Markka-aikaan oli halvempaa. Vai oliko? Muistellaan markkahintoja!
Mars, Snickers ja Raider patukat 90-luvun puolivälissä 4kpl maksoi 10mk. Taitaa tänä päivänä olla absoluuttiselta hinnaltaan vastaavissa lukemissa. Eli ainakin suklaapatukat ovat tulleet halvemmaksi.
Antaa tulla lisää!
Kommentit (948)
Mulla oli palkka 3800mk ja vuokra 660mk ja nyt on palkka 1800e ja vuokra 560e!
50mk sai 10 kaljaa tai kymmenen litraa bensaa, vuotta en kyllä muista.
Vierailija kirjoitti:
Baarista sai ison oluen 15-17 markalla.. Oli halvempaa.
Onneksi armeijan päiväraha oli alle euron, eli noin vitosen vanhaa rahaa PÄIVÄSSÄ.
90-luvun alussa Pirkanmaalla ratsastustunti maksoi 60 mk, ratsastusleiri (5 vrk) superhyvällä tallilla 2000 mk.
Minulla oli vuokra keskustayksiöstä 1800 markkaa/kk = noin 300 €. Tämä vuonna 1999.
Nyt näyttäisi olevan samasta talosta yksiö vuokrattavana 680 €
Mun nykypalkka olisi 17245 markkaa /kk
Olisipa tuntenut itsensä sikarikkaaksi tällä palkalla 1990-luvun lopussa.
Vuonna 1996 vanhempani maksoivat ajokortistani (B) 4500 mk. Tuo oli silloin Tampereen halvin autokoulu ja ja sen takia sinne meninkin. Useampi luokkakaveri kävi Young Drivers-autokoulussa, koska sen opetus oli muka jotenkin niin edistyksellistä ja sieltä kuulemma tuli parempia ajajia, jotka kolaroi vähemmän kuin ihan tavallisesta autokoulusta korttinsa saaneet. Siellä ajokortti maksoikin sitten huomattavasti enemmän.
Noh, minulla on ollut kortti nyt 22 vuotta enkä ensimmäistäkään kolaria ole ajanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneiden hinnat pyöri aina 10 000 markan eli 1700 euron korvilla. Nykyään sillä saa jo kohtuullisen hyvän koneen ja paljon halvemmallakin saa perusmallin.
Tietokone kesti ennen 20 vuotta. Nykyään nax viisi vuotta.
Kyllä tietokone kestää helposti enemmän kuin viisi vuotta. Sillä vain ei ole mitään käyttöä, kun on teknisesti vanhentunut.
Minä kokosin pöytäkoneeni vuonna 1997 ja se on edelleen päivittäisessä käytössä. Uudetkin pelit toimivat hienosti.
...no, kyllähän siihen jokainen osa on vaihdettu vuosien varrella uudempaan erinäisiä kertoja. Joku ruuvi saattaa olla alkuperäinen. Mutta sama kone se edelleen on.
Euro oli aluksi 5,95 mk. Nykyinen on lähinnä 5mk joten ottakaa se huomioon. Tietoa tuosta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Mun nykypalkka olisi 17245 markkaa /kk
Olisipa tuntenut itsensä sikarikkaaksi tällä palkalla 1990-luvun lopussa.
Mun vuosipalkalla olisi ostanut ison omakotitalon 90-luvulla. Eipä ostella enää.
VHS-videon vuokra oli 38 markkaa, vähän tehokkaampi tietokone (PC) maksoi 10 000 markkaa.
Vuokra oli 650markkaa, palkka 15600mk, nykysin vuokra 1100e ja palkka 3400.. jossain on mennyt vikaan.
On olemassa raha-arvolaskureita joita käyttämällä voipi vähän tarkistella omia näkemyksiään. Moni Urpo ei kyllä tunnu oikein muistavan ulkoa edes omia palkkojaan eri vuosilta. Saati sitten tuotteiden hintoja. On selvää että lähes kaikki tavara ja ruoka on noista ajoista halventunut. Monet todella paljonkin. Sen sijaan asuntojen hinnat taas nousseet roimasti. Yksi laskureista: http://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN
wrww kirjoitti:
Vuokra oli 650markkaa, palkka 15600mk, nykysin vuokra 1100e ja palkka 3400.. jossain on mennyt vikaan.
No olisikos ollut järkeä ostaa se asunto silloin..
Vierailija kirjoitti:
Tasapainon vuoksi, muistetaisiinko myös markka-ajan palkkoja?
Omani vuonna 1990 oli 8500 mk, lienee ollut jonkinlainen keskiansio opistotasoiselle, eli noin 1500 €.
Eli tällaiset markka-aikojen hintamuistelot, no jaa, muistanhan vielä pennin nallekarkitkin.
Mun ensimmäinen kesätyöpalkka vuonna 1971 yhdessä Sörnäisten lihafirmassa oli 450 markkaa kuukaudessa. Tuo palkka oli huikeasti korkeampi kuin mitä kaverit saivat Rakeen tsuppareina (350mk). Halvin punkkupullo, algerialainen, maksoi 3,60 ja pieni rioja tinto alle kaksi markkaa. Kuukausipalkalla sain siis 125 pulloa punkkua. Väitän, että nykyisella palkalla saan useamman pullon punaviiniä kuin tuolloin. Edistystä on siis tapahtunut omassa palkkakehityksessä, tosin vaimo ja lapset "vievät" palkan enkä saa noita paria sataa punkkupulloa kuukaudessa.
max kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapainon vuoksi, muistetaisiinko myös markka-ajan palkkoja?
Omani vuonna 1990 oli 8500 mk, lienee ollut jonkinlainen keskiansio opistotasoiselle, eli noin 1500 €.
Eli tällaiset markka-aikojen hintamuistelot, no jaa, muistanhan vielä pennin nallekarkitkin.Mun ensimmäinen kesätyöpalkka vuonna 1971 yhdessä Sörnäisten lihafirmassa oli 450 markkaa kuukaudessa. Tuo palkka oli huikeasti korkeampi kuin mitä kaverit saivat Rakeen tsuppareina (350mk). Halvin punkkupullo, algerialainen, maksoi 3,60 ja pieni rioja tinto alle kaksi markkaa. Kuukausipalkalla sain siis 125 pulloa punkkua. Väitän, että nykyisella palkalla saan useamman pullon punaviiniä kuin tuolloin. Edistystä on siis tapahtunut omassa palkkakehityksessä, tosin vaimo ja lapset "vievät" palkan enkä saa noita paria sataa punkkupulloa kuukaudessa.
Jatkoa edelliseen - ei oltu köyhiä eikä kipeitä kun juotiin Midiä (punaviini) joka maksoi tasan vitosen eikä mitään halvinta algerialaista!! Jotakin tolkkua punkunkin juonnissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hinnat on pysynyt samana, hinta nyt vaan euroina, eli 6x :)
Ainoa mikä ei ole noussu on palkka, vai saako joku saman nykyään euroissa mitä ennen sai markkoina?
Vuonna 1995 olin ekaa kertaa töissä. Palkka oli 12,5 markkaa tunnilta. Nyt kuukausipalkasta laskettuna tuntipalkkani on noin 18 euroa. Eli saan nykyään enemmän euroissa kuin tuolloin markoissa.
Olit varmaan kesätöissä "tienaa tonni"-kamppanjalla. Siis firmat palkkas 15-vuotiaita 2 viikoks ja makso 1000 mk. Tuosta laskettuna (1000€/80h=12,5mk) saa tuntipalkkasi.
Bensaa sai joskus 90-luvun alussa 100 markalla 30 ltr. Nykyään n 17 eurolla saa 10 ltr
Kyllä tietokone kestää helposti enemmän kuin viisi vuotta. Sillä vain ei ole mitään käyttöä, kun on teknisesti vanhentunut.