Paljonko palkkatoive koodariksi Helsinkiin?
Olen hakemassa töihin yritykseen, joka mainostaa maksavansa keskitasoa parempaa palkkaa. Tehtävänä on siis koodarin tehtävä. En ole ollut kuitenkaan Helsingissä aikaisemmin töissä. Paljonko on realistinen palkkatoive? Onko esimerkiksi 4700 aivan liian vähän vai onko se sopiva?
Itse olen tällä hetkellä töissä pienessä firmassa ja paljon pohjoisemmassa. Toki sekin maksaa ihan hyvin yli tessin mukaista palkkaa, mutten osaa suhteuttaa sitä isompaan kaupunkiin.
Kommentit (31)
Koodaaminen Stadia edeltäneeseen pääkaupungissa, palkka 3400€.
Olen "senior", ollut alalla 20v.
Nuo lehdistön esittämät palkat ovat harvojen huippukonsulttikoodaajien tuloja.
Me suurin osa osaavistakin ollaan kaukana alapuolella.
Toisaalta ehtiipä viettämään elämäkin kun työ on vain sen normaalin työpäivän mittainen eivätkä työt koskaan seuraa kotiin :)
Kysymys oli vähän typerä koska kukaan ei hae töihin "koodaajaa"
Se mitä haetaan on tarkkaan rajattua osaamista kielistä ja kehitysympäristöistä X, Y ja Z joka sinulla on esittää tässä ja nyt niin että voit ryhtyä takomaan välittömästi rahaa asiakasprojektissa.
Jos nämä parametrit sattuvat osumaan kohdalleen ja hallitset nimenomaan tällä hetkellä hypen harjalla ratsastavat tekniikat, ei 4700€ ole kuin lähtökohta josta työnantajat rupeavat huutamaan kilvan ylöspäin.
Oikeasti huippuliksoihin aka 6000+ edellytetään jo sitä että pystyt hoitamaan itsenäisesti asiakassuhdetta ja liiketoimintaa, pelkkä koodin jyystäminen jossain nurkassa ei riitä kuin kouralliselle todellisia guruja jotka eivät tältä foorumilta neuvoja kysy.
Jos oikeasti olet vain rivikoodari niin pysy siellä missä olet (se että kyselet tältä foorumilta mitään viittaa jo vahvasti tuohon suuntaan)
Vaikka saisit pk-seudulla tonnin kovemman bruttopalkan niin elitasosi romahtaa jokseenkin pystysuoraan. Siis sen parin-kolmen vuoden ajan jonka ylipäätänsä olet duunissa. Sen jälkeen olet jo yli-ikäinen ja -palkkainen kehäraakki jollaiset korvataan pk-seudulla pienenpään liksaan tyytyvällä nuoremmalla kaverilla jolla on tuoreen koulutuksen ansiosta hallussa senhetkiset hypetekniikat.
Kun firmat vinkuvat pipilän hallitukselle "työvoimapulaa" niin ne valittavat todellisuudessa sitä että työvoimaa olisi tarjolla pilvin pimein mutta mistään ei tahdo löytyä orjatyövoimaa jolla olisi veronmaksajien kustantama viimeisin koulutus ja huippuosaaminen mutta jotka suostuisivat silti tekemään töitå pilkkahintaan.
Tämä tosiasia tulee aina shokkina pk-seudulle työn perässä muuttaneille kun nämä tajuavat yt-neuvotteluissa etteivät kuulukaan siihen muutaman prosentin kansainväliseen kärkeen josta oikeasti halutaan pitää kiinni ja maksaa osaamista vastaavaa palkkaa
En ole koodari enkä osaa koodata riviäkään.
Olen kuitenkin monesti keskustellut erään koodarin kanssa ,joka nykyään käyttää jo muuta saman alan ammattinimikettä.
Media antaa kuvan,että piece of cake ,3 kk koulutuksella koodariksi ja liksa yli 5000.On koodareita ja sitten on koodareita.Kielellä ei ole väliä ,hyvä koodari oppii,oleellista on osata kirjoittaa hyvää koodia(en osaa määritellä sen paremmin).Kaikki koodarit eivät voi sulkeutua redbull purkin kanssa pimeään huoneeseen.On pystyttävä kommunikoimaan ja useimmiten myös englanniksi.
8-16 duunin saa pääosin unohtaa.Pitää olla valmis korjaamaan äkilliset ongelmat nyt eikä huomenna klo 12.45.
Jos olet hyvä ja sulla kokonaisnäkemystä ,olet tod.näk aika nopeasti jotain muuta kuin hyvä rivikoodari .Arkkitehti,developer jne.nimikkeistö on minulle outo.Ja jos olet tuossa asemassa huippu niin alkaa olla lähes taivas rajana kun puhutaan ihan vaan palkkatyöstä ja itse ei tarvitse uutta duunia hakea vaan sulle tarjotaan niitä.
Olin joskus erään it-yrityksen haastattelussa pk-seudulla, joka mainosti ilmoituksissaan, että heillä sitten maksetaan todella hyviä palkkoja. Tämä oli n. 6 vuotta sitten. Kun sitten kysyin tarkemmin palkkauksesta, niin ilmeni ettei palkka alussa olisi edes 3000e.
