Käsimatkatavaroilla muutaman päivän matkalle
Olen menossa Keski-Eurooppaan kaupunkilomalle 4-5 päiväksi pelkillä käsimatkatavaroilla. Onko täällä ketään tällä tavoin matkustanutta/matkustavaa, joka osaisi hieman neuvoa mitä kannattaa ottaa mukaan? Mikä taas on ollut turhaa? Etenkin turhat jutut haluaisin välttää, että mahtuisi edes pari tuliaista mukaan. Matkalla on tarkoituksenani ihan vain rentoutua kahviloissa ja ravintoloissa, tutustua kulttuuriin, museoihin ja nähtävyyksiin, eli mitään erityistarvikkeita en tarvitse mukaan. Kiitos vinkeistä etukäteen.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen leggingsejä kukaan kesällä pitää mekkojen alla? Jätä ne desin kosmetiikatkin kotiin ja osta periltä jotain matkakokoja, jotka jätät sinne.
Ihan sellaisia pitkiä puuvillaisia leggingsejä pidän kesällä lyhyiden mekkojen alla monestakin eri syystä. Kysy ihmeessä lisää, jos sinua jäi kiinnostamaan ne moninaiset syyt. En nyt lähde niistä avautumaan sen enempää, jos ne syyt eivät oikeasti kiinnostakaan.
Käytän tiettyjä kampaamoissa myytäviä shampoo- ja hoitoainemerkkejä, joita en matkakoossa ole nähnyt myytävän. Nuo on ihan kätevä ottaa mukaan desin pulloissa.
Ap
Jos sulla on ongelmana reisien hinkkaaminen yhteen, osta vaikka Sokokselta bambuiset, lahkeelliset pöksyt. Jos taas joku ulkonäöllinen ongelma, niin sittenhän saat ne toki peittää pitkilläkin.
Jos on paljon suonikohjua tms., ohuet mustat stay-upit on kesällä aika kiva vaihtoehto. Toki ei sandaalin kanssa mene.Ei ole reisien hinkkaaminen ongelmana. Mutta tässä nyt syitä vielä miksi käytän leggingsejä lyhyiden mekkojen ja tunikoiden kanssa:
1) Haluan olla rennosti ja vapaasti ja olla varma siitä, että alushousut eivät vilahtele. Leggingsit päällä tätä ongelmaa ei ole.
2) Minulla on perintötekijöiden ja urheilun "ansiosta" lihaksikkaat sääret ja reidet, jotka eivät ole kovin sirot. En halua niitä esitellä julkisilla paikoilla.
3) Jostain tuntemattomasta syystä saan sääriini ja reisiini mustelmia ihan pikkukolauksistakin, joten minulla on lähes aina muutamia mustelmia jaloissani, ei kovin esteettistä. Leggingsit myös hieman suojaavat jalkojani naarmuilta ja ruhjeilta, joita saan äärimmäisen helposti.
4) Minulle tulee helposti kylmä. Harvoin esim. Suomessa on niin kuuma, etteikö minulla olisi kylmä ilman pitkähihaista paitaa, housuja tai leggingsejä. -vasta 25-30 asteen lämpötila alkaa olla sellainen, että voisin haluta ottaa leggingsit pois.
5) Tykkään kauniista, mutta peittävästä pukeutumisesta, en siis tykkää näyttää paljon ihoa. Minulla on lähes aina pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet.
6) Mielestäni pitkät, mustat leggingsit ovat kauniit lyhyiden mekkojen kanssa.
7) Hygieniasyyt - en tykkää, että kaupungin lika on kosketuksissa ihoni kanssa. Minulla on siis "suojatumpi" olo leggingseissä.
8) Leggingsit ovat todella mukavat ja pehmeät päällä.
