Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?
Kommentit (1807)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että kyse ei ole siitä sipaisusta Nivean dödöä tai hoitoaineesta. Ongelma on ihmiset, jotka vetelee kaikkea päällekäin ja paljon! Vaatteet HAISEE vahvalta pesuaineen ja huuhteluaineen sekoitukselta ja päälle vielä suihkittu runsaasti sitä ah niin ihanaa YSL Black Opiumia. Näitä ihmisiä on valitettavasti paljon. Yleensä sellaisia +50v. rouvashenkilöitä.
Black Opium on paras. Ja siitä hyvä, että hajusteyliherkät työkaveritkin pitävät siitä eivätkä saa oireita.
Pitävät siitä? Sinä ihan tosissasi pistät HAJUVETTÄ työpaikalle? Miksi?
Varmaan siksi, että se on hänellä tapana.
Kuten monilla muillakin.
On siis ihan yleinen tapa Suomessa.-eri
Yleisyys ei tee tavasta yhtään vähemmän tyhmää.
Tyhmyys on tässä tapauksessa subjektiista, ei se että sinä et jostain tykkää tai sitä ymmärrä tee siitä tyhmää.
Kyllä se on tyhmää jos teet jotain vain tavasta ja muut kärsivät siitä.
Kaikki kärsivät jostain, mutta maailma ei pyöri niiden poistamisen ympärillä.
Ajatelkaas liikuntavammaisia ihmisiä.
Kuinka monesta paikkaa kuitenkin puuttuu esteettömät tilat tai edes helpotettu heidän liikkumistaan?
Asunnotkin on suureksi osaksi suunniteltu niin, että liikuntaesteinen joutuu omaan alkuun tekemään muutokset, ainakin omistusasunnon ostaessaan.
Eikä liikuntaesteiset voi määrätä millään niin, että kaikki paikat ovat sopivia heille.
Heidän on vain siihen sopeuduttava.
Näkövammaiset, lyhytkasvuiset jne.
Paniikkihäiriöiset eivät voi vaatia kauppoja tyhjäksi ennen heidän sinne menoaan.
Jokainen yksilö joka kärsii jostain henkilökohtaisesta asiasta niin yleensä joutuu siihen sopeutumaan, ei niin, että muut sopeuttavat elämäänsä hänen kärsimykseensä.
Minä esimerkiksi kärsin ja olen stressaantunut, ellen jo traumatisoitunut vähätuloisuudestani.
En minäkään voi vaatia muita yksityisiä ihmisiä antamaan minulle rahaa. Tai käymään puolestani ruokakaupassa heidän rahoillaan.
Toki saan pienen asumistuen, kiitos siitä, mutta arki stressaa koko ajan silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän hyvin mietoja hajusteita, joiden ei ole tarkoituskaan tuoksua monen metrin päähän, vain ainoastaan ihmiselle jolla on naama kiinni minun paljaassa ihossani. Enkä ajatellut kyllä lopettaa käyttöä, sori siitä.
Miksi haluat, että julkisella paikalla joku on naama kiinni paljaassa ihosassi? Eikö tuonkin tuoksun voisi jättää sitten vain niihin tilanteisiin?
Sinä saat tehdä miten haluat, minä toimin näin.
Kielsinkö tekemästä mitään? Ei ole mulla valtuuksia kieltoihin. Kysyin kaksi asiallista kysymystä, joista varsinkin se hämmentää, että miksi haluat jonkun olevan julkisella paikalla naama kiinni paljaassa ihossasi
En minä ole varsinaisesti sanonut, että haluan jonkun olevan julkisella paikalla kiinni ihossani. Mutta jos vaikkapa treffikumppani tavatessamme halaa ja painaa päänsä hiuksiini ja henkäisee kaulani ihoa, niin hento tuoksu tuoksuu. Ei normaalissa elämässä ole kenenkään pakko tulla niin lähelle.
Tuo on juuri se oikea tapa käyttää hajusteita, jos niitä pitää käyttää. Ei se, että kymmenen metriä perässäsi kulkeva haistaa sen hajuveden ja saa maunkin suuhunsa siitä kemikaalipilvestä. Kiitos sulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että kyse ei ole siitä sipaisusta Nivean dödöä tai hoitoaineesta. Ongelma on ihmiset, jotka vetelee kaikkea päällekäin ja paljon! Vaatteet HAISEE vahvalta pesuaineen ja huuhteluaineen sekoitukselta ja päälle vielä suihkittu runsaasti sitä ah niin ihanaa YSL Black Opiumia. Näitä ihmisiä on valitettavasti paljon. Yleensä sellaisia +50v. rouvashenkilöitä.
