Anopilta tuli iso kirje, jonka ulkopuolella lukee SITOUMUS. Uskallanko avata?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Oma anoppini on jo poistunut keskuudessamme, rauha hänen sielulleen.
Oli ihan kiva anoppi, mitä nyt vähän piilivittuili ja paheksui kaikkea minuun liittyvää. Ja ilmoitti häiden jälkeen maireasti hymyillen, että "sinutitten testamentissa suljettu perinnön ulkopuolelle." Luuli vissiin raukka että perinnön tähden menin naimisiin.
Muuten hän oli kyllä ihan kiva.
En tiedä miksi tämä ketju toi hänet ajatuksiini.
🙄
Anopit ei välttämättä tiedosta, että miniää odottaa omakin perintö kun sen aika koittaa.
Avasin kirjeen. Kirjeessä anoppi ilmoittaa, että haluaa meidän hoitavan itseään kuolinvuoteelle saakka omassa kodissaan, hoitolaitokseen ei saa laittaa. "Palkkioksi" tästä saamme hänen astiastonsa ja vanhan soutuveneen. Mies haluaa allekirjoittaa, mina en. Mikä nyt eteen?
Anoppi asuu 500 km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Oma anoppini on jo poistunut keskuudessamme, rauha hänen sielulleen.
Oli ihan kiva anoppi, mitä nyt vähän piilivittuili ja paheksui kaikkea minuun liittyvää. Ja ilmoitti häiden jälkeen maireasti hymyillen, että "sinutitten testamentissa suljettu perinnön ulkopuolelle." Luuli vissiin raukka että perinnön tähden menin naimisiin.
Muuten hän oli kyllä ihan kiva.
En tiedä miksi tämä ketju toi hänet ajatuksiini.
🙄
Normaali lause testamentissä, joten sen ei pitäisi herättää tunteita. Tosin onhan se hyvä tuoda julki heti alkuvaiheessa, jottei tule esille vasta sitten, kun perintöä aletaan jakamaan. Siinä vaiheessa olo on jokaisella kovilla, joten yksikin lause voi olla silloin liikaa kestettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Avasin kirjeen. Kirjeessä anoppi ilmoittaa, että haluaa meidän hoitavan itseään kuolinvuoteelle saakka omassa kodissaan, hoitolaitokseen ei saa laittaa. "Palkkioksi" tästä saamme hänen astiastonsa ja vanhan soutuveneen. Mies haluaa allekirjoittaa, mina en. Mikä nyt eteen?
Lasketaanko soutuvene osaksi kotia? Mikäli lasketaan, anoppi veneeseen, ja vene vesille. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinänsä anoppia, mutta ette te pysty 500 km:n päässä asuen sellaista lupaamaan. Eli joko hän odottaa teidän muuttavan koko elämänne lähemmäksi, tai sitten ei ole ajatellut asiaa tarkemmin.
Olisikohan nyt syytä miettiä miehen ja anopin kanssa asiaa vähän käytännöllisemmin.
Kysykää suoraan oliko kirjeen pohjana se, että haluaa vain asua loppuun asti omassa kodissaan, vai se että haluaa teidät lähemmäksi sen varjolla? Jos vain haluaa asua omassa kodissaan, niin rahalla löytyy ratkaisu asiaan aika pitkäksi aikaa ilman sitä hoitokotia, eli käytätte paikallisisa ostohoitopalveluita.
Miettikää niitä eri vaihtoehtoja anopin kanssa kun/jos nyt on vielä voimissaan. Jos hän ei haluakaan teidän muuttavan vaan oli vain ajatellut sen olevan ainut vaihtoehto hänen kotona pysymiselleen, niin esittäkää niitä vaihtoehtoja.
Kannattaisi myös tutkia alustavasti itse, että olisiko lähellä jotain kodinomaista asuntoa, jossa hoito olisi kuitenkin lähellä, joka voisi käydä ehkä vaihtoehdoksi anopillekin tarkemmin asiaa mietittyään. Jos anoppi ajattelee nyt sitä pahinta mahdollista osastohoitopaikkaa jossa vaipat vaihdetaan kerran päivässä jne, mistä lööpeissä puhutaan, niin varmasti hirvityttää.
Vierailija kirjoitti:
Mies allekirjoittaa sinä et. Vaikka tuollaisilla sitoumuksilla ei käytännössä mitään merkitystä olekaan en kuitenkaan itse suosittelisi että puolisonaan sitä allekirjoittaisi.
No voi helkkari! Johan on anoppi röyhkeä. Miten joku voi vaatia tuollaista? Kuvitteleeko anoppi, että hän on tärkeämpi kuin teidän oma elämä? Mutta tuollaisia ihmisiähän voi tietenkin olla. Jos on jo nuorempana ollut narsistin vikaa, niin vanhemmiten se varmaan saattaa lisääntyä. Ja monet vanhat ihmisethän muutenkin myös ajattelevat helposti, että koska minä olen hoitanut lapseni, niin hehän tietenkin sitten maksavat velkansa ja hoitavat minua. Minä en allekirjoittaisi kyllä tuollaista paperia, jos välimatkakin on noin valtava. Mitä miehesi päässä liikkuu, jos hän tosiaan haluaa allekirjoittaa? Muistan vanhan pikku tarinan: Varis kantoi poikastaan ja sanoi tälle, että sinä sitten kannat minua, kun olet tullut isoksi ja minä vanhaksi. Variksen poika vastasi: Ei, minä kannan silloin omaa poikastani.
Se on nopea lähtö jos hoitokotiin ei voi laittaa eikä itse ehdi joka viikko käymään.
Lohduta anoppia että eihän niihin hoitokoteihin enää edes pääse, kotihoito käy hoitamassa.
