Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan tavallisia ruokia joita et kuitenkaan ole maistanut? Minä vuonna olet syntynyt?

Vierailija
17.06.2018 |

Tuli mieleen tuosta kananmunakastike-gatesta tää, eli mikä on sellainen, ihan tavallinen suomalainen ruoka, jota et kuitenkaan ole koskaan syönyt. Jos haluat, ni kerro vielä mikset ole syönyt sitä.

Itsellä se on pinaattikeitto, olen syntynyt vuonna -74.

Nuorempana en tykännyt mistään keittoruoasta ja nyt näin vanhempana en ole vaan törmännyt missään lounasruokalassa.

Kommentit (292)

Vierailija
241/292 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veripalttua.läskisoosia.kirkasläskikastiketta..ternijuustokeittoa.pullamaitoa.kesäkeitto.tynnyrissä suolan seassa olevaa nautaa.kampanisua.kampssuja.

Vierailija
242/292 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veripalttua.läskisoosia.kirkasläskikastiketta..ternijuustokeittoa.pullamaitoa.kesäkeitto.tynnyrissä suolan seassa olevaa nautaa.kampanisua.kampssuja.

Luin väärin. Kaikkia noita oon syönyt ja moneen kertaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/292 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin opiskeluaikaan vuoden Oulussa ja kerran sain eteeni oudon näköistä perunakeittoa, jossa uiskenteli jotain lähes mustia kappaleita ja pieniä sianlihan paloja sameassa liemessä. Minua valistettiin, että se on rössypottua, Pohjois-Suomen suurta herkkua. Pakko oli yrittää edes vähän syödä, kun oli pitkä päivä vielä edessä ja kova nälkä. Myöhemmin asustelin Lapissa muutaman vuoden ja enkös vaan törmännyt rössyyn uudelleen. Nyt jätin sen omaan arvoonsa. Järsin vain näkkäriä. 

Läskisoosi ja tirripaisti kuuluvat myös meidän vanhempien palstailijoiden menneeseen ruokavalioon. Niin kauan kuin isäukko eli, tein ainakin kerran lomalla ollessani sekä läskisooria että tirripaistia pottuvoin kera. Uskallan jopa väittää, että osaan tehdä erittäin hyvää läskisoosia. Lehdissä on monesti kuvia nykykokkien soosista, mutta eivät ne kyllä herkullisilta näytä.

Ja se munakastike! Tein sitä juuri äsken varhaisperunoiden ja palvikinkun kyytipojaksi. Kohta päästään syömään.

Vierailija
244/292 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummuni on syntynyt -18 ja teki valkokastiketta. Ei siis ihme, että monelle outo juttu.

Samainen henkilö teki mm. tillilihaa, mutta eihän se nyt kovin yleistä 2010-luvulla, joten ei sekään ihme, jos ei sitä ole syönyt.

Mietinkin, että ihme, kun täällä ei olla juurikaan (jos lainkaan, ihan kaikkia en ole lukenut) maksakastiketta ja maksapihvejä, kun kaikki tillilihatkin ja läskisoosit on mainittu. 80-luvullahan alkoi hössötys, että maksakastiketta ei saa syödä,  kun voi saada liikaa A-vitamiinia. Siihen oikeastaan alkoi loppua maksakastikkeen syöminen. 

En oikeastaan keksi tuikitavallista ruokaa, jota en olisi syönyt. Olen silti mielestäni varsin urautunut syöjä enkä kulinaristi. Olen syntynyt -75.

Nyt keksin yhden suht tavallisen. En ole koskaan syönyt haukea. Enkä haluakaan syödä.

Ihan mielenkiinnosta, mikset haluaisi haukea edes maistaa?

Ymmärtääkseni kyseessä on pahalta maistuva ruotoinen kala. Voisin minä nyt maistaa, jos tarjottaisiin. Kala noin muuten on herkkuani. :) Olisihan se tosin jonkinlainen ekoteko syödä haukea. Vielä isompi syödä särkeä.

Hauki? Jos sen osaa valmistaa niin ei se ole paha eikä ruotoinen. Kotikokit vaan helposti kuivattavat sen eivätkä osaa fileerata sitä ruodottomaksi. 

Vierailija
245/292 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummuni on syntynyt -18 ja teki valkokastiketta. Ei siis ihme, että monelle outo juttu.

Samainen henkilö teki mm. tillilihaa, mutta eihän se nyt kovin yleistä 2010-luvulla, joten ei sekään ihme, jos ei sitä ole syönyt.

Mietinkin, että ihme, kun täällä ei olla juurikaan (jos lainkaan, ihan kaikkia en ole lukenut) maksakastiketta ja maksapihvejä, kun kaikki tillilihatkin ja läskisoosit on mainittu. 80-luvullahan alkoi hössötys, että maksakastiketta ei saa syödä,  kun voi saada liikaa A-vitamiinia. Siihen oikeastaan alkoi loppua maksakastikkeen syöminen. 

En oikeastaan keksi tuikitavallista ruokaa, jota en olisi syönyt. Olen silti mielestäni varsin urautunut syöjä enkä kulinaristi. Olen syntynyt -75.

Nyt keksin yhden suht tavallisen. En ole koskaan syönyt haukea. Enkä haluakaan syödä.

Ymmärtääkseni kyseessä on pahalta maistuva ruotoinen kala. Voisin minä nyt maistaa, jos tarjottaisiin. Kala noin muuten on herkkuani. :) Olisihan se tosin jonkinlainen ekoteko syödä haukea. Vielä isompi syödä särkeä.

