Suomen uusi luokkajako - mihin kuulut?
"Suomessa on erotettavissa selvästi toisistaan eroavaa luokkaa:
- rikkaat (varakkain 1% väestöstä, tyypillisesti akateeminen loppututkinto, perittyä varallisuutta, kulttuuriharrastuksia, erittäin hyvät ja vaikutusvaltaidet sosiaaliset verkostot)
- hyvätuloiset erityisasiantuntijat (esim. erikoislääkärit, b2b asianajajat, lentokapteenit, apteekkarit, pörssimeklarit; melko paljon varallisuutta, josta suurin osa hankittu omalla työllä ja sijoittamalla)
- keskituloiset korkeakoulutetut (mm. opettajat, proviisorit, optikot ja insinöörit)
-sinnittelevät akateemiset (humanisteja, pienituloisia ma. tutkijoita jne. pienet tulot, hyvä koulutus)
- työläiset (mm. lähihoitajat, sairaanhoitajat, metallityöläiset, konduktöörit, lentoemännät, kokit; kohtuulliset tulot - raskas työ)
-työssäkäyvät köyhät (mm. siivoojat, henk. kohtaiset avustajat, postinjakajat)
-roskaväki (ei kunnon ammattia tai pitkäaikaistyötön, ylipaino, tatuoinnit, kunnan vuokra-asunto)
Kommentit (73)
Katoava suomenruotsalainen petite bourgeoise. Akateeminen koulutus, paskaduuni josta ei makseta kuin sen verran että juuri pärjää, puoliso sairaana ja työkyvytön, elintasosairaus tietenkin. Rahaa säästyy kun emme matkusta koskaan Thaimaahan tai vastaaviin junttiloihin, vaan kesä vietetään saaristossa ja jos joskus reissataan niin se on Lappiin tai Alpeille laskettelemaan. Kotona kokonainen huone täynnä kirjoja muuten, onko kellään teistä?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on hyvätuloisen erityisasiantuntijan tuloraja? Riittääkö 5350 euroa kk (brutto)? Vai olenko keskituloinen? T. Valtion virkamies, YTM
Onko työpanoksesi todella yhteiskunnalle tuon arvoinen, sallin epäillä
En kuulu noista mihinkään. Palkkatulot 82000e/v (miehellä taas alle 50000e/v) mutta varallisuutta ei yhtään paitsi talo, jonka lainasta vielä puolet maksamatta.
Iso perhe tulee kalliiksi, onneksi on hyvä palkka, koska muuten ei tähän olisi varaa...
Mä olen ollut noita kaikkia, paitsi ihan rikkaaksi en taida vielä yltää.
Katsotaan onnistuuko.
Vierailija kirjoitti:
Olen tulojen ja koulutuksen perusteella hyvätuloisen erityisasiantuntijan ja hyvinkoulutetun keskituloisen välimaastossa. Mutta olen kyllä ylipainoinen ja tatuoitu, että tiedä nyt sitten tästä.
Kiinnostavaa, että juuri alin luokka on tässä perusteltu nimenomaan ulkonäköön liittyvillä asioilla, mutta muita luokkia ei.
Kiinnostavaa, että minkään luokan kuvauksen kohdalla ei puhuta kulutustottumuksista mitään, vaikka juuri siten länsimainen ihminen nykyään luo identiteettiään ja luokka-asemaansa nykypäivänä. Se, minkä merkkisiä vaatteita käytät, mistä ne ostat, mihin matkustat ja millaisiin asioihin esim. omassa hyvinvoinnissasi käytät rahaa, kertoo paljon luokastasi.
Minusta ihmiset luovat luokka-asemaansa eri tavoin. Koulutettu korostaa koulutustaan, rikas omaisuuttaan, hyväpalkkainen ansioitaan ja nousukas kulutustottumuksiaan.
Onko näistä sitten joku toistaan parempi määritelmä?
Tulojen, ammatin ja omaisuuden puolesta hyvätuloiset erityisasiantuntijat, koulutukseltani olen tosin insinööri.
Yksinäni kuulun keskituloisiin korkeakoulutettuihin, mieheni yksin hyvätuloisiin erityisasiantuntijoihin mutta yhdessä taloutena kuulumme (monien asioiden summana) rikkaisiin.
Minä ja miehemme olemme roskaväkeä. Meillä ei ole akateemista tutkintoa, emmekä puhu ruotsia. Mieheni on kirvesmies, itse olen sh. Meillä on velaton, mieheni rakentama omakotitalo Vantaalla, uusi mersu ja rahaakin tilillä. Mutta me olemme roskaväkeä. Sopii meille. Tämä riittää. Olemme onnellista roskaväkeä.😊Ps. käymme lähilidlissä ostoksilla.
Yhteiskunta on murroksessa ja nämä perinteiset luokkajaot. Korkea koulutuskaan ei enää automaattisesti takaa hyvää elämää. Ainakin oma sukupolveni on kasvatettu aivan toisenlaiseen maailmaan kun tämä nykyinen. Ja murros tästä vaan kiihtyy ja jatkuu. "Roskaväen" joukko tulee kasvamaan kun työpaikkoja häviää yhä enenevässä määrin ja ne joiden osaaminen on vanhentunutta kun teknologia muuttuu potkitaan surutta pellolle. Ennustan levottomia aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut noita kaikkia, paitsi ihan rikkaaksi en taida vielä yltää.
Katsotaan onnistuuko.
Suurin osa tosissaan taitaa kiertää näitä ryhmiä.
Odotetaan opiskelupaikkaa ja nahkaan on tikattu tatska. Tällöin tehdään jotain hanttihommia paskalla palkalla.
Sitten opiskellaan ja valmistutaan. Ensin tehdään vähäpätöisempiä hommia pienehköllä palkalla.
Seuraavaksi urakehitys näyttää ylöspäin ja päästään johtoasemiin ja mahdollisesti bonusten ja osakkeiden piiriin. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista.
Sitten jäädään työttömäksi ja luokitellaan paariaksi.
Taas palataan työelämään entistä parempaan asemaan.
Sukua kuolee ja perit kartanon kokoisen maatilan laajoine metsine ja maineen. Oletkin yhtäkkiä yhteiskunnan ylintä kastia.
En mihinkään ku ilman mitään ammattia tai koulutusta, vammainen, työtön. Harrastelijamaisen työn palkka lienee siivoojaluokkaa, vammais ja työttömyystuoet tuo toisen mokoman sinne päälle. Lopputulos joku opettajan liksa?
Tosin velaton omistuskämppä ja valtavasti varallisuutta sinne top 5% tasolle.
Ja ihan pelkkänä elosteluna tuo varallissusosuus kämppää lukuunottamatta on noilla omilla tuloilla hankittu kun vihaan kuluttaa. Perinnöt sysännee rikkaaksi ellei oma sijoitustaito toimita samaa ennen sitä.
Eipä tuossa ollut luokkia muuten kuin koulutuksen/ammatin ja tulojen perusteella jaettuna. Käytettävissä olevat varat rajoittavat harrastuksia ja siten myös piirejä. Ammatti /koulutus antaa peruspiirit muttei se mikään oikea luokka ole kuten englannissa aikanaan ja suvuissa on akateemisista duunareihin.
Vierailija kirjoitti:
Tulojen, ammatin ja omaisuuden puolesta hyvätuloiset erityisasiantuntijat, koulutukseltani olen tosin insinööri.
Eiköhän insinöörit kuulu hyvätuloisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa on erotettavissa selvästi toisistaan eroavaa luokkaa:
- rikkaat (varakkain 1% väestöstä, tyypillisesti akateeminen loppututkinto, perittyä varallisuutta, kulttuuriharrastuksia, erittäin hyvät ja vaikutusvaltaidet sosiaaliset verkostot)
- hyvätuloiset erityisasiantuntijat (esim. erikoislääkärit, b2b asianajajat, lentokapteenit, apteekkarit, pörssimeklarit; melko paljon varallisuutta, josta suurin osa hankittu omalla työllä ja sijoittamalla)
- keskituloiset korkeakoulutetut (mm. opettajat, proviisorit, optikot ja insinöörit)
-sinnittelevät akateemiset (humanisteja, pienituloisia ma. tutkijoita jne. pienet tulot, hyvä koulutus)
- työläiset (mm. lähihoitajat, sairaanhoitajat, metallityöläiset, konduktöörit, lentoemännät, kokit; kohtuulliset tulot - raskas työ)
-työssäkäyvät köyhät (mm. siivoojat, henk. kohtaiset avustajat, postinjakajat)
-roskaväki (ei kunnon ammattia tai pitkäaikaistyötön, ylipaino, tatuoinnit, kunnan vuokra-asunto)En nyt sanoisi että insinörillä ja sairaanhoitajalla on kahden yhteiskuntaluokan ero.
