Käsimatkatavaroilla muutaman päivän matkalle
Olen menossa Keski-Eurooppaan kaupunkilomalle 4-5 päiväksi pelkillä käsimatkatavaroilla. Onko täällä ketään tällä tavoin matkustanutta/matkustavaa, joka osaisi hieman neuvoa mitä kannattaa ottaa mukaan? Mikä taas on ollut turhaa? Etenkin turhat jutut haluaisin välttää, että mahtuisi edes pari tuliaista mukaan. Matkalla on tarkoituksenani ihan vain rentoutua kahviloissa ja ravintoloissa, tutustua kulttuuriin, museoihin ja nähtävyyksiin, eli mitään erityistarvikkeita en tarvitse mukaan. Kiitos vinkeistä etukäteen.
Kommentit (186)
Vinkkinä: Lyhyille reissuille otan ne kaikkein kulahtaneimmat alkkarit mukaan. Käytön jälkeen huoletta roskikseen. Tulee samalla vähän siivottua alusvaatelaatikkoa.
Ehdottomasti kahdet kengät. Jalkaan siistit lenkkarit/tennarit, joilla hyvä kävellä ja repun/rinkan sivutaskuun espdrillot/ballerinat/litteät sandaalit/muut kesäkengät.
Meikit ja muut nesteet minigrip-pussiin, kuten myös kynsisakset, pinsetit ja höylä (jos ei sokeroi/vahaa/tms).
Käsimatkatavaroihin saa ottaa n. 8 kg:n matkalaukun/rinkan/repun lisäksi ihan reilun kokoisen kassin tai olkalaukun, joka on kätevä reissussa ja siihen mahtuu tuliaisiakin. Lisäksi voi hankkia sellaisen minitilaan taitettavan ja ultrakevyen pikkurepun, jota voi pitää mukana esim. päiväretkillä.
Vaatteita mukaan oman tarpeen mukaan kohteesta riippuen. Minulla on mukana mm. farkut, pellavahousut, shortsit, pari mekkoa, kesäisiä paitoja/toppeja. Hiustenkuivaaja ja pyyhe kannattaa jättää kotiin, koska sellainen löytyy aina hotellista/hostellista. Mukaan tyhjä vesipullo, jonka voi täyttää kentällä turvatarkastuksen jälkeen.
Check-in kannattaa tehdä etukäteen niin kentällä on superhelppo kulkea.
Muista kännykän laturi ja mahdollinen adapteri. Tärkeät paperit vaikka muovitaskuun ja passista skannaus puhelimeen ja sähköpostiin. Itse pidän mukana myös ruutuvihkoa ja kynää, koska tykkn kirjoittaa ylös paikkoja, joissa haluan käydä, hotellin osoitteen ja muita muistiinpanoja reissun aikana.
Käsimatkatavaroiden kanssa on ihanan helppoa matkustaa. Ei ole matkalaukkujen odotusta eikä vaaraa, että lentoyhtiö hukkaa laukun.
- hammasharja
-hammastahna, pieni tuubi
- naamavoide (pienin mahdollinen koko)
- aurinkovoide 50+
- ripsiväri, puuteri, huulipuna, huulirasva, huultenrajauskynä, kajal, kulmaväri, pieni poskipuna ja erittäin pieni sivellin
- dödö, ja pieni parfyymi (ei välttämätön)
- alkkareita ja kahdet rintaliivit (yhdetkin riittävät)
- villasukat
- varakengät
- lempivaatteet (vain muutama)
- mekko ja sandaalit
- aurinkohattu, koska joudun suojaamaan ihoni tarkoin
- jonkinlainen takki tai neule, tms. lämmike
- matkakokoinen shampoo
- matkakokoinen suihkusaippua TAI pieni palasaippua kotelossa!
- pieni hiusharja ja kampa
Rakastan nykyään, kun matkustan LIGHT. Aikaisemmin minulla oli järjettömät pakaasit kaikkea turhaa. Useimmiten ostan kosmetiikan, saippua, shampoon, yms. paikan päältä. Listasin tuonne ylös kaikkea turhaa. Tärkeää on passi, rahat ja käsidesi, nenäliina, pikkusiteitä, savett-kosteuspyyhkeet.
Suosittelisin ap:lle maksimekkoja tai polvipituisia mekkoja ennemmin kuin karseita legginssejä, takuulla nätimpi niin!
Olen kulkenut maksimekossa helteessä Lontoossa. Kammottavaa! Ei leggareita. Reilusti lyhyitä, ilmavia kesämekkoja - viskoosi on paras. Ei keinokuituja!
Uudet kengät hankaavat usein. Jos ei ole ihan pakko, ei kannata ostaa. Sitäpaitsi kauppojen löytyminen ei aina ole ihan helppoa. Lapsi n. 5-6 v. jätti kenkänsä rannalle, kunpysähdyttiin jakahlailtiin. Kenkäkaupan löytyminen oli kiven takana. Sitten kun sellainenlöytyi, niitä oli monta samalla kadulla. Tämä tapahtiu pohjois-Saksassa.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkinä: Lyhyille reissuille otan ne kaikkein kulahtaneimmat alkkarit mukaan. Käytön jälkeen huoletta roskikseen. Tulee samalla vähän siivottua alusvaatelaatikkoa.
Tämä vinkki ei sovi sinkuille, jos on matkalla seuraa vailla ;)
Pieni urheilukassi on hyvä, mutta repun kanssa kädet jää vapaaksi ja paino jakautuu tasaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen kulkenut maksimekossa helteessä Lontoossa. Kammottavaa! Ei leggareita. Reilusti lyhyitä, ilmavia kesämekkoja - viskoosi on paras. Ei keinokuituja!
Jos sääret ei ole edustuskunnossa, niin pakko pitää pitkää hametta tai housuja. Ilmavat housut on yksi vaihtoehto, sellaiset ihan ohutkankaiset. Sellaisilla pärjää jotenkuten helteessäkin eikä hierry reidet yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Pieni urheilukassi on hyvä, mutta repun kanssa kädet jää vapaaksi ja paino jakautuu tasaisesti.
Erehdyin viime kesänä lähtemään kaupunkilomalle ilman reppua. Ekana päivänä kärvistelin jonkun laukun kanssa ja sitten riensinkin urheilukauppaan ostamaan kunnollisen repun. Kiristyneet hartiat ja mieli lepäsi sen jälkeen helpottuneena. Ikinä en enää lähde kaupunkimatkalle ilman kunnon kantovälinettä, jonka kanssa kädet jää vapaaksi.
Kengät täytyy olla hyvät jos meinaat kävellä . Itse matkustan ainoastaan oli viikko tai kaksi niin käsimatkatavarat.
Kahdet hyvät kengät. Kaikki vaatteet niin, että muodostat niistä valmiiksi jo asuja (esim. Tämä paita menee housujen ja hameen kanssa. Hameen kanssa voin käyttää näitä kolmea paitaa ja housujen kanssa näitä kahta). Näin vaatemäärän saa supistettua. Muutama koru ja asuste mukaan.
Kosmetiikka pikkupurkkeihin tai näytteitä mukaan.
Olen matkustanut pelkillä käsimatkatavaroilla 7vkoa Aasiassa ja Euroopan lyhyet reissut pärjää kässäreillä oikeastaan aina.
Ainoa harmi on se, jos ostaa jotain niin sitä pitää miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen leggingsejä kukaan kesällä pitää mekkojen alla? Jätä ne desin kosmetiikatkin kotiin ja osta periltä jotain matkakokoja, jotka jätät sinne.
Ihan sellaisia pitkiä puuvillaisia leggingsejä pidän kesällä lyhyiden mekkojen alla monestakin eri syystä. Kysy ihmeessä lisää, jos sinua jäi kiinnostamaan ne moninaiset syyt. En nyt lähde niistä avautumaan sen enempää, jos ne syyt eivät oikeasti kiinnostakaan.
Käytän tiettyjä kampaamoissa myytäviä shampoo- ja hoitoainemerkkejä, joita en matkakoossa ole nähnyt myytävän. Nuo on ihan kätevä ottaa mukaan desin pulloissa.
Ap
Jos sulla on ongelmana reisien hinkkaaminen yhteen, osta vaikka Sokokselta bambuiset, lahkeelliset pöksyt. Jos taas joku ulkonäöllinen ongelma, niin sittenhän saat ne toki peittää pitkilläkin.
