Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolatyö; onko tämä ihan normaalia, että joka päivä menee 1-4 h ylitöiksi (ilman korvausta) ja se pitää vaan hyväksyä?

Vierailija
14.06.2018 |

Olen kesän töissä eräässä ravintolassa tarjoilijana ja todella erikoisia käytäntöjä on tullut vastaan.

1) Työvuorolistassa lukee vuoron päättymisaika, mutta se ei tarkoita että silloin pääsisi lähtemään. Miltei aina joutuu jäämään pariksi tunniksi pitempään. Erityistä korvausta tästä ei saa, vain normaalin tuntipalkan.

Ei mulla ole kiinnostusta ja aikaa olla koko ajan töissä! Ymmärrän, että sulkemisvuorossa hommat tehdään loppuun asti, mutta muuten pitää voida päästä lähtemään silloin kun vuoro loppuu ja seuraava vuoro jatkaa. Mulla on muutakin elämää kuin työ.

2) Iltavuoro ylitöineen kestää melkein puolille yöin ja seuraavana päivänä pitää tulla aamuvuoroon. Ja tämän pitäisi olla ok?! Uniaika jää aivan liian lyhyeksi.

3) Taukoja ei pidetä ja omasta terveydestä huolehtiminen ei kiinnosta ketään. Pitäisi painaa 10h ilman taukoa kesäkuumalla. On vain normaalia, että selkä on aina kipeä, väsyttää ja pyörryttää ja jotain kremppaa.

4) Kukaan muu ei tunnu näkevän näissä käytännöissä mitään mätää, kukaan ei ota epäkohtia esille. Pomoa ei kiinnosta myöskään.

Onko tämä ihan normaalia?

Pitää kyllä miettiä tarkkaan, suostunko vakinaistettavaksi elokuun lopussa vai alanko jo nyt etsiä fiksumpia hommia. Silloinhan ei edes pääse pois ilman karenssia.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan eri alalla, mutta meillä ainakin ylitöihin pitää olla työntekijän suostumus, ja perustellen (esim jaksamisella) ylitöistä voi kieltäytyä.

Ei ylitöistä kieltäytymiseen kyllä millään alalla mitään perusteluja tarvi tehdä.

Vierailija
22/33 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kello on piikissä niin silloin lähdetään kotiin jos ei ylityökorvaus houkuttele jäämään. Ylityöt on täysin vapaaehtoisia 👍

Tämä on ihan totta.

Sitten se toinen puoli asiasta:

Työkaverit alkavat kyräillä ja katsoa viistoon, kun lähdet pois listan mukaan. Supattelevat keskenään, kun olet ainoa ruodusta poikkeava. Pomo ottaa "puhutteluun", jossa selittää, että tällainen ei ole ihan ok, sesonkiaika on haastavaa joo, meillä on tavattu toimia siten että jäädään tarvittaessa, kun tätä hommaa ei vain voida tehdä tessiin tuijottaen. jne. painostusta.

Jos siltikin pysyt lujana ja pidät kiinni hyvinvoinnistasi ja oikeuksistasi, voi olo työpaikalla käydä todella hankalaksi. Tai tulet savustetuksi pihalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin ollut töissä, missä ekana kysyttiin (siis palkkaamisen jälkeen) että voitko tehdä vkl-töitä (työ oli suomentamista).

Sanoin että riippuu lisistä. Ei ollut lisiä. No en voinut tehdä sitten viikonloppuja.

Vierailija
24/33 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska juttu mutta tollasta se on paikassa kuin paikassa. Ei väliä onko julkkiskokin vetämä hypetysmesta , yksityisomistuksessa oleva paikka vai isomman ketjun ravintola. Samaa sontaa aina. Eikä ne olot mihinkään muutu. Jos teet asiasta numeron ja irtisanoudut, tilallesi on jo tulossa uusi. Kierre jatkuu.

Vierailija
25/33 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kenkää koeajan puitteissa kun olin ilmeisesti liian kartalla omista oikeuksistani työntekijänä.

Vierailija
26/33 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah mulle yks työnantaja( yksityinen ravintola) sanoi että "kyllä vähän pitäisi olla talkoohenkeä" kun kysäisin lisien maksun perään.

Vierailija
27/33 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah mulle yks työnantaja( yksityinen ravintola) sanoi että "kyllä vähän pitäisi olla talkoohenkeä" kun kysäisin lisien maksun perään.

Lisätäkseni että tuli jälkikäteen tälle omistajalle melko iso potti maksettavaksi koko henkilökunnan saamattajääneistä lisistä ym. korvauksista

Vierailija
28/33 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa paikassa on just tuota nykyään, ikävä kyllä.

Fiksun ihmisen ala tuo ei ole. Opiskelujen ohessa ja kesätöinä menee jonkin aikaa, ei oikeana työurana.

Vierailija
29/33 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisätäkseni että tuli jälkikäteen tälle omistajalle melko iso potti maksettavaksi koko henkilökunnan saamattajääneistä lisistä ym. korvauksista

Joo, juuri noin se pitää tehdä.

Jälkikäteen maksuun vaan. Työnantaja ei uskalla tehdä tuota enää sen jälkeen.

Oma alani ei liity ravintola-alaan, mutta meilläkin tehtiin noin, ja siihen loppui työnantajan yritykset siihen ettei maksa lisiä.

Vierailija
30/33 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain samanlaisen vastauksen, kun kyselin palkan perään 25 tunnilta, jotka tein kun valmistelimme ravintolaa avauskuntoon. Järjestelimme paikkoja, suunnittelimme ruokalistoja, siivosimme, asensimme laitteita jne.

Toista kertaa en suostunut näihin ilmaistalkoisiin.

Vierailija
31/33 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä noista kengistä, liian usein näkee tarjoilijoiden kipsuttelevan joissain ohutpohjaisissa sandaaleissa tai pahimmillaan ballerinoissa. Ei ihme, että on selkä kipeä.

Kenkien pitää olla umpinaiset, paksupohjaiset, eivät saa olla liukkaat, ja korkoa kantapään alla 1-2 cm. Selkä pysyy suorempana ja terveyspohjallinen auttaa päkiään. Nilkkaremmi on oltava myös, jos mallia puukenkä.

Näihin oikeasti kannattaa panostaa.  Muistakaa nostaa jaloilla, ei selällä, ja lautasia kantaessa hartiat alhaalla, ranne suorana ja kyynärpää 90 asteen kulmassa.

Vierailija
32/33 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä noista kengistä, liian usein näkee tarjoilijoiden kipsuttelevan joissain ohutpohjaisissa sandaaleissa tai pahimmillaan ballerinoissa. Ei ihme, että on selkä kipeä.

Kenkien pitää olla umpinaiset, paksupohjaiset, eivät saa olla liukkaat, ja korkoa kantapään alla 1-2 cm. Selkä pysyy suorempana ja terveyspohjallinen auttaa päkiään. Nilkkaremmi on oltava myös, jos mallia puukenkä.

Näihin oikeasti kannattaa panostaa.  Muistakaa nostaa jaloilla, ei selällä, ja lautasia kantaessa hartiat alhaalla, ranne suorana ja kyynärpää 90 asteen kulmassa.

Ei parhaimmatkaan kengät tai nostotekniikat auta lopulta, tarjoilijan työ on kuluttavaa. Toki ne hyvät kengät ja mahdollisimman ergonomiset työskentelyasennot ovat aivan ehdoton edyllytys ja perusasioita, joilla voi hieman viivästyttää kremppoja.

Tärkein ohje on kuitenkin panostaa koulutukseen ja hakeutua jollekin ihan toiselle alalle, ei ole ravintolatyö järkevän aikuisen ihmisen hommaa. Eipä alalla paljon vanhempia tekijöitä kyllä näekään. Paitsi ruokaloissa.

Vierailija
33/33 |
14.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuollaista se on. Kolme vuotta jaksoin, ja sitten vaihdoin työpaikkaa.

Minä jaksoin peräti 27 vuotta ja sitten kun se mittari tuli täyteen niin kiitos ja näkemiin. Olin melkein puoli vuotta tekemättä mitään ja sen jälkeen olen ollut ihan muun alan töissä eikä ole ollut ikävä hotelli ja ravintola-alan hommiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme