KESÄKERTTUJEN TORSTAI
Kommentit (50)
Sinuna juu olisin minäkin jo menossa polille! Ihmeellistä käyttöstä neuvolalta kyllä et käsketään vaan kotiin lepäämän ja särkylääkettä!!!! Huh huh...
Mulla on selkä kipuillut koko päivän vaikka oon koittanu ottaa ihan rauhallisesti. Lisäks oon huomannut kun käyn kävelyllä että sattuu tonne alapäähän välillä aika ilkeesti, niin että on pakko pysähtyä! Mietin tässä vaan että onkohan vauva mullakin laskeutunut?! Närästänyt ei oo nyt vähään aikaan ja öisin saa hypätä monta kertaa pissillä.
Luulen, tai on sellanen olo että syntyy aika lähellä laskettua-aikaa. Esikoinen synty just laskettuna päivänä! Synnytyksessä pelottaa se ponnistusvaihe. Tytöllä murtui solisluu kun oli hartiat aika tiukassa. Eli mulla varmaankin ahdas lantio?! Kun tyttö oli ihan normaalikokoinenkiin, ettei mikään jättivauva: 3600g ja 51cm. Muistelisin että esikoisesta alkoi myös tässä vaiheessa pelottaa synnytys. Toivon vaan että menis nopsaan ja sais mukavan kätilön. Satks:ssa kuulemma on pari ilkeetä kätilöä joista jatkuvasti valitetaan. En tajua miten ne sit voi olla siellä enää töissä?!
Ihana auringonpaiste jatkuu! Tänään alkaa miehen loma eli on tiistaina vasta työpäivä seuraavaksi. Tivoliin pitäs ehtiä ja jotain kivaa täällä kotnakin ois tarkotus keksiä :)
Queen rv34+6
kannattaa ainakin soittaa äippäpolille ja kysäistä mitä mieltä ne on! Tsemppiä!
Miona:
Minä marssisin noilla verenpaineilla synnärille soittamati. Täällä Tampesterissa päivystystyyppiset raskausjutut näillä viikoilla hoidetaan synnärillä. Äitipolille tosissaan tarvitaan lähete. Joten yhdyn muihin ja kehotan marssimaan tarkastukseen kun olet saanut lapsille jonkun perään katsojan.
Itse istuskelen tässä koneellä kuin tulisilla hiilillä. Mies on insissä ja aveli voivansa soittaa tuloksen kymmenen minuuttia sitten. Miksi puhelin ei soi... No, ehkä ajeluttavat koko rahan edestä. Viimeksi näin taisi jännittää kun olen kävelemässä sidevuori housuissa synnärille kohta kaksi vuotta sitten. Se synnyttämään lähtö tuli kuitenkin niin yllättäen. Enhän mä nyt jo voi synnyttää... : )
Ilma ulkona mitä kaunein, ja kun se miehen turjake soittaa niin mennään tytön kanssa ulos, kunhan ensin keksin mikä on sopivasti päälle kesäisellä ' vielä ei ole kesä' ilmalla. Leikkaipaikalla varmaan +20, mutta ei edes vielä vappu, joten pelkät t-paidat voi unohtaa. Kun tulis edes virallinen kesä!
Ja mies pääsi läpi!!! Nyt ulos ja unelmoimaan omasta autosta!!!
Jamesiina ja MasuVauveli rv 34+6
Äitipolille ei tarvitse lähetettä jos kyse on päivystystapauksesta... ja sinun olo tilasi kuulostaa tosi graavilta! (tässä vaiheessa täytyy paljastaa, että olen itse ammatti-ihminen ja hoitanut raskausmyrkytyspotilaita) Terveydenhoitaja on tehnyt todella pahan hoitovirheen jos sinulle tai vauvallesi nyt käy jotakin!!! (mahdollista raskausmyrkytyspotilasta ei päästetä kotiin sanomalla että ota särkylääkettä!!!) Päänsärky on kaikista raskausmyrkytyksen oireista pahimpia ja hälyttävimpiä! Verenpaineiden ei tarvitse olla kovin kummoisetkaan 15-20 nousu paineissa riittää. Sticksaamalla pissaa kahden plussan nousu on jo merkittävä eikä voi johtua valkovuodosta!!! Raskausmyrkytys diagnoosiin tarvitaan kaksi kolmesta oireesta ja sinulla löytyy kolme kolmesta!!! (verenpaine alapaineessa riittää 10 ja yläpaineessa 15 mm nousu, proteiinit tai subj.oireet, kuten päänsärky, ylämahakipu, näköhäiriöt tai tärinä) pahimmillaan raskausmyrkytys on sinunkin henkeäsi uhkaava tila, johon ainoa parannuskeino on vauvan synnyttäminen.
Jos sinua alkaa vapisuttamaan tai tulee epätodellinen/poissaoleva olo niin soita ambulanssi!!! Älä katso aurinkoon!!! ja pysy makuulla! Älä lähde ajamaan itse autoa jos poissaolokohtaus tai näköhäiriöitä tulee niin voit ajaa kolarin!!!
Nyt kyllä minun tekisi mieli soittaa sinun terveydenhoitajallesi ja huutaa naama punaisena!!!
[color=blue]työt kutsuu mutta pakko päästä muutama sana kirjoittamaan teillekkin :)
LYTTE: huh sun kanssas :) ei saa tuolla lailla pelästytellä! no ei nyt, onnex kaikki oli sitten ok! :)
kylläpäs viesti on täynnä yhtä hymiöö, mutta kyllä tää aurinko piristää niin paljon!
MARIEELAA huhuilen taas,tuus kertoon kulumises
ja
ODOTTAVAPARTURI: saikos sun poitsun lisää tonne esittely listaan?
TERVETULOTOIVOTUKSET kaikille uusille ja piristyneille " taustailijoille"
ja kaikille uusille vielä: käykääs laittamassa tietonne tuonne meidän kesäkerttujen esittely pinon perään. niin minä sitten päivittelen teidät sinne! täältä kun noita tietoja on vähän hankala kopsailla
joku mietiskeli että oliko minä vai lytte lahdesta ja lyttehän se tais sieltä olla ja minä vantaalta :)
ihan tylsää jos kättärillä ei vieläkään saa pitää kännyä :(( viimex tosin mun vierustoveri piti (äänettömänä)...oiskohan tuosta kovastikkin haittaa??...
on vähän synttärin hajuiset menot täällä kun tänään on miehen synttärit ja 29.päivä mun...näin sitä vaan vanhetaan tohinalla :)
nyt on kyllä pakko mennä jatkaan hommia..vaikka pinoakaan en kerennyt kuin vähän silmäilemään :( no illalla sitten uusix! nyt morjenttes kaikille!
[color=red]HALIKAA MASUJANNE ♥
krisse rv32+5
Ainakin raskaanaolevien osastolla Kättärillä sai pitää kännykkää päällä nyt keväällä kun olin siellä seurannassa. Klinikalla taas ei saanut :( ...vaikka rikoin sitäkin sääntöä aika monta kertaa... minusta on hassua että toisessa sairaalassa saa pitää ja toisessa ei.
Oottelen tässä miestä kotiutuvaksi ja yritän jotain laitella muksuille syömiseksi + esikoisen huomisia naamiaisvaatteita.
Paineita oon mitannut pitkin päivää ja vähän ne on asettunu, kun yläpaine pyörii 120-130 lukemissa (normaaleissa siis) , mutta alapaine on päälle kaheksankymmenen. Sticksit näyttää proteiineja plussalle 2-3 väliin, ehkä lähemmäs kakkosta.
Olo on höpö edelleen, huomasin kyllä, eeten oo moneen tuntiin syöny. Aattelin, jos tuon ruuan söis ja kattois koheneeko vointi. Siihen mennessä mieskin ehtii tänne.
On kyllä itselläkin outo olo tuon nlan suhteen. Olen aina pitänyt juuri tuota terveydenhoitajaa todella pätevänä ja huolellisena. Nyt alkaa itseäkin epälyttää, vaikka yritän olla järkevä ja reipas, ei mitenkään hormoonien vietävissä...
Ninni:
Mitä ihmettä tarkoitit sillä aurinkoon kattomisella?
Joku sanoi tuosta, että ihme miten nelosen kohdalla nämä oireet. Samaa kummastelevat neuvolassakin ja se taisi olla yksi syy, miksi käskettiin kotiin vielä. Siis kun en kuulu mihinkään riskiryhmään.
Tosin se eilinen ei-toivottu vieras oli sitä mieltä, että tämä voi olla joku jumalan rangaistus, kun olen niin kovasti töitä ahnehtinut ja vielä menestynytkin töissäni... Se nimittäin tuli meille vain omaa " jeesustaan" kauppaamaan. Ei sillä ollut aikomustakaan mitään työjuttuja selvittää. Saipahan täti äkkilähdöt. Tänään kuulin sitten kylillä, miten se oli jo ehtinyt selvittämään meidän sisustukset ja mun taiteet ja kaiken. Minäkin sain osani arvioinneista, mutta päätin että pitäkööt happamet mielipiteensä. Mies vain sanoi, että oisit kysyny, että mitäs luulet sun jeesuksen tykkäävän kateudesta ja juoruamisesta... :)))
Voi kahelia maailmaa! ;)))
M
Ninni vielä:
Mitä sää luulet, suostuuko ne sairaalassa käynnistykseen vai onko pakko jäädä makoilemaan. Mun pää ei kyllä kestä sairaalaa ja toimeettomuutta, niitä ylitäysiä huoneita ja ressiä, miten muksut pärjää kotona.
viimeksi kun olin sairaalassa suppareitten takia (aiemmassa odotuksessa siis), mies toi puoli huushollia perässä, että pysyin siellä sängyssä.
Voi äly näitä mun huolia... Pitäs varmaan enemmän miettiä just tätä hetkeä...
Täällähän olikin iso pino! tervetuloa uusille!
Miona: Kaikki raskaudet on niin yksilöllisiä, mullakin neljäs tulossa ja olen joutunut löysäämään ja tarkistuttamaan tilaani useammin kuin aikaisemmissa raskauksissa. Lääkäri (muuten paras tähän mennessä) sanoi että myös raskauksien lukumäärä vaikuttaa vointiin..joten koita levätä. Raskausmyrkytys on todella vakava tila sinulle ja vauvallesi.
Toivottavasti olosi kohenee. Terkkareista vielä, mitä enemmän raskauksia sitä vähemmän mulle kerrottu/kysytty/käyntejä. Mulla viimeks aika 13.4 ja seur. on lekuri 9.5. Mutta soitan välittömästi/meen päivystykseen jos jotain.
Oma olo: Tänään rehkin liikaa, siivoilin yms, ja kyllä sen luissaan tuntee..vauva alhaalla ja vihloo+liitoskivut vaivaa..
synnytyksen läheneminen: mulla on huulet turvonnu ja kaveri sanoi että se liittyis lähestyvään synnytykseen..tiedä noista.
suonikohjuista: ei onneks " alakerrassa" mutta jaloissa on ja joka raskaudesta tullu uusia : ( yök!
onneksi kevättä ilmassa ja lapset viihtyy paljon ulkona ja nukahtaa illalla helposti.
hyvää illanjatkoa kaikille!
eli saa lisätä sinne esittely listaan!
Kirkkaat valot saattavat tosissaan pahentaa tilannetta, vähän samalla tavalla kuin esim. joillekin laukaisee migreenin. Yksi raskausmyrkytyksen oire on myös valonarkuus silmissä ja joillakin se pahentaa päänsärkyä. Raskausmyrkytyksessä saattaa tilanne muuttua nopeasti ja rajusti, joten jos olo todella huononee niin ei kannata tuijotella valoihin päin tai katsella töllöstä vilkkuvia valoja (se saattaaa laukaista oikein pahassa tilanteessa myös kouristuksen).
SYnnytyksen käynnistämisestä miettivät sitten erikseen. Siihen vaikuttaa lähinnä sikiön vointi, eli jos kasvu on vähentynyt tai vettä vähän... tai sydänäänikäyrästä nähdään, ettei vauva voi hyvin ja tietenkin oikein graavissa tilanteessa tilanteen pahetessa on aina olemassa kouristusvaara, jolloin sekä äiti että vauva ovat vaarassa.
Onko päänsärky jo helpottanut? Jos ei ole niin kipin kapin polille!!!
Raskaudet ovat aina yksilöllisiä ja uudelleen synnyttäjälle saattaa hyvinkin tulla raskausmyrkytys.
MariAnn80:
Onko joku muu kuullut sellaisen jutun, että raskaana oleva nainen hehkuu sekä on energisempi, kuin normaalisti, viikoilta 26 lähtien. En tiedä vaikuttaako toi Tampere ja hämäläisyys, mutta ei mulla ole vielä havaittavissa mitään energiapiikkejä..
[color=blue] Ihan pakko kommentoida... kun tossa just peilikuvaani tänään oon vähän tarkemmin ehtiny katella... Oon kyllä kuullu tuon, ja joskus raskauden keskivaiheilla ja aiemmissa raskauksissa on sellainen olo saattanut ehkä ollakin. Mutta nyt on kyllä sellaset pussit silmien alla, että hohhoh. Ja kömpelö olo ei kyllä hurjan seksistä oloa itelle tee. Ois kyllä kiva sellaisia fiiliksiä kokea. Mut varsinkaan iltaisin väsyneenä... Jossain vaiheessa rintojen kasvukin oli mukavaa, mut nyt alkaa tuntua, et painavat jo selkeästi alaspäin, et tuskin kohta enää kauhean hyvän näköiset. Ja just tuo nännipihan leviäminen ym. No, mitä tässä valittamaan. Ulkonäkö ei ole pääasia, ja todennäköisesti on kuitenkin itselleen liian kriittinen. Miestä kuitenkin tuntuu viehättävän oma vaimo, niin mitäpä hätää tässä.
mietin jo eilen, et " pelottelinko" liikaa, kun kuulosti vähän huolestuttavalle tuo sun olosi. Ei kannata suotta pelätä polille menoa ja mahdollisesti sairaalaan jääntiä. Voihan olla, että tarkastettuaan vointisi ja lapsen voinnin päästävät sut kotiin, jos vaan saat jonkun avuksi kotia ja lapsia hoitamaan. Voithan sitä pyytääkin. ...Mut toi, että on outo olo, kuulostaa kyllä sellaselta (noiden paineiden, päänsäryn ja valkuaisplussien lisäksi), etten varmaan minä sinua lääkärinä ihan heti kotiin päästäisi. Mut heillähän sitä tietoa siellä enemmän on. Tosiaan ihme terkka, kun ei sua tänäänkään polille laittanut. Mut on vastaavassa tilanteessa määrätty menemään parin tunnin sisällä. Ja sit otettiin viikon välein käynneille ja ultrattiin vauvaa ja lapsiveden määrää. (ja oli jo pari raskautta takana ennen sitä) Kyl se jo riittää, et paineet on noinkin monta kertaa korkeammalla, vaikkei joka mittauksella oiskaan. Tottakai toi tilanne, kun mittaa, voi myös niitä nostaa. Mut jos sun normaalitasosi on (en nyt muista oliko näin) alapaine 60-70 luokkaa, niin kyllä 78/130 jo korkeaan viittaa. Ja tosiaan, kun siellä 100 alapaine ja 150 yläpaine, niin ei epäilystäkään, etteikö ois noussut. Mut vältä nyt suolasia ruokia ja lepää!!! Ei tarvi täyttää edes tiskikonetta.
No, miehesi on varmaan jo tässä vaiheessa iltaa toimittanut sinut polille. Onneksi on hyvä hoito saatavilla, niin ei sinulla ja vauvalla pitäisi mitään hätää olla, kunhan nyt saatte asiantuntija-apua.
Voimia kaikkeen (sairaalassa oloonkin, jos se eteesi nyt tulee)!
Summerska
Ps. Meillä on hyvä porukka, kun välitätte kaikki muiden voinnista ja annatte neuvoja tarpeen mukaan.
on vähän kömpelöjä lauseita kun aika väsyneenä kirjoittelen. mut koittakaa tulkita...
kyllä se pitäis hoitohenkilökunnalla olla tiedossa, että raskausmyrkytys voi tulla vaikka vasta 10.ssä raskaudessa. Mun terkka sen ainakin tiesi. Ja joka opuksessa (tuoreemmissa siis) kyllä lukee kans, et jos vaan aikaansa seuraa ja tietojaan päivittää. Alkaa jo suututtaa tommonen välinpitämättömyys terkkarin taholta.
Toinen kommentti, et ei toi kyl ihan lepäilyä oo ollu, kun naamiaisasuista ja ruuista oot huolehtinut. Jatkossa, jos pääset vielä kotiin lepäämään, niin käsket lasten itse tehdä leipää jne... (Jos ei oo kauhean pieniä, ei maidotkaan niin todennäköisesti kaadu pöydille, pienempien omatoimisesta puuhastelusta voi kyllä välillä tulla lisätyötä itselle, mut kummiskin, kyl ne pärjää vaikka vedellä ja leivällä. ) Ja varmaan mies voi hoitaa kotiin jotain sellasia helppoja syömisiä, vaik lihapiirakoita kaupasta.
Joo, ja siitä juoruilijasta, miehesi oli ihan oikeassa, et mahtaako aitoon kristilliseen henkeen kuulua juoruaminen ym. Kyllä uskonsa saa kertoa, ja monilla se näkyy kertomattakin, mut jos elämä ja teot riitelee keskenään, niin mitä uskoa se on. (Mut ei se tarkoita sitä, et asiassa sinänsä ois jotain vikaa, jos ihmisessä, joka siitä asiasta puhuu, on jotain vialla...)
Nyt silmätristissä nukkumaan. Anteeksi, jos paasasin.
Olen nyt sitten virallisesti maisteri. Tänään olisiin saanut tutkintotodistuksen jos oisin ehtinyt sen yliopistolta hakemaan. PItää varmaan rustata jonkinmoinen valtakirja, niin saa mies käydä huomenna sen paperin hakemassa.
Meillä olikin aamupäivällä vieraita, äitituttuja lapsineen - olihan hulinaa kun toista kymmentä alle 4 vuotiasta hääräsi olohuoneessa =D
Ja illalla oli sitten jumppa...Kyllä alkaa ylös-alas liikut olla tän mamman kohdalla aika minimissään. Ajattelin silti vetää jumpat loppuun asti, kausi loppuu toukokuun puolivälissä, ja jumppapäivä on tuolle pojalle niin tärkeä (käydään siis yhdessä vetämässä perhejumppaa pojan kanssa).
S@n: Kyllä ne " oikeat" synnytyssupistukset tunnistaa! Mullakin supisteli melkoisen mojovasti esikoiselta jo hyvissä ajoin - ei kipeästi, mutta aina huomasi kun maha meni kovaksi. Saattoi supistaa monta tuntia putkeen muutaman minuutin välein, mutta siltikään synnytys ei käynnistynyt. Mutta ne supistukset kyllä sitten kypsytteli paikkoja. Ja kun synnytys käynnistyi, niin supistukset tuntui ihan erilaisilta (sattui/jomotti) ja alkoi myös tuleen verta.
Minusta eilinen neuvolalääkäri sanoi hyvin, että jokainen supistus mitä tässä vaiheessa tulee ja tuntuu, niin on pois synnytyksestä.
MariAnn80: tervetuloa joukkoon. Määkin olen kuullut että raskaana oleva nainen hehkuu ja on energinen. Oma olo vain ei kyllä mitenkään hehkeä ole, saati energinen!
Toisaalta, toisin kuin viime raskaudessa, mulla on iho pysynyt ihan todella hyvässä kunnossa, ja hiukset ja kynnet kasvaa tolkuttoman nopeaa (mulla normaalistikin kasvaa hiukset keskivertoihmistä nopeampaa)...
Ehkäpä joidenkin mielestä raskaanaoleva nainen hehkuu elinvoimaa tjtn...
Ja niistä energiapiikeistä - tulis edes kerran viikossa sellanen, niin sais tän huushollin pidettyä jossain kuosissa ;)
Että sellaista...Mulla ei todellakaan tule ikävä tätä mahaa! En ole vielä kyllästynyt raskaanaolemiseen, koska olen ehtinyt keskittyä tähän olotilaan vasta kuukauden päivät, mutta silti tuntuu, että joutaishan nuo viikot mennä vähän nopeampaa vielä...Ajattelin tuossa parin viikon päästä alkaa vauvan tavaroita katseleen valmiiksi.