Black Opium on paras. Ja siitä hyvä, että hajusteyliherkät työkaveritkin pitävät siitä eivätkä saa oireita.
Kuten monilla muillakin.
Tyhmyys on tässä tapauksessa subjektiista, ei se että sinä et jostain tykkää tai sitä ymmärrä tee siitä tyhmää.
En minä sanonut tekeväni niin vain tavasta, minulla on siihen ihan selvä syy - haluan tuoksua hyvältä niille jotka tulevat ihan lähelle. Ja miten ne muut siitä kärsivät? Juurihan tuohon laitoin, että tuoksu on niin mietoa että sen haistaa vain kun laittaa naaman kiinni ihoon/tukkaan.
Älä itse tunge pyytämättä toisen henkilökohtaiseen tilaan, niin ei tarvitse meitä miedosti hajustettuja haistella.
Runsas parfyymin ruiskiminen tietysti eri asia.
Ja tästä on hyötyä työpaikalla miten? Tuskin siellä muut ovat nenä iholla?
Mitä haittaa siitä on työpaikalla? Jos siitä ei ole haittaa muille, miksi niin ei sinun mielestäsi saa tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytön pyyntö.
Mieto laadukas tuoksu kuuluu juhlapukeutumiseen.Tämä on taas tätä että joku ei siedä niin kaikki muut saa kärsiä.
Minkälaisen sairaskohtauksen saat, jos joudut jättämään hajusteen laittamatta? Tuleeko paniikkikohtaus vai ahdistuskohtaus vai epävarmuuskohtaus?
Mikä on perustelusi oikeudelle jättää juhlan kutsujan pyyntö hajuttomuudesta huomiotta?Sinulla on siis suurempi oikeus hajusteeseen kuin kanssaihmisellä sairauskohtauksettomaan juhlatilaisuuteen? Koet siis oikeudeksesi tahallaan aiheuttaa toiselle sairauskohtauksen juhlissa käyttämällä sitä hajustetta? Puheet on kuin tupakoijilla entisaikaan. Silloin kuin tupruttelun terveyshaittoja kanssaihmisille ei haluttu nähdä.
Sanotaan mitä sanotaan, tuskin täysin kaikki noudattavat pyyntöä hajusteettomuudesta. Osa ei vain huomaa käyttävänsä jotain hajustettua, osa ei edes välitä käyttääkö vai ei.
Eli on täysin utopiaa saada joku juhla 100 % hajusteettomaksi.Vaihtoehtoja on parikin. Hajusteyliherkkä ei saa siellä oireita, koska uskoo/uskottelee, että juhlat ovat hajusteettomat. Eli kaikki on ok.
Hajusteyliherkkä ei ensin saa oireita, kaikki on ok. Mutta kun kuitenkin nuuskuttelee tarkkaan, niin sitten huomaa että joillakin on tuoksuja ja sen jälkeen alkaa kohtaukset.
Joitain muitakin ehkä on.Kehoitus tuoksuttomuuteen tuskin tarkoittaa, että tavoitteena on täysin 100% hajusteettomat juhlat. Jos vaikkapa 80% jättää hajuvedet pois, siellä täällä haisee deodorantti/hiuslakka tms, niin se voi riittää ja tehdä tilasta huomattavasti siedettävämmän.
Hienon skenaarion kyllä keksit siittä miten jutut voi mennä ja mitkä on herkän motiivit ja toimintamallit. Itse henkilökohtaisesti en usko yliherkkyyksiin valon suhteen, tyypit vaan esittää epilepsiakohtauksia välkkyvalojen takia huomiota saadakseen ja ollakseen jollain tapaa erityisiä. Eiksje :)
Välkkyvät valot ovat hieman eri juttu kuin hajusteet.
Eräs tuttavani on hajusteyliherllä viimeisen päälle. Minä en ole, tykkään tuoksusta, kohtuudella Niistä hän sitten saarnaa ja nuuskii.
Mutta en polta, hän polttaa ja miltei jatkuvasti. Myös sisällä ja eteisessä.
Jo eteisessä haisee niin karmea piintynyt tupakka, sisällä myös, samoin kaikki vaatteensa ja tavarat.
Sitä hän ei kyllä yhtään haista eikä tupakansavu yhtään haittaa.
Minua kyllä piintynyt tupakanhaju tympäisee eikä saavukaan kiva ole. En siitä kylläkään ole yttään kertaa sanonut, hänen koti, hänen tavat.
