Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä johtuu yleistynyt tapa sanoa ja kirjoittaa "Riittan" ja "Pekkan"?

Vierailija
11.06.2018 |

Edellisessä työpaikassani jostain syystä yleistyi tapa olla taivuttamatta nimiä, eli hylätä astevaihtelu. Kahvipöydässä puhuttiin aivan pokalla, että "Se on Riittan leipomaa kakkua". Nyt sitten toisessa työpaikassani nuori insinööri kirjoitti: "Kokkon laatima tarjous" (sukunimen perusmuoto Kokko).

Kertokaapa nyt TE, jotka tätä harrastatte, miksi teette noin? Oletteko käsittäneet jonkin kielioppisäännön väärin, vai onko kyseessä joku hullunhauska someilmiö?

Kai tiedätte, että Petteri Orvonkin sukunimi kuuluu periaatteessa taivuttaa noin kuten kirjoitin? Toki voi halutessaan hänen toivettaan muodosta "Orpon" noudattaa, mutta mitä siitäkään tulee, jos jokainen saa päättää, että juuri minun nimeäni ei saa taivuttaa normaalisti? Siksi on yleiset säännöt, joita olisi hyvä noudattaa.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Kyllä varmasti palstalta löytyy joku, joka tätä on harrastanut. Haluaisin mielelläni kuulla selityksen asiaan.

-ap

Vierailija
2/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Suku)nimissä on se yleinen sääntö, että käyttäjä valitsee, tapahtuuko astevaihtelu vai ei.

"Riittan" ja "Pekkan" taivutetaan joissain murteissa, etenkin Varsinais-Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Samoin näitä muotoja näkee paljon: Satun ja Helmen kanssa. Se on SADUN JA HELMIN kanssa!

Vierailija
4/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdestä olen usein lukenut toimittajan kirjoittaneen "Esa Lonkan" tai "Pirjo Lonkan". Tällöin toimittaja virheellisesti tulee väittäneeksi, että henkilöiden sukunimi on Lonkka. Esa Lonkka ja Pirjo Lonkka.

Kyseessähän ovat oikeasti ent. valtakunnansovittelija Esa Lonka (taipuu: Longan) ja näyttelijä Pirjo Lonka (samoin).

Vierailija
5/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä. Terveisin "Jokken" ystävä. Hänen äitinsä sanoi noin. Pekan siskona en niele.

594

Vierailija
6/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(Suku)nimissä on se yleinen sääntö, että käyttäjä valitsee, tapahtuuko astevaihtelu vai ei.

"Riittan" ja "Pekkan" taivutetaan joissain murteissa, etenkin Varsinais-Suomessa.

Ei pidä aivan paikkaansa.

"Nimenkantajalla on oikeus taivuttaa yksityiselämässään sukunimeään haluamallaan tavalla. Julkisessa viestinnässä voi kuitenkin aina noudattaa alla esitettyjä yleisiä taivutusperiaatteita."

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/324

Vierailija
7/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Helmi -> Helmin, mutta Orpo -> Orvon? Missä logiikka?

Vierailija
8/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä enkä ymmärrä - todella ärsyttävää. Sanoja vaan ei osata taivuttaa enää.

Vierailija
9/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä koska enää ei tiedä onko se sitten Pekka vai Peka se nimi kun koitetaan kaikkea uutta ja jännää keksiä nimiksi.

Vierailija
10/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. Samoin näitä muotoja näkee paljon: Satun ja Helmen kanssa. Se on SADUN JA HELMIN kanssa!

Mä oon ollut siinä käsityksessä, etä Satu taipuu nimenä Satun ja tarinaa tarkoittaessaan sadun. Miksi siinä on sama taivutus molemmissa tapauksissa?

Vierailija
11/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa ihmisen saa tägättyä kirjoittamalla nimen perusmuodossa (esim. Riittan). Samasta syystä jotkut kirjoittavat sukunimen esim. muotoon Nieminenän (ei Niemisen). Ehkä se on vain jäänyt sieltä tavaksi?

