Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras kaveri lähtee mielummin matkalle yksin kun mun kanssa :(

Vierailija
16.06.2018 |

Niin, otsikossa siis mua vaivaava tilanne. Paras kaverini on kova matkustelija, tänä kesänä lähdössä kolmeksi viikoksi Islantiin ja Yhdysvaltoihin. Mä olen ikäisekseni (29v) matkustellut todella vähän, en ole edes ollut ikinä lentokoneessa enkä muuta kuin Ruotsissa ja Virossa. Johtuu siitä, että lapsuudenperheessäni äidillä oli tosi paha lentopelko ja mulla monia ruoka-aineyliherkkyyksiä, jotka ehkä rajotti matkustamista. Muutettuani omilleni mulla ei ollut opiskeluaikana oikein rahaa eikä uskallusta (stressasin mm. matkustuskokemuksen puutetta ja niitä allergioita). Nyt valmistumisen jälkeen ja pari vuotta työelämässä, ja mulla olisi viimeinkin rahan puolesta mahdollista lähteä reissuun.

Oon monta vuotta kuunnellut parhaan kaverini matkajuttuja ja kun hän nyt selitti loppukesän matkasuunnitelmistaan, mulle tuli mieleen että ehkä hänen kanssaan mäkin uskaltaisin lähteä. Alkoi oikeesti houkutella ajatus matkasta ja katsoin lentojakin samoille päiville. Hinnat aika kalliit, mutta aattelin että enpä oo ennen matkustellut niin ei se ole satasista kiinni. Eilen soitin kaverille ja kerroin että mä voisin lähteä hänen kanssaan tuolle Islanti-USA-matkalle, mutta hän täräytti heti suoraan, että "ei kun mä meen yksin, mä matkustan aina yksin". Olin niin hämmentynyt, että lopetin pian puhelun. Nyt on tosi paha mieli, tuntuu oudolta. Ymmärtäisin jos hän olisi joku tuttu, mutta oikeasti ollaan parhaat kaverit ja vietetään paljon aikaa yhdessä. Mun on tosi vaikea ymmärtää, miten hän ei pysty ajattelemaan myös mun näkökulmasta; että mulla ei oikeasti ole ollut mahdollisuuksia matkustaa ja nyt kun ekan kerran oon katsonut lentoja ja haluaisin lähteä, kaveri ei halua mua mukaan. Harmittaa ihan hirveesti. En aio kyllä enää kysyäkään, tuntuisi anelemiselta.

Onko muut törmänneet tällaiseen samaan "matkustan mielummin yksin kuin kavereiden kanssa"? Vaikka tunnen oloni loukkaantuneeksi, yritän ymmärtää mitä tässä voi olla taustalla.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se ystävä olisi pyytänyt sinua mukaan jos haluaisi matkaseuraa. Ei halua vaan haluaa olla vapaa ja yksin ilman että koko ajan pitää ottaa toinen huomioon.

Ehdota jotain muuta matkaa vaikka pitkä vkonloppu jossain päin Eurooppaa.

Vierailija
22/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on todella harva ihminen, jonka kanssa voisin edes kuvitella lähteväni matkalle, koska on ihan eri asia viettää kotimaassa aikaa yhdessä kuin olla 24/7 yhdessä vieraassa maassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin seuraavan kerran matkaseuraksi jotain muuta ystävää ja aloittaisin lyhyemmästä Euroopan reissusta. On paljon mukavampi lähteä reissuun kun olette sitä yhteistuumin suunnitelleet alusta asti.

Vierailija
24/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se ystävä olisi pyytänyt sinua mukaan jos haluaisi matkaseuraa. Ei halua vaan haluaa olla vapaa ja yksin ilman että koko ajan pitää ottaa toinen huomioon.

Tämän "matkustan aina yksin"-kommentin jälkeen ei tee mieli ehdottaa hänelle uutta matkaa. Kuten kirjoitin ekassa viestissä, en halua anella. Aloin myös miettimään muuta matkaseuraa ja valitettavasti ei oikein ole. Muut kaverit ovat parisuhteessa ja reissaavat puolisonsa tai perheensä kanssa. Nytkin yksi hyvä ystävä lähtee kesälomamatkalle miehensä, tyttärensä ja miehen vanhempien kanssa. 

ap

Vierailija
25/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän "matkustan aina yksin"-kommentin jälkeen ei tee mieli ehdottaa hänelle uutta matkaa. Kuten kirjoitin ekassa viestissä, en halua anella. Aloin myös miettimään muuta matkaseuraa ja valitettavasti ei oikein ole. Muut kaverit ovat parisuhteessa ja reissaavat puolisonsa tai perheensä kanssa. Nytkin yksi hyvä ystävä lähtee kesälomamatkalle miehensä, tyttärensä ja miehen vanhempien kanssa. 

ap

No eikai se parisuhde estä sitä, etteikö voisi myös ystävien kanssa matkustaa?

T: lähdössä ensi kuussa Irlantiin parin kaverin kanssa, vaikka kaikki olemme parisuhteessa.