Jokainen polttakoon jos polttaa, en tyrannisoi enkä ole marttyyri.Millä perustein ne on eri juttuja?
Kirkkaat välkkyvät valot liittyy näkökykyyn, ne oikeasti näkyvät, todistettavasti, ja saattavat tehdä huonon olon tai muita vaikutuksia.
Tällä on ihan looginen selityskin.
Se ei liity mitenkään hajuherkkyyteen.
En nyt sellainen ole, että ihan periaatteesta kaiken tyrmään.
Jos sitä ajoit takaa.
Totta kai ne liittyy näkökykyyn. Tuoksut liittyy hajuaistiin. Molemmat on aistikokemuksia, vaikka eri aisteja ovatkin. Tämän takia pidän niitä keskenään aika hyvin verrannollisena, vaikkei ne toisiinsa silleen liitykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten monilla muillakin.
Minusta taas on tyhmää ja itsekeskeistä pyöritellä silmiään, siunailla ja päivitellä noinkin yleistä asiaa kuin suihkaus hajuvettä aamuisin.
Se on ihmisen henkilökohtainen asia, joku tykkää, joku ei. Mutta tykkäämättömyys ei tee oikeutta määritellä toista tyhmäksi.
Sekin kertoo jotain ihmisestä.En tunne itseäni lainkaan tyhmäksi kun minäkin suihkaan aamulla lempihajuvettä.
Siihen tunteeseen ovat sitten ihan muut, painavimmat syyt. Jos joskus niin tapahtuu."Suihkaus" aamulla on ihan ok.
Mutta monella noita suihkauksia on useampia ja päivän mittaan tulee lisää, on harkinta pahasti pettänyt ja sinusta on tullut haisuli. Näitä suihkauksia tulee jopa työpäivän aikana ja kuvaan kuuluu myös tilan saastuttaminen pahan tuoksuisilla hiuskiinteillä.
Olen tuntenut muutaman haisulin pitkän työurani aikana. Usein haisuli on super huoliteltu mutta olen tavannut myös tissuttelevan haisulin jolla hajuveden liikakäyttö vaivoin petti likaisten hiusten ja useamman kerran pidettyjen vaatteiden tunkkaisen tuoksun.
Raahaako joku jotain hajuvesipulloja mukaan työpaikoille? Mä suihkaisen aamulla ja seuraavan kerran illalla kotona suihkun jälkeen. Jos on joku vahvempi tuoksu mitä haluan laittaa, suihkaisen edellisenä iltana vaatteeseen, on mukavasti haipunut miedoksi aamuun mennessä. Toki meillä töissä ei ole ketään kenelle tuoksut olisivat ongelma, mutta en halua kärytä ympäri toimistoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten monilla muillakin.
En minä sanonut tekeväni niin vain tavasta, minulla on siihen ihan selvä syy - haluan tuoksua hyvältä niille jotka tulevat ihan lähelle. Ja miten ne muut siitä kärsivät? Juurihan tuohon laitoin, että tuoksu on niin mietoa että sen haistaa vain kun laittaa naaman kiinni ihoon/tukkaan.
Älä itse tunge pyytämättä toisen henkilökohtaiseen tilaan, niin ei tarvitse meitä miedosti hajustettuja haistella.
Mitä haittaa siitä on työpaikalla? Jos siitä ei ole haittaa muille, miksi niin ei sinun mielestäsi saa tehdä?
Koska se on turhaa ja et voi olla varma siitä miten muut kokevat sinun "miedon" tuoksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon, miksi käytän hajusteita. Olin nuorena rakastunut poikaan, ja reagoin vielä vuosia jos haistoin jossain tuulahduksenkin hänen käyttämästään deodorantista. Haluan jättää samanlaisen muistijäljen omiin rakastettuihin. Että vielä vuosienkin jälkeen yksi tuulahdus tuo kaikki muistot elävänä mieleen. Hajuaistilla on todella voimakas yhteys tunteisiin ja muistoihin.
Hajuaistilla on todella voimakas yhteys tunteisiin ja se tuo mielihyvää ja psyykkistä hyvinvointia elämään.
Miettikää miltä tuoksuu leikattu nurmi, sateen jälkeen, metsän pohja aurinkoisella ilmalla, meri, männyt, ruusupensaat, terva, kukkivat kielot, vastaleivottu pulla ja monet muut ihanuudet.
Kenelläkään ei ole oikeutta kieltää toista nauttimasta tästä elämänilosta ja vaatia ankeaan hajuttomuuteen.
Kukaan eibkiellä männyn, meren tai korvapuuustin hajua. Älä sinäkään peitä niitä omalla kosmetiikallasi. Emme halua haistella sinua.