Jos on paljon suonikohjua tms., ohuet mustat stay-upit on kesällä aika kiva vaihtoehto. Toki ei sandaalin kanssa mene.Ei ole reisien hinkkaaminen ongelmana. Mutta tässä nyt syitä vielä miksi käytän leggingsejä lyhyiden mekkojen ja tunikoiden kanssa:
1) Haluan olla rennosti ja vapaasti ja olla varma siitä, että alushousut eivät vilahtele. Leggingsit päällä tätä ongelmaa ei ole.
2) Minulla on perintötekijöiden ja urheilun "ansiosta" lihaksikkaat sääret ja reidet, jotka eivät ole kovin sirot. En halua niitä esitellä julkisilla paikoilla.
3) Jostain tuntemattomasta syystä saan sääriini ja reisiini mustelmia ihan pikkukolauksistakin, joten minulla on lähes aina muutamia mustelmia jaloissani, ei kovin esteettistä. Leggingsit myös hieman suojaavat jalkojani naarmuilta ja ruhjeilta, joita saan äärimmäisen helposti.
4) Minulle tulee helposti kylmä. Harvoin esim. Suomessa on niin kuuma, etteikö minulla olisi kylmä ilman pitkähihaista paitaa, housuja tai leggingsejä. -vasta 25-30 asteen lämpötila alkaa olla sellainen, että voisin haluta ottaa leggingsit pois.
5) Tykkään kauniista, mutta peittävästä pukeutumisesta, en siis tykkää näyttää paljon ihoa. Minulla on lähes aina pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet.
6) Mielestäni pitkät, mustat leggingsit ovat kauniit lyhyiden mekkojen kanssa.
7) Hygieniasyyt - en tykkää, että kaupungin lika on kosketuksissa ihoni kanssa. Minulla on siis "suojatumpi" olo leggingseissä.
8) Leggingsit ovat todella mukavat ja pehmeät päällä.
Ap
Plus hameen alta kuvaavat pervot eivät saa saalistaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli kammottavaa?! Legginssejä saa käyttää jos haluaa! Enkä käytä lyhyitä mekkoja vaikka kuinka käskisit!
Vierailija kirjoitti:
No niin, nyt olen pitkäli pakannut valmiiksi.
Kun lähden, on päälläni alusvaatteet, lyhythihainen värikäs tunika/mekko, ohut musta neuletakki, ohut musta "siistimpi" tuulitakki, mustat balleriinat ja mustat leggingsit. Kaikki mustia, joten sopivat yhteen kaikkien muiden vaatteideni kanssa.
Tässä listaa mitä pakkaan laukkuuni:
vaatteet:
- 3 mekkoa/tunikaa
- 2 mustat leggingsit
- 2 nilkkasukat (nämä lähinnä hotellihuoneessa oleilua varten)
- 4 alushousut
- rintsikat
kosmetiikka:
nesteet:
- shampoo (1 dl pullossa)
- hoitoaine (1 dl pullossa)
- piilolinssineste (0,5 dl pullossa)
- kasvovesi meikinpoistoon (0,5 dl pullossa)
- hammastahnatuubin jämät
- kosteusvoide (0,5 dl pullossa, jostain hotellista joskus mukaan otettu)
- eyeliner
- kulmageeli
- ripsiliima
- hajuvesi (17 ml, käytän loppuun matkan aikana)
- meikkivoide
- huulikiilto
- deodorantin jämät
kiinteät:
- irtoripsiä
- 2 huulipunaa
- kajaalikynä
- puuteri
- vanupuikkoja ja -lappuja, terveyssiteitä
- hammasharja
- parasetamolia
- 2 ponnaria ja muutama pinni
- 1 lisäpari korviksia
- laastareita
- piilolinssikotelo
- silmälasit aamuja ja iltoja varten ja varalle
Otan mukaan käsilaukun, johon laitan lentokentällä ja lennon aikana tarvitsemani tavarat, ja jota voin käyttää kaupungilla. Jos joku mainitsee, niin laitan käsilaukun tarvittaessa matkalaukkuuni. Tässä käsilaukkuun menevät tavarat:
- rahapussi
- passi ja liput
- puhelin ja laturi
- nappikuulokkeet
- kamera ja laturi
- kindle
- jotain pientä evästä
Kenkiä en ota lisäparia, vaan ostan tarvittaessa paikan päältä uudet kengät. Nyt kun laitoin tavarat laukkuun, vievät ne hieman alle puolet laukun tilasta. Kun laitan myös käsilaukun matkalaukun sisään, niin arvioisin tavaroiden vievän vähän yli puolet tilasta.
Miltä kuulostaa? Puuttuuko jotain? Onko jotain turhaa?
Ap
Musta aika kattava lista... Ehkä vielä yksi pitkähihainen paita jos joku viileä ilma vaikka illalla yllättää! Meinasinkin tulla tänne ehdottamaan että muutama mekko niin se on siinä. Itse olen matkustanut paljon ja matkalaukun sisältö on reissu reissulta keventynyt. Olen huomannut että aika vähällä pärjää ja jos nyt jokin vahinko sattuisi käymään niin voihan siellä yhden mekon pestä nyrkkipyykillä tai ostaa uuden. Hyvin se menee, hyvää matkaa!
Itse matkustan aina pelkillä käsimatkatavaroilla. Olen harrastanut paljon alusvaatteiden käsinpesua, mukaan esim. kolmet alushousut, teknistä, helposti kuivuvaa materiaalia, illalla pesee ja on aamulla kuivat. Tekniset urheilutopit on myös kevyitä kuljettaa, mielyttäviä päällä helteelläkin, helppo pestä ja kuivata.
Kosmetiikasta pakkaan aina minimin. Saippuoita ja shampoita on turha pakata mukaan, hotellissa on kuitenkin omansa. Kasvojen puhdistukseenkin ostan paikan päältä pienen pakkauksen kosteuspyyhkeitä, niillä voi tarvittaessa pyyhkiä kädetkin. Käsidesi kannattaa pakata aina, lidlistä saa hyvän pikkupullon eurolla.
Olen ekaa kertaa lähdössä reissuun pelkillä käsimatkatavaroilla. Miten pärjään kosmetiikan kanssa? Saako niitä nesteitä siis olla yhteensä max 100ml vai saako pulloja olla enemmän, kunhan ovat alle 100ml kukin?
Laitetaanko jokainen puteli omaan minigrip-pussiin, vai kaikki samaan?
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Itse matkustan aina pelkillä käsimatkatavaroilla. Olen harrastanut paljon alusvaatteiden käsinpesua, mukaan esim. kolmet alushousut, teknistä, helposti kuivuvaa materiaalia, illalla pesee ja on aamulla kuivat. Tekniset urheilutopit on myös kevyitä kuljettaa, mielyttäviä päällä helteelläkin, helppo pestä ja kuivata.
Kosmetiikasta pakkaan aina minimin. Saippuoita ja shampoita on turha pakata mukaan, hotellissa on kuitenkin omansa. Kasvojen puhdistukseenkin ostan paikan päältä pienen pakkauksen kosteuspyyhkeitä, niillä voi tarvittaessa pyyhkiä kädetkin. Käsidesi kannattaa pakata aina, lidlistä saa hyvän pikkupullon eurolla.
Mulla ei toimi hotellien shampoot, hiuksista tulee kamala takkukasa tai sitten ne rasvoittuvat parin tunnin sisään. Muutenkin mun hiukset on vaikeat, on pestävä joka aamu ja ne rasvoittuvat muutamassa tunnissa jos niitä ei föönaa kuiviksi ja kohota tyvestä (ja ei, se pesuvälin harventaminen EI auta, on hormonaalista) Sen takia on aina pieni matkakuivain mukana. Aina ei välttämättä huoneessa ole vaikka nettisivuilla huoneen kuvauksessa se luvataan, tai se on rikki.
Kaffepulla kirjoitti:
Olen ekaa kertaa lähdössä reissuun pelkillä käsimatkatavaroilla. Miten pärjään kosmetiikan kanssa? Saako niitä nesteitä siis olla yhteensä max 100ml vai saako pulloja olla enemmän, kunhan ovat alle 100ml kukin?
Laitetaanko jokainen puteli omaan minigrip-pussiin, vai kaikki samaan?
Alle 100ml pulloja (ja toki pienempiä) saa olla niin paljon kuin yhteen litran minigrip-pussiin mahtuu. Pullot siis samaan pussiin. Ei pussiteta erikseen.
Miksi ihmeessä ostat shampoon, hoitoaineen ja perusvoiteen kentältä normikokoisina etkä pakkaa minikokokoisia kotona laukkuun?
Normikokoisia et pysty tuomaan takaisin mutta pikkupullot pystyt. Ja hoteleilla usein on shampoo, hoitoaine ja jotain rasvaa talon puolesta, ellei jossain hostellissa yövy.