Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset yöksi anopin homeasuntoon

Home sweet mummola
11.06.2018 |

Miten sanoa anopille, ilman että hän suuttuu, että lapset ei pääse hänen luo yöksi koska asuntonsa on homeessa? Vanha asunto josta entiset asukkat varoitteli ennen muuttoa, että on homeessa ja oireina astmaa yms, eikä va tee asialle mitään. Poikansa mielestä lapset voi hyvin olla pari yötä siellä silloin tällöin, mutta mun mielestäni ei ole järkeä laittaa tahalleen lapsia sairastumaan ilmiselvästi homeiseen asuntoon. Vai?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tuo on sellainen, mistä ei voi etukäteen tietää. Jotkut sairastuvat herkemmin ja sitten on loppuelämä pilalla. Miksi ottaa riskiä? 

Siitä nyt ei kerta altistuksella pitäisi olla koko loppuelämä pilalla ellei ole täysin immuunipuolustus tuhoutunut tai vakavasti heikentynyt. Hometta on joka puolella, sinäkin juuri nyt hengität homeitiöitä keuhkoihisi. Pitkäaikainen oleskelu tiettyjen homeiden kanssa ahtaissa ja huonosti tuulettuvassa tilassa kyllä altistaa terveysongelmille, mutta tämäkin on osittain yksilökohtaista minkälaisia oireita saa jos saa. Koulut ovat aikalailla Suomessa homeessa ja muksusi tulevat viettämään aikaa paljon myös näissä laitoksissa, ellei käy sitten tuuri ja pääsevät hyvinrakennettuun moderniin koulurakennukseen tai sitten erittäin vanhaan kivitaloon hyvin tuulettuvalla pohjalla.

Jos et halua lapsiasi mummolaan päästää, niin älä päästä mutta turha on kuvitella että lapsesi olisivat silti homeelta turvassa.

Niin juuri. Kun on mahdollista kouluissakin jo altistua homeelle, niin kannattaa vain altistaa mahdollisuuksien mukaan ihan kaikkialla muuallakin missä vain voi? Eikö juuri niistä paikoista kannata välttää sitä altistumista, joista voi?

Itse lähestyisin asiaa hieman samalla tavalla kuin allergioita. Ilman minkäänlaista altistusta voivat muksusi sitten oireilla paljon enemmän koulussa kun minkäänlaista siedettävää altistusta ei ole tullut nuorempana, joka tapauksessa lapsesi altistuvat homeelle jo nyt ja koulussa ja päiväkodeissa vieläkin enemmän. Tee kuten haluat, mutta jos kuitenkin päästät lapset yökylään niin suosittelen, että olet mukana ja tarkkailet rauhallisesti miten lapsesi reagoivat sisäilmaan. Vaikea näin ulkopuolisena sanoa juuta taika jaata kun ei oikeasti tiedä minkälaisesta homepesästä puhutaan ja minkä ikäisistä lapsista on kysymys.

En ole ap. Ja lapseni eivät altistu homeelle koulussa eikä päiväkodissa. Ovat uudessa rakennuksessa, joka ei ole homeinen. Tiedän, että uudetkin voivat olla homeessa, tuo ei onneksi ole.

Mutta en itse lähtisi paikkoihin, joissa vaatteisiin tarttuu järkyttävät hajut eikä meinaa lähteä pois. En pysty menemään tuollaisiin kun se haju on niin kamala, enkä tietääkseni itsekään ole altiatunut homeelle sen kummemmin.

Tosin kaikki home ei tosiaan ole niin paha asia, eikä allergisoi.

Vierailija
22/33 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Home sweet mummola kirjoitti:

Entinen asukas oli asunut siinä talossa 3kk, muutti pois koska astma puhkesi ja oli muitakin homeoireita. Niin sitä mietin että tuskin mikään pieni homeongelma kun noin nopeasti oirehtii. Ja tosiaan sanoi vielä ettei ole aiemmin altisunut homeelle. Joo suurin osa kouluista on homeessa, joten en haluaisi altistaa jo nyt, että pystyvät käymään isompana koulua, mikäli homeiseen kouluun menevät. Ja jos nyt päästän yökylään, niin millä verukkeella jatkossa sitten kieltäydyn etteivät liikaa oleskele siellä, kun entisessä asunnossa olivat usein yötä ja muutenkin käytiin kylässä.

Nyt vähän haiskahtaa tämä tarina.

Kuka sen anopin asunnon omistaa? Anoppi itse vai onko vuokralla? Ja oliko entinen asukaskin vuokralainen?

3 kuukaudessa ei ehdi sairastua sekä saada astmadiagnoosia. Tai siis sairastua varmaan ehtii, mutta diagnoosia ei saa niin pian.

Vuokra-asunto. Näin hän mulle kertoi, että 3kk oli asunut kyseisessä asunnossa vuokralla, ja no astmaoireita oli tullut, diagnooseista en sen enempää tiedä mutta anyways. Vanha paritalo, jota ei pahemmin ole remontoitu. Maalausta tms pintaremonttia vain.

Saanut häädön ja katkeruuttaan keksinyt homeongelman? On-ko to-dis-tei-ta ho-mees-ta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei 👍 sitä mä tässä yritän selvittääkin että onko siitä haittaa jos ne sinne menee, koska mielessä pyörii kauhutarinat astmoista ja niin pahasta altistuksesta että ei tyyliin missään voi olla ilman oireita. Ja pahinta olisi se oma syyllisyydentunne kun oon homeongelmasta tiennyt ja silti ne sinne päästänyt, jos lapsille tulisi jotain pahoja oireita. Vuokranantaja ei korviaan lotkauta ja kieltää vaan, vaikka useampi on ongelmasta kertonut.

Vierailija
24/33 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tuo on sellainen, mistä ei voi etukäteen tietää. Jotkut sairastuvat herkemmin ja sitten on loppuelämä pilalla. Miksi ottaa riskiä? 

Siitä nyt ei kerta altistuksella pitäisi olla koko loppuelämä pilalla ellei ole täysin immuunipuolustus tuhoutunut tai vakavasti heikentynyt. Hometta on joka puolella, sinäkin juuri nyt hengität homeitiöitä keuhkoihisi. Pitkäaikainen oleskelu tiettyjen homeiden kanssa ahtaissa ja huonosti tuulettuvassa tilassa kyllä altistaa terveysongelmille, mutta tämäkin on osittain yksilökohtaista minkälaisia oireita saa jos saa. Koulut ovat aikalailla Suomessa homeessa ja muksusi tulevat viettämään aikaa paljon myös näissä laitoksissa, ellei käy sitten tuuri ja pääsevät hyvinrakennettuun moderniin koulurakennukseen tai sitten erittäin vanhaan kivitaloon hyvin tuulettuvalla pohjalla.

Jos et halua lapsiasi mummolaan päästää, niin älä päästä mutta turha on kuvitella että lapsesi olisivat silti homeelta turvassa.

Niin juuri. Kun on mahdollista kouluissakin jo altistua homeelle, niin kannattaa vain altistaa mahdollisuuksien mukaan ihan kaikkialla muuallakin missä vain voi? Eikö juuri niistä paikoista kannata välttää sitä altistumista, joista voi?

Itse lähestyisin asiaa hieman samalla tavalla kuin allergioita. Ilman minkäänlaista altistusta voivat muksusi sitten oireilla paljon enemmän koulussa kun minkäänlaista siedettävää altistusta ei ole tullut nuorempana, joka tapauksessa lapsesi altistuvat homeelle jo nyt ja koulussa ja päiväkodeissa vieläkin enemmän. Tee kuten haluat, mutta jos kuitenkin päästät lapset yökylään niin suosittelen, että olet mukana ja tarkkailet rauhallisesti miten lapsesi reagoivat sisäilmaan. Vaikea näin ulkopuolisena sanoa juuta taika jaata kun ei oikeasti tiedä minkälaisesta homepesästä puhutaan ja minkä ikäisistä lapsista on kysymys.

En ole ap. Ja lapseni eivät altistu homeelle koulussa eikä päiväkodissa. Ovat uudessa rakennuksessa, joka ei ole homeinen. Tiedän, että uudetkin voivat olla homeessa, tuo ei onneksi ole.

Mutta en itse lähtisi paikkoihin, joissa vaatteisiin tarttuu järkyttävät hajut eikä meinaa lähteä pois. En pysty menemään tuollaisiin kun se haju on niin kamala, enkä tietääkseni itsekään ole altiatunut homeelle sen kummemmin.

Tosin kaikki home ei tosiaan ole niin paha asia, eikä allergisoi.

Ei toki kannata jos asia on noin selvä. Mielenkiinnosta silti kysyn, haistavatko myös muut ulkopuoliset tuon pintyneen homeen hajun vai ainoastaan sinä? Joka tapauksessa hometta on kaikkialla, ainoastaan määrät vaihtelevat.

Vierailija
25/33 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei 👍 sitä mä tässä yritän selvittääkin että onko siitä haittaa jos ne sinne menee, koska mielessä pyörii kauhutarinat astmoista ja niin pahasta altistuksesta että ei tyyliin missään voi olla ilman oireita. Ja pahinta olisi se oma syyllisyydentunne kun oon homeongelmasta tiennyt ja silti ne sinne päästänyt, jos lapsille tulisi jotain pahoja oireita. Vuokranantaja ei korviaan lotkauta ja kieltää vaan, vaikka useampi on ongelmasta kertonut.

Kai mies sen verran äidistään välittää, että ottaa yhteyttä kunnan terveystarkastajaan?

Vierailija
26/33 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutimme taloon josta myöhemmin löytyi hometta, asuin talossa ensimmäiset 2 viikkoa ilman mitään oireita. Sitten oireet olivat jokapäiväisiä. Ajan kanssa ja varmasti remontoimisenkin ansiosta oireet ovat lieventyneet ja osittain poistuneet.

Tampereella käydessämme yövyimme leirintäalueella puisessa mökissä joka ihan selkeästi haisi homeelle, aamulla oli kurkku kipeä ja ääni käheä, joten voi oireita (ainakin lieviä,) tulla jo lyhyestä altistumisesta.

En itse välttämättä kieltäisi kokonaan lasten kyläilyä mummon luona, varsinkaan kesäaikaan jolloin ikkunat voi pitää yölläkin auki joten sisäilma pysyy raikkaana.

Vierailija
27/33 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa kodissanne ei voi hometta ja muuta terveydellistä haitallista olla? Kotiinne tehty perusteellinen tarkastus? 

Vierailija
28/33 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa kodissanne ei voi hometta ja muuta terveydellistä haitallista olla? Kotiinne tehty perusteellinen tarkastus? 

Miksi ei voisi? Missä vain voi olla hometta. Tässä nyt kyse siitä kun ongelma on ilmiselvä ja useampi on sieltä saanut nopeasti oireita, niin ajattelin kysellä täällä anonyyminä neuvoa joiltain joilla kokemusta tällaisesta, että onko siellä yöpymisestä haittaa vai ei kun mä itse en näistä homeista sen enempää tiedä. Meillä suht uusi rivitaloasunto, jossa toistaiseksi ei kellään ole mitään oireita tai muita ongelmia ollut niin mitä se tähän asiaan edes liittyy?!

Vierailija
29/33 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Home sweet mummola kirjoitti:

Entinen asukas oli asunut siinä talossa 3kk, muutti pois koska astma puhkesi ja oli muitakin homeoireita. Niin sitä mietin että tuskin mikään pieni homeongelma kun noin nopeasti oirehtii. Ja tosiaan sanoi vielä ettei ole aiemmin altisunut homeelle. Joo suurin osa kouluista on homeessa, joten en haluaisi altistaa jo nyt, että pystyvät käymään isompana koulua, mikäli homeiseen kouluun menevät. Ja jos nyt päästän yökylään, niin millä verukkeella jatkossa sitten kieltäydyn etteivät liikaa oleskele siellä, kun entisessä asunnossa olivat usein yötä ja muutenkin käytiin kylässä.

Nyt vähän haiskahtaa tämä tarina.

Kuka sen anopin asunnon omistaa? Anoppi itse vai onko vuokralla? Ja oliko entinen asukaskin vuokralainen?

3 kuukaudessa ei ehdi sairastua sekä saada astmadiagnoosia. Tai siis sairastua varmaan ehtii, mutta diagnoosia ei saa niin pian.

Kyllä saa, jos saa astma kohtauksen.

Eihä spirometria kokeeseen pääsyssä pitkään mene. Ja astma kokeetkin on helppo toteuttaa.

Vierailija
30/33 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voisi? Missä vain voi olla hometta. Tässä nyt kyse siitä kun ongelma on ilmiselvä ja useampi on sieltä saanut nopeasti oireita, niin ajattelin kysellä täällä anonyyminä neuvoa joiltain joilla kokemusta tällaisesta, että onko siellä yöpymisestä haittaa vai ei kun mä itse en näistä homeista sen enempää tiedä. Meillä suht uusi rivitaloasunto, jossa toistaiseksi ei kellään ole mitään oireita tai muita ongelmia ollut niin mitä se tähän asiaan edes liittyy?!

Ongelma on ilmiselvä kun edellinen asukan sanoi niin?

Vierailija
31/33 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellisen homemyönteistä jengiä täällä. Eihän anoppilassa voi hometta olla!

Vierailija
32/33 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en laskisi lapsia yöksi eikä laskisi miehenikään. Jotkut homeet ovat tosi hankalia. Homeen haju tarttuu jo päivässä vaatteisiin eikä haju lähde pesemällä pois. Vaatteet joutuu laittamaan roskiin, koska muuten haju tarttuu myös muihin vaattesiin.

Vierailija
33/33 |
12.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mun isän kodissa sädesientä. Lapsi ei kyläile siellä koskaan. Minulla ja miehelläni on astma ja allergioita, joten rasite sairastua pienestäkin altistuksesta on suuri. Lapsen terveys on tärkeämpi kuin isäni mielipide.