Joo en allekirjoittaisi.
Tiiä kuinka pitkään se anoppi elää ja entä kun tarvii ympärivuorokautisesti hoitoa?
Sittekö se oma elämä mennee romu koppaan ja aletaa anoppia hyysäämään.
Todella kohtuutonta edes pyytää tuollaista.
Anoppi voi ihan itse ostaa kotiinsa henkilökunnan, jos sellaista jossain vaiheessa tarvitsee. Mutta siihen tuskin vene ja astiasto riittää.
Tietenkään et allekirjoita mitään noin pöhköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinänsä anoppia, mutta ette te pysty 500 km:n päässä asuen sellaista lupaamaan. Eli joko hän odottaa teidän muuttavan koko elämänne lähemmäksi, tai sitten ei ole ajatellut asiaa tarkemmin.
Olisikohan nyt syytä miettiä miehen ja anopin kanssa asiaa vähän käytännöllisemmin.
Kysykää suoraan oliko kirjeen pohjana se, että haluaa vain asua loppuun asti omassa kodissaan, vai se että haluaa teidät lähemmäksi sen varjolla? Jos vain haluaa asua omassa kodissaan, niin rahalla löytyy ratkaisu asiaan aika pitkäksi aikaa ilman sitä hoitokotia, eli käytätte paikallisisa ostohoitopalveluita.
Miettikää niitä eri vaihtoehtoja anopin kanssa kun/jos nyt on vielä voimissaan. Jos hän ei haluakaan teidän muuttavan vaan oli vain ajatellut sen olevan ainut vaihtoehto hänen kotona pysymiselleen, niin esittäkää niitä vaihtoehtoja.
Kannattaisi myös tutkia alustavasti itse, että olisiko lähellä jotain kodinomaista asuntoa, jossa hoito olisi kuitenkin lähellä, joka voisi käydä ehkä vaihtoehdoksi anopillekin tarkemmin asiaa mietittyään. Jos anoppi ajattelee nyt sitä pahinta mahdollista osastohoitopaikkaa jossa vaipat vaihdetaan kerran päivässä jne, mistä lööpeissä puhutaan, niin varmasti hirvityttää.
Jos kyse tosiaan olisi paperista jossa sitoudutaan hoitamaan anoppi kotona loppuun saakka. Eihän siinä sitoudutaan yhtään parempaan hoitoon kuin laitoksessakaan. Vaipat tuollaisen sitoumuksen perusteella voisi vaihtaa vaikka kerran viikossa.
Jos oikeasti tuon kaltaisen kirjeen läheiseltäni saisin. Melko nopeasti yrittäisin selvittää mistä on oikeasti kyse. Todennäköisesti auttaisi kyseistä ihmistä laatimaan hoitotieteen ton jossa hän toiveensa hoidon suhteen ilmaisee. Siihen voisi esim. kirjata sen että hoito tapahtuu mahdollisimman pitkään kotona, ei ole tarpeen siirtää sairaalahoitoon jos siitä ei ole merkittävää terveydellisiä hyötyä. Siihen voisi myös kirjata halun kuolla mieluummin kotona kuin laitoksessa tai vähintään kodiomaisessa ympäristössä jne.
Ap pähkäili kauan mitä keksisi kirjeessä lukeneen😁😁
Porvoossa anopin hoitamisen vastikkeeksi Myrna-kahviastiasto ja pihalla maatuva vene.
Onnittelut kaikille voittajille!
Vierailija kirjoitti:
Ap pähkäili kauan mitä keksisi kirjeessä lukeneen😁😁
Aivan. Selvästi kirjeen sisältö on tekaistu.
Provo varmaan, mutta sanotaan nyt kaikille, että ei tuollaiseen voi kukaan sitoutua eikä ketään sitouttaa. Yksityistä ihmistä ei kerta kaikkiaan vaan voi, koska hänelle voi tapahtua itselleen mitä vain. Mitäs sitten tehdään, jos tämä sitoutettu ihminen itse sairastuu?
Tai todellakin jos tämä ihminen asuu satojen kilometrien päässä, niin hänenkö olisi oma elämänsä muutettava täysin yhden ihmisen vaatimuksen takia?
Vaikka tuossa provossa nyt mies kirjoittaisikin alle äitinsä toiveen, niin sittenkään se paperi ei olisi sitova. Ei todellakaan olisi lakituvassa mikään menestystarina.
Keneen tuokin anoppi sitten muka vetoaisi, jos häntä ei toivotulla tavalla hoivattaisikaan ja huolehdittaisi hänen kotona asumisestaan? Poliisilleko hän asian veisi?
Ihmistä, joka ei pärjää kotonaan, ei voi siellä väkisin pitää. Eikä kaikkia vanhuksia voi kotonaan pitää loppuikäänsä sittenkään, vaikka joku lapsista uhrautuisi ja muuttaisi asumaan hänen kanssaan. Jos vanhus sairastuu tai on sellaisessa tilassa, ettei häntä voi kotona hoitaa, niin hänet on pakko siirtää laitokseen, missä häntä hoitavat ammatti-ihmiset. Johan se olisi heitteillejättö, jos häntä ei osattaisi hoitaa asianmukaisesti. Minä en uskaltaisi ottaa vanhaa haurasta ja sairasta vanhusta vastuulleni, kun ei minulla ole sen alan koulutusta.
Hirveen pelottava anoppi sulla. Eka ei uskalla edes avata sen lähettämiä kirjeitä ja sitten se lähettelee vielä noin pelottavia ehdotuksia että haluaisi mielellään asua kotonaan loppuun asti.
Trolli on poistunut ketjusta...