Sinä, joka opiskelit "yleisesti turhana pidettyä" alaa ja päädyit sen vuoksi työttömäksi, syytätkö ensisijaisesti itseäsi vai järjestelmää?
Kaikki minkä tahansa koulutusasteen käyneet (ammattikoulu, ammattikorkeakoulu, yliopisto) voivat vastata.
Itse uskon siihen, ettei mikään ala ole täysin turha. Esimerkiksi oma pääaineeni yliopistossa, kulttuurintutkimus, vastaa moniin hyvin ajankohtaisiinkin kysymyksiin (kuten syntyvyyden lasku), joita ei voida pelkästään selittää tieteenaloilla, jotka sattuvat tällä hetkellä työllistämään hyvin (kuten lääkäriksi tai lastentarhanopettajaksi opiskelu). Ikävä tosiasia vain on, ettei tällaisia asioita tarvita tutkimaan yhtä paljon kuin yliopistoissa on aloituspaikkoja.
Itse tietysti oman alavalintani aikoja sitten tein luonteeni ja kiinnostuksen kohteideni perusteella, en edes olisi soveltuva esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalle, mutta ennen kaikkea syytän tästä muita tahoja kuin pelkästään nuoruuden naiivia unelmantäytteistä minääni. Opinto-ohjaajat väittivät kiven kovaa unelmiin uskovalle nuorukaiselle, kuinka kaikenlaisia aloja, toimijoita, ammatteja ja juuri sinua tarvitaan tässä yhteiskunnassa. Lisäksi, kuten aiemmin mainitsin, koulutuspaikkoja on mielestäni liikaa vähän työllistäville aloille, ja vastaavasti liian vähän aloille, joissa työntekijöistä on huutava pula.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva jos ihmiset vielä kertoisi mikä ala kelläkin kyseessä.
Vastasin jo aiemmin: minulla on korkeakoulututkinto ympäristöalalta. Sillä voi heittää vesilintua!
Kohta valmistumassa ympäristöalalta, pelottaa jo nyt. Missä ne kaikki työpaikat joista niin lupailtiin? Tulevaisuuden ala ehlä muttei suomessa
Entäpä millaisiin työtehtäviin ympäristöalalta valmistutaan? Mitä tutkintoja alalla on? Ihan tuntematon ala minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ärsyttää että alaani mainostettiin tulevaisuuden työpaikkana. Todellisuudessa työpaikkoja alalla on tullut vastaan parin vuoden aikana ehkä 3 kpl. Eli jos et ole joku verkostoitumisen expertti niin voit sanoa hyvästit työpaikalle. Jos olisin tiennyt niin olisin hakenut alalle jossa avoimia paikkoja on enemmän haussa jatkuvasti (eli mikä tahansa muu ala).
Tämä on mun mielestä niin vastuutonta. Siis toki ymmärrän että alojen kysyntä muuttuu ja tulevaa ei voi ennustaa, mutta jotkut koulut/oppilaitokset/ohjaajat aivan tietoisesti antavat harhaanjohtavaa tietoa työllistymisnäkymistä. Jos 16-vuotias miettii ammatinvalintaa, niin reilua olisi antaa realistinen kuva siitä mitä voi odottaa.
Minä vähän luulen, että kaikki oppilaitokset antavat turhan ruusuisen ja positiivisen kuvan alan työllistymisnäkymistä...
Osa röyhkeämmin kuin toiset.
Yliopistoissa ei yleensä kiinnitetä kovin paljon huomiota siihen, mitä valmistuneet tekevät työkseen. Uskon, että monilla ei ole edes kovin selkeää käsitystä, mihin kaikkeen voisivat osaamistaan käyttää. Yliopisto jättää opiskelijan oman onnensa nojaan tässä asiassa. Opiskelijan täytyy itse luoda uransa. Monelle nuorelle tämä on liian vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin jo aiemmin: minulla on korkeakoulututkinto ympäristöalalta. Sillä voi heittää vesilintua!
Kohta valmistumassa ympäristöalalta, pelottaa jo nyt. Missä ne kaikki työpaikat joista niin lupailtiin? Tulevaisuuden ala ehlä muttei suomessa
Ympäristöalan on lupailtu olevan se tulevaisuuden ala jo ainakin 15 vuoden ajan. Iso kupla monille alaa opiskelleille ihmisille, mutta ainahan jotakuta onnistaa.
Muutama vuosi sitten kesätyöpaikassani oli todella monta ympäristötekniikkaa (amk) opiskelevaa. Oli surullista kuunnella heidän murehtimista tulevaisuudesta. Yksi heistä sanoi, että ensimmäisenä opiskeluvuonna opettajat ylistivät heidän olevan tulevaisuuden osaajia, jotka revitään töihin koulunpenkiltä. Viimeisenä opiskeluvuonna opettajatkin olivat lohduttomia opiskelijoiden tilanteesta.
Opettajat pelkäävät tietysti oman hommansa puolesta ja siksi on tärkeää, että heidän alansa olisi suosittu opiskelijoiden keskuudessa. Jos alalla on huonot työllisyysnäkymät, koskee se myös heitä, jos opetustyöt loppuu.
Vierailija kirjoitti:
En nyt tiedä, oliko kyse yleisesti turhana pidetty ala, mutta enimmäkseen syytän itseäni joo. Opiskelin siis matkailun restonomiksi AMK:ssa ja tällä tutkinnolla en ole tehnyt yhtään mitään. No, jossain kohdissa on ollut etua, että on ollut samoja kursseja kuin tradenomeilla, mutta tuo tutkinto cv:ssä ei hyödytä yhtään.
Toki järjestelmässäkin oli omat ongelmansa, nythän tuo tutkinto on ainakin omassa oppilaitoksessani lopetettu kokonaan. Koulutusohjelma oli siis toisaalta liian suppea, mutta toisaalta liian laaja. Eli sisältö oli todella ympäripyöreää jargonia, mutta keskityttiin ainoastaan tietynlaisiin mahdollisuuksiin. Itse kuvittelin, että tähän sisältyisi kaikki mahdollinen hotelleista huvipuistoihin ja lentokentiltä kulttuurinähtävyyksiin ja varausjärjestelmistä kansainvälisiin toimijoihin ja suhteisiin, mutta käytännössä kaikki jollain tavalla eteni siten, että olisi pitänyt perustaa joku pieni eräjormailuyritys. Tai siltä se ainakin silloin tuntui. Toisaalta koko ala on sen jälkeen ollut suuressa murroksessa ja koulutustarpeetkin ovat erilaisia.
Mutta enimmäkseen syytän kyllä itseäni. En oikein edes tiedä, mihin kuvittelin tällä koulutuksella pääseväni. Tai miksi en lopettanut vain kesken, kun huomasin, mistä on kyse.
Siinä ammattikorkeakoulussa, missä itse opiskelin, tuli tämä ala. Voihan sen kuvitella, ettei siitä mitään tulee, kun otetaan pari sellaista opettajaa, jotka ovat opettaneet lähinnä ravintolakoululaisia, "asiantuntijoiksi" ja lot sitten muiden alojen opettajista. Onhan se selvää, ettei siitä mitään tule, kun lähdetään opettamaan alaa, johon ei ole edes osaamista, mutta kun se on muotiala, tai oli silloin. Sama koskee kyllä monia muitakin aloja varsinkin pienissä ammattikorkeissa, pitää saada koulutusaloja, mutta oikeasti hallintoväki ei yhtään tiedä, mitä alalta edellytetään ja mihin alalta edes valmistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä millaisiin työtehtäviin ympäristöalalta valmistutaan? Mitä tutkintoja alalla on? Ihan tuntematon ala minulle.
No nykyisellään esim. joka kunnassa on oltava ympäristönsuojelupäällikkö/sihteeri, joka huolehtii päätöksenvalmistelussa että taloja ei kaavoiteta liian lähelle vesirajaa, pohjavesialueille ei anneta lupia saastuttavalle toiminnalle, vedenpuhdistamojen toimintaa valvotaan että ei mene liian bakteeripitoista vettä vesistöihin jne. Kaikki isompi teollisuus tarvitsee YVA:n eli ympäristövaikutuksen arvioinnin, tätä tekevät koulutetut ihmiset. Teollisuuden palveluksessakin alkaa olla ympäristöalan ihmisiä, esim, kaivoksissa tekemässä kaivosympäristön hallintaa, vesihallintaa jne.
Kunnilla tarvitaan ympäristötarkastajia. Pitää olla valmis lähtemään johonkin maakuntiin sieltä yliopistopaikkakunnalta ekaan virkaan. Ihmettelen näitä valituksia ettei ole töitä, kun pienissä kunnissa ei saada edes hakijoita vakivirkoihin, ei ympäristötarkastajiksi, rakennustarkastajiksi tai kaavoitusinsinööreiksi. Nämä on kuitenkin kuntien lakisääteisiä tehtäviä.
Eihän ole pakko sinne tuppukylälle pienellä palkalla jäädä lopuksi ikää, mutta sieltä saa hyvän lähdön uralle. Pitäisi naistenkin pystyä joskus asettamaan oma uran aloitus poikaystävän kainalon edelle vähäksi aikaa.
Valitessani alaa tutkin tilastoja työllistymisestä ja palkkatasosta eri aloilla. Tekniset alat ei ole tuottaneet pettymystä, vaikka suhdanteet välillä onkin riepotelleet. Rakennusala on herkkää taantumille mutta myös nousee taas. Mitään helppoa ei silti ole ollut. Koulutuksessa korostuu yrittäjyys ja sitä en halunnut. Monen yrittäjän olen nähnyt myös sinnittelevän köyhyysrajalla, ja ilman puolison vakituista työtä olisivat pulassa.
Arkkitehti
Mun omalla alalla, graafisessa suunnittelussa työttömyysprosentti on tasan 50. Itse sain oman alan työpaikan 3 vuotta valmistumisesta, toki siinä välissä kävin koodauksen ja markkinoinnin kursseja ja tein muita töitä + toimeksiantoja. Huomasin että haastattelukutsuja alkoi tippua, kun olin opiskellut lisää ja mulla oli näyttöjä muustakin kuin graafisesta suunnittelusta. Graafinen ala ja media-ala yleensä on niin monimuotoinen ja muuttuva, että laiska, yhteen asiaan juuttuva ihminen ei siellä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ärsyttää että alaani mainostettiin tulevaisuuden työpaikkana. Todellisuudessa työpaikkoja alalla on tullut vastaan parin vuoden aikana ehkä 3 kpl. Eli jos et ole joku verkostoitumisen expertti niin voit sanoa hyvästit työpaikalle. Jos olisin tiennyt niin olisin hakenut alalle jossa avoimia paikkoja on enemmän haussa jatkuvasti (eli mikä tahansa muu ala).
Mitä opiskelit?
Jos kyseessä on noinkin spesifi ala, eipä paikkoja julkiseen hakuun juuri tule. Tekijät headhuntataan tai sitten laitetaan avoimia hakemuksia yrityksiin, jotka tuollaisia osaajia haetaan. Onko osana alaa sellaisia taitoja, että voisit tehdä jotain muutakin alaa sivuavaa?
Minä vähän luulen, että kaikki oppilaitokset antavat turhan ruusuisen ja positiivisen kuvan alan työllistymisnäkymistä...