Miksi joillekin on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää, ettei hajusteettomuus tarkoita hien ja paskan hajua?
Kommentit (47)
Kaikki, siis kaikki ihmiset haisevat hielle ja paskalle, jos eivät käytä hajusteita.
Kaikki muu väite on paskapuhetta.
Vierailija kirjoitti:
Käytän itse hajustettuja dödöjä (tosin eivät ne omaan nenääni kovin vahvasti haise, enkä kainaloitani yleensä kovasti löyhyttele muutenkaan) ja joskus iltarientoihin suihkautan hajuvettä. Käytän freesintuoksuisia, keveitä hajuvesiä - en voi sietää niitä potpourripussien hajuisia tunkkaisia mausteseoksia. En ole yliherkkä, mutta nuo tuoksut saavat kyllä minutkin aivastelemaan, etenkin jos (ja kun...) ko. henkilö on päättänyt suorastaan kylpeä parfyymissään.
Työpaikalla yritän ottaa hajusteherkät huomioon, tosin en siinä välttämättä aina onnistu (esim. hiuslakkani ei ole hajusteeton, ja se on aikamoinen käry, se). Kyllä musta "normaalinenäisetkin" voi miettiä kanssaihmisiä. Jos perushygienia on kunnossa, niin aika harva löyhkää hielle tai paskalle. Ja tosiaan noita toimivia hajusteettomiakin dödöjä löytyy.
Se on kyllä sataprosenttinen totuus, että vessatuoksut ovat jotain aivan järkyttävää. Sokerinen, äitelä kukkaspray yhdistettynä kakan hajuun = yrjö.
Hiuslakka ja hiusmuotoilutuotteet ovat hajustettuina ihan killeri, jos sairastaa kolmoishermosärkyä. Dödö ja saippuat sekä suihkutuotteet taas eivät ole. En tiedä mistä johtuu, hiustuotteista tulee sellainen särky että tekee mieli repiä silmä ja naaman puolikas irti päästä. Tämä ei ole edes harvinainen kiputila. Jos pystyy vähentämään edes tältä osin lähimmäisten kärsimystä, kiitos vähentäjille omasta ja muiden samaa sairastavien puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten käytetään dödöä, estämään se hienhaju. Ja dödöt haisee aina jollekkin.
No ei haise.
No mikä merkki ei haise ja toimiiko oikeasti?
Erisan
Ei muuten tomi. Ainakaan minulla. Ainut joka oikeasti tomii on rekkamiehen dödö apteekista. Mutta se ei ole iho ystävällinen. Eli käytän rexonaa ilman alkohoolia. En käytä hajuvettä, en hiuslakkaa, pesen vaatteet hajustettomalla pesuaineella. Mutta dödöä en vaihda. Myös käsirasva on semmoinen jonka en vaihda. Muut olen vaihtanut juuri hajusteyliherkän työkaverin vuoksi. Mutta hieman risoo, kun huomasin, että hän itse laittaa hajuvetta päälle kun lähtee töistä. Tosin en jaksa hänen kanssa asiasta keskustella, vaan anna olla. Minua ei haittaa olla käytämättä, mutta jos hän oikeasti alkaa minun dödstä sanoa jotain, huomautan kyllä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten käytetään dödöä, estämään se hienhaju. Ja dödöt haisee aina jollekkin.
No ei haise.
Se, mikä kelläkin toimii, on tietenkin yksilöllistä, mutta itselläni on esimerkiksi LV antiperspirantti toiminut hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei haise.
Erisan
Ei muuten tomi. Ainakaan minulla. Ainut joka oikeasti tomii on rekkamiehen dödö apteekista. Mutta se ei ole iho ystävällinen. Eli käytän rexonaa ilman alkohoolia. En käytä hajuvettä, en hiuslakkaa, pesen vaatteet hajustettomalla pesuaineella. Mutta dödöä en vaihda. Myös käsirasva on semmoinen jonka en vaihda. Muut olen vaihtanut juuri hajusteyliherkän työkaverin vuoksi. Mutta hieman risoo, kun huomasin, että hän itse laittaa hajuvetta päälle kun lähtee töistä. Tosin en jaksa hänen kanssa asiasta keskustella, vaan anna olla. Minua ei haittaa olla käytämättä, mutta jos hän oikeasti alkaa minun dödstä sanoa jotain, huomautan kyllä asiasta.
Ymmärrän hämmennyksen jos joku huomauttelee hajuvedestä ja itse käyttää! Kiinnostaisi, onko hajuherkkyyksiä erilaisia, ehkä sitten on?
Olen tuo edellisen kommentin kolmoishermosärkyinen, enkä voi käyttää hiusmuotoilutuotteita, en mainitsemaasi hajuvettä enkä vahvoja pyykkipulvereita/huuhteluaineita, enkä ilmanraikastajia (tulematta hirmu kipeäksi).
Sen sijaan ihan testaamalla olen huomannut, että dödö voi olla perusrexonaa, jotain mietoa tuoksua. Saippuat ja tiskiaineet myös ihan tavalliset käy, samoin moni shampoo. En tiedä, mikä "tehoaine" tekee joistakin hajusteista triggereitä hermosärylle, mutta oikuttelua se ei ole. Onko toisilla, joilla pitää olla kaikki hajusteetonta, kysymys vaikka ihan muun mekanismin herkkyydestä, vaikka allergiasta?
Vierailija kirjoitti:
Hajusteettomat aineet haisee ihan sairaalalle. Ja hajusteettomia käyttävät ihmiset haisee iltapäivästä tunkkaiselle talille.
Ei ne iholla haise miltään. Enkä kyllä ole huomannut hajusteettomia tuotteita käyttävien haisevan talille. Tietty jos ei käy päivittäin suihkussa, voi asia olla eri.
Eri aineilla on oma ominaistuoksunsa/hajunsa, ja joskus se on niin epämiellyttävä, että se on peitettävä jollakin parfyymillä, kun kyseessä on muu kuin esimerkiksi lääkevoide. Tuoksuton kosmetiikasta ja pesuaineesta puhuttaessa tarkoittaa sitä, että niihin ei ole lisätty pelkästään tuoksun takia käytettäviä ainesosia. Syynä tähän ei niinkään ole hajujen kokeminen epämiellyttäväksi, vaan se että monet niistä voivat aiheuttaa kosketusallegiaa. Nykyään tietysti on myös muita syitä, kuten vaikka se, että jotkut niistä toimivat vesistöissä ja muutenkin naishormonien tapaan ja aiheuttavat ongelmia.