Miksi on liikaa vaadittu, että työtön hakee töitä kerran viikossa?
Viittaan siis tähän uuteen hallituksen vaatimukseen, joka nostatti heti hirveän äläkän. Eikö työttömät muka oikeasti hae töitä edes noin usein? Kun olin itse työttömänä, laitoin solkenaan hakemuksia vähän kaikkialle. Olen humanistisen alan maisteri, joten oman alan työpaikkoja oli auki ehkä joka toinen kuukausi. Siksi vaihdoinkin alaa.
Eikö nyt ole itsestään selvää, että kun on työtön, yrittää etsiä töitä? Kerta viikossa on minusta tosi vähän.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekivät työttömät 50-60-luvulla Kainuussa tai Pohjois-Karjalassa. Muuttivat sinne, missä työtä oli tarjolla. Nykyisille elämäntapatyöttömille muuttaminen toiselle paikkakunnalle on mahdoton tehtävä.
Pitääkö koko perhe repiä juuriltaan määräaikaisten pätkien takia?
50- ja 60-luvuilla oli yleistä, että isä lähtee etelään työmaille tienaamaan, käy kotona vain silloin tällöin (ei edes joka viikonloppu). Äidillä oli kotona pari lehmänkantturaa, pitihän nekin jonkun hoitaa.
Tosin sitten viimeistään 70-luvulla ne lehmät vietiin teuraaksi ja tosiaan muutettiin työn perässä etelään, mutta silloin sai kyllä muutakin kuin määräaikaista pätkää jo.
No perhana, minäpä lähetän miehen varmuuden vuoksi vaikka Ruotsiin tienaamaan ja hankin pari lehmää tuonne parvekkeelle.
Elämäsi paras päätös! Älä sitten ihmettele kun miehesikin ottaa jonkun ruottalaisen kantturan kerrostalokämppäänsä lämmittämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille todellakaan ole kerran viikossa sellaista työpaikkailmoitusta johon on mahdollisuuksia päästä ja kulkea. Joillekin on hyvä jos edes kerran vuodessa aukeaa sellainen paikka.
Oletko kuullut piilotyöpaikoista? 80% palkkauksita tehdään ilman työpaikkailmoitusta.
Piilotyöpaikkoihin ei työttömiä palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille todellakaan ole kerran viikossa sellaista työpaikkailmoitusta johon on mahdollisuuksia päästä ja kulkea. Joillekin on hyvä jos edes kerran vuodessa aukeaa sellainen paikka.
Oletko kuullut piilotyöpaikoista? 80% palkkauksita tehdään ilman työpaikkailmoitusta.
Piilotyöpaikkoihin ei työttömiä palkata.
Juuri tämän asenteen takia työttömät ei edes älyä hakea niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, talon sisältä tai kilpailijalta huntattu asiantuntija. Ei niihin työttömiä oteta.
Minut otettiin, 5 vuoden työttömyys. Laitoin vain CV:n ilman hakemusta erääseen firmaan ja mut palkattiin jo ennen tokaa haastattelua. Enkä edes tiennyt firmasta muuta kuin spostiosoitteen eikä niillä ollut paikkoja auki.
Mikä ala ja missä päin Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuulin huhua, niin esityslistalla on myös aktiivimalli III, jossa jokaisessa kuussa tuki laskisi
6 kk jälkeen 20 euroa kuussa progressiivisesti, kunnes töitä löytyy.
Sinkkumies
Se on TAAS sinkkumiehellä osastolla nettituntinsa. Hoitajat please, antakaa sille jotain norsujen nukutuslääkettä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, talon sisältä tai kilpailijalta huntattu asiantuntija. Ei niihin työttömiä oteta.
Minut otettiin, 5 vuoden työttömyys. Laitoin vain CV:n ilman hakemusta erääseen firmaan ja mut palkattiin jo ennen tokaa haastattelua. Enkä edes tiennyt firmasta muuta kuin spostiosoitteen eikä niillä ollut paikkoja auki.
Suurinta osaa ei palkata sokkona. Että jos sinä olet onnistunut sähkömiehenä saamaan töitä kampaajana (sanoit ettet tiennyt firmasta mitään, eli firman alahan olisi voinut olla ihan mitä tahansa), niin se ei tarkoita, että joku muu pääsee kirjanpitotöihin, vaikka on kokki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala ja missä päin Suomea?
IT/Pirkanmaa
Vähänkö nauroin, kun yksi helsinkiläinen - ihan aikuinen, koulutettu ihminen - oletti, että työvoimatoimiston tehtävä on hankkia töitä hänelle.
Vierailija kirjoitti:
itse työnantajana pidän pakkohakua typeränä. Minulla on avoimia työpaikkoja , mutta haluaisin niihin tekijöitä joista on hyötyä. Monet ovat mukavia työhaastatteluissa, mutta työt ei suju ollenkaan.
Tämä. Miten voi olla, jos ihmisellä on alalle sopiva koulutus tai työkokemus (tämän oletan siitä, jos hakija tulee valituksi), työteosta ei silti tule mitään? Nämä ketjut osoittavat surullisella tavalla passivoitumisen, mitä työttömyys aiheuttaa, kohta on totuttu minimitoimeentuloon ja vapaa-aikaan, eikä töihin meno kiinnosta. Pitkäaikaistyöttömyys kuitenkin on ikävämpi juttu, pienillä tuloilla eläke-ikään, jonka jälkeen vielä pienemmät tulot, ei työyhteisöä, ei ammattiylpeyttä, ei itsenäisyyttä puolisosta, ei normaalin arjen mallia lapsille, paniikkia siitä, katkeaako/pieneneekö tuet. Minusta edellä mainitut ainakin itselleni painaisivat vaakakupissa niin paljon, että lähtisin muualle, missä työtä. Perhe perässä, vähän aikaa erossa tai lapset uuteen ympäristöön, whatever.
Käyttäjä13186 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
itse työnantajana pidän pakkohakua typeränä. Minulla on avoimia työpaikkoja , mutta haluaisin niihin tekijöitä joista on hyötyä. Monet ovat mukavia työhaastatteluissa, mutta työt ei suju ollenkaan.
Tämä. Miten voi olla, jos ihmisellä on alalle sopiva koulutus tai työkokemus (tämän oletan siitä, jos hakija tulee valituksi), työteosta ei silti tule mitään? Nämä ketjut osoittavat surullisella tavalla passivoitumisen, mitä työttömyys aiheuttaa, kohta on totuttu minimitoimeentuloon ja vapaa-aikaan, eikä töihin meno kiinnosta. Pitkäaikaistyöttömyys kuitenkin on ikävämpi juttu, pienillä tuloilla eläke-ikään, jonka jälkeen vielä pienemmät tulot, ei työyhteisöä, ei ammattiylpeyttä, ei itsenäisyyttä puolisosta, ei normaalin arjen mallia lapsille, paniikkia siitä, katkeaako/pieneneekö tuet. Minusta edellä mainitut ainakin itselleni painaisivat vaakakupissa niin paljon, että lähtisin muualle, missä työtä. Perhe perässä, vähän aikaa erossa tai lapset uuteen ympäristöön, whatever.
Aivan. On tosi surullista huomata, miten ihmisiltä on kadonnut kaikki kunnianhimo, tai halu edes osallistua yhteiskuntaan työn kautta. Kaikki asumis- ja muut asiat on kuitenkin vain järjestelykysymyksiä. Opiskelu ei vie kuin muutaman vuoden. Etänäkin voi opiskella. Jonkin aikaa voi olla erossa perheestä arkisin. Lapset kyllä kestää muuton ja asunnon voi myydä tappiolla. Mieskin voi vaihtaa työpaikkaa. Jotkut ratkaisut on raskaita, mutta luulisi että kaikista raskainta on aikuisen ihmisen elää pitkiä aikoja, ehkä vuosia, muiden siivellä ja tietää, ettei itse tuota tälle yhteiskunnalle yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Viittaan siis tähän uuteen hallituksen vaatimukseen, joka nostatti heti hirveän äläkän. Eikö työttömät muka oikeasti hae töitä edes noin usein? Kun olin itse työttömänä, laitoin solkenaan hakemuksia vähän kaikkialle. Olen humanistisen alan maisteri, joten oman alan työpaikkoja oli auki ehkä joka toinen kuukausi. Siksi vaihdoinkin alaa.
Eikö nyt ole itsestään selvää, että kun on työtön, yrittää etsiä töitä? Kerta viikossa on minusta tosi vähän.
Eihän tuossa mitään ihmeellistä, ainahan on edellytetty että työtön hakee töitä. Minä kritisoin näitä 9euron orjatöitä. Jos teetetään töitä niin siitä pitää maksaa työehtosopimuksen mukaista palkkaa, joka kartuttaa eläkettä ym normaaliin työsuhteeseen kuuluvia asioita. Olen itsekin ollut lähes 2v työtön ja ei yksi hakemus viikossa tosiaan paljon ole. Minun ongelmani on ikä, 60v. Eihän tämänikäistä kukaan palkkaa normaaliin työsuhteeseen paitsi ehkä suhteilla. Ei auta että on 40v työkokemus ja ammattitaito päivän tasalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tekivät työttömät 50-60-luvulla Kainuussa tai Pohjois-Karjalassa. Muuttivat sinne, missä työtä oli tarjolla. Nykyisille elämäntapatyöttömille muuttaminen toiselle paikkakunnalle on mahdoton tehtävä.
Olin vuosia työttömänä paikkakunnalla jossa miehelläni oli vakituinen virka. Lopulta sain hyvän työpaikan 400 km päästä, muutimme sinne lapsinemme ja mies hylkäsi virkansa. Nyt mieheni on ollut vuosia työttömänä täällä paikkakunnalla. Mitä pitäisi tehdä, muuttaa taas? :D ja ap:lle tiedoksi että kyllä, mieheni lähettää enemmänkin kuin yhden hakemuksen viikossa ja niin lähetin minäkin. Kun olemme saaneet riittävästi rahaa säästöön hän uskaltaa kokeilla uudestaan yrittäjyyttä ilman että olemme pulassa työttömyysrahan välittömän katkaisun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö koko perhe repiä juuriltaan määräaikaisten pätkien takia?
Todella huono tekosyy pysytellä työttömänä. Kyllä, sinne pitää muuttaa missä on mahdollista työllistyä. Ainoa vaihtoehto tälle on, että selvität mitä töitä kotikunnassasi on tarjolla ja KOULUTTAUDUT näihin tehtäviin. Kumman valitset?
Meinaat siis tosissasi, että jos puolisolla on työpaikka, lapsilla koulut ja kaverit, omistusasunto ja muut, niin yhden pitäisi muuttaa jonnekin huitsinnevadaan?
Ei vaan kuten edellinen sanoi, sitten hankit osaamisen niihin työpaikkoihin, mitä paikkakunnalla on. Jos haluat asua Juupajoella, ei kannata hakea raitiovaununkuljettajan paikkoja pelkästään.
Sellaisia työpaikkoja mihin minä voisin edes jotenkuten realisesti hakea on vain niin vähän. 1 kuukaudessa jos sitäkään.
Ei sinänsä ole liikaa vaadittu.
Ongelma vain on siinä, että Suomesta on koko ajan tulossa enemmän ja enemmän valvonta- ja kyttäysyhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lähettää hakemus samaan paikkaan joka viikko kunnes palkkaavat sinne töihin.
Oon nyt kaksi kertaa hakenut avoimella hakemuksella samaan firmaan. Ekalla kerralla pääsin haastatteluun, mutta asia jäi heidän harkintaansa silloin. Työllistyin sitten hetken päästä muualle. Nyt puolen vuoden kuluttua haastattelusta olen taas työtön, joten laitoin meiliä ja ehdotin, että voisimme jatkaa keskusteluja työmahdollisuuksista, mutta kas kummaa, en ole saanut meiliini vastausta ja puheluihini ei myöskään vastata. Varmaan toimarin kännykässä olen ”älä vastaa” -osastoa, vai mitä tässä pitäisi ajatella? Tuntuu typerältä, että ko. yritys ja toimari olisi loukkaantunut siitä, että työllistyin aiemmin muualle, kun asiat eivät heidän kanssaan edenneet riittävän nopeasti. Voiko joku tj tosiaan olla noin lapsellinen? Kyse on kuitenkin suht harvinaisesta alasta ja täsmäosaamisesta, jota minulla olisi tarjota.
Ongelma on siinä, että vaikka hakisi kaikkiin avoinna oleviin paikkoihin riippumatta koulutuksesta niin ne paikat vaan loppuu jossain vaiheessa ja sitten karenssi napsahtaa ja jos ajatellaan, että työpaikan pitää olla koulutusta vastaavaa niin ne loppuu jo muutamassa viikossa jos edes on ollenkaan.
Suurin ongelma tässä on taas se ettei työttömällä ole mitään vaikutus valtaa siihen onko hänen koulutustaan vastaavia paikkoja avoinna vai ei, siitä huolimatta häntä rangaistaan jos ei ole tarpeeksi hakemuksia laittanut.
Olen lähettänyt parikymmentä hakemusta viikossa puolen vuoden ajan. Koulutusta ja työkokemusta on pienen kylän verran mutta ikää jo yli 50. Kahteen haastatteluun olen päässyt.
Jos tuo laki tulee voimaan, alan lähettämään sen neljä hakemusta kuukaudessa.
Jokainen yritys joutuu palkkamaan uuden työntekijän, joka käy läpi tuhottomasti turhia hakemuksia. Saadaan lisää työpaikkoja!
No perhana, minäpä lähetän miehen varmuuden vuoksi vaikka Ruotsiin tienaamaan ja hankin pari lehmää tuonne parvekkeelle.