"useimmilla on kuitenkin kaasugrilli"
sanoi aamu-tv:n juontaja.
Eiköhän useimmilla ole ihan pallogrilli pihallaan tai puugrilli esim taloyhtiön grillikatoksessa.
Välillä tulee sellanen olo että onko se julkisuudessa puhuvat ihmiset vai minä itse, jotka ei elä tässä maailmassa.
Alan tulla johtopäätökseen että se olen minä. Kaikkialla jutut ovat sellaisia, että ne rajaavat minut pois automaattisesti. Mutta minä olenkin syrjäytynyt.
Huomasin tämän jo 2000-luvun alussa kun kävin kerran (huom vain keran) synnytysvalmennuksessa. Siellä sitä vain jauhettiin autoista ja miten ne pitää varustella kun vauva syntyy. Tuntui että siinä sitä odotettiin autoa syntyväksi perheeseen, ja kermaperseisät kotkottivat synnytysvalmennukselle mitä kaikkea ovt jo omiin autoihinsa hankkineet.
Minulla ei ollut autoa, olin väärässä paikassa.
Tämä vain yksi esimerkki, jolloin olen huomannut, että joko minä elän ihan eri maailmassa kuin koko muu Suomi. Tai sitten on niin, että keskiluokkainen enemmistö elää maailmassa, jossa on vain kaasugrilli, autot ja ok-talo ydinperheitä, koska kaikki muuhan on mahdotonta ja väärin.
Minä syön griiliruokani tänäkin kesänä pallo- tai puugrillistä. Jotka minusta ovat ainoat oikeat grillit, huom.
t. syrjäytynyt äiti-ihminen
Kommentit (41)
Kaasugrilli on amatööreille. Kunnon hiiligrilli sen olla pitää!
Itsellä toki oman elämän helpottamiseksi semmoinen, jossa hiilet syttyy kaasulla (kaasu siis vaan ihan hiilien sytyttämistä varten, pieni butaanipullo, joka on yhdistetty grilliin), joka sammutetaan kun hiilet hehkuvat, ja sitten jatketaan hiilillä grillausta.
mun mies on gourmet kokki ja hiiligrilli piti hänelle olla. Iso järeä hiiligrilli. Maksoiki tuhottomasti. Kai siinä on joku makuero jos kaasulla grillaa verrattuna hiileen?
Vierailija kirjoitti:
mun mies on gourmet kokki ja hiiligrilli piti hänelle olla. Iso järeä hiiligrilli. Maksoiki tuhottomasti. Kai siinä on joku makuero jos kaasulla grillaa verrattuna hiileen?
On siinä ihan oma makunsa. Minusta kaasulla grillaaminen on vähän sitten jo sama kuin paistaisi sisällä sähköliedellä. Jää kokonaan se savun aromi puuttumaan. Kaasu on kätevä kun se on nappia painamalla heti kuuma. Parhaat grilliherkut tulee pari tuntia puuta polttamalla ja sen jälkeen kunnon hiilloksella paistaessa.
Jaa, kyllä vaan mun kaikilla tuntemillani grillaajilla on joko sähkö tai kaasugrilli jos kotioloista puhutaan. Kerrostalossa asuvilla pääsääntösesti sähkö ja rivari ja okt-asujilla kaasu. Pallogrilleja tuttavapiirissäni ostetaan vaan retkeilyyn, mökkeilyyn yms vastaavaan, ei kukaan jaksa niitten kanssa puljata kotona...
Ja ihan on pieni tulosista opiskelijoista alkaen tämä arvio eli ei tulotasoon saati syrjäytymiseen liity, vaan käytännöllisyyteen.
Juu, se on vähän sama, kuin Iltalehden työelämävinkit; pidä etäpäiviä, kun lapset sairastelee, hellitä oravanpyörästä, pidä sapattivuosi, kyllästyttääkö työnkuva? Kysy esimieheltäsi mahdollisuutta osallistua naapuriosaston projektiin.
T. Lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Juu, se on vähän sama, kuin Iltalehden työelämävinkit; pidä etäpäiviä, kun lapset sairastelee, hellitä oravanpyörästä, pidä sapattivuosi, kyllästyttääkö työnkuva? Kysy esimieheltäsi mahdollisuutta osallistua naapuriosaston projektiin.
T. Lähihoitaja
Juuri meinasin sanoa samaa että työelämäaiheiset jutut ovat aina toimistotyötä. Kun kirjoitetaan istumisesta niin oletetaan ettei työssä tehdä muuta kuin istutaan tietokoneen ääressä koko ajan. Tai kun puheena on työterveyshuolto niin kaikillahan kuuluu siihen myös yleislääkäripalvelut.
Meillä on ollut käytössä sähkögrilli jo useamman vuoden, joten olemme varmaan tosi outoja. Tuossa se on OKT:n terassilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenelläkään ole nykyisin enää aikaa grillata hiiligrillillä. Kaikilla tutuilla on kaasu
No niinpä, hiilillä tulee vielä hirmuinen kärykin. Kaasu on nopea ja helppo.
