Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaa paras vinkkisi lapsiperheen kiirettä helpottamaan!

Vierailija
11.06.2018 |

Mieheni reissutyön myötä perheemme elämä on muuttunut kiireisemmäksi kuin haluaisin. Perheessä on kolme alakouluikäistä lasta, ja itsekin olen kokopäivätöissä. Tähän mennessä homma on pyörinyt hyvin kun olemme molemmat vanhemmat olleet "vahvuudessa", mutta nyt mieheni voi olla poissa parikin viikkoa kerrallaan, ja tuntuu että kiirettä pukkaa!

Olen jo keksinyt yhden keinon, joka on helpottanut elämää huomattavasti. Olen alkanut tilaamaan ruokaostokset kauppakassipalvelusta, ja olen ottanut toimituksen aina lauantai-aamupäivään. Koitan miettiä tilaukseen valmiiksi koko viikon ruoat, ja pyrin ostamaan muutenkin kaikkea koko viikon tarpeiksi. Tämä on helpottanut arkea tosi hyvin, kun töiden jälkeen suoritettavat kauppareissut ovat jääneet pois. Kovasti auttaisi se, jos jaksaisin sunnuntaina valmistaa viikon ruoat valmiiksi pakkaseen, mutta tähän en ole jaksanut ainakaan vielä lähteä.

Mitä muuta sitä voisi keksiä arkea sujuvoittamaan? Jaa vinkkisi, jos teidän perheessä on jotain oivalluksia tehty!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla auttoi yksinhuoltajana nk kellon viiden tee eli vaihdoin päivällisen ja iltapalan paikkaa. 

Tätä koitinkin testata hiljattain, mutta lapset valittivat että hirveä nälkä jo on viiden maissa, ja pitäisi saada "kunnollista" ruokaa. Sen siitä saa, kun on kymmenen vuotta totuttanut tietyllä tapaa toimimaan, niin vaikea saada muutosta ajettua läpi... 

- AP

Vierailija
22/30 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lemmikkieläimiä.

Niitä onneksi ei ole, eikä ainakaan näillä näkymin ole tulossa. Vaikka lapsilla hirveä koiran mankuminen jatkuvasti päällä onkin!

- AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Lapset mukaan kotihommiin

-Tee ruoka isoina satseina, kannattaa hyödyntää pakastevihanneksia, eipähän mee aikaa pilkkomiseen

-suunnitele tarkkaan ruokalista

-lapset ajoissa nukkumaan.

Vierailija
24/30 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko paras mutta pidän aina hernekeittopurkkeja ym. valmiita ruokia kaapissa jos tarve vaatii. Ja lasten kavereiden synttärilahjat ostan kerralla monta.

Vierailija
25/30 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

satsaa siivoojaan

Yh/av-mammalla ei ole varaa siivoojaan.

Vierailija
26/30 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkokalenteri sunnuntaisin valmiiksi seuraavalle viikolle. Siinä jo näkee mitä menoja täytyy karsia tai onko mahdollista pyytää lastenhoitoapua varalle johonkin väliin. Kaikkea ei aina ehdi ja se on ok.

Vierailija
27/30 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen päivärytmi miten homma toimii parhaimmillaan arkena, lapset 9-13-v:

- Edellisenä iltana vaatteet valmiiksi kaikille ja reput pakattu.

- Herätys klo 7.00, kaikki hoitavat itse omat aamupesut, pukemiset ja aamupalan. Äiti lähtee töihin klo 7.30, lapset kouluun omia aikojaan.

- Lapset tulevat koulusta omia aikojaan, tekevät läksyt ja syövät itse ottamaansa välipalaa. Lapset käyvät myös lähiseudulla harrastuksissaan, kävelevät niihin itse. Äiti tulee kotiin klo 16.30. 

- N. klo 17-17.30 ruoan valmistus ja syöminen, hyödynnetään etukäteisvalmistelua ja puolivalmisteita

- Noin 18-19.30 sekalaista puuhailua, harrastuksissa käymistä (joihin kaikki menevät itse), kotitöiden tekemistä yms.

- 19.30-20.30 iltapalan syöminen yhdessä sekä iltapesut ja seuraavan päivän vaatteiden + reppujen valmistelu

- 20.30 lapset sänkyihinsä kuuntelemaan äänikirjoja, yhdeksältä nukkumaan

Näin tämä homma siis sujuu ideaalipäivinä, jolloin lapset ovat yhteistyökykyisiä, eikä ole mitään ylimääräisiä hommia hoidettavana. Kyllä näitäkin päiviä jokaiseen viikkoon mahtuu, mutta mahtuu myös niitä kaoottisempia.

Samaa ehdotan kuin joku muu, edellisenä viikonloppuna kalenteriin kaikki menot ja poikkeustapaukset, ja hyvä ennakointi niiden mukaisesti. 

Vierailija
28/30 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdistä omaan työmatkaasi liikunta (pyöräily, juoksu), niin ei tarvitse erikseen lähteä salille.

Vierailija
29/30 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat 2 yhden hinnalla: ennakointi ja rutiinit. Mieti etukäteen viikon kompastuskohdat ja esivalmista kaikki, mikä on kohtuullisesti mahdollista. Ja itse asiassa tässä vielä kolmas: älä lupaudu leipomaan yhtään mokkapalaa tms.

Tässä tulivat ne kaksi tarvittavaa taikasanaa. Ennakoinnille/etukäteissuunnittelulle on varattava esim. sunnuntaina jonkin verran aikaa mutta se maksaa itsensä viikolla moninkertaisesti takaisin. Kauppakassi-palvelu säästää paljon aikaa, ja samalla tulee mietittyä viikon ateriat valmiiksi.

Kaikkien pakollisten hommien muuttamien rutiineiksi vapauttaa yllättävän paljon aikaa ja poistaa sellaista kiireisen keskeneräisyyden tunnetta (niinkuin joku tuolla sanoi, ei ole koko ajan sellainen pitäisi-pitäisi-tunne). Aloittelija voi tehdä ihan vaikka "lukujärjestyksen" itsellensä. Ja sitten kun on hetki tyhjää aikaa, silloin ei mietitä mitään tekemättömiä juttuja vaan levätään, eikä vatuloida sellaisessa en-tee-mitään-mutta-en-silti-rentoudu-kun-mietin-mitä-pitäisi-tehdä tilassa).

Vierailija
30/30 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikkokalenteri sunnuntaisin valmiiksi seuraavalle viikolle. Siinä jo näkee mitä menoja täytyy karsia tai onko mahdollista pyytää lastenhoitoapua varalle johonkin väliin. Kaikkea ei aina ehdi ja se on ok.

Näin. Kirjaa ylös ihan kaikki mitä on tehtävä/hoidettava + mitä haluaisit tehdä. Sitten karsit kylmästi pois kaiken, mitä ei ole ihan pakko tehdä (äläkä karsi ensimmäisenä siitä omasta yhdestä tunnin mittaisesta harrastuksestasi, se voi olla jaksamisen kannalta tärkeämpi kuin uskotkaan). Hyväksyt, että juuri nyt kaikkea ei voi tehdä. Jos lapsesi ovat jo alakoulussa, viiden vuoden päästä on ihan eri ääni kellossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä