Äiti! Koska olet viimeksi ostanut jotain ihan vain itsellesi?
Olenko ainoa joka huomaa käyttävänsä äitiyspikkareita, reikäisiä sellaisia vielä 6kk synnytyksestä. Äitiys housuja kun ovat ainoat ehjät ja rintaliivejä joista tunkee kaarituki pihalle? Tukka roikkuu silmillä.. Silmälasit olen uusinut 3 vuotta sitten.. Mistään ylellisyyksistä puhumattakaan!
Lapsilla on viimeisen päälle vaatteet, kaikki tarvitsivat kesäksi kolmet kengät ja tiehenkin pitää tilata mursketta.. Kaikki menee aina äidin hankintojen edelle.
Onhan muillakin näin?
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on äitiysalkkarit? Ja oikeastiko joku semmoisia käyttää ja miten ne eroaa normaaleista....?
Kokeilepa Googlea. Ketkä käyttävät äitiysvaatteita? Ne, jotka ovat raskaana.
Kuule kiitos kysymästä, juuri ostin itselleni osinkotuloilla kivan nipun AT&T:n osakkeita kun hinta hieman laski. Osakkeista tulevan osinkovirran käytän tasan tarkkaan ihan omiin hankintoihini kuten tähänkin asti.
Kolmelle lapselle joka kuukausi jotain vaatetta. Merkkiä ja merkitöntä.
Oli vuosia kun en itselleni kuin muutaman kerran vuoteen. Lapset oli tuoloin pieniä.
Nyt kun lapset ovat isompia,nuorin 6. Ostan itsellekin joka kuukausi jotain. Yleensä perusvaatetta ja vähän merkkiä. Viimeksi eilen merkkilaukun ja lompakon joihin meni rahaa hieman päälle 200e. Mutta noin kalliit ostokset ovat harvinaisia minulle.
Ostan harvoin, välillä menee vuosikin ostoksitta.
Pari viikkoa sitten päivitin tilanteen ja ostin 20 x alushousut, 6 x rintaliivit, 10 x sukat, 8 x paita/pusero, 3 x housut, 2 x mekko, 2 x huivi ja 3 x kengät.
Ap, sinun tilannetta voi verrata vain kuusi kuukautta vauvan saaneen tilanteeseen.
Ensimmäisen lapsen jälkeen solahdin heti ennen raskautta vaatteisiini. Joten ongelmaa ei ollut.
Toisen lapsen synnyttyä, painoin todella paljon, mutta asuimme maassa missä vaatteet edullisia ja valinnanvaraa paljon. Vaatekaappi tuli päivitettyä yhdellä ostosreissulla. Imetysliivejä käytin vielä lapsen ollessa useamman vuoden.
Tosin ostosreissut ja itseen panostaminen liityy mielestäni myös siihen onko ollut työelämässä juuri ennen vauvan saantia ja onko sitä omaa rahaa ja saako riittävästi äitiyslomarahaa.
Ap, panosta itseesi ka siuntaa ostoksille nyt kun aletkin ovat alkamassa. Olet sen ansainnut.
Kuulostaa ihan hirveätlä. Miksi jotkut naiset haluaa kogella itseään noin? Onneksi lapseni on jo iso ja käyn töissä, joten minulla rahaa pitää huolta itsestäni ja nauttia elämästä. Mutta silloinkin, kun lapseni oli vauva ja olin kotona, huolehdin kyllä omasta hyvinvoinnistani ja ulkonäöstäni. Tuskin iloksi kenellekään tällainen marttyyriäiti..
Äidit, ostakaa itselleni uusia vaatteita kun tarvitsette. Käykää ravintolassa ystävien kanssa, hemmotelkaa itseänne kasvohoidolla tai kampaajakäynnillä. Ei teidän tarvitse käyttää kaikkia rahoja lapsiinne, ei tarvitse. Tottakai pakolliset hankinnat ja tasapuolisuuden nimissä myös lapselle joskus jotain extraa. Mutta kyllä te saatte käyttää niitä rahojanne ihan omiinkin tarpeisiin. En näe siinä yhtään mitään väärää. Ei ole mitään tarvetta olla marttyyri, uhrautuja tai unohtaa omia tarpeita ja haluja.
