Aktiivimalli 2 tulee sittenkin: työtyömän on haettava neljää työpaikkaa kuukaudessa
HALLITUS aikoo velvoittaa työttömät hakemaan rangaistuksen uhalla vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa, käy ilmi HS:n näkemästä muistiosta. Asian vahvistavat myös useat lähteet.
Työministeri Jari Lindströmin (sin) tavoitteena on saattaa hallituksen esitys lausuntokierrokselle jo juhannuksen jälkeen. Tällä hetkellä hallituksen ehdotukset ovat työmarkkinakeskusjärjestöjen arvioitavina, ja lopullisen esityksen yksityiskohtiin voi vielä tulla muutoksia.
HS:n tietojen mukaan työttömän työnhakijan tulisi raportoida hakemistaan työpaikoista verkkopalvelussa. Turhien hakemusten välttämiseksi työttömän tulisi itse pitää huoli siitä, että hänellä on realistiset mahdollisuudet työllistyä hakemiinsa paikkoihin.
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
En voi tässä sanoa ääneen, mitä ajattelen noista hallituksen idiooteista ja mitä mielestäni heille pitäisi tehdä.
Kun niitä avoimia paikkoja on niin paljon vähemmän kuin työttömiä työnhakijoita niin...joo olkoon, turha toistaa.
Niin kauan kuin avoimia paikkoja on, tarvitaan lisää kannustusta. Ei tätä sillä ajatuksella tehdä, että kaikki nyt työllistyisivät.
Pistetään kerran viikossa sitten hakemus menemään työministerille.
Vierailija kirjoitti:
Realistinen työpaikka ammattitaitoisen valokuvaajan koulutuksella?
Realistinen työpaikka ammattitaitoisen insinöörin koulutuksella?
Puusepän? Varastomiehen? Yleislääkärin? Torimyyjän?
Tuo realistinen työpaikka on sangen epärealistinen hyvin monille asuinpaikasta riippuen.
Ei ole esimerkiksi kovinkaan realistista joutua kulkemaan töihin toiseen kaupunkiin 2-3 h suuntaansa.
Jaaha, itse olen kyllä muuttanut työn perässä. Mutta sinulle se ei ole realismia.
Juuri kaltaistesi vuoksi aktiivimalli on koettu tarpeelliseksi. Kun aina on joku syy, miksi ei...
Miten ihmeessä ne meinaa tuota valvoa?? Voihan sitä itse ilmoitella mitä vain, eikä työnantajat voi alkaa ilmoamaan. Pistokokeillako?
Salesguy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen:
Yli 40-vuotias
Kouluttamaton
Vailla työkokemusta
Ei erityistaitoja
Vähän sairas
Verkostoja vaillaMikä on mulle realistinen työpaikka?
Mitä jos olisit:
Hankkinut koulutuksen
Tehnyt aina jotain työtä, edes hanttihommia
Hankkinut osaamista
Jopa niistä nuorena tehdyistä pätkätöistä saa kaipaamiasi verkostojaSairaus on toki valitettavaa varsinkin jos se ei ole elämäntapoihin liittyvä
Luuletko etten kadu valintojani? Ellet omista aikakonetta on tässä tilanteessa menneisyydelläni jossittelu täysin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kuin ensimmäiset 5-6 kommenttia aloituksen lisäksi.
Anteeksi.
.
Avaudun nyt ihan omin sanoin, muita kommentoimatta.
Minusta on järkyttävää, että ihmisiä, jotka haluavat työllistyä, kyykytetään näin.
Minusta on järkyttävää, että ihmisiä, jotka ovat pitkällisen sairauden tai muun työkyvyttömyyden jälkeen palaamassa PYHÄÄN työelämään, kyykytetään noin.
On paljon ihmisiä, jotka eivät ihan-nyt-just-heti-koska-poliitikot-tahtovat ole pamahduksen omaisesti valmiita HETI työhön, jos eivät edes tiedä, mitä ha-lu-ai-si-vat tehdä.
.
Kyllä ihmisen pitää saattaa päättää, mitä työtä tekee!!!
Jos ei ole koulutusta, on oikeus ilman sanktioita päättää ITSE, mihin ja miten kouluttautuu.
Jos on koulutus, silloinkin on oikeus valita työnsä, mithin käyttää keskimäärin 1/3 vuorokaudestaan.
On hankalasti työllistyviä ammatteja, mutta silti esim. näyttelijän ei ole pakko vasten tahtoaan, rangaistuksen uhalla alkaa perushoitajaksi vain siitä syystä, että perushoitajia tarvitaan enemmän!!!!!
Totta kai saa itse päättää. Sitten vain ei tarvitse vaatia muita elättämään.
Minä taas vakitöissä onnekkaana olevana ja veroja maksavana erittäin mielelläni tuen kaikkia, jotka eivät halua alentaa itseään orjaksi huonoille työnantajille, huonoilla työehdoilla ja surkealla palkalla.
Jos aletaan vaatimaan "näyttöä" työttömiltä, minä vaadin näyttöä työnantajilta. Hyvää johtajuutta, palkkaa jolla tulee toimeen, varmuutta työsuhteisiin.
No vaadi pois vain. Kunhan tuotat rahaa firmaan olet varmaan oikeutettu esittämään ajatuksesi ja jos tuot tarpeeksi hilloa sisään, sinua varmaan kuunnellaankin.
Itseäni alkaa ainakin risomaan kun yli 40% lähtee joka liksasta ja sekin raha syydetään ties mihin
Vierailija kirjoitti:
No sehän on kiva. Esim oman alan töitä tällä hetkellä tarjolla: 0 kpl
Voisiko olla että olisi alanvaihto edessä? Ei yhteiskunta ole vastuussa siitä, että kaikille riittää "oman alan töitä". On ihan naurettavaa sulke kaikki muut työt pois vetoamalla, että kun ei oman alan töitä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Pienyrittäjän näkökulma: kiitos työkkärille tästäkin loistavasta ideasta, täysin turhien työhakemusten ja puheluiden käsittelyyn käytettävästä, hukkaan heitetystä työajasta, muutenkin hemmetin moiseen kiireeseen hukkuessani! KIITOS!
Terveisesi menevät kyllä aivan väärään osoitteeseen. Eihän työkkäri tätä ole keksinyt vaan maan hallitus: Sipilä, Orpo ja Lindström.
Muuten aivan samaa mieltä kun sinä vaikken yrittäjä itse olekkaan. Yritykset hukkuvat hakemuspaskaan.
Näkee ettei Sipilä ole oikea yrittäjä ollut päivääkään vaan on onnistunut rikastuaan suhteilla ja politrukkina. Valtion tukiaisiahan se Sipilä on kupannut vuosikymmenet.
Kun ei ole tarvinnut oikeasti olla yrittäjä ja keskittyä tehokkuuteen, niin tämmöisiä aivopieruja ne nyt sitten säätävät voimaan.
Hallitus haluaa vain varmistaa itselleen erittäin valtavan vaalitappion.
Vierailija kirjoitti:
Salesguy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen:
Yli 40-vuotias
Kouluttamaton
Vailla työkokemusta
Ei erityistaitoja
Vähän sairas
Mitä jos olisit:
Hankkinut koulutuksen
Hankkinut osaamista
Jopa niistä nuorena tehdyistä pätkätöistä saa kaipaamiasi verkostojaSairaus on toki valitettavaa varsinkin jos se ei ole elämäntapoihin liittyvä
Luuletko etten kadu valintojani? Ellet omista aikakonetta on tässä tilanteessa menneisyydelläni jossittelu täysin turhaa.
No, mutta onko se yhteiskunnan vika. Ikävää jos elämä on potkinut päähän, mutta jokaisella on omat ongelmansa. Sanoisin että varastohommia ja siivousduunia löytyy aina niille jotka haluavat niitä tehdä. Itse tein opiskeluaikana kahta työtä ja v*****i joka ikinen päivä mutta viime vuosina sinnikkyys on alkanut kantaa hedelmää.
Totta on myös se että menestyminen ja eteneminen vaatii aina jonkin verran onnea, eli oikeassa paikassa oikeaan aikaan olemista.
Norjaan töihin? Pari vuotta hanttihommia paremmalla palkalla ja katsoo mitä tielle osuu?
Täällä ei tunnuta tajuavan elämän realiteetteja: jos ihminen on ollut lähes koko ikänsä mielenterveysongelmista kärsivä ja kuntoutuu hiljaksilleen 20-vuotiaana, ei ole kovinkaan realistista hakea saatika päästä mihinkään työhön ilman apua.
Kukaan inhimillinen ei voi olettaa, että esimerkkitapaus voisi sormia napsauttaen työllistyä, vaikka olisikin jo kuin kuka muukin "luuserityötön". :(
Itse olen ollut työelämässä 39 vuotta, eli veroja olen maksanut,
ja milloinkaan ei tiedä milloin se leikkuri omalle kohalle osuu,
ja joku nöösi tulee 9€ päivä palkkoineen tilalle, näin on tässäkin
firmassa käynyt, ja nyt minä olen joku kouluttaja/opettaja näille
uusille klopeille, kohta varmaan lemppastaan meikäkin ulos,
mitäs minä sitten teen? Eläkkeelle en pääse ku vasta 8-9 v. päästä.
Jos nyt työttömäksi joudun, aion myös työttömänä pysyä
eläke ikään asti, eli aktiivimallilla voi pyyhkiä takapuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annetaan ymmärtää että työttömyys on työttömien vika. Vaikka työttömyyttä pidetään omilla toimilla yllä. Ja sitten rankaistaan. Jos seuraava hallitus on samoilla linjoilla pitäkää tunkkinne.
Millä omilla toimilla työttömyyttä on pidetty yllä?
Ymmärsin että ym. kommentoija tarkoittaa että halllituksen tai valtion omilla toimilla on luotu työttömyyttä ja ylläpidetty työttömyyttä.
Tämä on totta. Valtio ja kunnat ovat vuosikymmeniä pyörittäneet pätkätöitä, harjoittelijoita, työllistettyjä, sun muita määräaikaisuuksia. He ovat luoneet monelle julkisen sektorin alalle työmarkkinat, jotka perustuvat epätyypillisiin työsuhteisiin. Tämä koskee siis monia korkeasti koulutettujen aloja. Mainitsen vain erään tapauksen jossa tietty valtion virasto oli pitänyt erästä työntekijää vuosikausia määräaikaisilla sopimuksilla (oikeudessa kävi ilmi että niitä taisi olla 100!).
Ennen noita pätkäsopimuksia vielä siedettiin työntekijöiden näkökulmasta, koska siinä saattoi yhden pätkän jälkeen suoraan alkaa uusi pätkä, mutta viimeisten 20 vuoden aikana ovat pätkien välit pidenneet, joten käytännössä on luotu korkeasti koulutettuijen osaajien työvoimareservi, joiden oletetaan istuvan kiltisti työttömänä odottamassa milloin heidät halutaan palkata. Nyt määrärahoja on leikattu jokapuolelta, joten ne entiset pätkät ovat muuttuneet monella pitkäaikaistyöttömyydeksi.
Tämän lisäksi valtio on viimeisten 15 vuoden aikana vähentänyt jatkuvasti työvoimaa, tämän aloitti se kuuluisa Vanhasen hallituksen keksimä "tuottavuusohjelma".
Tässä vaan muutama tapa millä valtio on luonut työttömyyttä.
[/quote]
Sanoisin että varastohommia ja siivousduunia löytyy aina niille jotka haluavat niitä tehdä.[/quote]
Niin sanoisin minäkin, jos se olisi realistista.
Ei ole.
Siivous- ja varastoduunien saaminen riippuu paljon siitä, missä asut, mikä on tarve, osaatko suomea, onko luottotiedot kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi tässä sanoa ääneen, mitä ajattelen noista hallituksen idiooteista ja mitä mielestäni heille pitäisi tehdä.
Kun niitä avoimia paikkoja on niin paljon vähemmän kuin työttömiä työnhakijoita niin...joo olkoon, turha toistaa.
Niin kauan kuin avoimia paikkoja on, tarvitaan lisää kannustusta. Ei tätä sillä ajatuksella tehdä, että kaikki nyt työllistyisivät.
Jos hevospiiska ei auta, on silloin ruoskittava flagrumilla.
Työllistää hän tämä toki Kelaa ja te-palveluita, kun he tarvitsevat lisää ihmisiä kyttäämään työttömiä.
Hienoa! On täysin oma vika jos ei töitä löydy, eikä ole halua muuttaa niiden perässä. Yhteiskunnan ei tarvitse vuosikausia lappaa taikaseinästä rahaa vapaamatkustajille.
Vierailija kirjoitti:
Salesguy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen:
Yli 40-vuotias
Kouluttamaton
Vailla työkokemusta
Ei erityistaitoja
Vähän sairas
Mitä jos olisit:
Hankkinut koulutuksen
Hankkinut osaamista
Jokaisen kannattaa olla tarkempi omista valinnoistaan ja kannettava itse vastuu. Tottakai jos tekee huonoja valintoja, siitä myös seuraa huonoa. Siitä ei silloin auta muu kuin syyttää itseään, ei muiden syyttäminen ja syylistäminen johda yhtään mihinkään. Olisi kannattanut parempia valintoja silloin kun se oli mahdollista, sitähän se työministerikin jokee kokoajan.
Salesguy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän on kiva. Esim oman alan töitä tällä hetkellä tarjolla: 0 kpl
No entä jos katsoisi välillä ei oman alan töitä? Tai sitten jos on vakuuttunut omista taidoistaan niin laskuta oman firman kautta jolloin kukaan ei joudu ottamaan riskiä palkatakseen sinut?
Olen testannut tämän ei-oman alan työhön hakemisen: ei toimi.
Joka työpaikkaan on tarjolla vähintään 50 ihmistä, jolla on juuri sen alan koulutus ja työkokemus. Sellaisella, jolla ei ole alan papereita, vaikka olisi alalta työkokemusta, ei vain ole mitään mahdollisuuksia.
Lisäksi jokainen työhönottaja katsoo niitä työkokemuksia joita sulla on kertynyt viimeksi, eivät he arvosta sitä että olet ollut heidän alansa töissä 12 vuotta sitten.
Jos joltain alalta ei ole tutkintoa EIKÄ työkokemusta, on täysin turha edes laittaa papereita.
"Laskuttaminen oman firman kautta". Huoh. Kun on paljon töitä, joita ei voi tehdä tuolla tavoin. Toimii ehkä jossain teknisen alan hommissa tms., mutta ei monilla muilla aloilla.
No veronmaksajat tuonkin turhan kulun maksaa, jos se heille on ok niin mikäpä siinä.