Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?
Kommentit (1807)
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei parfyymiä, kun mennään hammaslääkäriin, lääkäriin, mammografiaan tai muihin vastaaviin paikkoihin.
Pidän kovasti parfyymeistä ja minulla on niitä useita. Työpaikalle kuitenkin vain jotakin ihan mietoa sitrusta, joka häipyy melkein saman tien ja on lähinnä oman mielen takia.
Kaikkiin sellaisiin paikkoihin, joissa istutaan toisen vieressä pitkään, kuten teatteriin tai vastaavaan, en laita mitään, enkä minnekään, missä ollaan lähikontaktissa, kuten nuo yllä mainitut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei parfyymiä, kun mennään hammaslääkäriin, lääkäriin, mammografiaan tai muihin vastaaviin paikkoihin.
Pidän kovasti parfyymeistä ja minulla on niitä useita. Työpaikalle kuitenkin vain jotakin ihan mietoa sitrusta, joka häipyy melkein saman tien ja on lähinnä oman mielen takia.
Kaikkiin sellaisiin paikkoihin, joissa istutaan toisen vieressä pitkään, kuten teatteriin tai vastaavaan, en laita mitään, enkä minnekään, missä ollaan lähikontaktissa, kuten nuo yllä mainitut.
Näinhän ne todelliset parfyymifanit toimii. Ja ne kaikista tymäkimmät erikoisuudet on ihan puhtaasti kotiin ja paikkoihin joissa tietää ettei ole yliherkkiä. Mulla on hajuvesi joka tuoksuu Notre-Damen palolta. Savua, nokea, hiiliä, suitsuketta, puuta, ja välillä vieno leyhähdys jotain kukkaista. Upea tuoksu, mutta ei missään nimessä kodin ulkopuolelle sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu näyttää hyvin sen, kuinka oman navan ympärillä porukka pyörii, ja vaatii muita muuttamaan omaa elämäänsä heidän haasteidensa takia.
Jokainen normaali ihminen ymmärtää, ettei kenelläkään yksityishenkilöllä ole oikeutta puuttua toisten yksityishenkilöiden käyttämiin pesuaineisiin, hiuslakkoihin, hajuvesiin.
Ja jokainen normaali ihminen ymmärtää, että ympärillä on muitakin ihmisiä ja on huonoa käytöstä haista voimakkaasti oikeastaan millekään. Koska jos ei ole kiva olla voimakkaassa hajuveden käryssä, ei ole kiva olla voimakkaassa hienhajussakaan. Tai vanhan viinan, tai kusen, tai.. niin, missään voimakkaassa hajussa. Ihan ilman mitään herkkyyksiäkään. Etenkin tällaisessa maassa kuin Suomi, jossa ihmiset arvostavat omaa tilaa ja rauhaa, on epäkohteliasta tunkeutua sinne muiden tilaan ja rauhaan edes jollakin hajulla.
Minusta se on aivan yhtä oman navan tuijottelua, että haluaa haista hajuvedelle muista piittaamatta, kuin sekin että vaatii muita olemaan hajusteeton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu näyttää hyvin sen, kuinka oman navan ympärillä porukka pyörii, ja vaatii muita muuttamaan omaa elämäänsä heidän haasteidensa takia.
Jokainen normaali ihminen ymmärtää, ettei kenelläkään yksityishenkilöllä ole oikeutta puuttua toisten yksityishenkilöiden käyttämiin pesuaineisiin, hiuslakkoihin, hajuvesiin.
Ja jokainen normaali ihminen ymmärtää, että ympärillä on muitakin ihmisiä ja on huonoa käytöstä haista voimakkaasti oikeastaan millekään. Koska jos ei ole kiva olla voimakkaassa hajuveden käryssä, ei ole kiva olla voimakkaassa hienhajussakaan. Tai vanhan viinan, tai kusen, tai.. niin, missään voimakkaassa hajussa. Ihan ilman mitään herkkyyksiäkään. Etenkin tällaisessa maassa kuin Suomi, jossa ihmiset arvostavat omaa tilaa ja rauhaa, on epäkohteliasta tunkeutua sinne muiden tilaan ja rauhaan edes jollakin hajulla.
Minusta se on aivan yhtä oman navan tuijottelua, että haluaa haista hajuvedelle muista piittaamatta, kuin sekin että vaatii muita olemaan hajusteeton.
Niin, kuten sanottua, jokainen normaali ihminen ymmärtää, ettei ole hyvää käytöstä tunkeutua toisten ihmisten ilmatilaan millään hajuilla.
En katso omaan napaan tuijottelijoiden olevan normaaleja ihmisiä, he ovat jollakin tapaa vajaita. Mutta haluan tuoda tosiaan esiin sen, että vaatimus siitä, että muiden ihmisten täytyy rakentaa elämänsä juuri sinun haasteidesi ympärille, on ihan samanlaista omaan napaan tuijottelua kuin hajupommitus.
Jos ei halua häissään käytettävän hajusteita, niin sitten ilmoittaa, että toivotaan että niitä ei käytetä. Sitten vieraat tulee ilman hajusteita. Mitä itkemistä siinä on?
Kai sitä omissa häissään saa päättää, ettei siellä ole asioita jotka liikaa häiritsee. Jos ei osaa olla ilman hajusteita, niin sitten jää kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön pyyntö.
Mieto laadukas tuoksu kuuluu juhlapukeutumiseen.Tämä on taas tätä että joku ei siedä niin kaikki muut saa kärsiä.
Miten sinä kärsit siitä ettet saa laittaa hajuvettä? Tuleeko näppyjä? Hengenahdistusta?
Minä en varsinaisesti kärsi siitä, että en saa laittaa hajuvettä. Käytän niitä hyvin vähän muutenkin. Minä kuitenkin kärsin siitä, että yksilönvapauttani rajoitetaan. Kyse ei siis ole hajuvedestä, vaan periaatteesta. Ihan samalla tavalla älähtäisin, jos minua yritettäisiin kieltää ottamasta kissaa koska maailmassa on kissa-allergisia. Vaikka en edes halua kissaa. Tai jos minua yritettäisiin kieltää käyttämästä mekkoa, vaikka niitäkin harvoin käytän.
Kyse on tosiaankin periaatteesta. Jos tämä yksi asia kielletään, mitä kielletään seuraavaksi koska se häiritsee osaa ihmisistä?
Mutta ottaisitko sen kissan mukaan juhliin jossa on kissoille allergisia ihmisiä, ihan vaan periaatteesta ja minuahan ei määräillä-asenteella? Siitähän tässä keskusteltiin.
Kyllä suurin osa hajusteallergikoista ymmärtää ettei maailmaa saa tuoksuttomaksi. Mutta jos kyse on omista juhlista, on juhlien järjestäjällä lupa tehdä niistä toiveidensa mukaiset. Häät voivat olla alkoholittomat, lapsettomat, hajusteettomat jne. Jos se ei itselle sovi, voi jäädä kotiin. Siellä saa jokainen olla ja elää just niin kuin halua 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön pyyntö.
Mieto laadukas tuoksu kuuluu juhlapukeutumiseen.Tämä on taas tätä että joku ei siedä niin kaikki muut saa kärsiä.
Miten sinä kärsit siitä ettet saa laittaa hajuvettä? Tuleeko näppyjä? Hengenahdistusta?
Minä en varsinaisesti kärsi siitä, että en saa laittaa hajuvettä. Käytän niitä hyvin vähän muutenkin. Minä kuitenkin kärsin siitä, että yksilönvapauttani rajoitetaan. Kyse ei siis ole hajuvedestä, vaan periaatteesta. Ihan samalla tavalla älähtäisin, jos minua yritettäisiin kieltää ottamasta kissaa koska maailmassa on kissa-allergisia. Vaikka en edes halua kissaa. Tai jos minua yritettäisiin kieltää käyttämästä mekkoa, vaikka niitäkin harvoin käytän.
Kyse on tosiaankin periaatteesta. Jos tämä yksi asia kielletään, mitä kielletään seuraavaksi koska se häiritsee osaa ihmisistä?
Alunperin oli kyse hääkutsusta jossa toivottiin vierailta tuoksuttomuutta, ei kaikilta maailman ihmisiltä. Hullu saa olla muttei tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön pyyntö.
Mutta ottaisitko sen kissan mukaan juhliin jossa on kissoille allergisia ihmisiä, ihan vaan periaatteesta ja minuahan ei määräillä-asenteella? Siitähän tässä keskusteltiin.
Kyllä suurin osa hajusteallergikoista ymmärtää ettei maailmaa saa tuoksuttomaksi. Mutta jos kyse on omista juhlista, on juhlien järjestäjällä lupa tehdä niistä toiveidensa mukaiset. Häät voivat olla alkoholittomat, lapsettomat, hajusteettomat jne. Jos se ei itselle sovi, voi jäädä kotiin. Siellä saa jokainen olla ja elää just niin kuin halua 👍🏻
En tietenkään ottaisi kissaa mukaan mihinkään juhliin, oli siellä allergisia tai ei. Miettisin kuitenkin mahtaako nuo allergikot voida olla samassa huoneessa kanssani, jos kissasta kulkeutuu mukanani allergiaa aiheuttavia molekyylejä juhliin.
Tämä siis nyt verrokkina siihen, että lähtisinkö pyykkäämään hajustetulla pyykinpesuaineella pestyä juhlamekkoa uudestaan hajustamattomalla, ostaisinko hajusteettomat ihonhoitoaineet, dödöt, muotovaahdot ym. näiden juhlien takia.
Vastaus on tietenkin että menen ilman kissaa/hajuvettä, mutta jos se ei riitä, jään mieluummin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön pyyntö.
Tuolla aiemmin oli kyllä jo joku kommentoija, jonka mielestä kaikkien pitäisi siirtyä kokonaan tuoksuttomiin aineisiin ettei tuoksuherkkä vahingossa vieraillessaan jonkun kotona saisi oireita tuoksuista. Koska tuoksut ovat turhuutta, ja niitä ei pitäisi käyttää vaikka hän itse ei niitä edes haistaisi.
Minäkin vähän naureskelin ja pidin turhana valittamisena tällaisia joskus, kunnes itse sitten aloin myös saamaan raskausaikana oireita hajusteista. Päänsärkyä, migreeniä, ihan tolkuttomia yskänkohtauksia jolle en voi mitään, ääni lähtee ihan kokonan (ja palaa sekunneissa siitä kun altistus loppuu). En tiedä tarkalleen mikä niitä aiheuttaa mutta esimerkiksi kaupan pesuainehylly ja Ikean kynttiläosasto ihan nopeasti läpikäveltynä ovat hyvin tuskaisia paikkoja mulle. Myös jotkut asiakkaat aiheuttavat oireita, onko heidän vaatteissa sitten hajusteita vai hometta? Mutta todella ikävää palvella kun en voi muuta tehdä kuin yksiä hakkaavaa yskää ja ääntä ei lähde sen vertaa että ilmoittaisin ostosten loppusumman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon, miksi käytän hajusteita. Olin nuorena rakastunut poikaan, ja reagoin vielä vuosia jos haistoin jossain tuulahduksenkin hänen käyttämästään deodorantista. Haluan jättää samanlaisen muistijäljen omiin rakastettuihin. Että vielä vuosienkin jälkeen yksi tuulahdus tuo kaikki muistot elävänä mieleen. Hajuaistilla on todella voimakas yhteys tunteisiin ja muistoihin.
Hajuaistilla on todella voimakas yhteys tunteisiin ja se tuo mielihyvää ja psyykkistä hyvinvointia elämään.
Miettikää miltä tuoksuu leikattu nurmi, sateen jälkeen, metsän pohja aurinkoisella ilmalla, meri, männyt, ruusupensaat, terva, kukkivat kielot, vastaleivottu pulla ja monet muut ihanuudet.
Kenelläkään ei ole oikeutta kieltää toista nauttimasta tästä elämänilosta ja vaatia ankeaan hajuttomuuteen.
Niin nuo luonnon tuoksut onkin useimmiten ihania. Keinotekoiset kemikaalit ei ole sama asia.
Kyllä kukista uutetut 100% eteeriset öljyt ovat ihan yhtä pahoja allergian aiheuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Hmm no mutta kyllähän hyvä parfyymi kuuluu juhlapukeutumiseen ja täydentää tyyliin. Äh. Tosi tympeää. :(
Pysy pois .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän hyvin mietoja hajusteita, joiden ei ole tarkoituskaan tuoksua monen metrin päähän, vain ainoastaan ihmiselle jolla on naama kiinni minun paljaassa ihossani. Enkä ajatellut kyllä lopettaa käyttöä, sori siitä.
Sama. On ihana kuulla toisen sanovan, että tuoksut hyvälle. Joskus joku on sanonut, että tuoksut aina niin puhtaalle.
Myös kotonani on hyvä tuoksu. Siivoan säännöllisesti, tuuletan matot ja ryijyt, pesen tekstiilit, vaihdan lakanat 2 kertaa kuukaudessa, ikkunani on auki ja sisällä tuoksuu puhtaalta ja raikkaalta, aavistukselta ruusua.
En käytä kemikaaleja, pesen pyykit hajusteettomalla pesuaineella ja ruusun tuoksuisella pyykkietikalla. Siivoamiseen käytän vain tolua ja fairyä.
Sama täällä ja kuivatan tietenkin pyykit ulkona. Elämänlaatua, puhdasta ja hyvältä tuoksuvaa. Itse käytän aiton laventelin eteeristä öljyä, se on ihanaa!
Ranskassa sitä saa apteekeista ja käytetään flunssaan lapsille (hieromalla rintaan avaamaan tukkoisuutta), näppylöihin ym.
Ranskassa jokainen koti tuoksuu ihanalle, siellä ei ole ollenkaan hajusteallergioita. Ei ole Italiassakaan, Saksassa tai Sveitsissä. Kaikki kerääntyneet Suomeen. Netistä löytyy ihan tietoa, että voipi vähän siedättää ettei jää hajusteherkkyytensä vangiksi. Suosittelen.
- Allerginen astmaatikko
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän hajuton pitää olla? Dödö tuoksuu, vaatteiden pesuaineet, shampoot, hiuslakat ja kampausnesteet...
Jokaista noista saa hajusteettomana. Mikä on ongelmana?
Hajusteiden sekamelska on kauheaa muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin. Kertokaapa nyt koska ja missä ja mitä hajusteita saa käyttää?
Aloitetaanko vaikka mitä hajusteita? Saako käyttää hajustettua suihkusaippuaa, dödöä, pesuaineita, siivousaineita, huonetuoksuja, hajuvesiä, meikkivoiteita, puuteria, huulikiiltoa, hiuslakkaa, muotovaahtoa?
Missä saa käyttää? Kotonaan varmaan (jos asui yksin), mutta saako baarissa, töissä, häissä, hautajaisissa, ruokakaupassa, kampaajalla, kadulla kulkiessaan? Ja mitä näistä missäkin paikassa saa käyttää? Pitääkö pestä vaatteet tuoksuttomalla pesuaineella jos on ollut huonetuoksu huoneessa, kun lähtee koiran kanssa lenkille ja vastaan tulee ihmisiä kaduilla? Niihin vaatteisiin voi olla tarttunut tuoksumolekyylejä.
Tämä on nyt hieman epäselvää minulle. Ymmärrän hyvin että kun ollaan töissä, bussissa, teatterissa jne. olisi aiheellista olla varovainen hajuvesien käyttämisessä. Mutta nyt vaikuttaa siltä että ainakin joidenkin mielestä näissä paikoissa ollessaan ei saisi olla käyttänyt mitään hajustettua, alkaen tosiaan dödöstä kulkien pyykinpesuaineiden kautta kasvo- ja meikkivoiteisiin. Eli pitääkö nyt kaikkien luopua kaikesta hajusteellisesta, vai riittääkö se, että ei haisisi voimakkaasti hajuvedeltä? Ja tosiaan koskeeko tämä ihan kaikkia paikkoja missä on mahdollisesti muita ihmisiä, vai esimerkiksi pelkästään suljettuja tiloja?
Kysymyksesi perusteella vaikutat jo olevan ihan hyvin perillä siitä, millaisissa paikoissa parfyymejä olisi kohteliasta välttää.
Tässä ketjussa meinaa mennä tunteisiin myös se, että ihmiset kertovat, millaiset asiat heillä tai heidän läheisillään laukaisevat oireet. Se on eri asia kuin sanoa, että kukaan ei ikinä missään saisi käyttää hajusteita.
Harva hajusteallerginen odottaa, että kaupassa tai edes työpaikalla muut olisivat täysin hajustettomia (ellei kyseinen organisaatio sitä erikseen ohjeissaan edellytä).
Mukavaa olisi, jos työpaikalle voisi jättää suihkuteltavat parfyymit laittamatta vähintään silloin, jos jakaa työhuoneen jonkun kanssa. Kollegan kanssa voi myös puhua, yleensä työmukavuus paranee kaikilla, kun jokaisella on helppo olla.
Yhtä harva varmaan vaatii pyykkäämistottumusten sovittamista muiden nenille, mutta olisihan se ihana bonus, jos sitä omaa reilusti hajustettua pyykkiä ei tuotaisi yhteisiin kuivaushuoneisiin. Vaikka ei olisi hajusteherkkä, ei ehkä pidä juuri siitä ruusun ja joulutähden yhdistelmätuoksusta omassa tyynyliinassaan.
Pakko muuten sanoa, että jos se pyykki koneesta tullessaan haisee jollekin, se ei ole puhdasta. Jos parfyymi haisee, on pyykki kyllästetty hajustetulla saippualla/huuhteluaineella. Jos se haisee ummehtuneelle, on hajustamatonta pesuainetta ollut liikaa.
Pesuainepakettien ohjeet ohjaavat usein aineen yliannosteluun. Kokeilkaas huviksenne ottaa kaapista puhdas vaate ja huuhtoa se sangossa/pesuvadissa. Kirppariostoksista tehtyjen havaintojen perusteella etenkin lastenvaatteista irtoaa usein ihan jäätävät määrät saippuaa. Kauhea kemikaalikuorma.
Veikkaisin, että useat vanhemmat pesevät vaatteet pikaohjelmilla, joissa ei käytännössä ole juurikaan huuhtelua, koska kiire. Samalla saadaan ihan järkyttävä haju aikaiseksi hajustetuilla pesuaineilla. Ei vissiin mene jakeluun, että nimenomaan lasten kemikaalialtistusta pitäisi välttää. Toinen syypää on EU, joka kaikessa viisaudessaan on tehnyt pesuohjelmista mahdollisimman paljon vettä säästäviä vaikkei siinä ole Suomessa yhtään mitään järkeä. Eli käytännössä koneissa pitää laittaa kaikki mahdolliset lisähuuhtelut, jotta pyykissä ei ole liikaa pesuainejäämiä.
Pesuaineen ja huuhteluaineen vaihtaminen hajusteettomaksi on näin tuoksuyliherkän näkökulmasta ehkä jopa tärkeämpi toimenpide kuin kohtuudella käytettyjen hajuvesien jättäminen pois. Kosmetiikan hajusteita sentään säädellään edes jotenkin, pesuaineissa voi olla mitä vaan haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän hajuton pitää olla? Dödö tuoksuu, vaatteiden pesuaineet, shampoot, hiuslakat ja kampausnesteet...
Jokaista noista saa hajusteettomana. Mikä on ongelmana?
Hajusteiden sekamelska on kauheaa muutenkin.
En ymmärrä miksi kukaan haluaisi noita hajustettuina. Eikös hajuvedenkin kannalta olisi hyvä, ettei siellä alla ole jotain hajukaaosta, joka pilaa hajuvedenkin hajun?
Muutama vuosi sitten uutisoitiin tutkimuksesta, jossa oli tutkittu eurooppalaisten kemikaalikertymää. Kaikkein "kemikaalisin" ihminen löytyi, yllätys, yllätys, Suomesta. En ihmettele.
Ei ole kiva astmaatikkona...
Alat yskimään hulluna julkisilla paikoilla.
Ja kun lima alkaa irrota, niin mihin syljet.....
Kai se jotain sellaista on, samoin kuin se lastulevykaappi missä tuli sama haju. Mulla ei ole monia lakanoita ja yritän kierrättää niitä jotta kaikki tulisivat käyttöön ja pesuun, mutta se haju tarttuu niin nopsaan. Jos olisi tilaa, pitäisi kai etsiä jostain antiikkikaupasta joku täyspuinen liinavaatekaappi.