Suurin osa maistereista kuuluu työssäkäyviin köyhiin.
Sh ei tuota mitään. hoivailee vaan monisairaita ja eläkeläisiä (tuottamattomat komponentit). Lääkäri sentään parantaa ihmisiä työkykyiseksi, eikä siivoa eritteitä.
Ei ollu lääkäri joka alkuvuonna joskus 8v sitten piti kädestä ku rankan päivän pahoinvointineen hakeuduin sairaalaan ja monen tunnin rumban jälkeen ommeltiin kaulaan katetri. Pulssi heitti kauheasti joka suuntaan kun en ollenkaan pitäny suunnasta mihin päivä ja elämä oli menossa.
Eikä ollu lääkäri myöskään joka autto pystyyn ja saamaan kaasunpoiston käyntiin kun en päässy omaehtoisesti eroon kaasuista keuhkossa ja vatsassa. Siinä istuttiin röyhtäsemässä puoliyötä.
Muuten tätä ökrikasta köyhää tuskin ois täällä :p
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tulojen ja koulutuksen perusteella hyvätuloisen erityisasiantuntijan ja hyvinkoulutetun keskituloisen välimaastossa. Mutta olen kyllä ylipainoinen ja tatuoitu, että tiedä nyt sitten tästä.
Kiinnostavaa, että juuri alin luokka on tässä perusteltu nimenomaan ulkonäköön liittyvillä asioilla, mutta muita luokkia ei.
Kiinnostavaa, että minkään luokan kuvauksen kohdalla ei puhuta kulutustottumuksista mitään, vaikka juuri siten länsimainen ihminen nykyään luo identiteettiään ja luokka-asemaansa nykypäivänä. Se, minkä merkkisiä vaatteita käytät, mistä ne ostat, mihin matkustat ja millaisiin asioihin esim. omassa hyvinvoinnissasi käytät rahaa, kertoo paljon luokastasi.
Minusta ihmiset luovat luokka-asemaansa eri tavoin. Koulutettu korostaa koulutustaan, rikas omaisuuttaan, hyväpalkkainen ansioitaan ja nousukas kulutustottumuksiaan.
Onko näistä sitten joku toistaan parempi määritelmä?
Omaisuus ja ansioiden ja koulutuksen ilmentämistavat ovat kaikki kuluttamista. Kulttuuri, media, asuminen, matkustaminen, vaatteet, lasten harrastukset on kaikki kuluttamista. Muut statussignaalit kuten korkeastatuksinen työ vaativat osaltaan kuluttamista, nyky-yhteiskunnassa on keskiluokan paisumisen ja näennäisen tasa-arvon vuoksi kadonnut suora rehellinen ymmärrys siitä, että vaatii rahaa ja sosiaalista pääomaa esiintyä hyvien ansioiden edellyttämällä tavalla. Harvassa on ne tyypit, jotka totaalijunttiudesta tai paskapäisyydestä huolimatta porskuttaa ja menestyy, heistä toki kuullaan muita enemmän, mutta myös paheksutaan koska
"Nousukkaita" meillä ei ole enää ollut moneen kymmenen vuoteen, sen jälkeen kun olennaisesti koko kansasta tuli sukupolven tai parin ajaksi määritelmän täyttäviä. Puhu kaikin mokomin nousukkaista jos omassa suvussasi on vanhaa rahaa. Tai jos tarkoitat jääkiekkoilijoita ja lottovoittajia, mutta he nyt ei ehkä ole merkittävä tekijä yhteiskunnan luokkarakennetta analysoidessa.
Matalasti koulutettu suurituloinen ( yli 120 000 €/vuosi) ylipainoinen yksinhuoltaja yrittäjä, jolla sekä perittyä että itse hankittua varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän insinöörit kuulu hyvätuloisiin
Ei AP:n luokittelun mukaan. ja palkkani on suurempi kuin 90% insinööreistä, ja yläkvarttiiliin DI:den palkoissakin pääsen reilusti.
työtön mielenterveysongelmainen roskahumanisti, ei ylipainoa, syön terveellisesti, harrastan liikuntaa, en juo, en polta, ei tatuointeja