Ihanaa, kohta saa taas syödä kiellettyä ruokaa! <3
Olen täällä synnärillä, näyttää siltä että pian pääsen tositoimiin ja sitten voinkin syödä ruokaa jota olen himoinnut 9kk. Saarioisen maksalaatikko. Kylmänä .
Kommentit (28)
Kuka sulta on maksalaatikon syönnin kieltänyt?
Tsemppiä koitokseen. Tuskin tarvit edes lääkitystä, kun mietit sitä maksalaatikkoo:)
Elintarviketurvallisuusvirasto Evira ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta ovat antaneet seuraavan suosituksen maksan ja maksaruokien käytöstä raskauden aikana 1
Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan
Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g.
Jos maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g päivässä. Tämä vastaa käytännössä noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa
Vierailija kirjoitti:
Kuka sulta on maksalaatikon syönnin kieltänyt?
Evira. Kaikkien maksaruokien nauttiminen on raskauden aikana kielletty. Jotku noudattaa näitäkin säädöksiä.
Onnea! Itsellä vielä kolmisen kuukautta odotusta, sitten saa graavilohta <3
En noudattanut mitään suosituksia ruuan suhteen raskausaikana. Olin iloinen, jos joku ruoka ei tullut oksennuksena samantien ylös. Silti sain ihan terveen lapsen. Maksalaatikkoa, lohta, juustoja - ihan mitä tahansa söin,mitä mieli teki.
Mä ilmoitin miehelle, että tuo heti vauvan synnyttyä mulle sushia. <3
Vierailija kirjoitti:
Elintarviketurvallisuusvirasto Evira ja Valtion ravitsemusneuvottelukunta ovat antaneet seuraavan suosituksen maksan ja maksaruokien käytöstä raskauden aikana 1
Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan
Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g.
Jos maksamakkaran tai maksapasteijan käyttö on päivittäistä, sitä tulisi käyttää enintään 30 g päivässä. Tämä vastaa käytännössä noin 2 viipaletta maksamakkaraa tai 2 ruokalusikallista maksapasteijaa
Kyllä noissa valmiissa jutuissa on hävyttömän vähän sitä maksaa, että niiden syönti on se ja sama.
Jotku noudattaa ihan hysteerisesti näitä raskauden ajan ruokasuosituksia.. Itse olen syönyt lakua ja salmiakkia ja muutaman suolakala leivänkin raskauden aikana, eikä se haitaksi ole.
Vierailija kirjoitti:
Eikä sulla ole hajuakaan, miksi :) Kunhan tekstin jostain kopsasit.
Vierailija kirjoitti:
Minulla syntyi poika 2 kk sitten ja söin kyllä raskauden aikana graavilohta, salmiakkia, lakua ja muitakin "kiellettyjä" ruokia. Ihan normaali lapsi tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla syntyi poika 2 kk sitten ja söin kyllä raskauden aikana graavilohta, salmiakkia, lakua ja muitakin "kiellettyjä" ruokia. Ihan normaali lapsi tuli.
Hyvä lapsellesi. Se ei tarkoita että kaikilla kävisi yhtä hyvä tuuri. Niitä suosituksia ei ole ihan huvikseen tehty.
Miten monet meistä ovat olemassa, kun ei aikoinaan ollut näitä "kieltoja"? Onko Parolassa käyminen sallittua raskausaikana?
Ja sitten ihmetellään, kun lapset on allergisia kaikille ruoka-aineille, kun ei uskalleta syödä mitään odotusaikana.
Vierailija kirjoitti:
Miten monet meistä ovat olemassa, kun ei aikoinaan ollut näitä "kieltoja"? Onko Parolassa käyminen sallittua raskausaikana?
Aikoinaan ei muun muassa syöty juurikaan pitkään säilyviä, tyhjiöpakattuja ruokia vaan paljon valmistettiin itse.
Vierailija kirjoitti:
En noudattanut mitään suosituksia ruuan suhteen raskausaikana. Olin iloinen, jos joku ruoka ei tullut oksennuksena samantien ylös. Silti sain ihan terveen lapsen. Maksalaatikkoa, lohta, juustoja - ihan mitä tahansa söin,mitä mieli teki.
Kuten myös. Kolmannen lapsen kohdalla en edes katsonut, mietä "kieltolista" pitää sisällään.
Tuuristahan se kiinni on saako tuorejuustosta tai graavikalasta listerian ja keskenmenon, pikkuruinen nokarekin voi riittää. Mutta kuka oikeasti haluaa ottaa riskin? No ehkä joku jolle se lapsi ei ole niin toivottu.
Sen sijaan nuo maksa, lakrtisi ym. on niitä joissa määrä ratkaisee, eli ehdotonta kieltoa ei ole.
Maksan sisältämän a-vitamiinin vuoksi, sen syömistä ei suositella.
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tieto…
Terkuin jo 90-luvulla maksaa vältellyt äiti, joka sai synnärillä maksamakkaravoileipiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään, kun lapset on allergisia kaikille ruoka-aineille, kun ei uskalleta syödä mitään odotusaikana.
Kieltolista on niin lyhyt että sillä ei allergioita selitetä. Tähän vaikuttavat enemmänkin esim. erikoisruokavaliot.
Mitään ruokia ei ole kielletty syömästä raskausaikana.