Mitä mieltä olet tästä, hoidin mieheni poikaa...
Mieheni meni kesälomansa jälkeen takaisin töihin ja minä jäin kolmeksi päiväksi hänen poikansa 8v kanssa kaksin. Annoin pojalle aamupalan jonka söi. Sitten tein ruuan kello 12.00 jonka poika söi ja otti lisääkin. Sitten mentiin 14.00 aikoihin ostamaan jätskikioskilta jäätelötötteröt ja mentiin sen jälkeen puistoon. Oli ihana kesäinen ilma. Kello 17.00 Mies tuli töistä kotiin ja mekin oltiin just tultu ulkoota. Kerroin miehelle mitä oltiin tehty ja mitä poika oli syönyt ja monenko aikaan. Meillä oli ollut oikein kiva ja onnistunut päivä. Minä menin sitten päivälevolle hetkeksi ja sen lähdettiin koko poppoo autoilemaan kesäiltaan. Autossa poika alkoi valittamaan nälkäänsä ja mieheni kysyi minulta hämillään 'eikö poika Ole syönyt sen jälkeen' 'poika lisäsi vielä etten kysynyt häneltä ollenkaan onko hänellä nälkä'. Poika söi ruokaa enemmän kuin minä päivällä. Mulla tuli vähän huonot fiilikset. Teinkö jotain väärin??
Kommentit (66)
Älä hoida enää ikinä. Sinut on nyt sijoitettu kategoriaan piika. Sinun olisi pitänyt huolehtia koko päivä pojan ja miehen syömisistä, olethan piika.
paljon se maksaa sulle palkkaa lapsenhoidosta / tunti? vai maksaako äiti paljon sulle?
No minä en olisi osannut ruokkia lasta tuohon mennessä, koska omillenikin olen tehnyt aina päivällisen klo 19-21 aikaan. Meillä ei syödä iltapalaa, mutta välipalan olisin tarjonnut puiston jälkeen. Ap ei tehnyt mitään väärin. Lapsella oli nälkä. Se ei ole näin länsimaissa mitenkään vakava asia. Isän vastuu lapsestaan alkoi, kun hän tuli kotiin. Jostain syystä hän ei sitä vastuuta kantanut. Ja edelleen, sillä lapsella oli vain nälkä. Huoli pois, ap:)
Jos mies oli töissä, niin miksi ap ei olisi silloin laittanut iltapäiväruokaa?
Vaikka lasta edes olisi ollut jutussa mukana?
Vai oletetaanko, että sen *henkilön* joka on päivän kotona ei tarvitse laittaa ruokaa, vaan se *henkilö* joka on päivän töissä alkaa töistä tultuaan laittaa ruokaa sekä itselleen, että sille kotonaolleelle *henkilölle*?
Oli sitten henkilö mies tai nainen, yleensä kotonaolleen olettaisin laittavan ruokaa eikä menevä levolle kun töissäollut tulee kotiin?
Turha nyt ottaa pultteja sukupuolesta tai muusta.
Oletan nyt tässä, että kyseessä nuorehkot ihmiset, eivät mitkään eläkeikäiset, jotka ehkä väsyvät oltuaan päivän ulkona 8-vuotiaan kanssa.
Parisuhteenne jatkuvuuden kannalta kommunikaatiota lisää.
Ottaen huomioon, että kyseessä on tuleva uusperhekombinaatio, jossa epäselvyyksien ja väärinymmärrysten kirjo on mittaamaton.
Miten lapsiperheessä tarjotaan päivällisruoka klo 19-21?
Eikö silloin jo ole iltatoimien ja nukkumaanmenoaika ainakin nuoremmilla?
Tai sen iltapalan, varsinainen ruokailuaika pitäisi olla aikaisemmin kuin tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Tai sen iltapalan, varsinainen ruokailuaika pitäisi olla aikaisemmin kuin tuolloin.
Meilläkin on välillä illallinen vasta kello 19-20. Koska erilaiset harrastusaikataulut. Mutta näinä iltoina lapset syö kunnollisen välipalan viiden aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lasta edes olisi ollut jutussa mukana?Vai oletetaanko, että sen *henkilön* joka on päivän kotona ei tarvitse laittaa ruokaa, vaan se *henkilö* joka on päivän töissä alkaa töistä tultuaan laittaa ruokaa sekä itselleen, että sille kotonaolleelle *henkilölle*?
Oli sitten henkilö mies tai nainen, yleensä kotonaolleen olettaisin laittavan ruokaa eikä menevä levolle kun töissäollut tulee kotiin?
Oletan nyt tässä, että kyseessä nuorehkot ihmiset, eivät mitkään eläkeikäiset, jotka ehkä väsyvät oltuaan päivän ulkona 8-vuotiaan kanssa.Parisuhteenne jatkuvuuden kannalta kommunikaatiota lisää.
Ottaen huomioon, että kyseessä on tuleva uusperhekombinaatio, jossa epäselvyyksien ja väärinymmärrysten kirjo on mittaamaton.
Meillä ainakin kommunikoidaan tilanteen mukaan, ei tehdä oletuksia puoleen eikä toiseen. Jos toinen on ollut kotona mutta käynyt esim. kaupungilla ihan kumpi tahansa osaa avata suunsa ja kysyä laitatko ruuan vai laitanko minä tai menen hetkeksi lepäämään laittaisitko ruuan. Mikään katastrofitilanne ei synny vaikka lapsista joku ilmoittaisi olevansa nälkäinen, sitten vain mietitään kuka ruokailun hoitaa, nenäänsä syömään jonnekin vai löytyykö jotakin syötävää nopeasti. Meillä mies on se joka nopeammin ruuan saa pöytään ilman suurempia ennakko valmisteluja joten noi tilanteet kun ruoka on saatava nopeasti hän yleensä hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin sinun perheessäsi, ei meidän. Teidän rytminne ei ole mikään standardi. Meillä perhe on aina ollut koossa aikaisintaan klo 20. Vain harvassa kulttuurissa päivällistä syödään niin aikaisin kuin Suomessa. Elimistö ei välitä, missä järjestyksessä syödään jugurtit ja lihapullat.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lasta edes olisi ollut jutussa mukana?Vai oletetaanko, että sen *henkilön* joka on päivän kotona ei tarvitse laittaa ruokaa, vaan se *henkilö* joka on päivän töissä alkaa töistä tultuaan laittaa ruokaa sekä itselleen, että sille kotonaolleelle *henkilölle*?
Oletan nyt tässä, että kyseessä nuorehkot ihmiset, eivät mitkään eläkeikäiset, jotka ehkä väsyvät oltuaan päivän ulkona 8-vuotiaan kanssa.Parisuhteenne jatkuvuuden kannalta kommunikaatiota lisää.
Kaikissa kotitalouksissa ei automaattisesti laiteta päivällistä, ellei ruokittavana ole lapsia. Eikä kaikissa kotitalouksissa ruoka ole valmis silloin, kun joku saapuu töistä kotiin. Se voi olla muukin aika.
Jos 8v ei uskaltanut sanoa hoitajalle, että hänellä on nälkä, luulisi kuitenkin uskaltavan sanoa isälleen ennen ajelulle lähtöä, isänsä kanssahan hän oli silloin, kun Ap oli huilaamassa.
Lapselle yli 3h ruokaväli alkaa olla pitkä, se olisi hyvä tietää jos lapsen kanssa on, oli sitten ”vastuussa” tai ei. Aikuisen velvollisuus ja lapsen oikeus.
Alan pikkuhiljaa hahmottamaan miksi nämä eronneet isit ovat eronneet...
Vierailija kirjoitti:
Alan pikkuhiljaa hahmottamaan miksi nämä eronneet isit ovat eronneet...
Meinaan vain, että eihän kukaan nainen tuollaista jaksa pidemmän päälle. Vastuuttomuutta ja joku muu kuin isi itse hoitaa ja ruokkii hänen jälkikasvunsa.
Minua ihmetyttää, eikö ap:lla itsellään ollut jo nälkä siinä vaiheessa kun lähdettiin ajelemaan? Ehkä itse olen vähän turhankin ruokakeskeinen, mutta minä aina mietin, milloin on viimeksi syöty ja milloin seuraavan kerran syödään, jos ollaan jonnekin lähdössä. Ei tulisi mieleenikään lähteä kotoani nälkäisenä ilman mitään tietoa seuraavasta ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää, eikö ap:lla itsellään ollut jo nälkä siinä vaiheessa kun lähdettiin ajelemaan? Ehkä itse olen vähän turhankin ruokakeskeinen, mutta minä aina mietin, milloin on viimeksi syöty ja milloin seuraavan kerran syödään, jos ollaan jonnekin lähdössä. Ei tulisi mieleenikään lähteä kotoani nälkäisenä ilman mitään tietoa seuraavasta ruoasta.
Ruokaa saa muuallakin kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa saa muuallakin kuin kotona.
No silloinhan on myös tiedossa se, milloin seuraavan kerran syödään, eikös? Jos esimerkiksi ollaan menossa uimahalliin, on varmaan tiedossa, että ainakaan pariin tuntiin ei ole ruokaa nenän edessä. Teille sitten ilmeisesti siellä uimahallissa tulee yllätyksenä, että hei, jostain tuli nälkä ja täällähän ei voikaan syödä? Mitäs nyt tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Me ei koskaan miehen kanssa syöty arki-iltoina varsinaista ruokaa ennen lapsia (eikä syödä usein vieläkään vaikka lapset toki syövät).
OT, mutta tuossa pisti silmään tuo pojan kommentti - mun kokemuksella lapset sanoo noin jos haluavat "todistaa" vanhemmilleen/aikuisille, että jokin asia ei ollut heidän syytään. Särähti siksi hieman, että poika sanoi heti noin.
Mun mielestä outoa tässä kommentoinnissa on se, että monikaan ei tunnu huomioivan, että kyseessä on kahdeksanvuotias. En tiedä miten tämä kyseinen lapsi on kasvatettu, mutta meillä tuossa iässä ovat osanneet kysellä milloin ruoka on tai vaihtoehtoisesti ottaa välipalaa itsenäisesti. Ei tässä mistään päiväkoti-ikäisestä ole kyse.
En ikinä hoitaisi ilmaiseksi jonkun toisen lapsia. Ts. En ottaisi miestä jolla on ennestään lapsia, paitsi jos minun ei tarvitse asua heidän kanssaan tai olla muutenkaan juuri tekemisissä.