Aktiivimalli 2 tulee sittenkin: työtyömän on haettava neljää työpaikkaa kuukaudessa
HALLITUS aikoo velvoittaa työttömät hakemaan rangaistuksen uhalla vähintään neljää työpaikkaa kuukaudessa, käy ilmi HS:n näkemästä muistiosta. Asian vahvistavat myös useat lähteet.
Työministeri Jari Lindströmin (sin) tavoitteena on saattaa hallituksen esitys lausuntokierrokselle jo juhannuksen jälkeen. Tällä hetkellä hallituksen ehdotukset ovat työmarkkinakeskusjärjestöjen arvioitavina, ja lopullisen esityksen yksityiskohtiin voi vielä tulla muutoksia.
HS:n tietojen mukaan työttömän työnhakijan tulisi raportoida hakemistaan työpaikoista verkkopalvelussa. Turhien hakemusten välttämiseksi työttömän tulisi itse pitää huoli siitä, että hänellä on realistiset mahdollisuudet työllistyä hakemiinsa paikkoihin.
Kommentit (389)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin aktiivimalleihin menneet rahat olisivat olleet enemmän tarpeen vaikka palkkatuki työpaikkoihin, mutta mitä sitä paskaa mieluummin kulutetaan ne ihmisten kyttäämiseen ja työnantajien kiusaksi.
Mistä se lindström taikoo niitä työpaikkoja joita hakea?Avoimia työpaikkoja on yli 60 tuhatta. Lisäksi on yleisimmin arvioitu, että 70-80 % paikoista on piilotyöpaikkoja. Eli paikkoja olisi sellaiset 250-300 tuhatta.
Kyllä siinä muutamalle haettavaa jo on, vai mitä sanot?
Jos on työvoimapula, niin mikä järki työnantajilla on pitää työpaikkoja piilossa? Säädettäisiin nyt vihdoinkin laki, että jokainen avoin työpaikka pitää laittaa julkiseen hakuun työvoimaviranomaisen nettisivuille. Ne yritykset, joissa työpaikkoja ei oikeasti ole, saavat jatkossa turhia hakemuksia.
Koska tämä pelleily loppuu.
Ja kansalaiset vielä maksavat selkänahastaan noiden pellejen palkan. Palkan edestä kiva pelleillä kansan (työttömien ) kustannuksella?
Äänestäkää toki samoja naamoja jatkoon!!
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salesguy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen:
Yli 40-vuotias
Kouluttamaton
Vailla työkokemusta
Ei erityistaitoja
Vähän sairas
Verkostoja vaillaMikä on mulle realistinen työpaikka?
Mitä jos olisit:
Hankkinut koulutuksen
Tehnyt aina jotain työtä, edes hanttihommia
Hankkinut osaamista
Jopa niistä nuorena tehdyistä pätkätöistä saa kaipaamiasi verkostojaSairaus on toki valitettavaa varsinkin jos se ei ole elämäntapoihin liittyvä
Luuletko etten kadu valintojani? Ellet omista aikakonetta on tässä tilanteessa menneisyydelläni jossittelu täysin turhaa.
Jokaisen kannattaa olla tarkempi omista valinnoistaan ja kannettava itse vastuu. Tottakai jos tekee huonoja valintoja, siitä myös seuraa huonoa. Siitä ei silloin auta muu kuin syyttää itseään, ei muiden syyttäminen ja syylistäminen johda yhtään mihinkään. Olisi kannattanut parempia valintoja silloin kun se oli mahdollista, sitähän se työministerikin jokee kokoajan.
Minä syytän itseäni. Älä siitä huoli. Ruoskin itseäni joka päivä.
Haluan vain tietää miten se auttaa minua työllistymään? Tilanteeni on tämä, eikä jossittelu enää auta. Haluatko minulta tuet pois, koska olen tehnyt huonoja valintoja?
Älä sano, sillä tuolla ulkona on oikeasti "aikuisia", täysivaltaisia ihmisiä, jotka nimenomaan haluaisivat tuet pois.
Mentaliteetti on muutenkin edellisenkaltainen "Ai maito kaatui? No kannattiko sitä nyt kaataa! Mitä ihmettä menet kaatamaan jonkun maidon, olisiko vähän kannattanut miettiä? Siinä meni sekin maito ja jäljellä on vain hirveä siivo! Olisiko kannattanut olla kaatamatta?" jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salesguy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen:
Yli 40-vuotias
Kouluttamaton
Vailla työkokemusta
Ei erityistaitoja
Vähän sairas
Verkostoja vaillaMikä on mulle realistinen työpaikka?
Mitä jos olisit:
Hankkinut koulutuksen
Tehnyt aina jotain työtä, edes hanttihommia
Hankkinut osaamista
Jopa niistä nuorena tehdyistä pätkätöistä saa kaipaamiasi verkostojaSairaus on toki valitettavaa varsinkin jos se ei ole elämäntapoihin liittyvä
Luuletko etten kadu valintojani? Ellet omista aikakonetta on tässä tilanteessa menneisyydelläni jossittelu täysin turhaa.
Jokaisen kannattaa olla tarkempi omista valinnoistaan ja kannettava itse vastuu. Tottakai jos tekee huonoja valintoja, siitä myös seuraa huonoa. Siitä ei silloin auta muu kuin syyttää itseään, ei muiden syyttäminen ja syylistäminen johda yhtään mihinkään. Olisi kannattanut parempia valintoja silloin kun se oli mahdollista, sitähän se työministerikin jokee kokoajan.
Höpönlöpö. Kerropa mistä ne tiedot saa, joiden perusteella niitä valintoja tehdään? Onko yhtään instanssia tai asiantuntijaa, joka antaa sinulle tiedon millä koulutuksella työllistyt esim. 5, 10 ja 15 vuoden päästä ja antaa ennustukselleen takuun?
No kun ei ole.
Jos amk:t ja yliopistot kouluttavat ihmisiä ammatteihin, eikö oppilaitoksilla ole mitään vastuusta että niillä koulutuksilla työllistyy?
Miten itse katsoit kristallipallosta mikä ura työllistää?
Vierailija kirjoitti:
Tässä esityksessä toisesta rikkeestä 30pv karenssi, kolmannesta 60pv karenssi ja neljännestä työssöoloehto. Eli jatketaan rangaistusten kautta.
Toisesta RIKKEESTÄ???? MItä helkkaria!!!! Aikuisille ihmisille aletaan määrätä jotain sakkorangaistuksia hallituksen taholta? Rikesakkoja??
Kyllä on turvallinen ja tulevaisuuteen luottavainen olo kun on suomen historian tyhmin hallitus puikoissa.
Ei minulla muuta, mutta muistatteko vielä, kuinka tällä foorumilla meuhkattiin suu vaahdossa viikkokaupalla siitä miten sen aktiivimallia vastustavan kansalaisaloitteen piti vähintäänkin johtaa siihen, että malli perutaan ja hallitus kaatuu ym. Koko touhu kulminoitui sitten täydeksi mahalaskuksi osoittautuneeksi "mielenosoitukseksi", joka oli oikein kuvaava ja koominen lopetus koko aloitteelle. LOL.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla muuta, mutta muistatteko vielä, kuinka tällä foorumilla meuhkattiin suu vaahdossa viikkokaupalla siitä miten sen aktiivimallia vastustavan kansalaisaloitteen piti vähintäänkin johtaa siihen, että malli perutaan ja hallitus kaatuu ym. Koko touhu kulminoitui sitten täydeksi mahalaskuksi osoittautuneeksi "mielenosoitukseksi", joka oli oikein kuvaava ja koominen lopetus koko aloitteelle. LOL.
Viestiketjusta päätellen vauvapalstan käyttäjät ovat suuressa älykkyydessään ottaneet opiksi edellisestä kerrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin aktiivimalleihin menneet rahat olisivat olleet enemmän tarpeen vaikka palkkatuki työpaikkoihin, mutta mitä sitä paskaa mieluummin kulutetaan ne ihmisten kyttäämiseen ja työnantajien kiusaksi.
Mistä se lindström taikoo niitä työpaikkoja joita hakea?Avoimia työpaikkoja on yli 60 tuhatta. Lisäksi on yleisimmin arvioitu, että 70-80 % paikoista on piilotyöpaikkoja. Eli paikkoja olisi sellaiset 250-300 tuhatta.
Kyllä siinä muutamalle haettavaa jo on, vai mitä sanot?
Jos on työvoimapula, niin mikä järki työnantajilla on pitää työpaikkoja piilossa? Säädettäisiin nyt vihdoinkin laki, että jokainen avoin työpaikka pitää laittaa julkiseen hakuun työvoimaviranomaisen nettisivuille. Ne yritykset, joissa työpaikkoja ei oikeasti ole, saavat jatkossa turhia hakemuksia.
Mikä järki on pitää työpaikkoja piilossa, todellakin?
En usko.