Tällä alalla on todella suuri palkkahaitari, koska myös työntekijöiden tuottavuudessa voi olla suuria eroja. Lukiosta valmistuneiden ja opiskelijoiden kesätyöpalkat lähtee 2000€:sta ylöspäin ja osa firmoista toimii pitkälti opiskelijoiden voimalla. Sitten kun on takana työvuosia ja jos sattuu olemaan sellainen jolla on lahjoja ja joka on kehittynyt, niin eihän sillä palkalla tunnu olevan ylärajaa. Oma mieheni on 50 ja oli pitkään Nokialla sellaisella peruspalkalla (5000+) ja kun sieltä työt loppui ja aloitti toisessa firmassa melkein samoissa hommissa, palkka nousi heti kolmella tonnilla ylöspäin. Saa nyt 9000€/kk ja vuosi sitten hänelle tarjottiin töitä toisesta firmasta 10000€/kk mutta jäi nykyiseen, kun ei tuosta verojen jälkeen olisi jäänyt kuin 500€/kk itselle ja viihtyy nykyisellä työnantajalla. Tuon peruspalkan lisäksi on osakepohjaisia palkkioita, jotka ovat nostaneet parina viime vuotena vuosiansioita 100000€ ylöspäin, kun firman osake on lievästi sanottuna keulinut.
Vaikka täällä onkin asuminen kallista, niin täällä on myös niitä mahdollisuuksia hyvälle tekijälle. Mitään 8-16 työtä tämä ei tosiaan ole. Oma lapsi on nyt ekaa kertaa kesätöissä alalla (valmistui juuri lukiosta) eikä heillä mitään työajan seurantaa ole. Edut on hyvät ja töitä saa tehdä oman vuorokausirytmin mukaan. Jotkut aloittavat työt vasta puoliltapäivin tai iltapäivän puolella ja ovat sitten töissä illalla pidempään. Joskus ne työt vaativat intensiivisempää puristusta, mutta ne tunnit/päivät voi ottaa sitten takaisin kun työt sallivat.
No mä olen Tiedolla Espoossa töissä. Koulutus DI, työkokemusta 14 vuotta ja palkka 4450 eur/kk + matkapuhelinetu + ilmainen netti.
Vertaa tuohon.
https://projecteuler.net/archives
Näistä tehtävistä jos saat selvitettyä 50 ensimmäistä niin saat koodarina duunipaikan tuolla palkkatoiveella suunnilleen mistä tahansa firmasta.
Palkkatoiveeseen voit pistää 500 € lisää jokaisesta eri ohjelmointikielestä jota käytät ratkaisuissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se riippuu kuinka hyvä olet. hyville koodareille maksetaan ja huonot saa kenkää koeajan jälkeen. joissakin isoissa taloissa otetaan sisään ja potkaistaan ulos ihan liukuhihnalla. pienemmät talot on täällä helsingissäkin suosiossa. tervetuloa isoon kaupunkiin, missä on välillä todella paskamainen meno.
Just. Tääkö oli se ala millä oli kova työvoimapula :(
Joo. Kova pula täydellisistä työntekijöistä, joilla on 20v kokemus juuri siitä työstä mihin haetaan ja ilmaiseksi pitäisi tulla töihin. Muita hakijoita on vaikka kuinka paljon, mutta ne eivät työnantajille kelpaa.
Esim porissa tarjotaan koodareille 2200e/kk bruttopalkkaa, mutta kokemusvaatimukset ovat niin korkeita ettei kukaan kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen Tiedolla Espoossa töissä. Koulutus DI, työkokemusta 14 vuotta ja palkka 4450 eur/kk + matkapuhelinetu + ilmainen netti.
Vertaa tuohon.
Häh? Siis että Tiedolla olisi vielä jokaviikkoisten yt-neuvottelujen jäljiltä koodari joka on ollut talossa 14 vuotta eikä esim. 14 kuukautta joka näytää nykyään olevan maksimi.
Ehkä asiaa selittää se että pyydät DI:n koulutuksella ja 14 vuoden työkokemuksella paria tonnia pienempää liksaa kuin median mukaan keskimääräinen kadulta poimittu Jonne jolla on meriittinä B-kupin Redbull-manboobsit 17-vuotiaana ja vähän ite netistä opiskelua javakoodaustaustaa.
jos olet hyvä ja sinulla on käytännön näyttöä ja suosittelijoita + että tehtävä on vaativa, niin ihan hyvin voi 5000eur pyytää.
Oma osaaminen on sitä luokkaa, että hallitsen hyvin käyttöjärjestelmäpuolen Linuxin kernelistä, useista tietokanta-alustoista lähtien high availability -palveluiden konffaamiseen. Vapaa-ajalla olen harrastanut lähinnä laiteläheistäohjelmointia omissa projekteissa. Tämän hetkisessä työssä kuitenkin paljon korkeampitasoisia ohjelmointikieliä. Siihen kuuluu backend ja frontend koodausta.
En näe niinkään ohjelmointikielellä mitään väliä. Voi kait sitä koodata mitä vaan, kun kaikkeen netistä docsit. Tärkempänä pidän selkeää koodausrakennetta, olioiden ja funktioiden loogista käyttöä, strictejä vertailua, oikeanlaista data validointia, ymmärrettävää kommentointia jne. - sekä ohjelmiston suunnittelua siten, että se on laajennettavissa ja pystyy hyödyntämään käyttäjärjestelmään konfiguroitavia palikoita.
Koulutuksesta: on mulla pari korkeakoulututkintoa, muttei koodauksesta. Ne ovat siis täysin eri aloilta. Aikoinaan "harrastin" nuorempana hakkerointia, ja sitä kautta osaaminen oikeastaan tullut. Teininä murtauduin kuuntelemaan terveysasemien sanelut kirjastosta (silloin kun oli vielä kirjaston ja terveysasemien verkot yhdessä kaupungin verkossa) jne. Nyt en ole sitä enää harrastanut, ja sen suhteen kyllä pudonnut kelkastakin. Enää tuskin osaamista sellaiseen irtoaisi.