Vain hiilillä grillaaminen ylipäätään on grillaamista. Kuumalla paistolevyllä paistaminen on, no, paistamista. Ei eroa paistinpannuun.
Vierailija kirjoitti:
Meillä grillataan usein n. 10 hengelle, siksi kaasugrilli. Kaikilla tutuilla on kaasugrilli kotona tai mökillä, ehkä se on enemmän omakotiasukkaan valinta, tai mökkiläisen.
Kaasuhärpäkkeellä ei voi grillata, se on ihan vaan ruoan paistamista se.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, kyllä vaan mun kaikilla tuntemillani grillaajilla on joko sähkö tai kaasugrilli jos kotioloista puhutaan. Kerrostalossa asuvilla pääsääntösesti sähkö ja rivari ja okt-asujilla kaasu. Pallogrilleja tuttavapiirissäni ostetaan vaan retkeilyyn, mökkeilyyn yms vastaavaan, ei kukaan jaksa niitten kanssa puljata kotona...
Ja ihan on pieni tulosista opiskelijoista alkaen tämä arvio eli ei tulotasoon saati syrjäytymiseen liity, vaan käytännöllisyyteen.
Kaasugrillaus on suorittamista ja pikaruokaa joten arviosi pitänee paikkansa. Hiiligrillaus on lähempänä itämaista teeseremoniaa ja sellainenhan on tietysti kauhistuttavaa ajantuhlausta. Päässä takoo tuloksellisuuden ja deadlinen vaatimus. Tilapäisen helpotuksen tuo vain mökkeily ja retkeily ja pallogrillin lämmin ja viipyilevä syli. Kukaan, siis kukaan, ei polta kaasugrilliä kuin täsmälleen sen verran että einekset ovat lämmenneet. Sen sijaa pallogrilliä syötetään vaikka lisääkin, mikä ettei, ja rupatellaan sen hehkussa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaasugrillaus on suorittamista ja pikaruokaa joten arviosi pitänee paikkansa. Hiiligrillaus on lähempänä itämaista teeseremoniaa ja sellainenhan on tietysti kauhistuttavaa ajantuhlausta. Päässä takoo tuloksellisuuden ja deadlinen vaatimus. Tilapäisen helpotuksen tuo vain mökkeily ja retkeily ja pallogrillin lämmin ja viipyilevä syli. Kukaan, siis kukaan, ei polta kaasugrilliä kuin täsmälleen sen verran että einekset ovat lämmenneet. Sen sijaa pallogrilliä syötetään vaikka lisääkin, mikä ettei, ja rupatellaan sen hehkussa yhdessä.
Hiilillä voi harjoitella ja sitten siirtyä bbq:n pariin Karibian malliin.
Vierailija kirjoitti:
kultainen sade kirjoitti:
Hiiligrilli ei sovellu ison porukan grillaus sessioihin joten siksi kaasu.Jokaisella ihmisellä on erilaisia painotuksia omiin asioihin ja on aika elitistä selitää että jonkun jutut olisivat merkityksellisempia kuin toisen.Aivan kuin hyvä musiikki kannattaa tutustua erilaisiin genreihin myös ihmisissä.
Miten niin ei sovellu? Eihän siihen pienen pallogrillin kokoiseen kaasugrilliin mahdu yhtään sen enempää. Sen takia molemmista on saatavilla vaikka miten isoja versioita!
Eikä sitten jos pitää jossain markkinoilla grillata makkaraa sadoille ihmisille niin kaasugrilli on oikeasti järkevin vaihtoehto. Kyllä hiiligrillillä nyt sentään parille kymmenelle ihmiselle pystyy hyvinkin kokkailemaan.
Hiiligrillillä paistaa hyvin makkaraa, mutta kun grillataan lihaa ja kasviksia, niin kyllä kaasugrilli on oaljon kätevämpi. Ei lopu lämpö keskrn ja tehoa on helppo säätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kultainen sade kirjoitti:
Hiiligrilli ei sovellu ison porukan grillaus sessioihin joten siksi kaasu.Jokaisella ihmisellä on erilaisia painotuksia omiin asioihin ja on aika elitistä selitää että jonkun jutut olisivat merkityksellisempia kuin toisen.Aivan kuin hyvä musiikki kannattaa tutustua erilaisiin genreihin myös ihmisissä.
Miten niin ei sovellu? Eihän siihen pienen pallogrillin kokoiseen kaasugrilliin mahdu yhtään sen enempää. Sen takia molemmista on saatavilla vaikka miten isoja versioita!
Eikä sitten jos pitää jossain markkinoilla grillata makkaraa sadoille ihmisille niin kaasugrilli on oikeasti järkevin vaihtoehto. Kyllä hiiligrillillä nyt sentään parille kymmenelle ihmiselle pystyy hyvinkin kokkailemaan.
Hiiligrillillä paistaa hyvin makkaraa, mutta kun grillataan lihaa ja kasviksia, niin kyllä kaasugrilli on oaljon kätevämpi. Ei lopu lämpö keskrn ja tehoa on helppo säätää.
Keraamisella hiiligrillillä voi grillata vaikka 10 h putkeen ja lämmönsäätely on helppoa. Toki hinnat ovat noin kymmenkertaiset kaasugrilleihin verrattuna.
Samaistun. Olen kokenut ulkopuolisuutta jo kauan. Mun alamäki alkoi siitä kun olin lapsi ja tuli lama eli 90-luvulla.
Ihmettelen sitä, että edes monet koulututetut ihmiset ei ymmärrä yksinkertaisia asioita siitä, että kaikki eivät ole hyvätuloisia eikä monet heille itsestäänselvät asiat ole kaikille mahdollisia.
Me olemmme mm. skipanneet kahdet päiväkodin päättäjäiset, koska ne juhlat on pitänyt väkisin tunkea korpeen 20km päähän, oletuksena että kaikilla on kulkupelit. Sama ihmetys jälleen kerran valtasi minut tähän liittyen, kun tulevan koululaisen retki pitää tehdä jonnekin korpeen, opettajan oletus että kaikki pääsee. Ei edes tullut mieleen kysyä pääseekö/onko autoa. Luulisi, että edes opettajat olisi jotenkin perehtyneet siihen, että kaikilla ei ole samoja resursseja!
Itselleni hiiligrillikin on modernia hömpötystä. Kyllä minullakin oli joskus pari vuosikymmentä sitten yhden kesän pallogrilli, mutta kyllästyin niiden hiilien kanssa tunaamiseen ja palasin vanhaan kunnon puilla lämmitettävään grilliin. Kyllähän puugrillissä grillaaminen on grillausta aidoimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni hiiligrillikin on modernia hömpötystä. Kyllä minullakin oli joskus pari vuosikymmentä sitten yhden kesän pallogrilli, mutta kyllästyin niiden hiilien kanssa tunaamiseen ja palasin vanhaan kunnon puilla lämmitettävään grilliin. Kyllähän puugrillissä grillaaminen on grillausta aidoimmillaan.
Samaa mieltä. Mulla on pihalla sen hiiligrillin lisäksi myös yksinkertainen muurattu "grilli", jossa siis poltan puuta kunnes on topakka hiillos. Mutta toi hiiligrilli säästää mun rajallista puuvarastoa saunaan ja paljuun. Joskus olen tehnyt kompromissin ja aloitellut puilla ja jatkanut hiilillä, mutta onhan se enemmän aikaavievää kuin hiiligrilli.
Sähkö- tai kaasugrilli on mulle no-no, on mulla grillipannukin ja toimiva hella. :)
Ihana ap! Noilla argumenteilla mäkin olen syrjäytynyt, kelkasta pudonnut. :D
Ei ole kaasugrilliä, eikä tule. Eikä tule autoakaan.
MUTTA lähipiiriä kun katsoo ja kuuntelee, niin onhan se noin hurjan yleistä, että kaasugrillit ja autot on keskiluokalla.
Asutaan keskiluokkaisesti kuitenkin rivarissa ollen muuten hemmetin erilaisia. ;)
Vierailija kirjoitti:
Samaistun. Olen kokenut ulkopuolisuutta jo kauan. Mun alamäki alkoi siitä kun olin lapsi ja tuli lama eli 90-luvulla.
Ihmettelen sitä, että edes monet koulututetut ihmiset ei ymmärrä yksinkertaisia asioita siitä, että kaikki eivät ole hyvätuloisia eikä monet heille itsestäänselvät asiat ole kaikille mahdollisia.
Me olemmme mm. skipanneet kahdet päiväkodin päättäjäiset, koska ne juhlat on pitänyt väkisin tunkea korpeen 20km päähän, oletuksena että kaikilla on kulkupelit. Sama ihmetys jälleen kerran valtasi minut tähän liittyen, kun tulevan koululaisen retki pitää tehdä jonnekin korpeen, opettajan oletus että kaikki pääsee. Ei edes tullut mieleen kysyä pääseekö/onko autoa. Luulisi, että edes opettajat olisi jotenkin perehtyneet siihen, että kaikilla ei ole samoja resursseja!
Oliko retkessä kyse siis koululaisten retkestä vai yhdessä huoltajien kanssa. Ainakin edellämainitussa luonnollisesti kimppakyydit auttavat autottomia. Niin ainakin meillä keväällä oli kyydissä mennen tullen luokkatovereita joilla oli auto tai ei niin ei ainakaan juuri silloin käytettävissä.
Hiiligrillin käyttäjät hamstraavat varmaan myös hehkulamppuja.
Savupirtissä on paras asua ja tuohivirsuja parempia kenkiä ei olekaan.