Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko optikko mitata väärät vahvuudet?

Vierailija
16.06.2018 |

Epäröin sainko oikeat vahvuudet, koska näöntarkastuksessa olin joissain vastauksissa epävarma.

Onko mitään järkeä käydä näöntarkastuksessa myös toisella optikolla kuulemassa "toinen mielipide"? Näkeekö ne sieltä mitenkään, että olen juuri käynyt toisessa?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kysymys: voiko optikolle mennä vain katselemaan ja kokeilemaan kehyksiä ja mieluiten itsekseen ilman apua?

Vierailija
2/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit käydä vaikka kymmenellä optikolla (tosin turhaan) ja samoin kokeilla kehyksiä ihan itseksesi, jos olet noin epävarma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optikko näyttää sulle aina perätysten useita kahden eri linssiparin vaihtoehtoa ja kysyy kumpi on parempi ja sinä ITSE valitset aina toisen, joten oma moka jos et valitse oikein. Jos haluat vain kehyksiä sovitella sanot sen suoraan myyjälle niin saat rauhassa yksin kokeilla.

Vierailija
4/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi niin, että optikko määräsi väärät vahvuudet. Onneksi kävin vielä silmälääkärillä, tuli paljon isommat vahvuudet, kuin mitä optikko sai tulokseksi. Silmälääkäri osasi myös kertoa, miksi optikolla oli näin käynyt, mutta en muista enää.. jos siis epäilet, niin älä turhaan juoksr optikolta toiselle, vaan mene suoraan silmälääkärille. Itse kävin mehiläisessä, koska tth siellä, mutta onhan niitä muitakin :)

Vierailija
5/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optikosta on apua myös kehysten valinnassa. Hän osaa katsoa, että leveys on kasvoihin sopiva, kehykset asettuvat sopivalle korkeudelle, istuvat hyvin nenälle jne. Jos kehykset ovat sopivat, ne suorastaan loksahtavat paikoilleen eikä niitä sen jälkeen tarvitse jatkuvasti nostella.

Vierailija
6/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit käydä optikoilla niin kauan kuin rahat riittävät.

Vierailija
7/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kymmeniä kertoja sovittelemassa laseja eri liikkeissä ennen ostamista.

Vierailija
8/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla optikko ei korjannut hajataittoa ollenkaan, vaikka se oli vanhoissa laseissa. Laittoi vain lisää plussaa :(

Vierailija
9/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Optikko näyttää sulle aina perätysten useita kahden eri linssiparin vaihtoehtoa ja kysyy kumpi on parempi ja sinä ITSE valitset aina toisen, joten oma moka jos et valitse oikein. Jos haluat vain kehyksiä sovitella sanot sen suoraan myyjälle niin saat rauhassa yksin kokeilla.

Juuri siksihän mä tätä vahvuuteen luottamista mietinkin, että kun se määritys on täysin mun omista vastauksista kiinni. Ei ollut mitenkään tarkoitus syytellä optikkoa.

Vierailija
10/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kävi niin, että optikko määräsi väärät vahvuudet. Onneksi kävin vielä silmälääkärillä, tuli paljon isommat vahvuudet, kuin mitä optikko sai tulokseksi. Silmälääkäri osasi myös kertoa, miksi optikolla oli näin käynyt, mutta en muista enää.. jos siis epäilet, niin älä turhaan juoksr optikolta toiselle, vaan mene suoraan silmälääkärille. Itse kävin mehiläisessä, koska tth siellä, mutta onhan niitä muitakin :)

Minulle on käynyt niin, että sekä optikko että silmälääkäri ovat mitanneet väärät vahvuudet. Kaksi kertaa olen saanut takuuna uudet linssit.

Optikko vielä jääräpäisesti väitti, että näen niillä silmälaseilla ja totun niihin, mutta toinen optikko sanoi, ettei ole mitään mahdollisuuksia nähdä niillä linsseillä. Jälkimmäisen optikon määräämillä linsseillä sitten näin. Jouduin jo soittelemaan kuluttaja-asiamiehelle, ennen kuin väärin mitannut optikko suostui vaihtamaan linssit oikeiksi.

Kyseessä on moniteholinssit, ilmeisesti hajataittoa on hankala mitata oikein.

Vierailija
11/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt kymmeniä kertoja sovittelemassa laseja eri liikkeissä ennen ostamista.