Hauki? Jos sen osaa valmistaa niin ei se ole paha eikä ruotoinen. Kotikokit vaan helposti kuivattavat sen eivätkä osaa fileerata sitä ruodottomaksi. 

Haukihan on ihan parhaimman makuinen kala. Itse teen usein haukimureketta ja laitan mausteeksi vain suolaa ja vähän pippuria, taikinaan kermaa, korppujauhoja, munaa, voisulaa ja tehosekoittimessa soseutettua haukifilettä(n.10€/kg). Herkkua juuri kananmunakastikkeen ja uusien perunoiden kera.

Vierailija
246/292 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittelyssä on tärkeää pitää huoli, ettei sitä pintalimaa joudu lihaan. Siitä tulee liian kalamainen maku. Sen jälkeen minusta ihan parhaimmillaan voissa paistettuna. Hauelle voi käyttää myös niitä ulkomaisten tv-kokkien maustehässäköitä, joita ne laittavat mauttomiin merikaloihinsa. Monipuolinen kala.

Vierailija
247/292 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittelyssä on tärkeää pitää huoli, ettei sitä pintalimaa joudu lihaan. Siitä tulee liian kalamainen maku. Sen jälkeen minusta ihan parhaimmillaan voissa paistettuna. Hauelle voi käyttää myös niitä ulkomaisten tv-kokkien maustehässäköitä, joita ne laittavat mauttomiin merikaloihinsa. Monipuolinen kala.

Sinäpä sen sanoit. Hauki on niin mitäänsanomattoman mauton itsessään. Se on kuin kuivaa vanhaa ranskista puputtaisi.

Siis jos on mahdoton nälkä eikä mitään muuta tarjolla, niin sitten ehkä söisin. Mutta jos on tiedossa edes myöhemmin jotain muuta eikä aivan mahdoton nälkä, niin en kyllä vaivautuisi syömään.

Vierailija
248/292 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan syönyt kalakukkoa, halloum-juustoa, läskisoosia, sienisalaattia, rosollia, papusoppaa, nokkoskeittoa, maksapateeta, hummeria, silliä, qvinoaa(?), voileipäkakkua, kasvisgratiinia...

Ja olen syntynyt 1987

Vierailija
249/292 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yllättynyt, kuinka erikoisia ruokia ihmiset tänne listaavat. Jos ette ole hummeria maistaneet niin eikö se kerro sen olevan muuta kuin arkinen ruoka.

Vierailija
250/292 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalakukko, talkkuna, mustamakkara, se kananmunakastike, klimppisoppahässäkät... nuo nyt ainakin.

Sitten on ruokia joitten makua en muista enkä muista maistaneeni vaikka varmasti olen niitä maistanut, kun olen syönyt niitä vain hyvin pienenä ennen keliakian selviämistä. Näitä oisi esim. mämmi ja ruisleipä.

Vierailija
251/292 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalakukko, talkkuna, mustamakkara, se kananmunakastike, klimppisoppahässäkät... nuo nyt ainakin.

Sitten on ruokia joitten makua en muista enkä muista maistaneeni vaikka varmasti olen niitä maistanut, kun olen syönyt niitä vain hyvin pienenä ennen keliakian selviämistä. Näitä oisi esim. mämmi ja ruisleipä.

Ai juu ja olen syntynyt -91.

Vierailija
252/292 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piimä

Mies 59v

Vierailija
253/292 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan maistanut einespinaatti- tai porkkanalettuja. Onkohan kaikki maistaneet vuosikymmenien klassikkoa Saarioisten keltaista kasvispihviä? Hyvä! -65

Vierailija
254/292 |
22.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole maistanut mitään laatikkoruokia. Makaroni- tai joululaatikoita.

Vm92

Vierailija
255/292 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin opiskeluaikaan vuoden Oulussa ja kerran sain eteeni oudon näköistä perunakeittoa, jossa uiskenteli jotain lähes mustia kappaleita ja pieniä sianlihan paloja sameassa liemessä. Minua valistettiin, että se on rössypottua, Pohjois-Suomen suurta herkkua. Pakko oli yrittää edes vähän syödä, kun oli pitkä päivä vielä edessä ja kova nälkä. Myöhemmin asustelin Lapissa muutaman vuoden ja enkös vaan törmännyt rössyyn uudelleen. Nyt jätin sen omaan arvoonsa. Järsin vain näkkäriä. 

Rössypottua en minäkään oel syönyt, vaikka olen asunut Oulussa jo melkein 20 vuotta!

Vierailija
256/292 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan syönyt kiinalaisessa/ylipäänsä kiinalaista ruokaa. Syntynyt -96

Vierailija
257/292 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veriletut, makaronivelli, helmipuuro.

Synt. 1993

Hyi.. kun alkoi oksettamaan kun tuli mieleen tuo helmipuuro.. tuntuu että sitä oli ala-asteella aina. T. -91

Vierailija
258/292 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nirso ja syön kaikkea, mutta jostain kumman syystä kun mietin en ole ikinä syönnyt makaronilaatikkoa..

Vierailija
259/292 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilliliha on jäänyt kokematta ainakin /-89

Vierailija
260/292 |
23.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä missä se hauki nyt on oikeastaan ainoa kala mitä syötäväksi asti voi saada, niin kyllä se mielestäni on aika huonoa. Vähän sama kuin söisi munanvalkuaista.

Ehkä jonain kalapullana runsain maustein tms. voisi toimia, mutta muuten on vain tylsää ja mautonta. Saman asian ajaa keittää ne munat eikä ostaa ainakaan mitään lupia haukea varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi