Miksi kirjastoissa on niin paljon työntekijöitä? Mitä ne tekee?
Kirjastoissa on hirveän paljon työntekijöitä. Osa touhuaa jotain, vie kirjoja paikalleen, osa neuvoo asiakkaita,... osa vain istuksii, ei oikein näytä tekevän mitään tai käyttää tietokonetta. Mitä kirjastotyöntekijät tekevät? Tarvitaanko työntekijöitä niin paljon? Kun ne istuu tietokoneella niin trollaileeko ne vauvapalstaa vai tekeekö ne jotain töitä?
...
Myös SPR:n Kontti-tavarataloissa on hirveän paljon maleksivia työntekijöitä, mutta ne on työttömiä jotka maleksii siellä 9€ päiväkorvauksella. Kirjastotyöntekijöillä taas on korkea koulutus ja ihan aito palkka, ihan aito työsuhde. Outoa.
Kommentit (45)
Miksi kirjastotöihin tarvitaan joku oma tutkinto? Luulisi, että sitä pystyy tekemään kuka tahansa.
Ne muovittaa kansia. Kirjoja on paljon.
Ehkä siellä on syytä olla reilusti porukkaa partioimassa. Ennalta ehkäisee häiriökäyttäytymistä.
Ei niissä nykyisin ole enää yhtä paljon "oikeita työntekijöitä". Siellä on pari ihan oikeasti vakituiseen palkattua koulut käynyttä ammattilaista ja sitten on kaiken maailman harjoittelijoita ja tukityöllistettyjä nostelemassa housuja.
Onhan siellä paljonkin puuhaa, ennenkuin kirjat päätyvät lainattaviksi. En kyllä ymmärrä, miksi täälläkin pikkukunnassa on viisi kirjastotyöntekijää vaikka kirjasto on omatoimikirjasto.
Ette etes näe kaikkia ihmisiä, jotka on kirjastossa töissä. Eli niitä on vielä enemmän. On niitä työtehtäviäkin enemmän kuin luulet.
Kirjastossa on monenlaista työtä. Minä olen vain asiakas, mutta ainakin nämä tulee mieleen, korjatkaa ammattilaiset jos menee viksalleen:
Kirjastossa täytyy olla henkilö, joka:
- osaa seuloa markkinaa
- hankkia sopivia kirjoja sopivan määrän ("kirja" voi olla myös lehti/DVD/digitaalinen palvelu/nuotti...)
- muokata kirjan käyttökuntoon (fyysinen kirja muovitetaan, tarroitetaan jne. mutta nimekkeelle ja kullekin kirjalle on myös se digitaalinen "paikkansa" eli tiedot on vietävä järjestelmään)
- huoltaa varastoa eli siirtää aineistoa varastoon ja varastosta poistoon
- osaa pyörittää lainausasiat ja lainaus/varaus-asiakaspalvelun tarvittavilla kielillä
- osaa järjestää tapahtumia, esim. organisoida kirjailijatapaamisia ja teemapäiviä
- koulutusvastuun hoitaminen; kaupunginkirjastossa esim. lasten ja maahanmuuttajien perehdyttäminen käyttöön, yliopistokirjastossa mm. tiedonhaun koulutuksia
- osaa kohdata erittäin monenlaisia ihmisiä ja esim. pitää nuorison kurissa
Oon ollu nuorempana töissä kirjastossa ja olin vain lukion käynyt. Kyllähän se ihan iisiä hommaa on, mun työnkuvaan kuului hyllyttäminen, istuminen joko lainauksessa tai palautuksessa, kirjojen päällystäminen ym. Nuo hommathan voisi ihan helposti muuttaa vähän vähemmän koulutusta vaativammiksi. Työkavereina oli muitakin kouluttamattomia, mutta myös alalle kouluttautuneita, jotka olivat käärmeissään kun saatiin suunilleen saman verran palkkaa ilman koulutusta. Eihän se meidän vika ollu.
En tiedä, millaista sakkia kirjastoissa on nykyään töissä, mutta ainakin osan työpaikoista voisi muuttaa vähemmän koulutusta vaativaksi. Tarvitaan kuitenkin niitä koulutetumpiakin sinne.
Nykymaailmassa kirjasto joka nurkalla, kaupunginosassa tai kuntakylässä on jäänne esihistoriallisesta Suomesta. Voisi purkaa. Mutta kun kirjastotädit eivät tykkää.
Pääkaupunkiseudun kirjastoissa ainakin tuntuu olevan työkokeilijoita ja tällaisia paljon.
Mutta miksi kirjaston hoitajalla pitää olla korkeakoulututkinto,miksi?
Mä olen antanut itseni ymmärtää, että kirjaston työntekijät ovat tiedonhaun ammattilaisia ja se koulutus painottaisi aika paljon tätä. Toki suuri osa työstä varmaan on sitä, että hyllyttää kirjoja tai ottaa vastaan sakkomaksuja, mutta varmasti silloin tällöin auttavat asiakkaita hakemaan sopivaa lähdekirjallisuutta, löytämään oikeita hakusanoja jne.
Mulla on aina huono omatunto kun lainaan kirjastosta kirjan. Ihan tosi. Lainaan kyllä automaatilla, joten se ei haittaa. Mutta kun lainaan - joudun myöhemmin myös palauttamaan. Ja kun palautan niin joku ihminen joutuu viemään kirjan oikealle paikalleen hyllyyn. Kirjojen hyllyttäminen ei mun mielestä ole inhimillistä työtä. Kyllä se on ok jos sen tekee joku 16v kesäapulainen, mutta se ei ole ok jos sen tekee joku 45v yliopiston käynyt. Toivottavasti tulevaisuudessa kirjojen hyllyttäminen annetaan roboteille.
Vierailija kirjoitti:
Onhan siellä paljonkin puuhaa, ennenkuin kirjat päätyvät lainattaviksi. En kyllä ymmärrä, miksi täälläkin pikkukunnassa on viisi kirjastotyöntekijää vaikka kirjasto on omatoimikirjasto.
Meneekö kirjat ihan itse takaisin hyllyyn? Kirjaston henkilökunta auttaa asiakkaita löytämään sopivia kirjoja, asiakaskunta on kovin monen ikäistä. Tehdään tiedonhakuja, paikannetaan kirjoja, tilataan kirjoja muista kirjastoista etälainaan. Käydään kouluissa äidinkielentunneilla kirjavinkkaamassa kirjoja oppilaille. Pidetään satutunteja pienimmille.
Osaa asiasanoittaa ja hyllyluokittaa materiaalin niin, että se löytyy jatkossa hyvin järjestelmästä.
Vierailija kirjoitti:
Myös SPR:n Kontti-tavarataloissa on hirveän paljon maleksivia työntekijöitä, mutta ne on työttömiä jotka maleksii siellä 9€ päiväkorvauksella. Kirjastotyöntekijöillä taas on korkea koulutus ja ihan aito palkka, ihan aito työsuhde. Outoa.
Myös kirjastoissa on paljon 9 euron orjia, työkokeilijoita ja -harjoittelijoita sun muita sellaisia. Itsekin olen aikoinaan ollut työllistettynä kirjastossa, ilman mitään alan (tai muunkaan alan) koulutusta.
Koulutetumpi henkilökunta voi esim. vastata asiakkaiden aineistopyyntöihin. Tullaan kyselemään että oliskohan teillä tästä aiheesta jotakin, tai että tykkään tämän kirjailijan kirjoista, olisiko jotain samantapaista, ym. Osa joutuu tietenkin myös miettimään, mitä hankitaan seuraavaksi.
Kirjastonhoitajat eivät hyllytä eivätkä muovita (ainakaan isoissa kirjastoissa), vaan he ovat niitä tiedonhaun ammattilaisia. Kirjastonhoitajilta vaaditaan korkeakoulututkinto. Kirjastovirkailijan koulutus on matalampi ja työkin vähemmän vaativaa kuin kirjastonhoitajilla. Palkassa tosin ei kauhean iso ero ole. Joitakin kymmeniä vuosia sitten kirjastovirkailijat olivat kirjastoapulaisia. Ja tosiaan, suurin osa kirjastotyöstä tehdään niin, etteivät asiakkaat sitä näe. Aamuvuorolaiset menevät töihinkin jo paljon ennen kirjaston aukeamista.
Olen töissä kirjastossa.
Älä pelkää, ei ne 45 -vuotiaat yliopiston käyneet niitä kirjoja siellä pääsääntöisesti hyllytä, vaan kirjastovirkailijat, jotka on saaneet ammatillisen koulutuksen. Tietysti myös kesäapulaisia käytetään, mutta aika usein heidän jäljiltään saa sitten viedä kirjoja oikeille paikoilleen.
En jaksa alkaa luetella kaikkia töitä mitä siellä tehdään, mutta kyllä sitä meille riittää. Ei se kirjojen ja muun aineiston hyllyyn saakka huolehtiminen ihan tuosta noin vaan käy, se vaatii monta vaihetta ja monen ihmisen ammattitaidon. Meillä virkailijoilla on sen verran pieni palkka, että voit ihan huoletta jättää meille sen epäinhimillisen työn. Johtajat hyvin harvoin siihen tehtävään puuttuvat.
Robotit voi hyvin mielellään hyllyttää kirjoja sitten, kun ovat oppineet aakkoset ja Deweyn luokitusjärjestelmän. Myös kun ne osaavat siirrellä kirjoja hyllyssä ja laittaa kaatuneet pystyyn ja muutenkin siistiä hyllyt asiakkaitten mellastuksen jäljiltä ja osaavat luontevasti siirtyä huoneista ja kerroksista toisiin, niin siitä vaan!
Keskikokoisessa tai isossa kirjastossa hyllyttäminen voi viedä koko aamupäivän ja siihen tarvitaan kaikkia virkailijoita, paitsi ne, jotka huolehtivat muista aamun töistä, kuten koneista, palautuksista (voi olla mieletön määrä), postilähetyksistä, sivukirjastoista ja muista maakunnan kirjastoista tulleista varattujen kirjojen lähetys- ja palautuslaatikoista (paljon!!!!), sähköpostiin tulleista varauksista ja asiakaskoneiden kuntoon laittamisista.
Kirjastoissa tehdään yleensä työtä kahdessa vuorossa, koska kirjastot on auki myös illalla.
Aineiston tilaukset, toimitukset ja lainauskuntoon laittamiset on työtä, jota tehdään koko ajan, se ei valitettavasti hoidu yhden eikä kahden ihmisen toimesta. Johdon tehtävä on sitten huolehtia koko homman olemassaolosta, on osattava hoitaa talous ja budjetit, oltava mukana sivistystoimen päätöksenteossa, huolehdittava alueensa kirjastopalveluiden saatavuudesta, päätettävä isommista hankinnoista ja hankkeista, osallistuttava kunnan suunnittelutyöhön ja huolehdittava työntekijöistä ja palkkauksesta jne. Tähän se korkeakoulututkinto tarvitaan.
Jos joltain näyttää siltä, että siellä joku vain seisoskelee, niin todennäköisesti hänellä on siihen jokin syy. Ei juuri sillä hetkellä pääse tekemään tarvitsemaansa hommaa, odottaa että asiakas saa asiansa ensin hoidetuksi, odottaa koneen vapautumista tai on asiaa jollekin joka on sillä hetkellä kiinni jossain muussa työssä ym, siis miljoona syytä.
Ja kirjastotyö on kivaa. En vaihtaisi.
Nykyään kirjaston kaikilla työntekijöillä ei todellakaan tunnu olevan mitään alan tutkintoa. Välillä ei edes kielitaito heillä riitä. Jouduin joku aika sitten kirjain kirjaimelta luettelemaan ruotsalaisen kirjailijan nimen Sellon kirjaston tatjanalle. Ei suomikaan hänellä hirveän vahva ollut. Aika masentavaa. Mutta venäjänkielinen yleisö saanee hyvän palvelun.
Joku tuttava kerran väitti kivenkovaa että "kirjastohan on loistava työpaikka ihmiselle joka pitää kirjallisuudesta!" Taisi olla ihan pihalla.
Toinen tuttava taas oli töissä kirjastossa ja kertoi että kyllä se työ on yliopiston jälkeen aika tosi aivotonta ja tylsää, ei mitään oppineen ihmisen akateemista työtä.
Mutta en mäkään kyllä tarkkaan tiedä mitä ne siellä tasan tarkkaan touhuaa.