Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aktiivimalli 2 tulee sittenkin: työtyömän on haettava neljää työpaikkaa kuukaudessa

Vierailija
14.06.2018 |

HALLITUS aikoo velvoittaa työttömät hakemaan rangaistuksen uhalla vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa, käy ilmi HS:n näkemästä muistiosta. Asian vahvistavat myös useat lähteet.

Työministeri Jari Lindströmin (sin) tavoitteena on saattaa hallituksen esitys lausuntokierrokselle jo juhannuksen jälkeen. Tällä hetkellä hallituksen ehdotukset ovat työmarkkinakeskusjärjestöjen arvioitavina, ja lopullisen esityksen yksityiskohtiin voi vielä tulla muutoksia.

HS:n tietojen mukaan työttömän työnhakijan tulisi raportoida hakemistaan työpaikoista verkkopalvelussa. Turhien hakemusten välttämiseksi työttömän tulisi itse pitää huoli siitä, että hänellä on realistiset mahdollisuudet työllistyä hakemiinsa paikkoihin.

Kommentit (389)

Vierailija
181/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, kaikki voittavat, työttömät saavat elämänhallintaa ja töitä ja firmat työvoimaa

Mitä sitten tehdään kun ne realistiset työpaikat on koluttu läpi, minne sitten haetaan? Vai pitääkö sitten vain hyväksyä karenssi eli rangaistus siitä että töitä ei ole? Miksi työttömän pitää kärsiä siitä ettei ole työpaikkoja?

Kouluttaudu, että "realistisia" on muitakin, mene vaikka hesen kassalle.

No mihin ne Hesen nykyiset kassat laitetaan, työttömiksikö?

Niin hesehessuhan sanoi ettei ole varaa maksaa kuin 5€/h palkkaa, bisnes pyörii huonosti. Nyt varmaan kaikki menevät heselle syömään, kun siellä palloilee 9€/pvä tunareita?

Karvanen käsi kiittää :)

Vierailija
182/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kuin ensimmäiset 5-6 kommenttia aloituksen lisäksi.

Anteeksi.

.

Avaudun nyt ihan omin sanoin, muita kommentoimatta.

Minusta on järkyttävää, että ihmisiä, jotka haluavat työllistyä, kyykytetään näin.

Minusta on järkyttävää, että ihmisiä, jotka ovat pitkällisen sairauden tai muun työkyvyttömyyden jälkeen palaamassa PYHÄÄN työelämään, kyykytetään noin.

On paljon ihmisiä, jotka eivät ihan-nyt-just-heti-koska-poliitikot-tahtovat ole pamahduksen omaisesti valmiita HETI työhön, jos eivät edes tiedä, mitä ha-lu-ai-si-vat tehdä.

.

Kyllä ihmisen pitää saattaa päättää, mitä työtä tekee!!!

Jos ei ole koulutusta, on oikeus ilman sanktioita päättää ITSE, mihin ja miten kouluttautuu.

Jos on koulutus, silloinkin on oikeus valita työnsä, mithin käyttää keskimäärin 1/3 vuorokaudestaan.

On hankalasti työllistyviä ammatteja, mutta silti esim. näyttelijän ei ole pakko vasten tahtoaan, rangaistuksen uhalla alkaa perushoitajaksi vain siitä syystä, että perushoitajia tarvitaan enemmän!!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annetaan ymmärtää että työttömyys on työttömien vika. Vaikka työttömyyttä pidetään omilla toimilla yllä. Ja sitten rankaistaan. Jos seuraava hallitus on samoilla linjoilla pitäkää tunkkinne. 

Millä omilla toimilla työttömyyttä on pidetty yllä?

Vierailija
184/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen:

Yli 40-vuotias

Kouluttamaton

Vailla työkokemusta

Ei erityistaitoja

Vähän sairas

Verkostoja vailla

Mikä on mulle realistinen työpaikka?

Vierailija
185/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi.

.

Minusta on järkyttävää, että ihmisiä, jotka haluavat työllistyä, kyykytetään näin.

Minusta on järkyttävää, että ihmisiä, jotka ovat pitkällisen sairauden tai muun työkyvyttömyyden jälkeen palaamassa PYHÄÄN työelämään, kyykytetään noin.

On paljon ihmisiä, jotka eivät ihan-nyt-just-heti-koska-poliitikot-tahtovat ole pamahduksen omaisesti valmiita HETI työhön, jos eivät edes tiedä, mitä ha-lu-ai-si-vat tehdä.

.

Jos ei ole koulutusta, on oikeus ilman sanktioita päättää ITSE, mihin ja miten kouluttautuu.

Jos on koulutus, silloinkin on oikeus valita työnsä, mithin käyttää keskimäärin 1/3 vuorokaudestaan.

On hankalasti työllistyviä ammatteja, mutta silti esim. näyttelijän ei ole pakko vasten tahtoaan, rangaistuksen uhalla alkaa perushoitajaksi vain siitä syystä, että perushoitajia tarvitaan enemmän!!!!!

Totta kai saa itse päättää. Sitten vain ei tarvitse vaatia muita elättämään.

Vierailija
186/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sehän on kiva. Esim oman alan töitä tällä hetkellä tarjolla: 0 kpl

No entä jos katsoisi välillä ei oman alan töitä? Tai sitten jos on vakuuttunut omista taidoistaan niin laskuta oman firman kautta jolloin kukaan ei joudu ottamaan riskiä palkatakseen sinut?

Vierailija
187/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen:

Yli 40-vuotias

Kouluttamaton

Vailla työkokemusta

Ei erityistaitoja

Vähän sairas

Verkostoja vailla

Kysymys on erittäin hyvä.

En kirjoita tsemppiä, vaikka toion sinulle sitä kyllä, kun hallitus päättää, että sinun on ihan itse löydettävä työpaikka noilla rahkeilla tai tulee RANKAISU!

Vierailija
188/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Annetaan ymmärtää että työttömyys on työttömien vika. Vaikka työttömyyttä pidetään omilla toimilla yllä. Ja sitten rankaistaan. Jos seuraava hallitus on samoilla linjoilla pitäkää tunkkinne. 

Millä omilla toimilla työttömyyttä on pidetty yllä?

Ei millään. Kunhan luuserit länkyttävät täällä. Eivät raukat edes itse tajua, miten typerää sontaa suoltavat.

Vierailija
189/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, päättäkää rauhassa, mutta älkää vaatiko sitä että muut, jotka eivät vapaasti toteuta itseään elättävät teidän itsennnetutkiskelun. Jos näyttelijän työllä ei elä, täytyy varmaan tehdä jotain muutakin työtä?

Vierailija
190/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei käy kateeksi syrjäkylien työttömiä, kun joutuvat laittamaan hakemuksia kaukana oleviin paikkoihin, vaikkei kulkumahdollisuuksia syystä tai toisesta ole. Sitten jos pistää tahallaan kehnon hakemuksen, saa pelätä, että joutuu ilmiannetuksi.

Sitten kannattaakin jo pohtia, ketä jokainen henkilökohtaisesti meni äänestämään, ja kasvattiko se em. syrjintää naapurikansalaisia kohtaan.

Työttömyys ja työttömien valtava määrä ei ole tässä maassa mitään muuta kuin hallituksen päätöksillä tehty valinta, toki työmarkkinajärjestöt siinä apuna myös koska vahtaavat omia etujaan. Työttömien etuja sen sijaan ei valvota, on aika ihmeellistä että em. kolmikannalla on oikeus syrjäyttää maansa kansalaisista satoja tuhansia ihmisiä leivänsyrjästä ja lisäksi kasvattaa näitä vihapuheita aktiivimalleillaan heitä vastaan.

Em. porukat eivät ehkä ole miettineet, miten kallis lasku näistä jutuista tulee työttömille, useamman vuoden työttömyys kasvaa melko ripeästi useiden satojen tuhansien eurojen vahingoksi, eikä tarvitse paljon lisää kerrannaisvaikutuksia yms. niin puhutaan jo miljoonalaskusta.

Mahtaisiko asia olla nyt niin, että työttömät haluttaisiin mahdollisimman pian saada vaikka väkivalloin hävitettyä tästä maasta, ennenkuin alkavat oikeasti esittämään vahingonkorvausvaatimuksia tästä toiminnasta? Ryhmä on ainakin melkoisen mittava.

Taustalla ilman muuta myös halpa velkaraha jota em. kolmikanta tykkää jaella itselleen jotta heidän hallussaan olevien asuntojen ja kiinteistöjen ja muiden varallisuuksien arvoa voidaan puhaltaa ylöspäin, ja toki samalla ajetaan kustannusten noston takia entistäkin useampi ulos työpaikaltaan.

Melkein raivostuttavan typerää toimintaa mitä Suomessa nyt harjoitetaan, mutta ei auta muu kuin näpytellä vaan mielipiteitä nettiin, eduskuntavaalit tuntuu olevan ihan liian harvoin.

Mielipiteitään kannattaa lähettää myös omalle kansanedustajalleen. Tai puoleen puheenjohtajalle.

Vierailija
191/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen:

Yli 40-vuotias

Kouluttamaton

Vailla työkokemusta

Ei erityistaitoja

Vähän sairas

Verkostoja vailla

En kirjoita tsemppiä, vaikka toion sinulle sitä kyllä, kun hallitus päättää, että sinun on ihan itse löydettävä työpaikka noilla rahkeilla tai tulee RANKAISU!

Kuussa tunti pari työnhakua, ja sillä selvä. Huh, oikein alkoi väsyttää ajatuskin. Voisiko yhteiskunta kustantaa minulle uuden Iipparin tai pari röökiaskia ja 60-tuumaisen telkun?

Vierailija
192/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen:

Yli 40-vuotias

Kouluttamaton

Vailla työkokemusta

Ei erityistaitoja

Vähän sairas

Verkostoja vailla

Mä haen nytkin työpaikkoja realistisesti. Niitä tulee puhelinmyynnin lisäksi hakuun ehkä yksi kuussa. Tämä ei siis tule riittämään jatkossa. Rankaisu tulee, vaikka mitään en voi asialle tehdä.

Vierailija
193/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitäisi leikata myös kansaneläkettä, joka ei ole itse ansaittua, jos ei tee joka päivä kolme tuntia vapaaehtoistyötä. Kotona on loisittu koko ikä ja veronmaksajien se vielä pitäisi kustantaa. Samoin työeläkettä leikataan niin, että sitä maksetaan ainoastaan itse tienattu määrä eli leikkaus n. 75%.

Vierailija
194/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tässä sanoa ääneen, mitä ajattelen noista hallituksen idiooteista ja mitä mielestäni heille pitäisi tehdä.

Kun niitä avoimia paikkoja on niin paljon vähemmän kuin työttömiä työnhakijoita niin...joo olkoon, turha toistaa.

Vierailija
195/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljää työpaikkaa kuukaudessa? Neljää sellaista työpaikkaa, joihin pääsemiseen on realistiset mahdollisuudet?

Tämä selvä, watch me kun taistelen kaiken maailman spurgujen kanssa samoista siivoojan ja lehdenjakajan töistä kuukausi toisensa perään.

Entäs jos on yli 50-vuotias? Silloinhan ei ole realistisia mahdollisuuksia saada melkein mitään paikkaa.

Vierailija
196/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen:

Yli 40-vuotias

Kouluttamaton

Vailla työkokemusta

Ei erityistaitoja

Vähän sairas

Verkostoja vailla

Mitä jos olisit:

Hankkinut koulutuksen

Tehnyt aina jotain työtä, edes hanttihommia

Hankkinut osaamista

Jopa niistä nuorena tehdyistä pätkätöistä saa kaipaamiasi verkostoja

Sairaus on toki valitettavaa varsinkin jos se ei ole elämäntapoihin liittyvä

Vierailija
197/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salesguy kirjoitti:

Juuri näin, päättäkää rauhassa, mutta älkää vaatiko sitä että muut, jotka eivät vapaasti toteuta itseään elättävät teidän itsennnetutkiskelun. Jos näyttelijän työllä ei elä, täytyy varmaan tehdä jotain muutakin työtä?

Näyttelijä voi tehdä muutaman illan viikosta vaikka ravintolahommia, kunnes oma ala ottaa tulta. Käsittämätöntä, että osa pitää tätäkin pikkuisen korren kekoon kantamista ylivoimaisena!

Vierailija
198/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salesguy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen:

Yli 40-vuotias

Kouluttamaton

Vailla työkokemusta

Ei erityistaitoja

Vähän sairas

Verkostoja vailla

Mitä jos olisit:

Hankkinut koulutuksen

Tehnyt aina jotain työtä, edes hanttihommia

Hankkinut osaamista

Jopa niistä nuorena tehdyistä pätkätöistä saa kaipaamiasi verkostoja

Sairaus on toki valitettavaa varsinkin jos se ei ole elämäntapoihin liittyvä

Työkyvyttömien kiusaamisen voisi kyllä lopettaa. Siitä ei tule kuin kustannuksia ja pahaa mieltä.

Vierailija
199/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi.

.

.

Totta kai saa itse päättää. Sitten vain ei tarvitse vaatia muita elättämään.

Minä taas vakitöissä onnekkaana olevana ja veroja maksavana erittäin mielelläni tuen kaikkia, jotka eivät halua alentaa itseään orjaksi huonoille työnantajille, huonoilla työehdoilla ja surkealla palkalla. 

Jos aletaan vaatimaan "näyttöä" työttömiltä, minä vaadin näyttöä työnantajilta. Hyvää johtajuutta, palkkaa jolla tulee toimeen, varmuutta työsuhteisiin. 

Vierailija
200/389 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realistinen työpaikka ammattitaitoisen valokuvaajan koulutuksella?

Realistinen työpaikka ammattitaitoisen insinöörin koulutuksella?

Puusepän? Varastomiehen? Yleislääkärin? Torimyyjän?

Tuo realistinen työpaikka on sangen epärealistinen hyvin monille asuinpaikasta riippuen.

Ei ole esimerkiksi kovinkaan realistista joutua kulkemaan töihin toiseen kaupunkiin 2-3 h suuntaansa.