Ap
Leggingssit ei kyllä yhtään muuta jalkoja sirommiksi, jos sulla on lihaksikkaat jalat niin silloin ne kyllä näyttää paljon paremmilta ilman mitään leggingsejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen leggingsejä kukaan kesällä pitää mekkojen alla? Jätä ne desin kosmetiikatkin kotiin ja osta periltä jotain matkakokoja, jotka jätät sinne.
Ihan sellaisia pitkiä puuvillaisia leggingsejä pidän kesällä lyhyiden mekkojen alla monestakin eri syystä. Kysy ihmeessä lisää, jos sinua jäi kiinnostamaan ne moninaiset syyt. En nyt lähde niistä avautumaan sen enempää, jos ne syyt eivät oikeasti kiinnostakaan.
Käytän tiettyjä kampaamoissa myytäviä shampoo- ja hoitoainemerkkejä, joita en matkakoossa ole nähnyt myytävän. Nuo on ihan kätevä ottaa mukaan desin pulloissa.
Ap
Jos sulla on ongelmana reisien hinkkaaminen yhteen, osta vaikka Sokokselta bambuiset, lahkeelliset pöksyt. Jos taas joku ulkonäöllinen ongelma, niin sittenhän saat ne toki peittää pitkilläkin.
Jos on paljon suonikohjua tms., ohuet mustat stay-upit on kesällä aika kiva vaihtoehto. Toki ei sandaalin kanssa mene.Ei ole reisien hinkkaaminen ongelmana. Mutta tässä nyt syitä vielä miksi käytän leggingsejä lyhyiden mekkojen ja tunikoiden kanssa:
1) Haluan olla rennosti ja vapaasti ja olla varma siitä, että alushousut eivät vilahtele. Leggingsit päällä tätä ongelmaa ei ole.
2) Minulla on perintötekijöiden ja urheilun "ansiosta" lihaksikkaat sääret ja reidet, jotka eivät ole kovin sirot. En halua niitä esitellä julkisilla paikoilla.
3) Jostain tuntemattomasta syystä saan sääriini ja reisiini mustelmia ihan pikkukolauksistakin, joten minulla on lähes aina muutamia mustelmia jaloissani, ei kovin esteettistä. Leggingsit myös hieman suojaavat jalkojani naarmuilta ja ruhjeilta, joita saan äärimmäisen helposti.
4) Minulle tulee helposti kylmä. Harvoin esim. Suomessa on niin kuuma, etteikö minulla olisi kylmä ilman pitkähihaista paitaa, housuja tai leggingsejä. -vasta 25-30 asteen lämpötila alkaa olla sellainen, että voisin haluta ottaa leggingsit pois.
5) Tykkään kauniista, mutta peittävästä pukeutumisesta, en siis tykkää näyttää paljon ihoa. Minulla on lähes aina pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet.
6) Mielestäni pitkät, mustat leggingsit ovat kauniit lyhyiden mekkojen kanssa.
7) Hygieniasyyt - en tykkää, että kaupungin lika on kosketuksissa ihoni kanssa. Minulla on siis "suojatumpi" olo leggingseissä.
8) Leggingsit ovat todella mukavat ja pehmeät päällä.
Ap
Leggingssit ei kyllä yhtään muuta jalkoja sirommiksi, jos sulla on lihaksikkaat jalat niin silloin ne kyllä näyttää paljon paremmilta ilman mitään leggingsejä.
Eivät toki muuta sirommiksi, mutta eivätpä ainakaan erotu lihasten rahat selvästi. Tämä on toki makuasia, josta en lähde kiistelemään, mutta omasta mielestäni jalkani näyttävät kauniimmalta leggareissa.
Ap
Ota tosi kevyt urheilukassi mikä ei paina mitään ja on tilava!!! Otin itse Italiaan sellaisen puman ehkä 200grammaa painavan kassin ja sain paljon osteltua :D vaatteet vain tarvittava määrä, sillä luultavasti ostat sieltä itsellesi uusia. Hyvät kävelykengät jalkaan, ja yhdet ”kivat” kengät.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeen paljon te tarvitte 4-5 päiväksi vaatteita? "muutamat pitkikset" "mekko ja kahdet housut"
Jalkaan farkut. Korkeintaan toiset housut tai mekko laukkuun. Kaksilla kyllä pärjää 5 päivää. En Suomessakaan vaihda joka päivä pitkiksiä vaan useamman päivän menee töissäkin samat.
Pari puseroa, matkalta voi ostaa t-paidan muistoksi. Muutamat kalsarit (alle minuutin ne pesee hotellissa, jos loppuu puhtaat). Kesällä sukkia ei tarvita.
Sen sijaan ehdottomasti toiset kengät mukaan, olkoon vaikka varvastossut tai pienet sandaalit kassiin ja lenkkarit jalkaan. On tajutonta kulkea koko ajan samoilla kengillä jos paljon kävelee.
Olen ollut viikonloppureissulla Tallinnassa ja Helsingissä koulutuspäivillä pelkällä vähän isommalla käsiveskalla. Sinne parit kalsarit ja toinen pusero, joka ei rypisty.
Lomalla usein liikkuu enemmän tai on lämmintä, niin hikoilee enemmän. Illaksi on mukava pukea eri vaatteet kuin päiväksi. Vaatteet myös menettävät muotonsa jos niitä pitää putkeen 1-3 päivää. Olet varmaan mies, kun et tätä huomaa.
Minulla on aina oikein pieni sateenvarjo mukana siltä varalta, että tulee se hetkellinen sadekuuro. Se ei paina paljon, eikä vie isoa tilaa. Myös kertakäyttösadetakki voisi olla, mutten tykkää niitä käyttää, onnistun rikkomaan ne aina. :) Yleensä kyllä käy niin, että sateenvarjo on enemmän ehkäisyvälineen asemassa, jos sitä ei ole mukana, saan sadekuuron niskaani, mutta kun se on mukana, ei sada ollenkaan.
Mennään aina viikon matkat käsimatkatavaroilla, ollaan neljän hengen perhe. Pakataan pienesti että laukussa on tilaa ostoksille. Ei muuta erityistä neuvoa kuin yhdet kengät.
Minä suosin lyhyillä reissuilla hameita, ne vievät laukussa vähemmän tilaa kuin housut. 4-5 päivän reissulle ottaisin mukaan vain yhden vaihtohameen, se mahtuu vaikka taskuun, ja 1-2 sukkahousut. Niitähän saa ostettua kohteessa lisää. Lisäksi pari kolme toppia ja neuletakki ohutta materiaalia. Tarvittaessa vaatteita voi pesettää hotellilla.
Iso mutta kevyt huivi on myös kesällä kätevä matkavaate, sillä voi kesäiltoina korvata neuletakin ja se mahtuu pieneen tilaan.
Ottaisin vain yhdet kengät, esim. kevyet ballerinat tai loaferit.
En pakkaa lyhyelle matkalle isoa kosmetiikkamäärää mukaan, pelkkä silmänympärysvoide ja yövoide riittää. Meikinpoistoa varten otan mukaan pienen paketin meikinpoistoliinoja (tai Babywipeseja). Jos haluaa ottaa mukaan esim. omaa lempisampoota, kannattaa ostaa tyhjiä matkakokoisia pulloja ja purkkeja. Viime kesänä niitä myytiin jopa Tigerissa.
Kosmetiikan näytepakkaukset ovat myös käteviä matkalle. Aina kun saan näytteitä, säilytän ne seuraavaa reissua varten.
Moni kauppa myy nykyään matkakokoisia tuotteita esim. deodorantteja ja hammastahnaa. Ainakin Lidlistä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeen paljon te tarvitte 4-5 päiväksi vaatteita? "muutamat pitkikset" "mekko ja kahdet housut"
Jalkaan farkut. Korkeintaan toiset housut tai mekko laukkuun. Kaksilla kyllä pärjää 5 päivää. En Suomessakaan vaihda joka päivä pitkiksiä vaan useamman päivän menee töissäkin samat.
Pitääkö tämäkin asia vääntää rautalangasta? Ilmeisesti pitää. Kyse ei ole siitä, kuinka monilla housuilla tai paidoilla pärjää niin-ja-niin-monta päivää, vaan siitä, mihin haluaa matkalla varautua. Kotona sinulla todennäköisesti on kaapissa useammatkin vaatekerrat, jos vaikka kastut läpimäräksi. Sinun ei tarvitse lähteä kauppaan niitä ostamaan. Matkalla täytyy, jos varalle ei ole mitään.
Jengi käyttää aidosti aikaansa tällaisten lukemiseen ja kommentoimiseen?
HSEn adonis kirjoitti:
Jengi käyttää aidosti aikaansa tällaisten lukemiseen ja kommentoimiseen?
Kyllä. Hienoa, että saatiin sinutkin kommentoimaan!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ota tosi kevyt urheilukassi mikä ei paina mitään ja on tilava!!! Otin itse Italiaan sellaisen puman ehkä 200grammaa painavan kassin ja sain paljon osteltua :D vaatteet vain tarvittava määrä, sillä luultavasti ostat sieltä itsellesi uusia. Hyvät kävelykengät jalkaan, ja yhdet ”kivat” kengät.
Tämä oli muuten hyvä vinkki. Minulla nimittäin on treenikassi, joka voisi sopia, ja sehän ei paina juuri mitään. Lisäksi voisin kävellä rautatieasemalta hotellille kassi olalla, enkä vedettävää laukkua vetäen. Voisi olla käytännöllisempää. Pistän harkintaan kyllä tämän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet lähdössä?
Ensi viikolla.
Ap
Itse pakkaan edellisenä iltana ilman stressiä
Elämäntilanne lapsiperheen arkea pyörittävänä ja kokoaikaisessa työssä ja opinnoissa on tällä hetkellä niin kiireinen, ettei edellisiltana suunnittelu ja pakkaaminen ole vaihtoehto. :)
Ap
Miksei ole? Laittaa tavarat kassiin. Kuluu vartti. Nut olet käyttänyt tähän monta päivää. Ihankuin olisi kyse jostain elämää suuremmasta
Sen enempää en mieti vaikka pakkaisin myös niille lapsille. Saati vain itselleni pariksi päiväksi
Me käydään viikon matkoilla aina vaan yhdellä käsimatkatavara laukun kanssa ja meitä on kaksi aikuista ja yksi lapsi tosin lapsella on oma reppu kirjoille ja piirrustusvälineille.
Legginssejä hieman ihmettelen; käyttäisin kotioloissa, mutta ehkä en ulkomailla ihmisten ilmoilla. Oisko farkkucaprit vähemmän kalsarimaiset? Eli jätä legginssit kotiin.
Ap on ilmeisesti menossa Gdanskiin. Olen menossa heinäkuussa samaan paikkaan 4 päiväksi pelkillä käsimatkatavaroilla. Nämä aion pakata laukkuun:
Maksimekko
Hame
2 sukkahousut iltoja varten
3 ohutta, siistiä toppia
1 neuletakki
Huivi (kiitos ideasta tämän ketjun kommentoijille!)
Puhtaat alushousut joka päivälle
Mokkaiset ballerinat, joihin ei tarvitse sukkia
Bikinit ja iso kevyt pyyhe, koska aiomme mennä myös rannalle
Kevyt kankainen olka/käsilaukku, johon laitan passin, rahat ja lääkkeet. Olkalaukku pitää laittaa käsimatkatavaralaukun sisään kun menee koneeseen. Kannattaa varautua siihen, että oma laukku ei mahdukaan matkustamoon vaan se laitetaan ruumaan. Siksi on hyvä olla arvotavarat ja lääkkeet valmiina sellaisessa kassissa, jonka voit napata pois kabiinilaukusta ja ottaa sitten sen matkustamoon.
Kosmetiikka vain vähän eli silmänympärysvoide, perusvoide, vahva aurinkorasva, meikkipuuteri, ripsiväri, kulmakynä, eyeliner ja huulipuna.
Puola on edullinen maa, joten aion ostaa mm. hiuslakan, käsivoiteen, sampoon ja deodorantin vasta perillä. Todennäköisesti ostan myös jonkun neulepuseron, vaatteet ovat Puolassa halpoja. Sateenvarjon ostan myös perillä, jos sitä tarvitaan.
Lentokoneeseen laitan pitkät housut topin, neuleen ja tennarit.
Joo, Gdanskin Rossmannilta saa edullisesti pieniä pakkauksia kosmetiikkaa, shampoota ym. ym.
Rossmannilla on myös ihan hyvät omat tuotemerkit.
Itse teen aika usein minilomia.
Säästä riippuen otan joko ohuen takin tai neuleen päälle. Hyvät kengät, itsellä yleensä ollut siistit Niken lenkkarit jalassa kun ovat tällä hetkellä muotia (tällä tarkoitan että kukaan ei paheksu jos löytyy jalasta ravintoloissa).
Muutamat alkkarit ja sukat mukaan.
Vaihtovaatteiksi 1 tai 2 paitaa. Ei tarvitse extra housuja tai hameita.
Ota sen verran siistit vaatteet päälle että niillä kehtaa mennä vaikka minne ja ne on mukavat päällä. Tarpeen tullessa lisää vaatteita voi ostaa paikan päältä.
Jätä nesteet kotiin, hotellista varmasti löytyy saippuat ja hammastahnat. Ehkä hiusharjan voit ottaa.
Jos tarvitsee ottaa mukaan kosmetiikkaa niin ripsari + neutraali luomiväri + kosteusvoide + deodorantti, minigrip pusseihin pakattuna. Noita pusseja saa muuten lentokentältä jos ei ole omasta takaa.
Ja ehdottomasti muista ottaa mukaan oma töpseli/pistorasia-muunnin (esim. Clas Ohlsonilta saa), koska pistorasiat on yleensä erilaisia ulkomailla.
Tekokuitupaita alkaa haista hielle päivän jälkeen, mutta ne on myös helppo pesaista ja kuivuu aamuksi. Menee pieneen tilaan eikä myöskään rypisty laukussa.
Paluulentopäiväksi voi olla puhdas tekokuitupaita, ettei haise koneessa.
Mitään erillistä pyjamaa ei tietenkään kannata ottaa. Matkalla voi myös käyttää pikkuhousunsuojia, vaikkei muuten käyttäisi.
Kävin juuri Gdanskissa, oli tosi lämmintä. Adapteria ei siellä tarvitse. Rossmanin matkapakkaushyllyssä oli jopa pesuainetta tuubissa, jos ei ota Y3:a.
Ihan tavallinen käsisaippua käy myös pikkupyykkiin.
Voit kädellä punnita jokaisen esineen. Jos on esim aurinkolasikoteloita, ota se kevein. Jos on monta sateenvarjoa, ota se kevein. Myös esim reppua ostaessa voi kokeilla, ettei se paina jo tyhjänä.
30 litran repulla menee kesä-aikaan useamman päivän helposti.
Puolan kauniisiin kirkkoihin ei ole soveliasta mennä hellevaatteissa. Kokeneena matkustajana passi, Visa ja isommat setelit on aina piilossa rahavyössä tai housujen reisitaskussa. Pidän aina passin lähellä. Kolikoita varten voi olla pikku kukkaro. Puolassa ei ole englanninkielisiä ohjeita, joten esim paikallisjunista kannattaa lukea jo ennalta. Lippu pitää aina olla, tarkastajat on tosi tiukkoja.