Sinä, joka opiskelit "yleisesti turhana pidettyä" alaa ja päädyit sen vuoksi työttömäksi, syytätkö ensisijaisesti itseäsi vai järjestelmää?
Kaikki minkä tahansa koulutusasteen käyneet (ammattikoulu, ammattikorkeakoulu, yliopisto) voivat vastata.
Itse uskon siihen, ettei mikään ala ole täysin turha. Esimerkiksi oma pääaineeni yliopistossa, kulttuurintutkimus, vastaa moniin hyvin ajankohtaisiinkin kysymyksiin (kuten syntyvyyden lasku), joita ei voida pelkästään selittää tieteenaloilla, jotka sattuvat tällä hetkellä työllistämään hyvin (kuten lääkäriksi tai lastentarhanopettajaksi opiskelu). Ikävä tosiasia vain on, ettei tällaisia asioita tarvita tutkimaan yhtä paljon kuin yliopistoissa on aloituspaikkoja.
Itse tietysti oman alavalintani aikoja sitten tein luonteeni ja kiinnostuksen kohteideni perusteella, en edes olisi soveltuva esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalle, mutta ennen kaikkea syytän tästä muita tahoja kuin pelkästään nuoruuden naiivia unelmantäytteistä minääni. Opinto-ohjaajat väittivät kiven kovaa unelmiin uskovalle nuorukaiselle, kuinka kaikenlaisia aloja, toimijoita, ammatteja ja juuri sinua tarvitaan tässä yhteiskunnassa. Lisäksi, kuten aiemmin mainitsin, koulutuspaikkoja on mielestäni liikaa vähän työllistäville aloille, ja vastaavasti liian vähän aloille, joissa työntekijöistä on huutava pula.
Kommentit (73)
Suomessa ollaan lisäksi tosi tiukkapipoisia koulutuksien suhteen. Käsittääkseni ainakin USAssa ja Briteissä yliopistotutkinnon suorittanut kelpaa muunkin alan töihin kuin just sen oman.
Suomessa vaaditaan kolmen vuoden opinnot kaikkiin pikkuhommiinkin.
-40-
Paljon riippuu alan lisäksi myös itse opiskelijasta. Mieheni on kemian tohtori eikä hän ole ollut työttömänä kuin vapaasta tahdostaan. Lopetettuaan hän löysi uuden paikan kuukaudessa. Mutta hän on myös ahkera ja fiksu. Hän on aina saanut parhaita arvosanoja ja työskennellyt menestyksensä eteen. Minä olen opiskelut vähän sitä ja tätä, ja ollut samalla töissä. Arvosanani ovat hädin tuskin keskitasoa. Nyt teen toimistohommia. Olen siis alisuoriutuja. Jos omaisin samanlaisen luonteen kuin mieheni, voisin olla itsekin jo tohtori. Olen hieman katkera, koska tohtorintutkinto on aina ollut unelmani. Nyt tuntuu, että olen aina jumissa siinä paskahommassa mitä teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koulutuspaikkoja on mielestäni liikaa vähän työllistäville aloille, ja vastaavasti liian vähän aloille, joissa työntekijöistä on huutava pula.
Ehkä totta, mutta ketään ei voi pakottaa millekään alalle. Kyllä ihmisillä pitää olla oikeus tavoitella sellaista ammattia, josta oikeasti pitää.
Jotenkin tuntuu, että vallalla on sellainen näkemys, että tässä pitää nyt yksi sukupolvi kokonaan määrätä sote-alalle, vaikkei taipumuksia olisi yhtään. Varsinkin naisille sitä tyrkytetään. Kuinka monelle miehelle sanotaan heti työttömyyden kohdattua, että "lähäriksi siitä!"?
Olet väärässä, ihmiset täytyy pakottaa töihin! Naurettavaa sekoilua.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä, oliko kyse yleisesti turhana pidetty ala, mutta enimmäkseen syytän itseäni joo. Opiskelin siis matkailun restonomiksi AMK:ssa ja tällä tutkinnolla en ole tehnyt yhtään mitään. No, jossain kohdissa on ollut etua, että on ollut samoja kursseja kuin tradenomeilla, mutta tuo tutkinto cv:ssä ei hyödytä yhtään.
Toki järjestelmässäkin oli omat ongelmansa, nythän tuo tutkinto on ainakin omassa oppilaitoksessani lopetettu kokonaan. Koulutusohjelma oli siis toisaalta liian suppea, mutta toisaalta liian laaja. Eli sisältö oli todella ympäripyöreää jargonia, mutta keskityttiin ainoastaan tietynlaisiin mahdollisuuksiin. Itse kuvittelin, että tähän sisältyisi kaikki mahdollinen hotelleista huvipuistoihin ja lentokentiltä kulttuurinähtävyyksiin ja varausjärjestelmistä kansainvälisiin toimijoihin ja suhteisiin, mutta käytännössä kaikki jollain tavalla eteni siten, että olisi pitänyt perustaa joku pieni eräjormailuyritys. Tai siltä se ainakin silloin tuntui. Toisaalta koko ala on sen jälkeen ollut suuressa murroksessa ja koulutustarpeetkin ovat erilaisia.
Mutta enimmäkseen syytän kyllä itseäni. En oikein edes tiedä, mihin kuvittelin tällä koulutuksella pääseväni. Tai miksi en lopettanut vain kesken, kun huomasin, mistä on kyse.
Tosta tutkinnosta vois olla hyötyä esim. Lentokentällä työskennellessä. Tai vaikka Lapissa tai jossain muualla matkailukohteissa. Tai sitten esim. Lentoemännän ammatissa voisi olla ihan hyvä tutkinto tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva jos ihmiset vielä kertoisi mikä ala kelläkin kyseessä.
Vastasin jo aiemmin: minulla on korkeakoulututkinto ympäristöalalta. Sillä voi heittää vesilintua!
Tämä on jotenkin yllättävää ja surullista. Miksi ympäristöalalla ei ole työpaikkoja kun ympäristöongelmia on niin paljon ja ihmiset myös tietävät niistä enemmän kuin vaikka 20 vuotta sitten?
Koko yhteiskuntamme toiminta on ympäristönäkökulmasta ajateltuna kestämättömällä pohjalla. Poliitikoilla ei ole halua tehdä riittäviä suunnanmuutoksia. Ympäristöalan monet jutut jäävät siksi kosmeettisen oli viherpesuksi. Jotain pientä kivaa on tehtävä mielen piristykseksi, jotta voitaisiin välttää ajattelemasta sitä miten päin helvettiä kokonaisuudessaan oikein ollaan menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut työttömistä tohtoreista?
Tai oletko koskaan kuullut huutavasta työvoimapulasta vaikkapa museoalalla?Itse vastaisin ensimmäiseen kyllä ja jälkimmäiseen en.
-ap
Työttömiä tohtoreita on hyvin, hyvin vähän, vähemmän kuin missään muussa koulutusluokassa. Itse en henk koht tunne yhtäkään pitkäaikaistyötöntä, vaikka olen humanisti ja koelämäni on ”niissä piireissä”. Muutamia sellaisia tunnen, jotka ovat välillä kuukaudn tai pari ”rahoitusten välillä”, mutta aina kaikki löytävät jotain ja se jotain on koulutusta vastaavaa..
Ei kun tunnen mä yhden työttömän tohtorin, mutta sitä ei lasketa, koska se on k*pää, käytöstavaton vihainen kuin ampiainen, julkisovinisti ja ääliö, jota ei voi päästää ihmisten ilmoille, edustamaan yliopistoa eikä mitään rahoittajaa - hänkyllä saisi syyttää työttömyydestään itseään, muttei varmasti syytä.
Mä olen työtön tohtori, mutta en todellakaan mainosta sitä. Syytä voit miettiä.
Miksiköhän tuo miespuolinen kaverisi on niin kovin vihainen koko ajan?
Syytän eniten itseäni, mutta jonkin verran myös järjestelmää ja kotipaikkakuntani v*ttumaista, lannistavaa ilmapiiriä, missä vallitsi Janten laki ja sosiaaliset taidot tai itsetunto eivät päässeet kehittymään.
Itse harkitsin aiemmin juuri opettajan ammattia, mutta työttömyyden pelossa en sitten hakenutkaan opetusalalle. Olisi kiinnostanut esim. Äidinkielen (siis suomi) opettaminen tai sitten yhteiskuntaopin opettaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä, oliko kyse yleisesti turhana pidetty ala, mutta enimmäkseen syytän itseäni joo. Opiskelin siis matkailun restonomiksi AMK:ssa ja tällä tutkinnolla en ole tehnyt yhtään mitään. No, jossain kohdissa on ollut etua, että on ollut samoja kursseja kuin tradenomeilla, mutta tuo tutkinto cv:ssä ei hyödytä yhtään.
Toki järjestelmässäkin oli omat ongelmansa, nythän tuo tutkinto on ainakin omassa oppilaitoksessani lopetettu kokonaan. Koulutusohjelma oli siis toisaalta liian suppea, mutta toisaalta liian laaja. Eli sisältö oli todella ympäripyöreää jargonia, mutta keskityttiin ainoastaan tietynlaisiin mahdollisuuksiin. Itse kuvittelin, että tähän sisältyisi kaikki mahdollinen hotelleista huvipuistoihin ja lentokentiltä kulttuurinähtävyyksiin ja varausjärjestelmistä kansainvälisiin toimijoihin ja suhteisiin, mutta käytännössä kaikki jollain tavalla eteni siten, että olisi pitänyt perustaa joku pieni eräjormailuyritys. Tai siltä se ainakin silloin tuntui. Toisaalta koko ala on sen jälkeen ollut suuressa murroksessa ja koulutustarpeetkin ovat erilaisia.
Mutta enimmäkseen syytän kyllä itseäni. En oikein edes tiedä, mihin kuvittelin tällä koulutuksella pääseväni. Tai miksi en lopettanut vain kesken, kun huomasin, mistä on kyse.
Tosta tutkinnosta vois olla hyötyä esim. Lentokentällä työskennellessä. Tai vaikka Lapissa tai jossain muualla matkailukohteissa. Tai sitten esim. Lentoemännän ammatissa voisi olla ihan hyvä tutkinto tuo.
Sairaanhoitaja on parempi tutkinto lentoemäntää ajatellen. Hoitoalan tutkinnot on aina iso plussa.
Sekä että. Oletin naiviisti, että minulle urkeaa tutkijan ura, mutta jatko-opintoja aloittaessani tajusin, että minulla ei ollut hyvästä opintomenestyksestä huolimatta minkäänlaisia mahdollisuuksia saada apurahaa ja päästä tutkijaksi. Kaikki ulkoiset seikat olivat kunnossa, oli hyvät suosittelijat, hyvä arvosana ja lausunto pro gradusta, jossa erikseen mainittiin soveltuvuuteni tutkimustyöhön, ja tutkimussuunnitelmaani kehuttiin, mutta siihen se lopulta jäi. Myöhemmin ymmärsin, että minulla ei ehkä ollut tarpeeksi ruskea kieli enkä ollut riittävän periaatteeton tekemään kompromissejä, jotka olisivat saattaneet muuttaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja on parempi tutkinto lentoemäntää ajatellen. Hoitoalan tutkinnot on aina iso plussa.
Tiedän muuten muutaman sh:n jotka opiskelleet lentoemännäksi. Kaikki ne on heti päässy kurssille ja ihan varmana on tuo sairaanhoitajan ammatti iso plussa siinä.. se kun ei todellakaan ole pahasta jos siellä 10km korkeudessa on sairaanhoitaja.. :D ihan hemmetin iso plussa nyt kun miettii... Tiedän myös kaksi lentoemäntää jotka opiskelee parhaillaan sairaanhoitajaksi. Molemmat kivoja ammatteja varmaan jos vaan sosiaalinen ihminen ja tykkää vuorotyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo Finnair ainakin joskus halusi palkata mieluiten sairaanhoitajia lentoemoikseen.
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä matkailualan opinnoista tässä? Minulle ei nimittäin ole koskaan selvinnyt, mihin työtehtäviin tämän alan koulutukset valmistavat? Tai mihin valmistuneet sijoittuvat?
Joskus vuonna nakki kun kävin peruskoulua, saattoi opiskella jonkinlaisen matkailualan tutkinnon peruskoulupohjalta. Valmistuneet sijoittuivat pääsääntöisesti töihin matkatoimistoihin. Tämä oli siis siihen aikaan, kun lentoja tai hotelleja ei vielä varattu itse netistä, vaan saman teki matkatoimiston täti. Nykyään ei juuri enää ole matkatoimistoja eikä koulutustakaan.
Tiedän myös todella ihanan ihmisen, joka on valmistunut yliopistosta maisteriksi matkailualalta, ja hän työskentelee hotellin respassa (en tunne titteleitä). Oletan, että hän tekee ohessa jotain markkinointia tms. hotellille. Vaaditaanko hotellivirkailijoilta nykyään koulutus (mikä)? Entä lentokenttävirkailijoilta? Mitä muita työtehtäviä korkeakoulutetuille matkailualan ihmisille on tarjolla (esim. juuri hotellissa tai lentokentällä)?
Kiitos jos joku sivistää. :)
Lähdin opiskelemaan juuri ennen kuin viimeisimmästä taantumasta alettiin puhua. Huono taloustilanne söi tosi paljon työpaikkoja eli tavallaan vikaa on rakenteissakin. Toki itse olin epäsopiva alalle siinä mielessä, ettei verkostoituminen ole minulle yhtään luontaista ja lähinnä lamaannun kilpailusta. En lukion jälkeen todellakaan tajunnut realiteetteja. Onneksi pääsin vielä tekemään toisen tutkinnon ja nyt olen onnellinen (ja työllistynyt) sote-alalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin jo aiemmin: minulla on korkeakoulututkinto ympäristöalalta. Sillä voi heittää vesilintua!
Kohta valmistumassa ympäristöalalta, pelottaa jo nyt. Missä ne kaikki työpaikat joista niin lupailtiin? Tulevaisuuden ala ehlä muttei suomessa
Tiesin humaniatiselle alalle lähtiessäni, että työllistymistilanne on huono. Harmittaa kuitenkin, että monia humanistisia aloja ei arvosteta, vaikka niiden osaajilla olisi todella paljon annettavaa. Humanistin työllistyminen vaatii hyviä taitoja oman osaamisen myymiseen (se multa puuttuu ja on kyllä oma vika - toisaalta jos olisin myyntitykki niin varmaan olisin tögdönnytkin jonnekin kaupalliseen suuntaan..).
Systeemiä syytän sitten siitä arvostuksen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta valmistumassa ympäristöalalta, pelottaa jo nyt. Missä ne kaikki työpaikat joista niin lupailtiin? Tulevaisuuden ala ehlä muttei suomessa
Ympäristöalan on lupailtu olevan se tulevaisuuden ala jo ainakin 15 vuoden ajan. Iso kupla monille alaa opiskelleille ihmisille, mutta ainahan jotakuta onnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ärsyttää että alaani mainostettiin tulevaisuuden työpaikkana. Todellisuudessa työpaikkoja alalla on tullut vastaan parin vuoden aikana ehkä 3 kpl. Eli jos et ole joku verkostoitumisen expertti niin voit sanoa hyvästit työpaikalle. Jos olisin tiennyt niin olisin hakenut alalle jossa avoimia paikkoja on enemmän haussa jatkuvasti (eli mikä tahansa muu ala).
Tämä on mun mielestä niin vastuutonta. Siis toki ymmärrän että alojen kysyntä muuttuu ja tulevaa ei voi ennustaa, mutta jotkut koulut/oppilaitokset/ohjaajat aivan tietoisesti antavat harhaanjohtavaa tietoa työllistymisnäkymistä. Jos 16-vuotias miettii ammatinvalintaa, niin reilua olisi antaa realistinen kuva siitä mitä voi odottaa.
Humanistinen ala