Vierailija
12/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nimenkantajalla on oikeus taivuttaa yksityiselämässään sukunimeään haluamallaan tavalla. Julkisessa viestinnässä voi kuitenkin aina noudattaa alla esitettyjä yleisiä taivutusperiaatteita."

Tuosta paikkansapitämättömyydestä tuli mieleen toinen ärsyttävä, jota ihmiset eivät nykyään enää osaa. Jos jokin asia ei pidä paikkaansa, niin muoto on silloin partitiivi. Mutta jos se pitää, niin se pitää paikkansa. Ei siis "se pitää paikkaansa" vaan "se pitää paikkansa". Käsittämätöntä, että tuonkin pystyy sotkemaan, vaikka muuten kyllä osataan sanoa "minulla on matkalippu" ja "minulla ei ole matkalippua".

Sori OT

Vierailija
13/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somessa ihmisen saa tägättyä kirjoittamalla nimen perusmuodossa (esim. Riittan). Samasta syystä jotkut kirjoittavat sukunimen esim. muotoon Nieminenän (ei Niemisen). Ehkä se on vain jäänyt sieltä tavaksi?

Eli ihmiset ei enää pysty pitämään tekstilajeja erillään?

Tuosta esimerkistäsi tuli mieleen Vaasanin leivät... Vaasanhan pilasi paitsi nimensä, myös laatunsa lopullisesti. Ei saa enää kunnon näkkileipää Vaasanilta.

Vierailija
14/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon ollut siinä käsityksessä, etä Satu taipuu nimenä Satun ja tarinaa tarkoittaessaan sadun. Miksi siinä on sama taivutus molemmissa tapauksissa?

No siinä on juuri sekin, että Satu nimi tarkoittaa juurikin sitä Satua, mutta Satu periaatteessa SAA itse päättää haluaako olla Sadun vai Satun. Oikea muoto on kuitenkin Sadun.

Vierailija
15/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli emme saa vastausta Riitailta ja Pekkailta, mistä ovat tämän keksineet? Syyksi ketjussa on arveltu tyylitartuntaa tägäyksestä, mutta ehkä Riittat ja Pekkat ovat myös käsittäneet, että erisnimet pitäisi aina taivuttaa tai olla taivuttamatta yleisnimestä poikkeavasti?

Vielä puuttuu selitys sille, mistä on voitu moinen käsitys saada. Onko jokin tietty sääntö käsitetty väärin?

Jatkan kyselemistä, sillä minua kiinnostaa todella, mistä näinkin hullu väärinkäsitys on voinut syntyä, ja mennä vielä jonkun visakallosta läpi niin, että on alettu aivan tosissaan näitä muotoja viljellä. (Ja kyse ei ole aloituksen tapauksessa Varsinais-Suomesta).

-ap

Vierailija
16/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittunkaanväliä

Vierailija
17/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittunkaanväliä

Eikä kyrpänkäänväliä enään millää

Vierailija
18/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri. Vain nimenkantajalla on oikeus taivuttaa yksityiselämässään nimensä väärin. Ei sitä kuulu meidän muiden alkaa apinoimaan.

Vierailija
19/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä työpaikassani jostain syystä yleistyi tapa olla taivuttamatta nimiä, eli hylätä astevaihtelu. Kahvipöydässä puhuttiin aivan pokalla, että "Se on Riittan leipomaa kakkua". Nyt sitten toisessa työpaikassani nuori insinööri kirjoitti: "Kokkon laatima tarjous" (sukunimen perusmuoto Kokko).

Sait sitten kenkää opettajan hommista, kun et osannut taivuttaa?

Vierailija
20/37 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan tiedä yhtään Riittaa tai Pekkaa, tai muitakaan joilla on vastaavanlainen nimi, taivuttavan nimeään noin vammaisesti. Riittan... Pekkan... Hahaha. :D