Jes. Mulle on joskus toimintakaavat epäselviä, oppinut että ensin varataan aika ja sitten katsotaan kehyksiä. Mutta hyvä että se ei ole ainoa tapa.

Vierailija
12/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksihän mä tätä vahvuuteen luottamista mietinkin, että kun se määritys on täysin mun omista vastauksista kiinni. Ei ollut mitenkään tarkoitus syytellä optikkoa.

Kun optikko näyttää peräkkäin kahta eri kuvaa ja kysyy, kumpi on parempi, voit ihan suoraan sanoa, että et ole varma. Ainakin hajataittoa mitatessa käy usein niin, että ensimmäinen kuva on yhdellä tavalla epäselvä ja toinen toisella tavalla, eikä ole helppoa sanoa, onko niistä toinen parempi. Sen voi sanoa optikolle ihan suoraan.

Voit kyllä halutessasi käydä tarkastuksessa toisella optikolla.

Vierailija
13/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten silmälääkäri on parempi kuin optikko? Ja onko se samassa rakennuksessa?

Onkohan rahansa arvoista mennä s.lääkärille, jos optikkokaan ei ole suositellut sitä?

Vierailija
14/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan rahansa arvoista mennä s.lääkärille, jos optikkokaan ei ole suositellut sitä?

Silmälääkärillä ei tarvitse itse arvuutella, kumpi on parempi. Käyn aina kun vaihdan lasit. Sitä ei voi tietää, onko samassa rakennuksessa. Voi olla tai sitten ei.

Vierailija
15/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole huomannut, niin monissa

nettikaupoissa on virtuaalisovitustoiminto. Näin voi helposti omassa rauhassa tutkia mikä sopii ja mikä ei. Ainakin suuntaa antavasti.

Itselläni on vahva usko ihmisten erehtyväisyyteen, myös optikkojen. Siksi oli helppo ostaa lasit nettikaupasta. Kehysvaihtoehtoja löytyy valtavat määrät kaiken kokoisille päille.

Kävin ensin kivijalkaliikkeessä sovittamassa ja otin sopivista kehyksistä mitat ylös. Tämän klassisen tempun "sovita kivijalassa, tilaa netistä", voi tehdä hyvällä omatunnolla, jos on maksanut kyseisessä kaupassa jo näöntutkimuksesta.

Vierailija
16/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa optikolla on parempi koulutus näön tarkkuuden arviointiin, silmälääkäri taas on silmäsairauksien asiantuntija. Näöntarkastuksen ei koskaan pitäisi mennä esim. väsyneenä, silloin näön tarkentaminen on vaikeaa. Toki aina voi mokakin käydä jossain kohtaa.

Vierailija
17/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmälääkärillä ei tarvitse itse arvuutella, kumpi on parempi. Käyn aina kun vaihdan lasit. Sitä ei voi tietää, onko samassa rakennuksessa. Voi olla tai sitten ei.

Olen käynyt yli 10 kertaa tarkastuksessa silmälääkärillä, ja joka ainoa kerta silmälääkäri on pyytänyt minua kertomaan, kumpi näytetyistä kuvista on parempi. Toki silmälääkärillä on sen lisäksi muita mittaustapoja tuloksen varmistamiseen.

Vierailija
18/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai on. Silmälääkäri on lääkäri joka on erikoistunut silmiin, sairauksiin jne.

Samassa rakennuksessa? No silmälääkäri voi pitää vastaanottoa esim.lääkäriasemalla, jotkut liikkeiden yhteydessä.

Vierailija
19/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin jäi kerran hajataitto korjaamatta. Yritin totutella pari viikkoa uusiin laseihin, mutta jouduin siristellä kokoajan. Menin liikkeeseen, sain ajan optikolle, joka teetätti uudet hajataitolliset linssit laseihin.

Vierailija
20/30 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voi tulla väärät vahvuudet. Mulla on ollut pientä vaihtelua juuri hajataitossa. Jostain syystä kaikki optikot eivät usko, että nyt ei mennyt oikein. Esim. tuo hajataitto pitää korjata. Johtuneeko vireystilasta niin minun kuin optikon mitä tulee tulokseksi. Kehyksiä voi sovittaa missä vaan ilman ajanvarauksia. Sanot haluavasi sovittaa rauhassa. Ihmettelen miten joku edes ensin menee tutkittavaksi ja sitten vasta katsotaan kehyksiä. Näin itsekin olen toiminut, mutta toisin päin olisi järkevämpää. Valitän aina huonosta kehysvalikoimasta.