Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko optikko mitata väärät vahvuudet?

Vierailija
16.06.2018 |

Epäröin sainko oikeat vahvuudet, koska näöntarkastuksessa olin joissain vastauksissa epävarma.

Onko mitään järkeä käydä näöntarkastuksessa myös toisella optikolla kuulemassa "toinen mielipide"? Näkeekö ne sieltä mitenkään, että olen juuri käynyt toisessa?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten silmälääkäri on parempi kuin optikko? Ja onko se samassa rakennuksessa?

Onkohan rahansa arvoista mennä s.lääkärille, jos optikkokaan ei ole suositellut sitä?

Silmälääkärillä ei tarvitse itse arvuutella, kumpi on parempi. Käyn aina kun vaihdan lasit. Sitä ei voi tietää, onko samassa rakennuksessa. Voi olla tai sitten ei.

Olen käynyt yli 10 kertaa tarkastuksessa silmälääkärillä, ja joka ainoa kerta silmälääkäri on pyytänyt minua kertomaan, kumpi näytetyistä kuvista on parempi. Toki silmälääkärillä on sen lisäksi muita mittaustapoja tuloksen varmistamiseen.

Tarkoitin linssiparien arvailuja, en kuvapareja.

Vierailija
22/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä, kun kokeilaan kahta linssiä, ja kysytään, kumpi on parempi, voi myös olla, ettei niissä ole mitään eroa, ja se pitää sanoa niin kuin se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten silmälääkäri on parempi kuin optikko? Ja onko se samassa rakennuksessa?

Onkohan rahansa arvoista mennä s.lääkärille, jos optikkokaan ei ole suositellut sitä?

Silmälääkärillä ei tarvitse itse arvuutella, kumpi on parempi. Käyn aina kun vaihdan lasit. Sitä ei voi tietää, onko samassa rakennuksessa. Voi olla tai sitten ei.

Silmälääkäri kuitenkin on erikoistunut silmäsairauksiin, optikko määrittelee voimakkuudet niin, että ne toimivat linssien kanssa. Silmälääkärillä toki myös hyvä käydä aina välillä, mutta itse luotan enemmän optikkoon kun laseja ostan.

Ja totta kai voi olla, että laseissa on vääränlaiset linssit. Omat vastauksesi ovat voineet olla epäselviä ja optikkokin on vain erehtyväinen ihminen. Silmälaseissa on kuitenkin aina takuu, joten jos et ole tyytyväinen, mene vain takaisin liikkeeseen. Samalla optikolla on velvollisuus tarkastaa näkö uudestaan ja tehdä sinulle toimivat linssit.

Ja tietenkin voit mennä vain sovittelemaan kehyksiä. Kauppahan se silmälasikauppakin on, hassu kysymys.

Vierailija
24/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut uusimaan lasit sekä silmälääkärin että 10 vuotta myöhemmin optikon jäljiltä. Mitä opin? Sen, että näkö pitää aina viimeistellä katsomalla riittävän kauan kahdella silmällä yhtä aikaa eikä etsiä optimaalista näköä per silmä. Onneksi molemmissa tapauksissa olen saanut linssit uusittua maksutta. Toisella kerralla vasta kolmannet toimivat, mutta niitä harkittiinkin pitkään ennen kuin vahvuudet päätettiin. 

Vierailija
25/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin kaksi kertaa näöntarkastuksessa, kun eka optikko olisi jättänyt hajataiton korjaamatta ja se oli todettu jo edellisten lasien aikana.

Eka tarkastus oli Specsaversilla uhab vanhanaikaisilla laitteilla ja niillä oli todi vaikea itse nähdä, kun eivät asettuneet silmille kunnolla säädöstä huolimatta. Instrussa sitten kunnon laitteet. Samat vahvuudet saivat, mutta myös sen hajataiton.

Lasit löysin sitten kolmannesta liikkeestä vasta.

Vierailija
26/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt laseja 45 vuotta. 2 kertaa olen saanut väärät jotka vaihdettiin. Vaihdan lasit kahden vuoden välein. Linssit -7 ja -8

On monitehot ja hajataittoa. Eli ainakaan omalla kohdallani ei ole mokia usein sattunut.

Vierailija
27/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä, kun kokeilaan kahta linssiä, ja kysytään, kumpi on parempi, voi myös olla, ettei niissä ole mitään eroa, ja se pitää sanoa niin kuin se on.

Juuri näin! Jos et näe eroa, niin sano se, älä arvaa.

Vierailija
28/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ensin kannattaa kierrellä liikkeet läpi ja valita kehykset, sitten vasta näöntutkimukseen. Jos olet käynyt liikkeessä x näöntutkimuksessa ja laitat lasit liikkeestä y, niin hankalahan se on selvittää johtuuko mahdolliset ongelmat voimakkuuksista tai linssien epäsopivuudesta. Lasit myynyt liike ei ole siis välttämättä vastuussa.

Jos on tarvetta ”monimutkaisille” laseille eli moniteho, prismaa ja hajataittoa, niin silloin varsinkin, sillä voimakkuuksien määrittelyyn voi vaikuttaa jokin asia mitä sanot optikolle, eikä silloin tämä laseja sinulle eri liikkeessä myyvä voi tätä tietää. Esim. ”Minun tarvii nähdä hyvin tietokoneelle”, voi vaikuttaa voimakkuuksiin, jolloin se sinulle laseja myyvä ei tiedä tätä, ja linssit tulevat väärä laisiksi.

Vierailija
29/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina ensin kannattaa kierrellä liikkeet läpi ja valita kehykset, sitten vasta näöntutkimukseen. Jos olet käynyt liikkeessä x näöntutkimuksessa ja laitat lasit liikkeestä y, niin hankalahan se on selvittää johtuuko mahdolliset ongelmat voimakkuuksista tai linssien epäsopivuudesta. Lasit myynyt liike ei ole siis välttämättä vastuussa.

Jos on tarvetta ”monimutkaisille” laseille eli moniteho, prismaa ja hajataittoa, niin silloin varsinkin, sillä voimakkuuksien määrittelyyn voi vaikuttaa jokin asia mitä sanot optikolle, eikä silloin tämä laseja sinulle eri liikkeessä myyvä voi tätä tietää. Esim. ”Minun tarvii nähdä hyvin tietokoneelle”, voi vaikuttaa voimakkuuksiin, jolloin se sinulle laseja myyvä ei tiedä tätä, ja linssit tulevat väärä laisiksi.

Höpöhöpö, ne lasit voi tilata vaikka nettikaupasta, kaikki on reseptissä. Ei se optikko itse niitä linssejä sorvaa.

Eikä kerro linssitehtaalle juttujasi.

Vierailija
30/30 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun optikko käsitti väärin, että mun pitää nähdä hyvin tietokoneelle! (Koska itse sanoin olevani paljon koneella, mutta en siis työkseni vaan koska olen nolife.) Onko sillä vaikutusta? En korjannut luuloa, koska ei tullut edes mieleen. Kauashan mä haluan hyvin nähdä. Jo tarkastuksen jälkeen olin vähän pettynyt ja hämmentynyt, kun optikko sanoi että tämä tässä olisi se sun vahvuus, ja seinässä olevat kirjaimet näytti vähän sumeilta. Ja kommentoi sitten tietokoneesta, enkä tajunnut miksi. Ajattelin että mun silmille ei kai sitten parempaa vaan saa.