Miten reagoisitte, jos miesystävänne selittäisi lapsuudessa tapahtuneesta hyväksikäytöstä?
Tilanne suurinpiirtein se (jätän yksityiskohdat pois) että mies oli joukkoraiskattu alle 10-vuotiaana muiden miesten toimesta. En kerro enempää, koska en halua kenenkään tunnistavan, mutta mies itse selitti minulle yksityiskohtaisesti koko tarinan. En tiedä miten reagoisin.
Kommentit (61)
Nainen otti uhrin roolin tässäkin asiassa. Ei hemmetti :D Tunnettekö häpeää vai oletteko kykenemättömiä siihen?
Vierailija kirjoitti:
Nainen otti uhrin roolin tässäkin asiassa. Ei hemmetti :D Tunnettekö häpeää vai oletteko kykenemättömiä siihen?
Millä tavalla otin uhrin roolin? Mies on minulle rakas ja haluan reagoida asiaan sopivalla tavalla.
Ap
Halusin vaan sanoa ap:ole, että se ettei mies muista tapahtunutta kun kysyt tarkemmin voi johtua dissosioinnista. Mut on raiskattu useamman kerran lapsena ja periaatteessa tiedän niin tapahtuneen ja saatan nähdä sitä ikäänkuin filminä, mutta en pysty muistamaan kunnolla mitä aktin jälkeen tapahtui tai jos joku kysyy yksityiskohtia niin koko muisto saattaa mennä "puuroiseksi" enkä pysty kertomaan kovin tarkasti tai pää menee ihan tyhjäksi. Sain aikuisena diagnoosiksi dissosatiivisen häiriön mikä selittää tätä.
Älä lopeta seksiä, itsellä ainoat traumat on tullut kun on aikuisena yritetty pakottaa seksiin.
Hyväksikäytön uhreista alle 10 % ryhtyy itse hyväksikäyttäjiksi ja pedofiilejä näistä on vielä harvempi eli sitä ei kannata pelätä, jos miestä jo nyt tunnet ja vaikuttaa kuonnolliselta.
Älä puhu asiasta miehelle ellei itse ota sitä enää puheeksi.
KUKA RAISKAILEE LEIKKI-IKÄISIÄ PIKKUPOIKIA?!
Ap, sanoit miehesi olleen alle 10, mutta oliko esim. 3 vai 9v.
Vierailija kirjoitti:
KUKA RAISKAILEE LEIKKI-IKÄISIÄ PIKKUPOIKIA?!
Maailma ei ole jokaiselle lapselle ihana paikka. Ei ole ollut ennen eikä ole nyt.
Kaikki hyväksikäyttäjät eivät todellakaan ole tulleet lapsina hyväksikäytetyiksi![/quote]
http://www.ts.fi/lukemisto/1074147236/Lapsen+seksuaalinen+hyvaksikaytto…
Luepa ja perehy. Koskettaa usein miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten toivoisit itseäsi kohdeltavan jos sinulle tapahtuisi jotain vastaavaa?
Huonosti.
Hyväksikäytetyt ja muuten vaikean lapsuuden/nuoruuden eläneet naisethan aina menevät väkivaltaisten jännien piestäväksi.
Mun eksällä oli samanlainen kokemus. En varmaan osannut tukea oikein, kun ei toinen myöskään kertonut, olisiko kaivannut tukea vai onko päässyt yli asiasta tms. Hänellä kuitenkin oli persoonallisuusongelmia, mistä johtuen yhteiselämä kävi liian vaikeaksi ja veikkaan tuolla asialla olevan jotain tekemistä asian kanssa, mutta jos toinen ei halua käsitellä ongelmiaan ja hakea niihin apua, minkä sille toinen voi.
Yrittäisin kyllä kuunnella puolisoa miten hän toivoo minun suhtautuvan. Haluaako jatkaa keskustelua aiheesta vai riittääkö hänelle se että tiedän asian nyt kun hän siitä kertoi. Jos ammattiapua tuntuisi tarpeellisena tulisin häntä sen hakemisessa ja terapia prosessin aikana.
Koska tämä tapahtui? Luulisi olleen isotkin otsikot.
Ja tämä kaikki tapahtui Porvoossa?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämmöisiä entisaikaan uutisoitu samalla tavalla kuin nyt. Muistan itse 70-80-luvuilta muutaman tosi järkyttävän tapauksen, joita nyt puitaisiin iltapäivälehdissä isoilla otsikoilla, mutta joita ei silloin uutisoitu lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun eksällä oli samanlainen kokemus. En varmaan osannut tukea oikein, kun ei toinen myöskään kertonut, olisiko kaivannut tukea vai onko päässyt yli asiasta tms. Hänellä kuitenkin oli persoonallisuusongelmia, mistä johtuen yhteiselämä kävi liian vaikeaksi ja veikkaan tuolla asialla olevan jotain tekemistä asian kanssa, mutta jos toinen ei halua käsitellä ongelmiaan ja hakea niihin apua, minkä sille toinen voi.
Tämä. Tuollainen tapahtuma jättää jälkensä aina ja syvät jättääkin. Jos kumppanisi on ollut ja on vieläkin haluton työstämään ja kohtaamaan niitä ammattilaisen avustukselle, niin paine kertyy ja ongelmia tulee. Kuulostaa karulta, mutta niin se vain menee. Jos kaikki vaikuttaakin nyt hyvältä, hiertää asia väkisinkin ja jossain vaiheessa ongelmat alkavat.
Itse, ikävä kyllä, tuossa vaiheessa nostaisin kaikessa hiljaisuudessa kytkintä ja toivottaisin hyvää jatkoa. Ongelmat voi käsitellä vain henkilö itse ja tukipuuksi alkaminen on virhe, se ei tulisi loppumaan koskaan vaan asioiden käsittelyyn tarvitaan ammattilainen ja potilaan vakaa tahto päästä asioista yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämmöisiä entisaikaan uutisoitu samalla tavalla kuin nyt. Muistan itse 70-80-luvuilta muutaman tosi järkyttävän tapauksen, joita nyt puitaisiin iltapäivälehdissä isoilla otsikoilla, mutta joita ei silloin uutisoitu lainkaan.
Toki noinkin. Ehkä kuitenkin aloittajana jotenkin yrittäisin varmistua, että mies ylipäätään puhuu totta. Joku homopedofiilien joukko, joka vielä jää kiinnikin ja tuomitaan, on varsin harvinainen tapaus kuitenkin. Lienee ollut sukulaisia mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki noinkin. Ehkä kuitenkin aloittajana jotenkin yrittäisin varmistua, että mies ylipäätään puhuu totta. Joku homopedofiilien joukko, joka vielä jää kiinnikin ja tuomitaan, on varsin harvinainen tapaus kuitenkin. Lienee ollut sukulaisia mukana?
Ei hyväksikäyttäjät ole aina pedofiilejä. Voi käyttää hyväksi myös eri sukupuolta kuin mihin seksuaalinen kiinnostus kohdistuu. Useimmat hyväksikäytöt tekee uhrille tuttu henkilö, ei mikään puskavaanija.
Minusta tuo osoittaa aivan äärettömän suurta luottamusta ap:tä kohtaan. Mies on uskaltanut sanoa asian, jota ei varmasti tule sanomaan monille.
Vähän sama kokemus on itsellä mutta silti hieman eri. Minua on käytetty hyväksi nuorena, 13-18-vuotiaana. En ole koskaan kenellekkään asiasta sanonut, en edes miehelleni. Kukaan ei tiedä mitään, paitsi tekijä. Silloin en edes ajatellut, että asia pitäisi jotenkin poliisien kanssa käydä läpi. Halusin vaan unohtaa sen . Traumoja on, niiden kanssa pärjään. Lapsia meillä on monta, eikä heidän hoivaamisensa ole koskaan ollut vaarassa.