Ja missä on avoinna 60 000 työpaikkaa? Plus mihin perustuu arviot piilotyöpaikkojen määrästä? Nehän ovat PIILOSSA? (tämä siis edelliselle kommentoijalle)
Lisäksi on kohtaanto-ongelma: jos työttömänä on 5000 insinööriä pk-seudulla, mitä väliä on vaikka auki olisi 5000 lähihoitajan paikkaa Pohjois-Suomessa?
Aijai, pahasti vaikuttaa, että pieleen on mennyt monella.
Sinkkumies
53v. en jaksa enää siivota, ei vaan kunto ja jaksaminen riitä.
Nyt aloitan työtoiminnan.
Olen aivan terve mutta jotkut työt on vaan liian raskaita, kun ikää tulee.
Työtoiminta vie mut kohti työtä. En usko että vie koska jo kahden vuoden päästä olenkin 55v.
Työvoimatoimisto sanoi että työtoiminta vie mut kohti työtä mutta aikaisemmin kuitenkin sanoi että mun ikäisen vaikea saada töitä.
No teen jonkunlaisen hakemuksen ja käytän sitä samaa kaikkiin paikkoihin.
Salesguy kirjoitti:
Sanoisin että varastohommia ja siivousduunia löytyy aina niille jotka haluavat niitä tehdä.
No ei ainakaan varastohommia löydy. Olisiko niin että otetaan mieluummin nuorempia? Siivoamaankin mieluummin joku jolla on alasta kokemusta ja ainakin ajokortti niin että pääsee siirtymään kohteesta toiseen.
Keskusteluun osallistuva, olitko mukana aktiivimallia vastustavassa mielenosoituksessa kun sellainen alkuvuodesta järjestettiin?
Vierailija kirjoitti:
Keskusteluun osallistuva, olitko mukana aktiivimallia vastustavassa mielenosoituksessa kun sellainen alkuvuodesta järjestettiin?
Olin.
On meillä kyllä loistava tulevaisuus!
Vierailija kirjoitti:
Salesguy kirjoitti:
Sanoisin että varastohommia ja siivousduunia löytyy aina niille jotka haluavat niitä tehdä.
No ei ainakaan varastohommia löydy. Olisiko niin että otetaan mieluummin nuorempia? Siivoamaankin mieluummin joku jolla on alasta kokemusta ja ainakin ajokortti niin että pääsee siirtymään kohteesta toiseen.
Miksi autolla? Yhtä hyvin voi myös kävellä, pyöräillä tai käyttää julkisia. Esim vaikka kulkea taksilla jos muuta ei ole. Ajokortin puute on huono tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sitäpaitsi tuo 9 euron päiväpalkalla raataminen tehden samaa työtä mitä normaalisti palkatut on moraalisesti väärin ja pelkkää hyväksikäyttöä.
Tällaisia sadistisia pelejä economistit, yrittäjät ja byrokraatit laativat. Onko tällainen henkinen väkivalta nyt sitten yhtään sen vähemmän haitallisempaa kuin keskiajan sotiminen? Kysyn vaan.
Kutsuvat itseään vieläpä sivistyneiksi :D
Hohhoijaa ja lehmäthän lentää, omiin ojiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salesguy kirjoitti:
Miksi autolla? Yhtä hyvin voi myös kävellä, pyöräillä tai käyttää julkisia. Esim vaikka kulkea taksilla jos muuta ei ole. Ajokortin puute on huono tekosyy.
Koita nyt tajuta että nykytyöelämä on tälläistä. Moniin siivoustyöpaikkoihin ei palkata ellei ole ajokorttia (ja autoa). Se on kato tätä nykyaikaa, pitää siirtyä tukka putkella työkohteesta toiseen. Jos rupeaisi työhaastattelussa selittämään, että "juu mielelläni pyöräilen päivässä 5 tuntia eri kohteesta toiseen", niin luuletko että saat sen työn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salesguy kirjoitti:
Aivan! Ja jos työntekijä on vaippaikäinen, sekään ei haittaa, hän voi ryömiä sen 20 km työkohteesta toiseen.
Just joo.
Juuri sensuroitiin/deletoitiin tältä palstalta keskustelu otsikolla "mitä hyötyä kansalaisaloitteesta oli" ?
Minä syytän itseäni. Älä siitä huoli. Ruoskin itseäni joka päivä.
Haluan vain tietää miten se auttaa minua työllistymään? Tilanteeni on tämä, eikä jossittelu enää auta. Haluatko minulta tuet pois, koska olen tehnyt huonoja valintoja?