Miten jaan perinnön lasten kesken?
Olen tätä asia ajo kauan pohtinut. Olen siis leski ja omaisuutta on kertynyt paljon. Arvion mukaan noin 800 000 euroa omaisuuden arvo.
Minulla on 2 poikaa. Toinen hyvätuloinen VTM ja toinen Pienituloinen kokki. Miten tämän jakaisi? Tuntuisi reilulta laittaa puoliksi, mutta toisaalta toinen haaveillut jo kauan omasta ravintolasta, että ehkä hänelle kannattaisi reiluuden nimissä antaa isomopi osuus, mitä mieltä olette?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on juuri vastaava tilanne. Siitä on puhuttu avoimesti. Veljeni perii minua enemmän ja se on ihan ok.
Minullakin oli vastaava tilanne, äitini jätti huomattavasti enemmän luuseriveljelleni ennakkoperintönä, ei todellakaan ollut ok, ja nyt en pidä häneen juurikaan yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ot, mutta kysynpä mielipiteitä perinnönjakoon minäkin.
Olen eronnut nainen, ja lapsillani on eri isät, kaikki vielä elossa, isät ja lapset, minäkin. :)
Yhden isä on todella varakas, ja lapsi tulee saamaan sieltä ison perinnön.
Toisen isä on täysin varaton, eli mitään ei ole odotettavissa isänsä jälkeen.
Onko reilua, että teen testamentin, joka suosii tätä isän puolelta osatonta lasta?Lapset ovat jo aikuisia, ja voisin heille kyllä perustella testamentin. Vai laitanko selityksen samaan sinetöityyn kirjekuoreen testamentin kanssa?
Noin kannattaa tehdä, jos haluat lastesi välit poikki.
Kuulostat kovin vakuuttuneelta, että lapseni olisivat epäsolidaarisia.
Olen kyllä kasvattanut heidät reiluuteen ja tasapuolisuuteen.
Minusta kuulostaisi hullulta, että isän puolelta "varakas" lapsi suuttuisi "köyhälle" velipuolelleen, joka saisi minulta bonusta. En osaa edes kuvitella tilannetta.
No mikse et sitten itse halua kohdella heitä reilusti ja tasapuolisesti, vai nautitko vallantunteesta, kun jaet mielessäsi mielikuvitusperintöäsi? Keskitasoinen trollaus, sanotaan 3/5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on juuri vastaava tilanne. Siitä on puhuttu avoimesti. Veljeni perii minua enemmän ja se on ihan ok.
Minullakin oli vastaava tilanne, äitini jätti huomattavasti enemmän luuseriveljelleni ennakkoperintönä, ei todellakaan ollut ok, ja nyt en pidä häneen juurikaan yhteyttä.
Miksi syytät veljeäsi?
Ap, ainia oikea tapa on nyt istua alas lastesi kanssa ja miettiä asiaa. Jos omaisuutta on jo nyt yli oman tarpeen niin miksi odottaa hautajaisia, anna osa verovapoina lahjoina. Pääasia on se, että asia puhutaan avoimesti lasten kanssa.
Tämä!!!! Mieheni vanhemmat paapovat kokoajan pienempi tuloista sisarta kuka heidän tuellaan saa sitten saman elintason kun mieheni itse ansaituilla paremmilla tuloillaan. Vmäistä mieheni mielestä mutta koska ei itse sano tästä mitään vanhemmilleen niin en minäkään viitsi. Voin kuvitella että miettivät perinnönjaonkin noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi syytät veljeäsi?
Tiedätkö mitä tapahtuu ja miltä tuntuu, kun lapsia kohdellaan epätasa-arvoisesti? Vaikutukset voivat kantautua lapsenlapsien ja serkkujen väleihin asti.
Millainen vanhempi kylvää epäsopua lastensa keskuuteen? Ja millainen vanhemman puoliso sitä tukee?
Isät ovat jo kuolleet ja perinnöt jo saatu? Jos isät ovat vielä elossa, et tiedä, vaikka varakkaalla olisi lähinnä velkaa ja huonoja kauppoja, ja 20 aviotonta lasta kärkkymässä sitäkin vähää. Ja köyhällä kuitenkin enemmän sukanvarressa. Ei tuota voi tehdö oikeudenmukaisella tavalla.