Vierailija
26/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sillä on luultavasti lomaromanssit jo valmiina, että olisit vain kolmantena pyöränä katselemassa kuhertelua.

🙄

Sä oot varmaan niitä ihmisiä joitten mielestä kaikki lapsettomat käy ainoastaan ja vain baareissa? Kato, kun on meitäkin jotka pystyy elämään ilman vastakkaisen sukupuolen huomiota ihan hyvin.

Mites sä? Teillä tyttöjen kans jo Turkin loma varattuna?

Siis miten yhdistit sen jos ajattelin hänen ystävällään olevan mies/ miehiä siellä joiden kanssa katselee maisemia baareiluun?  Itse en juo ja silti minulla on ollut muutama lomaromanssi lomillani netissä tapaamieni miesten kanssa (ei tinder)

Vierailija
27/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän kyllä et jotkut haluaa aina matkustaa yksin. Mutta toisin kuin tässä ketjussa käy ilmi, kyllä suurin osa ihmisistä kuitenkin haluaa matkustaa muiden kanssa, ihan jo siksi etteivät siedä yksinäisyyttä kovin montaa päivää putkeen. Mä en itse ikinä halua matkustaa yksin.

Mutta oliko sun kaverin ainoat sanat vain nuo, vai selittikö yhtään miksi hänellä on tämmöinen tarve? Selitys pehmentäisi asiaa niin ettei sulle jäisi paha mieli, näin fiksu ihminen tekisi hänen tilanteessaan, mutta sun versio kuulostaa ihan siltä et hän meni joko paniikkiin tai sitten hän ei ehkä pidäkään susta yhtä paljon kuin olet aiemmin luullut, koska täystyrmäys selittelemättä on aika tympeä ja jopa ilkeä tapa vastata toiselle.

En itse haluaisi myöskään kysyä häneltä enää toiste jos olisin sä. Ehkä joku toinen olisi sopivampi matkakumppani.

28/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sua jännittää matkustaminen etkä ole ennen missään pidemmällä käynyt, melkeinpä kannattaisi aloittaa valmismatkalla. Noi omatoimimatkat vaativat suunnitelmallisuutta, oma-aloitteisuutta ja mielellään myös kokemusta matkustelusta.

Valmismatka on helppo vaihtoehto vaikka yksin toteuttaa.

Vierailija
29/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskon, että kyse on lähinnä siitä että tarjoat itseäsi mukaan valmiiseen matkaan. Itse olen tottunut siihen, että jos reissataan yhdessä, matka suunnitellaan alusta asti yhdessä molempien tarpeita vastaavaksi. Vaikka olen sosiaalinen ja tykkään matkustaa yhdessä, en itsekään hihkuisi riemusta jos joku paria viikkoa ennen ilmoittaa halustaan tulla mukaan matkalle, jonka olen jo suunnitellut itselleni sopivaksi ja asennoitunut siihen niin. vastaisin varmaankin samoin, kuin ystäväsi. Sen sijaan innostuisin kyllä, jos minulle ehdotettaisiin, että mentäiskö joskus vaikka Ulkomaahan, jonka jälkeen voitaisiin intoilla ja suunnitella yhdessä. Tilanne olisi eri.

Ja et varmasti ole ihmisenä normaalisti perässävedettävä, mutta reissatessa vähemmän matkustanut on sitä väkisinkin aina jonkin verran. On paljon asioita, joita matkaillessa oppii lähtien vaikkapa harjaantuneesta huijaussilmästä ja siitä, miten lentokentillä ja hostelleissa toimitaan yms. Se ei ole ihmiskysymys vaan kokemuskysymys.

Toivottavasti keksitte yhteisen mieleisen kohteen! Ja ihanaa, että matkakärpänen on puraissut sinua!:)

Vierailija
30/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tuskinpa sekään pelkkä vitsi on, että lomareissu puolison/perheen kanssa on b-luokan matka ja yksin on a-luokan.

Vierailija
31/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomamatkat on kyllä aika kova paikka kaverisuhteelle. AINA tulee riitaa, vaikkei muuten riideltäisi. Ehkä kaveri ei halua riidellä tai haluaa vain matkustaa yksin. Mitä jos suunnittelisitte ensi vuodella jotain muutaman päivän matkaa yhdessä?

Vierailija
32/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Anna pölyn laskeutua ja osoita sen jälkeen omatoimisuutta!

"Ajattelin lähteä berliiniin syyslomalla shoppailemaan! Lennot oli aika halpoja, lähtisitkö mun kanssa?" Tms.

Vierailija
33/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran uskot että et ole reissussa perässävedettävä tai muuten rasite ja haluat matkustaa, mikset lähtisi sinäkin itseksesi? Jos olet itsenäinen ja pärjäät, niin se on ihan hyvä vaihtoehto.

