Markka-aikaan oli halvempaa. Vai oliko? Muistellaan markkahintoja!
Mars, Snickers ja Raider patukat 90-luvun puolivälissä 4kpl maksoi 10mk. Taitaa tänä päivänä olla absoluuttiselta hinnaltaan vastaavissa lukemissa. Eli ainakin suklaapatukat ovat tulleet halvemmaksi.
Antaa tulla lisää!
Kommentit (948)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskanleipiä 3-4kpl/10 markkaa ja litra mansikoita 6markkaa
Tarkoitus oli kai muistella markkahintoja juuri ennen euroon siirtymistä! Mansikat maksoivat 20-28 markkaa litra, eivät suinkaan 6 markkaa!
Kahvi ja munkki maksoi 7,50/10 markkaa.
Mun muistissa mansikoita sai 6 €/litra joskus jopa 2 l kympillä.. ihan oikeesttikko tli 20 markkaa... onko vaan aika kullannut muistot
Käytin markkoja onnettoman vähän aikaa kun olen sen verran nuori, etten itse hintoja muista. Juuri opin kioskilla yksin asioimaan karkkiostoksilla niin yhtäkkiä oltiin siirrytty jo euroon ja sai pähkäillä hintoja eri tavalla. Vaan mökillä olen joten otanpa pari esimerkkiä vanhojen lehtien kautta :)
Vuonna -95 on iltalehti maksanut 5 markkaa. Lehteen on painettu mainos: matka Helsinki-Tallinna lippu alk 160mk.
Sitten on pari muuta lehteä 70-luvulta... Markan arvo tainnut olla eri kuin ysärillä? Mokka-kahvipapu paketti (500g) on maksanut 7,98mk. Yhessä lehessä on tehty hintavertailua ruuista, kaikki kilohintoja; kurkku 3,3-3,9mk kaupasta riippuen, banaanit 3,3-4,3mk, kevytmaito 1,1-1,16mk, jauheliha 12,8-16,67mk.
Siinä nyt jollekin innokkaalle vertailtavaa miten nuo suhteutuu tähän päivään x)
Vierailija kirjoitti:
Tasapainon vuoksi, muistetaisiinko myös markka-ajan palkkoja?
Omani vuonna 1990 oli 8500 mk, lienee ollut jonkinlainen keskiansio opistotasoiselle, eli noin 1500 €.
Eli tällaiset markka-aikojen hintamuistelot, no jaa, muistanhan vielä pennin nallekarkitkin.
IT-buumin ollessa kuumimmillaan olin ikionnellinen täpärästi yli 10 000 markan kk-palkasta (tosin en ollut vielä valmistunut, mutta eivät muutkaan paljoa yli tuon tienanneet) Yli 20 000 markan palkka tuntui jotain aivan satumaiselta (vaikka periaatteessa tiesi joskus todennäköisesti niin paljon tienaavansa) Nyt palkka markoiksi muutettuna yli 35 000 (!)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hinnat on pysynyt samana, hinta nyt vaan euroina, eli 6x :)
Ainoa mikä ei ole noussu on palkka, vai saako joku saman nykyään euroissa mitä ennen sai markkoina?
No aika heikosti menee jos on yhä samoissa hommissa kuin 2002, että vertailukohtaa löytyisi. Ja lisäksi hyvin harvan tuotteen hinta on euroissa sama kuin markoissa. Osa tuotteista on kallistunut, osa halventunut, osa pysynyt ennallaan. Lisäksi mitä pidetään "samana tuotteena". Esimerkiksi pc- tietokoneet kotikäyttöön aikoinaan maksoivat alkaen 10 000 markkaa, Näytä minulle yksikin pc joka maksaa 10 000€, Samanlaisen tehon kuin silloin sai 10 000 markalla saa nykyään muutamalla centillä.
Olutpullon sai 1,50 markalla ja nallekarkit maksoi kioskilla 1 pennin kappale. Nykyään saa maksaa olutpullosta 1,50 euroa ja nallekarkista varmaan 3-4 senttiä kappale. Eikä palkka ole noussu kyllä yhtään ja verojakin siitä viedään joka vuosi yhä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis milloin maksoi? Silloin kun minä ensimmäiset savut punaisesta mallusta vetäsin, niin pikkuaski maksoi markan ja iso aski 2 markkaa. Vuosi oli 1970.
Markka-aikaan inflaatio laukkasi kovaa vauhtia, joten olennaista on kertoa, miltä vuodelta kyseiset hinnat ovat, edes siis suurinpiirtein.
90-luvulla, hinnat oli itseasiassa nuo kun euroihin siirryttiin ja eurohinnat olivat sitten 2-2,5e(pikku), 3-4e(normi) ja 5-6e(maxi)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt 1990 ja muistan että irtokarkit maksoivat 1-10penniä/kpl, eli niitä nyt ainakin sai ostettuu ison pussin halvalla :)
No ei todellakaan maksaneet 90-luvulla mitkään karkit 1-10 penniä. Viimeksi Suomessa on saanut mitään karamelliä pennillä joskus 60-70 luvun taiteessa, kun nallekarkit oli viimeisiä aikoja pennin kappale. Merkkarit tuli joskus 70-luvun puolivälissä ja maksoivat alkuun 5 penniä kappale, mutta nousivat 10 penniin jo 70-luvun lopulla ja 80-luvun puolivälissä ne maksoi jo 20 penniä. 90-luvulla oltiin jo ihan eri hinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
20 vuotta sitten 100 markkaa riitti viikonloppuna kahteen baari-iltaan. Muistan nuoruudestani että monet lonkerot lipitin. Nyt en harrasta enää baarissa käyntiä koska yksi juoma maksaa sen 6 euroa tai yli. Lasten karkkipussitkin maksavat 3 e kappale kun markka-aikana yhdellä markalla sai jättipussin. Mutta asuntojen hinnoissa vasta huomaakin miten rahan arvo onkaan ihan jotain muuta kuin aikoinaan: aikoinaan ostahinnalta 100 000 markan talosta voi nykyään pyytää ja saada vaikka 300 000 e.
No kaipa se riippuu siitäkin paljon juo :)
Minulla on sellainen muistikuva vuosituhannen vaihteesta, että jos ison tuopin sai 15mk niin se oli jo halvahko ja yli 20mk kallis. Jossain räkälöissä sitten saattoi kympilläkin irrota, ja yksi paikka järkkäsi kympin iltoja viikolla. että oli kaljat, lonkerot ja jotkut shotit 10mk.
Olin nuori aikuinen kun eurot vaihtuivat ja muistan että 20 markalla sai ruokaa aika kivasti siis sellaista opiskelijoiden sapuskaa.
Vuokra oli 1550 markkaa/kk 52 neliön yksiössä Porin keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen kaljaa ja muovipussin sai 60 markalla. Oli vähän alle, jotain 59,80 markkaa.
Nyt samalla hinnalla saa kymmenen tölkkiä ja muovikassin. Tämäkö on nyt sitä holhousta ja kukkahattuilua?
Muistan miten sixpack kolmosolutta lasipulloissa maksoi noin 46 markkaa.
Lounas maksoi 6 markkaa. Palkka oli silloin 6200 markkaa kuukaudessa. Ainakin vuonna 1992. Kahvi oli kallista, tonnikala oli halpaa. En muista hintoja. Vuokra oli 1600 markka, Lauttasaari pieni yksiö.
Tulin ihan hyvin toimeen, en vertaa tähän päivään kun palkka on noussut huimaasti ja olen tänään jotenkin hyvä tuloinen ja saan säästöön. Olen onnistunut työpaikka valinnoissa ja koulutuksella, minulla kävi hyvä tuuri ja ahkeruus palkittiin.
Rabatissa iso hillomunkki maksoi markan! Välituntien suosikkiherkku yläasteella:)
Kun aloin 18 v käydä baareissa vuonna 98 siideri maksoi siellä missä kävin 24 markkaa per tuoppi eli semmoisen 4€ jos suoraan muuttaa. Nyt kai samasta nesteestä saa pulittaa 6-8€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen kaljaa ja muovipussin sai 60 markalla. Oli vähän alle, jotain 59,80 markkaa.
Nyt samalla hinnalla saa kymmenen tölkkiä ja muovikassin. Tämäkö on nyt sitä holhousta ja kukkahattuilua?Noinhan se olikin. Tuohon "kymppikassiin" tuli sijoitettua kun olin ammattikoulussa 90-luvun loppupuolella, hakumiehenä toimi samalla luokalla ollut täysi-ikäinen luokkakaveri. Olvi CXX tuli mieleeni.
Tuosta tulikin nostalgia trippi mieleen, KYMPPIKASSI ! Sen kun sai niin oli perjantai ilta pelastettu. Nykyään vaatiikin jo tuplat eli 2 X kymppikassin että saa kivat pörinät. On nähtävästi inflaatio purrut siihenkin sitten.
Tietysti markka-aikana oli halvempaa, siitähän on jo yli 15 vuotta aikaa. Kruunuaikana oli vielä halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt 1990 ja muistan että irtokarkit maksoivat 1-10penniä/kpl, eli niitä nyt ainakin sai ostettuu ison pussin halvalla :)
Lopeta toi kusettaminen, noi pennin karkit oli jollain 50-luvulla syntyneillä.
80-luvun alussa oli vielä 10 pennin karkkeja ja irtsarit myytiin kappalehinnoilla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan maksaneet 90-luvulla mitkään karkit 1-10 penniä. Viimeksi Suomessa on saanut mitään karamelliä pennillä joskus 60-70 luvun taiteessa, kun nallekarkit oli viimeisiä aikoja pennin kappale. Merkkarit tuli joskus 70-luvun puolivälissä ja maksoivat alkuun 5 penniä kappale, mutta nousivat 10 penniin jo 70-luvun lopulla ja 80-luvun puolivälissä ne maksoi jo 20 penniä. 90-luvulla oltiin jo ihan eri hinnoissa.
Muistaakseni merkkarit olivat kalleimpia irtokarkkeja ennen kuin niiden myynti loppui. Hinta oli ennen myynnin lopettamista 50 penniä.
Vierailija kirjoitti:
[
Sitten ärrän myyjä tais olla joku namusetä..oli monesti vaan joku 3-4markkaa rahaa, sit kävin hakeen ärrältä jäätelön ja muutaman karkin, halvin jäätelö oli jonku 3markkaa ja sit tyylii 50 pennil karkkei ja sai kyl yli 5 karkkii :D
Mut sit 90-luvun lopus alkoki olee jo pirusti kalliimpaa
Niin siis milloin maksoi? Silloin kun minä ensimmäiset savut punaisesta mallusta vetäsin, niin pikkuaski maksoi markan ja iso aski 2 markkaa. Vuosi oli 1970.
Markka-aikaan inflaatio laukkasi kovaa vauhtia, joten olennaista on kertoa, miltä vuodelta kyseiset hinnat ovat, edes siis suurinpiirtein.