Vierailija kirjoitti:
Äidit, ostakaa itselleni uusia vaatteita kun tarvitsette. Käykää ravintolassa ystävien kanssa, hemmotelkaa itseänne kasvohoidolla tai kampaajakäynnillä. Ei teidän tarvitse käyttää kaikkia rahoja lapsiinne, ei tarvitse. Tottakai pakolliset hankinnat ja tasapuolisuuden nimissä myös lapselle joskus jotain extraa. Mutta kyllä te saatte käyttää niitä rahojanne ihan omiinkin tarpeisiin. En näe siinä yhtään mitään väärää. Ei ole mitään tarvetta olla marttyyri, uhrautuja tai unohtaa omia tarpeita ja haluja.
Mä en nyt tiedä, onko joku tässä sanonut, että käyttää kaikki rahansa lapsiinsa, mutta jos on sellainen tilanne, että pitää aika tarkkaan laskeskella, mihin ne rahat menee, tuo ei vain toimi. Lapset kasvavat ulos vaatteistaan ja rikkovat niitä helpommin kuin aikuiset. Lapset myös tarvitsevat päiväkotiin ja kouluun tietynlaisia varusteita, joista ei oikein voi tinkiäkään. Kannattaa ymmärtää se, ettei kaikillä nyt yksinkertaisesti ole varaa hemmotella itseään. Eikä siinä ole mitään marttyyria tai uhrautumista, se on vain elämän realiteetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä on äitiysalkkarit? Ja oikeastiko joku semmoisia käyttää ja miten ne eroaa normaaleista....?
Kokeilepa Googlea. Ketkä käyttävät äitiysvaatteita? Ne, jotka ovat raskaana.
Kaikenlaista sitä mammoille myydään ja hölmöt ostaa :,D kai sinulla on äitiyssukatkin, ja äitiyssateenvarjo, äitiyskengistä nyt puhumattakaan!
Ostin vanukkaita, nutta mies söi ne.
Ostin mä itselleni keväällä uuden paidan. en mä tartte mitään uutta :D
Tänään viimeksi.
En itse henkilökohtaisesti ymmärrä äitejä, jotka pukevat lapset ylihintaisiin ”laatumerkkeihin” ja itse kulkevat reikäisissä, epäsiisteissä vaatteissa.
Tämä ketju tuli mieleen kun ostin tänään uudet siivousämpärit. Eli joo, ostin itselleni jotain kivaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt tiedä, onko joku tässä sanonut, että käyttää kaikki rahansa lapsiinsa, mutta jos on sellainen tilanne, että pitää aika tarkkaan laskeskella, mihin ne rahat menee, tuo ei vain toimi. Lapset kasvavat ulos vaatteistaan ja rikkovat niitä helpommin kuin aikuiset. Lapset myös tarvitsevat päiväkotiin ja kouluun tietynlaisia varusteita, joista ei oikein voi tinkiäkään. Kannattaa ymmärtää se, ettei kaikillä nyt yksinkertaisesti ole varaa hemmotella itseään. Eikä siinä ole mitään marttyyria tai uhrautumista, se on vain elämän realiteetti.
Haluaisin oikeasti tavata sen perheen jossa ei ole rahaa ostaa äidille ehjiä alushousuja, todella. Voisiko kaksi lämmintä ateriaa vuodessa korvata vaikka puurolla ja ostaa säästyneillä rahoilla ne pikkarit.
Sitäpaitsi, aloittajakin mainitsei että lapsilla on kaikki "viimeisen päälle". Miksi hitossa? Entä jos lapsilla olisikin vain ihan perushyvät kamppeet, ja siinä olisi sitten jo rahat säästetty ehjään t-paitaankin.
Niinkuin moni muukin on jo sanonut, tuo uhrautuvaisuus ei ole lapsille palvelus vaikka se siltä saattaa tuntuakin. Arvostakaa äidit ja naiset itseänne tasa-arvoisina perheenjäseninä. Ei tarvitse mennä enää yksin syömään rikkinäisiltä astioilta sinne tiskipöydän viereen seisaalteen (terveisiä vaan kursailuketjuun).
Pitää itsestään välittää niin paljon, että sallii hankinnat myös itselleen. Mä muistan itseäni pienillä jutuilla vähän joka viikko, kevään aikana isompia hankintoja itselleni ovat olleet salikortti ja -ohjelma ja kunnolliset juoksukengät. Ja tänään olen menossa sokerointiin ensimmäisen kerran 😊 Mä niin olen ansainnut kaiken tämän.
Vierailija kirjoitti:
Tänään viimeksi.
En itse henkilökohtaisesti ymmärrä äitejä, jotka pukevat lapset ylihintaisiin ”laatumerkkeihin” ja itse kulkevat reikäisissä, epäsiisteissä vaatteissa.
En minäkään. Lapset likaavat ja rikkovat vaatteita eivätkä kaiken lisäksi niin välitä, mitä heillä on päällä. Meidän perheessä äiti on viimeisen päälle laitettu ja lapset kulkevat ryysyissä (kärjistäen, älkää hermostuko).
Juhlat ym. eri asia, puhun arjesta.
Joka päivä. Kaikki omat tuet käytän itseeni. Miehen isommasta palkasta kuuluu maksaa päivittäiskulut (asuminen, ruoka, auto, ym). Miehen ne kuuluukin maksaa, kun se on niin ahne, että viettää kaiken ajan työpaikalla eikä viihdy kotona koskaan. Elatusmaksut, toimeentulotuki ja lapsilisät ovat minun rahaani ja sillä vähällä viihdytän itseäni silloin kun mies lorvailee työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin oikeasti tavata sen perheen jossa ei ole rahaa ostaa äidille ehjiä alushousuja, todella. Voisiko kaksi lämmintä ateriaa vuodessa korvata vaikka puurolla ja ostaa säästyneillä rahoilla ne pikkarit.
Sitäpaitsi, aloittajakin mainitsei että lapsilla on kaikki "viimeisen päälle". Miksi hitossa? Entä jos lapsilla olisikin vain ihan perushyvät kamppeet, ja siinä olisi sitten jo rahat säästetty ehjään t-paitaankin.
Niinkuin moni muukin on jo sanonut, tuo uhrautuvaisuus ei ole lapsille palvelus vaikka se siltä saattaa tuntuakin. Arvostakaa äidit ja naiset itseänne tasa-arvoisina perheenjäseninä. Ei tarvitse mennä enää yksin syömään rikkinäisiltä astioilta sinne tiskipöydän viereen seisaalteen (terveisiä vaan kursailuketjuun).
Sä puhut ihan eri asioista, mistä mä puhun. Mä lainasin viestiä, jossa puhuttiin hemmottelusta, sä kirjoitat nyt alushousuista. Mun viestiä myös alapeukutettiin – esimerkki siitä, että nykyään pitää saada kaikkea kivaa ja hemmottelua, vaikka ei olisikaan varaa. Ei ihme, kun pikavippifirmat mainostavat vippejään "järkeviin hankintoihin" (siinä yhdessäkin mainoksessa pariskunta keksii kaikkea ihanaa, matka, uusi sohva, telkkari jne., jotka sitten hankitaan sillä lainarahalla – tosi järkevää kulutusta).
Mä en myöskään jaksa pöyristyä siitä, että joku vauvan äiti kulkee reikäisissä alkkareissa. Vauva-aika on niin erilaista aikaa, että sitä ei yksinkertaisesti useinkaan repeä joka paikkaan ja silloin saattaa unohtua ostaa niitä uusia alkkareita, vaikka talous ei olisikaan tiukalla.
Kukaan ei ole myöskään tainnut tässä ketjussa kertoa syövänsä rikkinäiseltä lautaselta tiskipöydän vieressä. Rauhoittukaa nyt hyvät ihmiset!
Just eilen ostin hyvälaatuista kahvia ihan vaan itselle, sillä meidän perheessä ei kukaan muu juo kahvia. Vaatteita ostan aika usein kirppareilta, sieltä löytyy hyväkuntoista ja siistiäkin edullisesti. En kulje reikäisissä tai kulahtaneissa alusvaatteissa, pyrin näyttämään skarpilta ja freesiltä suurimman osan aikaa, vaikkei meidänkään budjetti ole iso.