Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunne lukkosi testi. Aika silmiä avaavaa.

Vierailija
16.06.2018 |

Tein testin ja kyllä täsmäsi kaikki minuun...
On aikamoinen työsarka edessä. No, ehkä pääsen syksyllä terapiaan käsittelemään asioita.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
16.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testi on rakennettu niin, että normaalitkin inhimilliset tavat reagoida tulkitaan pahoiksi "tunnelukoiksi". Näin saadaan kirjoja ja kursseja myytyä. Sinänsä kivaa itsensätarkkailua. En vaan suosittele toipuvalle masentuneelle, kuten itselleni, koska tulos voi lamaannuttaa. Juuri kun on saanut itsensä uskomaan, että on kohtuullisen hyvä ja terve ihminen, pärjää normaalissa elämässä jne ; saa yhtäkkiä kuulla olevansa 87% erittäin vahvasti lukossa ja lähes jokapuolelta jossainmäärin epäkelpo = EI TODELLAKAAN HYVÄ :D Jättäkää omaan arvoonsa, hömpän tasolle.

MInusta taas kysymykset ovat tosi kummallisia, oikeastiko joku koko ajan miettii, että mitä pahaa minulle tuleekaan tapahtumaan ja ketkä kaikki minua inhoaa?

Missäs tuollaisia asioita oli? Minulla oli kyllä ihan erilainen testi. Se, että pelkää pahoja asioita, ei tarkoita vielä sitä, että elämä kuluisi niiden asioiden miettimiseen. En esimerkiksi ymmärrä, millainen ihminen ei pelkää ollenkaan läheisten menettämistä. Ei tunnu missään, jos joku siitä vierestä kuolla kupsahtaa, niinkö? 

En katsonut testiä, mutta nuo kysymykset ja käsitteet voi varmaan ymmärtää monella tapaa. Jos joku kysyisi minulta pelkäänkö läheiseni menettämistä, niin vastaisin että en, koska en juurikaan ajattele asiaa. Jos jostain syystä ajattelen, onhan se hirveän surullinen ja ikävä ajatus, enkä tietenkään halua että niin käy, mutta en koe että aktiivisesti _pelkään_ sitä. Minusta jonkin asian pelkääminen tarkoittaa sitä että miettii asiaa ja pitää sen toteutumista huomattavan todennäköisenä.

En minä pelkää liikenneonnettomuuksia, myrskyjä tai syöpää. En pelkää että mieheni jättää minut (koska pidän sitä epätodennäköisenä) tai että työni nykyisessä työpaikassa päättyy (mikä on vain ajan kysymys ja sitten toimitaan sen mukaan). Sen sijaan pelkään esim. että en pysty auttamaan erityislastani hänen tarvitsemallaan tavalla tai että äitini ratkeaa taas juomaan. Ne on asioita jotka välillä pyörii mielessä, ja niitä katson pelkääväni.

Olit ihan se kauhean kurjaa jos ulkona lentäisi pulu suoraan silmään ja se silmä sokeutuisi, mutta en käytä aikaani sen pelkäämiseen.

No minusta ei ole mitään vikaa siinäkään sanonnassa, jos joku sanoo pelkäävänä käärmeitä tai korkeita paikkoja eikä näiden elämä koostu silti näiden asioiden jatkuvasta ajattelusta. Sinustako siis henkilö, joka pelkää korkeita paikkoja, pelkää jotenkin aktiivisesti aina kaiket päivät tätä miettien?

Ei, mutta korkeita paikkoja tai käärmeitä pelkäävä ihminen uhraa kyllä asialle _tavallista enemmän_ ajatusta ja pitää näitä asioita _normaalia todennäköisemmin_ uhkaavina. Ei kaikki pelkää käärmeitä tai lentämistä vailla kaikki on varmaan yhtä mieltä siitä että käärmeen kuristamaksi tai lento-onnettomuuden uhriksi joutuminen olisi perseestä. Ei kaikki pelkää läheisten menettämistä vaikka se kohdalle osuessa olisi musertavaa.

