Mies käyttää liikaa aikaa ja rahaa vanhempiinsa ja sisaruksiinsa
Minua vaivaa se, että mieheni lähtee lähes joka viikonloppu ja kesälomiksi paikkakunnalle jossa hänen vanhempansa ja pikkuveljensä asuu. Siellä hän sitten auttaa erinäisissä tehtävissä joihin kuuluu mm. polttopuiden teko, remppahommat, veljen lasten hoito ja maatilan työt. Mitään korvausta hän ei tietenkään saa, vaan hänellähän menee rahaa esim bensiinin kun matkaa 2h suuntaansa. Vastavuoroisuuttakaan ei ole kun ei heillä ole siihen aikaa tai muita resursseja.
Minä ja mieheni olemme nuoria (29mies ja minä 24). Asumme vuokra-asunnossa ja lastenhankintakaan ei ole ajankohtaista miehen mielestä. Minua hermostuttaa suunnattomasti se minkä määrän resursseja mies vie "perheelleen" ja sehän on pois meidän tulevalta perheeltä. Mies voi jopa viivytellä juuri siksi lastenhankinta kun pelkää ettei voi auttaa tarpeeksi muita.
Olenko minä tässä kohtuuton kun vaadin miestä siirtämään panostuksia pois hänen veljensä perheeltä ja omilta vanhemmiltaan meidän oman perheen tulevaisuuden rakentamiseen?
Kommentit (126)
Miksi et puhu miehelle asiasta? Sano, että sinusta on väärin, että mies menee vanhempiensa/perheellisen pikkuveljen luokse ja sinä olet yksin. Kerro, että haluat muutoksen, haluat päättää miehen ajankäytöstä. Jos mies ei siihen suostu, niin eroatte. Sinä otat tietenkin mukanasi kaikki ostamasi astiat. Kyllä silloin miestä kaduttaa!
Vierailija kirjoitti:
Miksi et puhu miehelle asiasta? Sano, että sinusta on väärin, että mies menee vanhempiensa/perheellisen pikkuveljen luokse ja sinä olet yksin. Kerro, että haluat muutoksen, haluat päättää miehen ajankäytöstä. Jos mies ei siihen suostu, niin eroatte. Sinä otat tietenkin mukanasi kaikki ostamasi astiat. Kyllä silloin miestä kaduttaa!
Heh heh juu. No mutta ollaan puhuttu, mutta miehen mukaan minä olen itsekäs ja kohtuuton.
Ei kuulosta hyvältä.
Mies on kiinni lapsuudenperheessään eikä miellä sinua perheenjäseneksi.
Vaikka on jo melkein 30.
Outoa on sekin, jos salailee raha-asioitaan.
Älä vaan kuvittele, että tilanne muuttuu paremmaksi lapsia tekemällä.
Jos mies tahtoo roikkua vanhemmissaan, ei asiasta koidu muuta kuin riitaa, usko pois!
Sä et sille mitään mahda.
Ansaitset parempaa kuin ikuisen kakkosen roolin. Olet nuori, etsi mies jonka kanssa voit keskustella ja joka haluaa sitoutua sinuun.
Mieti, kuinka paljon mies oikeasti käy auttelemassa vanhempiaan ja veljeään? Epäilen, että liiottelet vähän, koska olet harmissasi.
Minkä ikäisiä appivanhempasi ovat, missä kunnossa? Kenen vastuulla maatila on, appivanhempien vai pikkuveljen?
Minusta vanhempiaan kuuluu auttaa kun heidän voimansa vähenevät. Kun bensa on kallista olisi kyllä kohtuullista, että miehellesi korvattaisiin bensat, tai edes tarjouduttaisiin korvaamaan.
Ehkä mies viihtyy talon töissä ja veljenlasten kanssa? Oletko koskaan itse ollut mukana? Sehän voisi olla sinullekin kivaa vaihtelua ja teitä kahta yhdistävä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh heh juu. No mutta ollaan puhuttu, mutta miehen mukaan minä olen itsekäs ja kohtuuton.
Oletko jotenkin epätoivoinen? Etkö usko ansaitsevasi parempaa?
SInä voit kertoa miehelle tarpeistasi. Miehesi sitten joko vastaa niihin tai ei. Ja sinä joko tyydyt saamaasi vastineeseen tai poistut areenalta.
Pikadiagnoosina kuulostaa, että joko tyyppi pitää sinua itsestäänselvyytenä tai sitten te ette vain ole toisillenne oikeat.
Ehkäpä mies odottaa aloittajaltakin jonkinlaista vastuunkantoa, ja odottaa että ap saa edes ne opiskelunsa hoidettua ja tienaa ihan itsekin jotain rahaa ennen raskautta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta hyvältä.
Mies on kiinni lapsuudenperheessään eikä miellä sinua perheenjäseneksi.
Vaikka on jo melkein 30.Outoa on sekin, jos salailee raha-asioitaan.
Älä vaan kuvittele, että tilanne muuttuu paremmaksi lapsia tekemällä.Jos mies tahtoo roikkua vanhemmissaan, ei asiasta koidu muuta kuin riitaa, usko pois!
Sä et sille mitään mahda.
Ansaitset parempaa kuin ikuisen kakkosen roolin. Olet nuori, etsi mies jonka kanssa voit keskustella ja joka haluaa sitoutua sinuun.
Miten niin mies salailee raha-asioitaan? Miehen tulot eivät kuulu asuinkumppanille tai edes vaimolle kuin vasta siinä vaiheessa, kun pitää huutaa yhteiskuntaa apuun. Olen ollut 25 vuotta naimisissa enkä tiedä, paljonko mieheni tienaa tai onko hänellä velkaa. Minulla on omat tuloni ja jos miehelle tapahtuu jotain, ei minun elintasossani tapahdu mitään.
Olen itse nelikymppinen teinien äiti ja aika onneton liitossani juuri tuosta syystä. Mies haluaa mennä joka toinen viikonloppu vanhemmilleen ja siellä sitten istuu lasten ( useimmiten vain toinen heistä haluaa mennä mukaan) kanssa. Kun vertaa muihin perheisiin, meillä ei ole samaa vapautta ja perhe- elämää. Itse en todellakaan halua mennä mukaan, sen verran on minua haukuttu siellä. En ole estämässä välejä, mutta toivoisin joustavuutta: välillä voisi käydä harvemmin, voisi mennä viikolla vaikka se hankalampaa. Mutta anoppi haluaa näin ja näin se menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies on perhekeskeinen -> tämä on suuri vääryys.
Mitä olet tehnyt tulevan perhe-elämänne eteen itse? Säästänyt tuhansia euroja rahaa?
Opiskellut kunnon ammatin ja käyt myös töissä, niin että sinulla on työpaikka johon palata äitiyslomalta?
Minulla on kesken luokanopettajan opinnot. Olen samalla myös töissä ja käytän palkkani 90% meidän elämään. Maksan puolet vuokrasta. Olen ostanut suurimmaksi osaksi meidän yhteiseen kotiin tarvitsit asiat.
Hoidapa ne opiskelusi ensin alta pois ja tee pari vuotta töitäkin.
Se että käytät opiskelujesi ohessa tekemästäsi osa-aikatyön muutamista tunneista saamasi ansiot omaan elämiseesi on vain oikein.
Veikkaanpa että mies olisi pärjännyt ilman ostamiasi tähtityynyjä, sisustustikkaita, kausi-käsipyyhkeitä ja live-love-laugh-seinätarraakin.
Sinulla itselläsi ei siis ole aikomustakaan säästää rahaa ennen lapsentekoa vaan suunnitelmasi on jäädä vaikka heti kotiin makaamaan miehen rahoilla?
Ap, täällä on sekopäitä, jotka kirjoittavat yllä olevan kaltaisia älyttömiä kommentteja, jotka eivät liity kertomaasi millään lailla.
Niistä ei pidä välittää, eikä niille kannata vastata.
Mies mieltää saman siisteystason teidän kotiinne, joten joudut sitten yksin kantamaan vastuun kotinne siisteydestä seuraavat 60 vuotta. Mieti sitäkin.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Mieti, kuinka paljon mies oikeasti käy auttelemassa vanhempiaan ja veljeään? Epäilen, että liiottelet vähän, koska olet harmissasi.
Minkä ikäisiä appivanhempasi ovat, missä kunnossa? Kenen vastuulla maatila on, appivanhempien vai pikkuveljen?
Minusta vanhempiaan kuuluu auttaa kun heidän voimansa vähenevät. Kun bensa on kallista olisi kyllä kohtuullista, että miehellesi korvattaisiin bensat, tai edes tarjouduttaisiin korvaamaan.
Ehkä mies viihtyy talon töissä ja veljenlasten kanssa? Oletko koskaan itse ollut mukana? Sehän voisi olla sinullekin kivaa vaihtelua ja teitä kahta yhdistävä asia.
Hän on siellä n. 2vklp/kk. Appivanhemmat ovat vajaa 70-vuotiaita ja hyvässä kunnossa.
Maatila on pikkuveljelle siirretty vuosien saatossa koska hän oli sitä innokkaimmin jatkamassa, oma mieheni ei nuorena sanojensa mukaan halunnut lapioimaan lehmänpaskaa. Tämä aspekti tuo minusta uuden kulman asiaan;Mieheni siis jakaa veljensä ja siskonsa kanssa tulevaisuudessa perinnön, mutta veli on jo saanut maatilan.
Tiedän kyllä että mies viihtyy veljen lasten kanssa hyvin ja pitää noista hommista suurimmaksi osaksi.
No miehesi perintö ei kuulu sinulle, vaikka tieto tuloista minusta kuuluisikin, jos asutte saman katon alla. Ja voihan olla, että tila otetaan huomioon ennakkoperintönä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä mies odottaa aloittajaltakin jonkinlaista vastuunkantoa, ja odottaa että ap saa edes ne opiskelunsa hoidettua ja tienaa ihan itsekin jotain rahaa ennen raskautta.
Jos syy lastenhankinnan siirtymiseen on tämä niin ok minulle. Mutta miksi hän sitten ei ajattele veljensä perheestä samoin että itsepähän ovat soppansa keittäneet vaan syytää sinne ihan silkkaa rahaakin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
No miehesi perintö ei kuulu sinulle, vaikka tieto tuloista minusta kuuluisikin, jos asutte saman katon alla. Ja voihan olla, että tila otetaan huomioon ennakkoperintönä.
Ei oteta huomioon, olen sen tivannut mieheltä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oteta huomioon, olen sen tivannut mieheltä.
Ap
No ei kuulu siltikään sinulle, mutta muusta olen kanssasi samaa mieltä. Äläkä lankea tuohon ulitrolliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei.
Tuo kommentti ratkaisee.
Älä tuhlaa aikaasi ja rahojasi tuohon mieheen.
Ei hän sinusta välitä.
Rakastava kumppani kuuntelee toista ja haluaa olla hänen kanssaan ja haluaa että tällä on hyvä olla.
En näe kirjoituksessasi mitään merkkejä itsekkyydestä enkä kohtuuttomuudesta.
Pikemminkin päinvastoin.
Mies on napanuorassa kiinni, ja alkaa todnäk huutaa, jos sanot sen.
Tuttua juttua.
En näe valoisaa tulevaisuutta annetuilla tiedoilla. Ap, olen tajunnut vasta nelikymppisenä, miten sitä nuorena kuvittelee asioita itsestäänselvinä. Eli kun te olette avopari, siitä seuraa mukava toivomasi perhe. Ei seuraa, jos se jo nyt kulkee objektiivisesti katsottuna eri polkua. Jos alat viihtyä maalla, menet lapsienne kanssa sinne mukaan ja kiinnityt miehen perheeseen. Näen sen ainoana mahdollisena vaihtoehtona. Jos se tulevaisuus ei kiinnosta irrottaudu ajoissa.
Et ole kohtuuton, mutta olet erehtynyt ottamaan mieheksesi ihmisen, jolla on läheiset välit perheeseensä. Miehen, joka kuuluu ja haluaakin kuulua vanhempiensa ja sisarustensa tukiverkostoon. Sun kannattaa miettiä tarkkaan, haluatko alkaa rikkoa tuota verkostoa. On mahdollista, että et edes onnistuisi rikkomaan, mutta on myös mahdollista, että onnistut ja miehesi alkaa syyttää sinua milloin mistäkin lapsuudenperheeseensä liittyvästä. Sinuna siis miettisin, onko mahdollista päästä teitä molempia tyydyttävään kompromissiin vai onko parempi, jos lähdette eri teille. Lapsia ei missään tapauksessa kannata tehdä nykyiseen tilanteeseen.
Ulkopuolinen ei voi arvottaa millaista vapaa- aikaa pariskunnan pitää viettää. Jos on mukavat vanhemmat, nuoripari voi ihan aidosti viihtyäkin vielä kotipuolessa. Veikkaisin kuitenkin, että pääosa nuorista pareista arvostaa vapautta, kahdenkeskeistä aikaa ja yhteisiä omia juttuja enemmän. Jos miehesi ei arvosta kahdenkeskeistä aikaa, ehkä hän ei ole oikea sinulle. Monet miehet haluavat kuitenkin paljonkin omia menoja, harrastuksia, kavereita. Ja joku kompromissi on löydettävä.
Heillä ei siivota kovin ahkerasti. Siksi käynkin siellä vain kyläilemässä ja lähden muutaman tunnin päästä kotiin. Olen kiinnostunut heistä ja olen heitä välillisesti auttanut esim. jos he ovat autoa tarvinneet lainaan niin minä olen kulkenut kouluun polkupyörällä ja mies minun autollani.