Vielä myöhäisillan galluppi: Onko muilla sellainen olo välilä, että haluaisi vain keskittyä siihen omaan napaan ja vauvaan? Ja tehdä kaikkia sellaisia " omia juttuja" , mitä tykkää tehdä? Minusta tuntuu välillä, että en jaksa mitään - haluaisin vain kääntyä sisäänpäin ja sulkea kaiken muun ulkopuolelle. Esikoista odottaessa oli sama homma - ja silloin se onnistui. Nyt ei olekkaan niin helppoa, kun on tuo esikko vaatimassa huomiota. Sanoin kyllä miehelle, että haluan ennen vauvan syntymää yhden viikonlopun kokonaan itselleni - silloin ompelen ja neulon ja luen ja teen kaikkea sellaista mitä on vaikea päivisin esikon kanssa tehdä ;) ja iltaisin ei halua siitä ajasta perheen kanssa nipistää yhtään (eikä kyllä jaksaisikaan ainakaan mitään ompeluhommia alkaa)...
Eggis rv 34 tasan
[ color=red ]
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7106959&p=&mpage=6&tmode=…
[ color=blue ] Kappas vaan nyt olinkin eka. Luulin, et täällä ois taas joku jo neljältä... :-)
Aamu alkoi suonenvedoilla, kun en eilen muistanut ottaa illalla magnesiumia. Tai liekö se se syy, mutta siltä hiukan vaikuttaisi. B1-vitamiinia popsin lisäksi silloin tällöin samaan vaivaan, mutta sen satunnainen ottaminen ei ole tuntunut vaikuttavan asiaan.
Ja kankeasti sitten pystyyn, mutta eiköhän tästä taas päivän mittaan vetreydy.
Vai on muillakin suonikohjuja alapäässä. Mullakin tuli melkein heti alkuraskaudesta jo, en ensin edes huomannut, mutta sitten hoksasin, et onpas vähän eriparisen näköistä, ja et kylläpä suonet pullottaa. Iso lohtu kuulla, että todennäköisesti häviävät raskauden jälkeen. Sitä mietinkin, että kun paine taas helpottaa alavatsalla, niin luulisi verenkin virtaavan paremmin ylöspäin. Tässä just laskeskelin, et ohhoh, 7 viikkoa enää synnytykseen noin suurinpiirtein. Siis siihen oletettuun ajankohtaan. :-)
Lapsetkin laskivat, että 5 viikkoa kesään. :-)
Taitaa taas tulla ihana päivä. Eikun pyykkikone käyntiin.
Summerska rv 32+6
[color=olive]Täällä lomalainen istuu kahvikupin kanssa yksin kotona ja nauttii aamu auringosta=) Mies vei likan tarhaan, kun oli ilmotettu hoitovuoro. Edelleen kiitos muistamisista ja eilisessä pinossa on niitä kuulumisia, jos kiinnostaa... Eipä tässä ihmeitä nyt nukutun yön jäljiltä on taas asiat kutistunu pieniksi;-)
Mionalle kovasti nyt huileja ja hyvillä viikoillahan ja alkukuun odottajat menevät. Mitenkä se aika onkin mennyt niin nopsaan.
Ja tulihan mulle yks juttu tässä mieleen lääkärin sanomana:
Eli te jotka kärsitte löysistä liitoksista ja kivuista....
On lääketieteellinen mahdottomuus kävellä irrallaan olevilla luilla - paitsi raskaana olevalle naiselle. Pitäkää kullat lihaksista hyvää huolta=)
Lytte ja Masukki 32+5
Täällä aloittelen viimeistä työpäivää! Kävin hakemassa leipomosta läksiäsipullat laitokselle, ja töiden jälkeen kavereiden kanssa syömään.
Pojallakin on päiväkodin yökylä, tai poika on vain illan ja haen yöksi kotiin. Mutta vapaailta tiedossa!
Aamupahoinvointi hiipii takaisin, kummallista..tuo on kyllä ehkä enemmän närästykseen viittaavaa. Ei samanlaista kuvotusta kuin alkuraskauden aikana. Inhottavaa siliti. Mulla on pikkusen semmonen kutina, että tämä vaavi taitaa tulla toukokuun puolella..ei ole supisteluja, mutta muita ihmeoireita. Kunhan nyt vielä menis se pari viikkoa. Sittenhän ois kuitenkin täysaikainen. Saapa nähdä kuka meistä pyöräyttää kesäkerttusen ensimmäisenä!!
Mukavaa päivän jatkoa kaikille!
sokuri 34+4
Ihmettelen kovasti, miksei terkka kysäissyt äitipolilta mitä tehdä...Soita nyt itse ja kysy mielipidettä. Ihme, jos eivät ota näytille.