Niin, paljon on nyansseista kiinni. Minä taas pidän omituisena, jos joku sanoo, ettei läheisten kuolema ole ollenkaan pelottavaa. Jos tarkoitetaan tuota aktiivisesti pelkäämistä, niin pitäisi kysyä, esim ajatteleeko asiaa paljon tai onko pelko läsnä arjessa tms. Minusta tuossa nyt tehdään normaaleista asioista vähän turhan isoja mörköjä, esim pelkääminen, omien virheiden peittely, epävarmuus, laiskuus ja syyllisyys. Kyllä ne nyt vain ajoittain kuuluvat useimpien elämään, vaikkei koko elämäänsä niissä velloisikaan. Mutta niiden myöntäminen tässä nyt siis tarkoittaa siis lukkoja. 

Vielä oma esimerkkini yhdestä osa-alueesta, eli hylkäämisestä. Tässä väitteet ja omat vastaukseni: 

"Pelkään että menetän rakastamani ihmiset tavalla tai toisella." 3

"Rakastun ihmisiin jotka eivät halua tosissaan sitoutua tai pelkään itse sitoutumista." 6

"Minun on vaikea kestää lyhyttäkään eroa läheisistäni ja ahdistun jos joku josta välitän ottaa minuun etäisyyttä." 1

Tämä antoi minulle analyysin, että hylkäämisen tunnelukko on vahva. Keskiarvohan on 3,333 ja asteikon puoliväli on 3,5. Miten numeerisesti puolivälin alapuolella tulos voi kuitenkin olla vahva, kun lopputulosten asteikossa on neljä astetta, joista vahva on siellä asteikon yläpuolella? Ja sitten katsotaan noita kysymyksiä. Keskimmäinen on täysin sattumanvarainen kysymys, joka ei kerro omista lukoistani juuri mitään, vaan siitä, millaisia ihmisiä olen elämässäni tavannut. Viimeisessä kohdassa ei pitäisi olla mitään vahaan tunnelukkoon viittaavaa ja ensimmäinen on omasta mielestäni ihan normaali vastaus ja edelleen sen keskitason alapuolella. 

Vierailija
42/54 |
17.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Testi on rakennettu niin, että normaalitkin inhimilliset tavat reagoida tulkitaan pahoiksi "tunnelukoiksi". Näin saadaan kirjoja ja kursseja myytyä. Sinänsä kivaa itsensätarkkailua. En vaan suosittele toipuvalle masentuneelle, kuten itselleni, koska tulos voi lamaannuttaa. Juuri kun on saanut itsensä uskomaan, että on kohtuullisen hyvä ja terve ihminen, pärjää normaalissa elämässä jne ; saa yhtäkkiä kuulla olevansa 87% erittäin vahvasti lukossa ja lähes jokapuolelta jossainmäärin epäkelpo = EI TODELLAKAAN HYVÄ :D Jättäkää omaan arvoonsa, hömpän tasolle.

MInusta taas kysymykset ovat tosi kummallisia, oikeastiko joku koko ajan miettii, että mitä pahaa minulle tuleekaan tapahtumaan ja ketkä kaikki minua inhoaa?

Missäs tuollaisia asioita oli? Minulla oli kyllä ihan erilainen testi. Se, että pelkää pahoja asioita, ei tarkoita vielä sitä, että elämä kuluisi niiden asioiden miettimiseen. En esimerkiksi ymmärrä, millainen ihminen ei pelkää ollenkaan läheisten menettämistä. Ei tunnu missään, jos joku siitä vierestä kuolla kupsahtaa, niinkö? 

En katsonut testiä, mutta nuo kysymykset ja käsitteet voi varmaan ymmärtää monella tapaa. Jos joku kysyisi minulta pelkäänkö läheiseni menettämistä, niin vastaisin että en, koska en juurikaan ajattele asiaa. Jos jostain syystä ajattelen, onhan se hirveän surullinen ja ikävä ajatus, enkä tietenkään halua että niin käy, mutta en koe että aktiivisesti _pelkään_ sitä. Minusta jonkin asian pelkääminen tarkoittaa sitä että miettii asiaa ja pitää sen toteutumista huomattavan todennäköisenä.

En minä pelkää liikenneonnettomuuksia, myrskyjä tai syöpää. En pelkää että mieheni jättää minut (koska pidän sitä epätodennäköisenä) tai että työni nykyisessä työpaikassa päättyy (mikä on vain ajan kysymys ja sitten toimitaan sen mukaan). Sen sijaan pelkään esim. että en pysty auttamaan erityislastani hänen tarvitsemallaan tavalla tai että äitini ratkeaa taas juomaan. Ne on asioita jotka välillä pyörii mielessä, ja niitä katson pelkääväni.

Olit ihan se kauhean kurjaa jos ulkona lentäisi pulu suoraan silmään ja se silmä sokeutuisi, mutta en käytä aikaani sen pelkäämiseen.

No minusta ei ole mitään vikaa siinäkään sanonnassa, jos joku sanoo pelkäävänä käärmeitä tai korkeita paikkoja eikä näiden elämä koostu silti näiden asioiden jatkuvasta ajattelusta. Sinustako siis henkilö, joka pelkää korkeita paikkoja, pelkää jotenkin aktiivisesti aina kaiket päivät tätä miettien?

Ei, mutta korkeita paikkoja tai käärmeitä pelkäävä ihminen uhraa kyllä asialle _tavallista enemmän_ ajatusta ja pitää näitä asioita _normaalia todennäköisemmin_ uhkaavina. Ei kaikki pelkää käärmeitä tai lentämistä vailla kaikki on varmaan yhtä mieltä siitä että käärmeen kuristamaksi tai lento-onnettomuuden uhriksi joutuminen olisi perseestä. Ei kaikki pelkää läheisten menettämistä vaikka se kohdalle osuessa olisi musertavaa.

Juuri näin! Ja testin väittämähän on:

Pelkään ja olen huolissani siitä että minä itse tai läheiseni sairastuvat tai joutuvat onnettomuuteen.

Varsinkin tuo huolissaan olo edellyttää asian aktiivimista miettimistä, ei vain sitä, että ajatus on pelottava, jos se sattuu mieleen juolahtamaan. Jos murehtii asiaa, jonka ei ole mitään syytä olettaa tapahtuvan, kyllä se mielestäni kertoo jotain ihmisestä (testin terminologialla tunnelukosta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se mennyt överiksi, että kaikki selitetään tunnelukoilla?

Vierailija
44/54 |
09.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Vierailija
45/54 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap välitä, sillä mullakin oli 4 erittäin vahvaa ja 4 ei tunnelukkoja ja kaikki muut siltä väliltä.

Olen ihan elämässäni menestynyt, äiti ja isoäiti ja 50 v avioliitto takana, vaikka en testin perusteella ole terveiden joukossa.

Vierailija
46/54 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen kysymys tuossa testissä:

-Olen kiltti ja joustava, sekä vältän ristiriitoja, miten tämä kuvaa sinua janalla ei kuvaa ollenkaan, kuvaa täysin.

En viitsi tehdä joutavaa testiä, koska arvaan jo nyt, että jos laitan olevani kiltti ja joustava, ja välttäväni ristiriitoja, niin minulla on joku tunnelukko siitä että olen kynnysmatto ja maan matonen, vaikka mielestäni kaikkien ihmisten tulisi olla kiltti ja joustava, ja välttää ristiriitoja, jolloin elämä sujuisi kaikilla helpommin.

Jos taas vastaan olevani täysin eri mieltä, niin olen ilkeä, en jousta koskaan, ja jatkuvasti ristiriidoissa kaikkien kanssa, ja minulla on tunnelukko siinä kohtaa...

