Markka-aikaan oli halvempaa. Vai oliko? Muistellaan markkahintoja!
Mars, Snickers ja Raider patukat 90-luvun puolivälissä 4kpl maksoi 10mk. Taitaa tänä päivänä olla absoluuttiselta hinnaltaan vastaavissa lukemissa. Eli ainakin suklaapatukat ovat tulleet halvemmaksi.
Antaa tulla lisää!
Kommentit (948)
Vierailija kirjoitti:
Munkkikahvi ja makkaraperunat olivat Forssassa markan hintaisia. Nyt on 2 EUROA, eli hinta on yli kymmenkertaistunut.
Miksi tätä pitää alapeukuttaa, ajan siitä edelleen päivittäin ja tiedän hinnat. Vai onko se "Humppilaa"
Ranskanleipä markka-aikaan noin 1mk, nyt lähes 1e
Vierailija kirjoitti:
Taisivat ranskanleivän myyntimäärätkin olla tuohon aikaan aivan erilaiset. Kuka nykyään enää ranskanleipää edes ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hinnat on pysynyt samana, hinta nyt vaan euroina, eli 6x :)
Ainoa mikä ei ole noussu on palkka, vai saako joku saman nykyään euroissa mitä ennen sai markkoina?
Tässä ei ole pienintäkään totuuspohjaa ja tiedät sen kyllä itsekin kun vähän mietit.
Ruplalla sai paljon enemmän kuin markalla!
"yksi markka vastasi 1⁄4 ruplaa"
Ihan perustietokone maksoi 12500mk, nykyään saa 100 kertaa tehokkaamman parilla satasella.
SWiinä 89-90 -luvun taitteessa sai tarjouksesta markalla 5 prk tonnikalaa.
Jäätelöpallo jätskikiskalla 10mk ja nyt 5€.
Hinnoista en tiedä, mutta kokoajan jää palkasta vähemmän käteen.
-96 aloitin vakituisen työelämän, silloin palkka oli 32.50mk nyt 16.50€/h
Asumiskulut ovat nousseet tähtitieteellisen paljon sähkölämmitteisessä ok-talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt 1990 ja muistan että irtokarkit maksoivat 1-10penniä/kpl, eli niitä nyt ainakin sai ostettuu ison pussin halvalla :)
No ei todellakaan maksaneet 90-luvulla mitkään karkit 1-10 penniä. Viimeksi Suomessa on saanut mitään karamelliä pennillä joskus 60-70 luvun taiteessa, kun nallekarkit oli viimeisiä aikoja pennin kappale. Merkkarit tuli joskus 70-luvun puolivälissä ja maksoivat alkuun 5 penniä kappale, mutta nousivat 10 penniin jo 70-luvun lopulla ja 80-luvun puolivälissä ne maksoi jo 20 penniä. 90-luvulla oltiin jo ihan eri hinnoissa.
Vielä 1975 olen ostanut pennillä nallekarkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt 1990 ja muistan että irtokarkit maksoivat 1-10penniä/kpl, eli niitä nyt ainakin sai ostettuu ison pussin halvalla :)
Lopeta toi kusettaminen, noi pennin karkit oli jollain 50-luvulla syntyneillä.
40-luvulla syntynyt äitini osti lapsena "pennillä murua", eli silloin sai pennillä vähän enemmänkin kuin yhden karkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisivat ranskanleivän myyntimäärätkin olla tuohon aikaan aivan erilaiset. Kuka nykyään enää ranskanleipää edes ostaa?
Minä ainakin joskus fiilistelen: ranskanleipää ja lauantaimakkaraa.
Olin 2001 jo nykyisessä työpaikassa ja nykyisellä tittelillä. Tällä koulutuksella ei palkka muuten muutu, mutta muutama ikälisä on tullut. Mun palkka oli n 10000 markkaa, mikä vastaa nykyeuroissa reilua 2100 euroa. Tämän hetkinen palkka on n 3300 euroa.
Mun vuokra pienen pienestä yksiöstä opiskelijana 1995 oli 600 markkaa, eli nykyrahassa n 140 euroa. Näissä on siis inflaatio huomioituna.
1991 miesten Lee Cooperit 150 mk nyt ei saa alle 70 €.
Vierailija kirjoitti:
Kun aloin 18 v käydä baareissa vuonna 98 siideri maksoi siellä missä kävin 24 markkaa per tuoppi eli semmoisen 4€ jos suoraan muuttaa. Nyt kai samasta nesteestä saa pulittaa 6-8€
Jos suoraan muutat niin 24mk v 1998 on 5.44e tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se muutos tapahtui heti euroon mentyä. Itse en osta, mutta tiedän kyllä ihmisiä, jotka edelleen ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin joskus fiilistelen: ranskanleipää ja lauantaimakkaraa.
Sama, tulee mieleen jo haudassa olevat isovanhemmat ja heillä vietetty aika. Siellä oli aina ranskanleipää ja lauantaimakkaraa tarjolla.
Lohta sai lähi K-kaupasta tarjouksesta jatkuvasti 25 markkaa kilo (vähän rontti 4 euroa siis)
Jauhelihaa 19,90 mk kilo, mehupurkki maksoi 3 markkaa, joskus allekin. Joskus sai tarjouksesta 5 purkkia mehua 10 markalla ja 5 purkkia tonnikalaa 10 markalla.
Halvempaa oli.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Ihan perustietokone maksoi 12500mk, nykyään saa 100 kertaa tehokkaamman parilla satasella.
1998
350 mhz Pentium 3
160 Mt kovo
Romppuasema
10 base-t verkkokortti bnc
S-blaster + 2.1 kajarit
Erillinen näyttis
19" panasonic näyttö
Win98
14200 mk
Elektroniikka on halventunut joo, mutta on myös komponentit huonontuneet, koska koneita vaihdetaan useammin, niin nykykonkille kun ovat oikein platinaa luvataan jotain naurettavia 3 vuoden kestoja.
Sinkkumies
Merirosvorahairtokarkit maksoivat ennen 1970-luvun puoliväliä kioskilla aluksi 5penniä kappale, hinta nousi kyöhemmin 10 pennin. 1970-luvun puolivälin jälkeen irtokarkit maksoivat yleensä 10 penniä kappale eli nykyrahassa 6-7 senttiä.
Karkkipussi, jossa oli 80-100 grammaa maksoi noin 2 markkaa ehkä vähän yli eli euroissa 1,2 - 1,4 euroa. Jättisäkit tulivat myöhemmin.