkeja. Mikä kauhuelokuva edes sopisi, jos on näin mukava olo?
Enkä ole se henkilö josta puhut.
Minulle ahtaanpaikankammoisena ja huonon suuntavaiston omaavana toimivat The Descebt luolaörkkeiheen ja Vivarium löhiölabyrinttnsä kanssa.
Minä saan melkein sydärin aina kun jokin hyökkää nopeasti kameraa kohti ns jump scare. Kiljun ja melkein tipun penkiltä.
Tyttäreni tiivisti asian hyvin sanomalla errå vaikka sieltä lentäisi hampurilainen niin ihminen pelästyy, kun se tulee vauhdilla päälle.
Mutta kaikkiin nämä jump scared eivät tehoa.
Se Toisesta Maailmasta. Olin varmaan 13-vuotias kun elokuva tuli telkusta. Piti peittää välillä silmät tyynylläOli kyllä silloin pelottava leffa.
The hills have eyes uudelleen filmaukset
Vierailija kirjoitti:
Minulle ahtaanpaikankammoisena ja huonon suuntavaiston omaavana toimivat The Descebt luolaörkkeiheen ja Vivarium löhiölabyrinttnsä kanssa.
As Above/So Below saattaisi myös olla makuusi. On yksi kauhuelokuva suosikeistani ihan sen seikkailuhengen takia.
The Pyramid, Catacombs ja Sanctum vaikuttaisi olevan myös ahtaanpaikankammoisten elokuvia.
No niin. Olenko siis jäljillä, jos sanon, että elokuvan pelottavuus resonoi suoraan sen asian kanssa joka on kammottavaa katsojalle? Yhtä lailla toiset nauravat kippurassa Kummeleille tai Putoukselle ja minä näen ne lähinnä rasittavina.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-winner-
Yksi on myös se, että on turtunut olo. Itsekään en tunne mitään pelkotiloja elokuvia katsellessa, jos oon syönyt hyvin. Tänäänkin pellillinen pizzaa, olutta, kokista, irtokarkkeja. Mikä kauhuelokuva edes sopisi, jos on näin mukava
The Stuff? Thinner? Monty Pythonin Meaning of Lifen Mr Creosoten mässäilevä ravintolakohtaus? The Whale? Candyman (vaikkei siinä ole irtokarkkeja, niin edes Tony Toddin muistolle)?
;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Minä saan melkein sydärin aina kun jokin hyökkää nopeasti kameraa kohti ns jump scare. Kiljun ja melkein tipun penkiltä.
Tyttäreni tiivisti asian hyvin sanomalla errå vaikka sieltä lentäisi hampurilainen niin ihminen pelästyy, kun se tulee vauhdilla päälle.
Mutta kaikkiin nämä jump scared eivät tehoa.
Tarinan opetus: Ei kannata syödä hampurilaisia samalla, jos lentää nekin sitten seinälle, kun tulee jump scare ;DDD
-winner-
Mikään elokuva ei ole pelottava jos sen katsoo vain elokuvana ja miettii koko ajan tehosteita, mutta jos tarinaan uppoaa ja eläytyy, lällykin kauhuelokuva voi pelottaa.
Siksi itselleni Smilen viimeiset 15 minuuttia on hyytävää kauhua, vaikka ryhdyin katsomaan elokuvaa vain sillä ajatuksella, että se olisi ennalta arvattava amerikkalainen peruskauhuelokuva. Muutenkin vaikuttaa siltä, että kauhuelokuvissa on hoksattu psykologisen kauhun ulottuvuus. Hereditary on sikäli typerä elokuva, kun en usko taikauskoisiin juttuihin ja niistä tehty kauhu on siksi typerää, mutta kun teinipoika alkaa huutelemaan vanhempiaan (joista isä on pojan nukkuessa kuollut ja äiti riivattu) niin siinä vaiheessa alkoi pelottamaan. Tajusin myöhemmin, että elokuva oli niin hyytävä, koska siinä oma suku oli pahin. Ja riivattu äiti oli toteutettu niin ällöttävästi, siitä lähtien kun huomaa että katorajassa todella on jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Se Toisesta Maailmasta. Olin varmaan 13-vuotias kun elokuva tuli telkusta. Piti peittää välillä silmät tyynylläOli kyllä silloin pelottava leffa.
Oliko siis se Carpenterin leffa (1982)? Vai se 50-lukuinen mustavalkoinen?
Mulla on muuten jossain vielä vhs-nauhoitus siitä joskus videolain aikaan lähetetystä sensuroidusta ja uudelleenleikatusta tv-versiosta, jossa on erilainen loppukin ja kertojaääni, jos en ihan väärin muista...
Oli ne videolain ajat kaikessa kauheudessaan kultaisia aikoja, kun hirmuisia Hammerin leffojakin, kuten ne Christopher Leen Draculatkin, piti odotella alkavan joskus puolenyön jälkeen kun lapset varmasti nukkuvat (eikä kukaan sensuuritantta ollut ajatellutkaan, että leffat voi nauhoittaa ajastuksella).
Nyt ollaan kyllä ihan eri yhteiskunnassa ja silloiset kauhut ovat nykylapsille liian lälläreitä ja taaperot näkevät tiktokistakin paljon pahempaa ilman mitään sensuuria. Ei sekään ihan oikein ole, että sitten ei varmaan tosiaan mikään tunnu miltään.
-winner-
Aloin juuri katsomaan Veronica leffaa ja Masked singerin jälkeen katson elokuvan Sisar Kuolema.
Nämä kaksi elokuvaa ovat samaa elokuvasarjaa. Veronican oon joskus katsonut. Ei ollut pelottava itselleni, mutta ihan toimiva leffa muuten.
Olen koiran kanssa kahdestaan isossa pimeässä kämpässä, joten olosuhteetkin ovat hyvät kauhua katsomaan.
Osaisiko joku sanoa onko netflixissä mitään samantyyppistä kauhua mitä Hohto on? Jotain sen kaltaista tekisi mieli katsoa.
Soho oli selkeästi naisten leffa. Anyan ehkä huonoin, idea siinä taitaa olla että se siinä pimahtaa ja alkaa elää omassa maailmassaan. Jostain ameliesta saisi muuten hyvän kauhuleffan, paljon parempia oli Anyalta Morgan, split ja tietenkin pikkubudjetilla tehty vvitch