Että mitkäs näihin on ne täydelliset vastaukset? Ettei ole mitään lukkoja, kun niitä ei kerran itsellä tunnu olevan, mutta veikkaan että testit kyllä saavat esiin "vähän kaikenlaista". 

Tuo esimerkkikysymykseni on juuri tuollainen kompa, johon ei oikeasti ole hyvää vastausta, vähän sama kuin kysyisi alkoholin käytöstä, että paljonko käytät alkoholia, ja vastaukset olisivat 

A, 5 annosta päivässä

B, 10 annosta viikossa

C, En ollenkaan

Vierailija
47/54 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
48/54 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin ihan oikeasti tuosta vammaisen otsikosta että kysymyksessä on kodin lukitusten hallinta. ;-)

Vierailija
49/54 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnelukot voimakkuusjärjestyksessä

Tunnelukko Voimakkuus

Rankaisevuus erittäin vahva

Alistuminen erittäin vahva

Vajavuus erittäin vahva

Uhrautuminen erittäin vahva

Kaltoin kohtelu erittäin vahva

Epäonnistuminen erittäin vahva

Tunnevajeerittäin vahva

Suojattomuus erittäin vahva

Vaativuus erittäin vahva

Pessimistisyys erittäin vahva

Hyväksynnän haku erittäin vahva

Ulkopuolisuus vahva

Emotionaalinen estyneisyys vahva

Hylkääminen vahva

Riippuvuus heikko

Riittämätön itsekontrolli ei tunnelukkoa

Oikeutus ei tunnelukkoa

Kietoutuneisuus ei tunnelukkoa

No en kyllä odottanut tällaista tulosta. En edes vastannut ääripäitä hirveästi. Pitää varmaan lainata se kirja ja ruveta töihin.

Vierailija
50/54 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko testi ei toiminut tai sitten olin jotenkin poikkeustapaus, testi ei tunnistanut minusta yhtään tunnelukkoa ja vastasin mielestäni aivan normaalisti ja asiallisesti. 

Vierailija
51/54 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikissa ovissa Abloyta, tiedän tekemättä mitään testejäkin.

Vierailija
52/54 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen. Uhrautuminen vahva, pessimistisyys keskivahva, 2 heikkoa ja loput ei tunnelukkoa.

Minullakin uhrautuvuus erittäin vahva ja alistuneisuus ja vaativuus keskivahvat muut ei tunnelukkoa.

Ehkä tuo uhrautuvuus muiden eteen on naisille tyypillistä? Ainakin näin keski-ikäisille?

Tuota vaatituutta en oikein tiedä. Mitä se edes tarkoittaa?

ja alistuvuus sitten... alistun mihin?

Vierailija
53/54 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nätti olevan aika monta vahvaa tunnelukkoa. Mutta miksi helvetissä välittäisin? Suurin osa niistä ei ole edes ongelma minulle. Esim. ulkopuolisuus. Vahva tunnelukko. Voi yhyy, olen erittäin mielelläni ulkopuolinen, sillä inhoan 99,9% muista ihmisistä, itseni lisäksi. Miksi haluaisin tuntea jotain muuta kuin ulkopuolisuutta vihaamiani ihmisiä kohtaan?

Vierailija
54/54 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään erittäin vahvaa! Näitä onkin terapiassa käsitelty :)

Tunnelukko Voimakkuus

Alistuminen keskivahva

Vaativuus keskivahva

Uhrautuminen keskivahva

Ulkopuolisuus keskivahva

Emotionaalinen estyneisyys keskivahva

Kaltoin kohtelu heikko

Suojattomuus heikko

Hyväksynnän haku heikko

Riippuvuus ei tunnelukkoa

Pessimistisyys ei tunnelukkoa

Riittämätön itsekontrolli ei tunnelukkoa