Se ettet ole matkustanut voi kyllä oikeasti tarkoittaa sitä, ettet ihan osaa arvioida, millaista matkustaminen saattaa olle. Itse reissaan paljon, ja se on oikeasti huomattavasti helpompaa yksin etenkin silloin, jos suunnitelmissa on muutakin kuin muutama päivä terasseja ja rannalla makailua. Reissussa sattuu ja tapahtuu, aikataulut mättää, asioita menee pieleen - ja monelle, myös inulle, on paljon helpompa pitää siinä kohden vain huoli itsestään ja omista asioistaan kuin sietää samalla toisenkin pettymystä ja pahaa tuulta. Monet pariskunnat varmaan tietää sen tilanteen, jossa hermo kiristyy kun lomalla ollaan 24/7 yhdessä, vieraassa ympäristössä ja vastoinkäymisiä tulee. Minäkin olen varsin seurallinen ihminen, mutta vuosi vuodelta olen vähemmän kiinnostunut seurassa matkustamisesta. 

Minusta siis kyllä pahoitit mielesi aivan turhaan, hyvä että ystäväsi oli rehellinen eikä ottanut sinua mukaan vain miellyttääkseen. Siitä olisi todennäköisesti tullut vain pettumusten reissu kummallekkin ja pahimmillaan vielä riita. Lähde omaan reissuun omilla ehdoillasi?

Vierailija
34/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on siellä matkafiffeli jo odottamassa eikä halua sua sotkemaan

Vierailija
35/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten itsekästä kuvitella voivansa noin vain tuppautua matkalle mukaan, kyllä kuia tahansa normaalijärkinen kysyisi ensin, että heeeei, voisnks mä tulla joskus mukaan, haluaisin niin kovasti matkustaa, ja katsosi mikä on reaktio. Oot vaan itsekäs, ei siinä muuta.

Vierailija
36/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaan matkalle lähdettäessä pitää ottaa muutakin huomioon, kuin pelkästään lentojen ja hotellin varaus. Onko sinulla erittäin matkavakuutus (etenkin Yhdysvaltoihin matkustaessa, se on pakko olla, koska sairaanhoitokustannukset ovat siellä ihan sikamaisen kalliitta)? Ja rokotukset voimassa? Entä mahdolliset kulkuvälineiden ja harrastuslaitteiden vuokraus? Onko sinulla kansainvälinen ajokortti (osassa Yhdysvaltoja se vaaditaan)?

Vierailija
37/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs jos kaverisi tapaa tuolla reissullaan jo aikaisemmilla reissuillaan tavattuja ihmisiä ja esim. yöpyy jonkun tällaisen luona? Eihän kaverisi voi tällöin ottaa sua mukaan, kun ei voi olla varma, että myös sinä mahdut mukaan jonkun luokse. Ja jonkun mainitsema 'lomaromanssikin' voi olla vaihtoehto (vaikka sitä kovasti alapeukutetaan) ja siksi haluaa mennä yksikseen tapaamaan jotain miestä. Ei vaan halua sulle kertoa tästä.

Ja onhan tuo nyt aika myöhäistä tarjoutua mukaan, kun te molemmat joutuisitte alkaa suunnittelemaan uudestaan miten reissu hoidetaan.

Olen myös samaa mieltä yhden kanssa, että 3 viikkoa lähes 24/7 kaverin kanssa voi olla rankka kokemus ja ei kai se ennenkuulumatonta ole, että matkan jälkeen välit olisivat poikki. Onhan toisille jopa oman sukulaisen kanssa oleminen vaikkapa vain viikonlopun sellainen rasitus, ettei sitä halua usein toistaa. 

Vierailija
38/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä matkustan vain ihan harvojen tyyppien kanssa ja mieluiten yksin. Ja varsinkin nyt äitinä yksin matkustaminen on suurta luksusta.

Mulla on ihania kavereita, joiden kanssa en reissaa enää ikinä, koska toiveet ja toumintatavat on niin erilaiset. Ja joitain kavereita, joista tiedän jo ilman yhteistä matkaakin että lomamatkasta ei tulisi mitään.

Vierailija
39/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin sitä kaveria. Mulla on kaksi ihmistä elämässä, joiden kanssa voi lähteä reissuun. Mies ja teinitytär. Sittenkin mielummin vain se mies tai lapsi kerrallaan. Tai sitten yksin.

Olen kaksi kertaa hairaantunut ”porukan reissuun”, ei enää ikinä. Kerran oltiin Tallinnassa koko perheeni ja tätini miehineen. Toisen kerran oltiin viikko Välimeren risteilyllä, perhe ja vanhempani. Ristus sitä säätämisen määrää. Ei jaksa. Kun olen miehen tai tytön kanssa, kaikki sovittu pitää ja kaikki säätäminen jää pois. Yksin toki ihan paras, ei tarvi kenellekään selittää mitään tai toimia tulkkina.

Vierailija
40/49 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene yksin reissuun. Ihan oikeesti. Mä menetin yhden tosi hyvän ystävän pitemmän reissun takia. Vaikka ootte tottunut olemaan yhdessä paljon niin 24/7 on ihan eri asia. Viikko ehkä on vielä ok aika mutta pitempi ei!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme