Sairausloma raskaus aikana
Kyselisin teiltä, että jouduitteko ottamaan miten paljon/mistä syystä sairauslomaa raskauden aikana?
Olen viikoilla 5+3 ja tällä raskausviikolla minulla alkoi järkyttävä pahoinvointi. Teen asiakaspalvelutyötä ja yritin olla töissä, mutta siitä ei oikein mitään tullut kun lähes jokaisen asiakkaan jälkeen jouduin juoksemaan vessaan joko oksentamaan tai yökkimään.
Olo oli niin kauhea, että päätin kertoa tästä pomolleni, että mikä tilanne on ja että olen raskaana. Hän ei todellakaan ottanut sitä hyvin. Sanoi, että raskaus ei ole sairaus ja syy sairauspoissaololle. Siinä vaiheessa tein päätöksen, että haen terveyskeskuksesta sairauslomaa ja lähden kotiin. Ja sitä sainkin muutamaksi päiväksi, enkä ole oikein muuta tehnyt kun oksennellut. Jäi paskanmaku suuhun tuosta pomon kommentista, vaikka todellakin tiedän, ettei raskaus itsessään mikään sairaus ole eikä sen varjolla voi töistä olla pois! Mielellään olisin töissä, jos vaan pystyisin..
Onko teillä ollut vastaavanlaisia tilanteita töissä? Tai miten teidän sairauspoissaoloihin suhtauduttiin?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy jotain muita töitä tai jos voit mennä myöhemmin töihin, tuskin nyt koko päivää oksettaa?
"Tuskin koko päivää oksettaa"
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
....et ole tainnut koskaan kärsiä raskauspahoinvoinnista?
En😂 mutta kaverilla oli aamupahoinvointia, luulin että sitä tarkoitettiin. Enkä siis tarkoittanut pahalla vaikka vähän tönköltä kuulostikin viestini😂
Ihanko tosiaan joku väittää, ettei ole sairaus jos oksentaa ympäri vuorokauden kaiken minkä syö ja juo, ja loppujen lopuksi syöminen ja juominenkin loppuu koska veden hajukin (!) oksettaa. Siinä sitä sitten oltiin sairaalassa ja kotisairaanhoidossa nesteytyksessä ja ravitsemushoidossa suurimman osan ajasta viikolta 6 synnytykseen. Ilman lapsettomuustaustaa abortti olisi ollut ykkösvaihtoehto.
Onneksi pahoinvointi loppuu useimmilla ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen. Jos et pysty olemaan töissä, voit saada sairauslomaa.
Ääritilanteissa pahoinvointi voi viedä sairaalahoitoon.
Tosi vaikeaa ymmärtää tällaiseen kysymykseen vastauksia, että kukaan ei voisi olla raskauspahoinvoinnin vuoksi saikulla, kun itsellä raskaus sujui suht hyvin. Voimakas raskauspahoinvointi, oli oksennusta tai ei, ei ole mikään vitsi. Lääkäri arvioi työkykyä. Monet odottajat ovat saikulla raskauspahoinvoinnin takia. Sellaiseen pahoinvointiin eivät auta vinkit tyyliin ”herää kaksi tuntia aikaisemmin”, kun odottaja ei pysty mihinkään toimintaan: esim. töihin fyysisemmissä hommissa tai tietokoneella tehtävään työhön. Ihmettelen oletuksia vain täysin omaan kokemukseen perustuen, kun aiheesta löytyy paljon kirjallisuutta, tutkimustietoa ja tietoa ihan googlaamalla. Tsemppiä paljon pahoinvoinnista kärsiville odottajille!
Tietysti haet sairaslomaa ja työterveyshuollon kautta, raskaus voi oireilla vielä paljon, kannattaa heti kertoa työnantajalle.
Nostan vanhan ketjun ylös.
Asun maaseudulla ja työmatka on pakko kulkea autolla. Viime raskauden aikana olin työtön. Tuolloin en pystynyt ajamaan autolla enää 6 kuukauden kohdalla. Syy on siinä, että olen lyhyt nainen ja kun vatsa kasvoi ja otti rattiin kiinni, jalkani eivät yltäneet enää polkimille edes silloin kun auton penkin säädöt olivat aivan ääriedessä.
Ei kai tällaisesta saikkua voi hakea ennen äitiysvapaalle siirtymistä? Minulla on mahdollisuus viikon saldovapaaseen jos olen kerryttänyt +40h saldopankkiin. Olisiko paras kombottaa kesälomat ja saldovapaat yhteen? Tämä tosin riippuu vuodenajasta ja raskautumistahan ei voi vaan nappia painamalla päättää minkä kuukautiskierron yhteydessä se tapahtuu.
Tämä ehkä voisi toimia jos laskettu aika sijoittuu toukokuun-elokuun väliin. Mutta miten muuna aikana? Tämä asia jarruttaa ja askarruttaa niin ettemme ole uskaltaneet yrittää toista lasta. Jos minun poissaoloni vaikuttaisivat negatiivisesti työpaikallani...
Vierailija kirjoitti:
Nostan vanhan ketjun ylös.
Asun maaseudulla ja työmatka on pakko kulkea autolla. Viime raskauden aikana olin työtön. Tuolloin en pystynyt ajamaan autolla enää 6 kuukauden kohdalla. Syy on siinä, että olen lyhyt nainen ja kun vatsa kasvoi ja otti rattiin kiinni, jalkani eivät yltäneet enää polkimille edes silloin kun auton penkin säädöt olivat aivan ääriedessä.
Ei kai tällaisesta saikkua voi hakea ennen äitiysvapaalle siirtymistä? Minulla on mahdollisuus viikon saldovapaaseen jos olen kerryttänyt +40h saldopankkiin. Olisiko paras kombottaa kesälomat ja saldovapaat yhteen? Tämä tosin riippuu vuodenajasta ja raskautumistahan ei voi vaan nappia painamalla päättää minkä kuukautiskierron yhteydessä se tapahtuu.
Tämä ehkä voisi toimia jos laskettu aika sijoittuu toukokuun-elokuun väliin. Mutta miten muuna aikana? Tämä asia jarruttaa ja askarruttaa niin ettemme ole uskaltaneet yrittää toista lasta. Jos minun poissaoloni va
Noin vai työn laittaisit lapsen saamisen edelle?! Töitä saat tehdä loppuelämäsi. Lapsia ei noin vain hankita.
"Tuskin koko päivää oksettaa"
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
....et ole tainnut koskaan kärsiä raskauspahoinvoinnista?