Voihan sitä käyttää korvapuustin tai männyn hajuista hajuvettä. Maailma on täynnä tuoksuja jotka replikoivat näitä ihmisille rakkaita ja miellyttäviä tuoksuja.
Arkena en käytä hajuvesiä lainkaan, mutta jotenkin kypsyttää nuo täysin hajusteettomien hygieniatuotteiden vaatimukset. Kuinka lähelle ihmistä pitää änkeä saadakseen toisen shampoosta tai perus markettidödöstä hirveitä oireita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten monilla muillakin.
Kuinka monesta paikkaa kuitenkin puuttuu esteettömät tilat tai edes helpotettu heidän liikkumistaan?
Asunnotkin on suureksi osaksi suunniteltu niin, että liikuntaesteinen joutuu omaan alkuun tekemään muutokset, ainakin omistusasunnon ostaessaan.
Eikä liikuntaesteiset voi määrätä millään niin, että kaikki paikat ovat sopivia heille.
Näkövammaiset, lyhytkasvuiset jne.Paniikkihäiriöiset eivät voi vaatia kauppoja tyhjäksi ennen heidän sinne menoaan.
Jokainen yksilö joka kärsii jostain henkilökohtaisesta asiasta niin yleensä joutuu siihen sopeutumaan, ei niin, että muut sopeuttavat elämäänsä hänen kärsimykseensä.Minä esimerkiksi kärsin ja olen stressaantunut, ellen jo traumatisoitunut vähätuloisuudestani.
En minäkään voi vaatia muita yksityisiä ihmisiä antamaan minulle rahaa. Tai käymään puolestani ruokakaupassa heidän rahoillaan.
Toki saan pienen asumistuen, kiitos siitä, mutta arki stressaa koko ajan silti.
Saat tukea, liikuntavammaiset saavat tukea, kieleitaidotyomat saavat tukea. Miksei tuoksuyliherkkäö voi tukea, koska se on helppo ja vaatii pienen teon toisilta?
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Kaikkien pitäisi tajuta ettei kaikki kestä hajusteita. Se onkin ihan kamalaa edes tämän kerran tyytyä hajusteettomiin tai hyvin mietoihin dödöihin? Ne suojaa ihan yhtä hyvin.
Sehän on ihan sama homma tupakoitsijoilla kuin hajusteiden lotraajilla, että ei välitetä muista ihmisistä. Meidän taloyhtiössä valitti eräs leskirouva, että tupakointipiste oli aivan liian lähellä hänen asuntonsa. Ratkaisuna oli se, että se piste siirrettiin erään nuoren miehen parvekkeen alle. Tämä nuorukainen polttaa itse omalla parvekkeellaan, niin ei ehkä ole häiriintynyt tupakointipisteen läheisyydestä, mutta myytyähän ei tuolla varustuksella kämppäänsä saa, jos semmonen juttu tulisi ajankohtaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon, miksi käytän hajusteita. Olin nuorena rakastunut poikaan, ja reagoin vielä vuosia jos haistoin jossain tuulahduksenkin hänen käyttämästään deodorantista. Haluan jättää samanlaisen muistijäljen omiin rakastettuihin. Että vielä vuosienkin jälkeen yksi tuulahdus tuo kaikki muistot elävänä mieleen. Hajuaistilla on todella voimakas yhteys tunteisiin ja muistoihin.
Hyvä havaintoja kirjoitus.
Onko noilla, jotka ovat täysin tuoksuttomia ja kaikkia tuoksuja vastaan paikkaa yhteyttä tunteissakin ja muistoihin.
Saavatko mielihyvää jostain hyvästä tuoksusta, joka synnyttää hyvän tai rakkaan muiston.Esimerkiksi jonkun rakkaan ihmisen miellyttävän partaveden tai parfyymin tuulahduksen.
Minulle oli vanhempi siskoni hyvin rakas, ikävä kyllä jo edesmennyt.
Kuinka ihanaa oi pikkutyttönä seuralla hänen laittautumistaan iloisena johonkin tapaamiseen tai tilaisuuteen.
Muistan vieläkin puuterin ja ihovoiteen tuoksu. Kaiken kruunasi suihkaus Kielo hajuvettä.
Hän myös suihkaisi sitä hiukan minuun ja saattoi tupsaista puuteria. Hän huomasi, että se oli minulle tärkeää ja odotin sitä.
Haliusi minulle mielihyvä ja jakaa myös omaa hyvää mieltään kanssani.Tuskin nuo yhteiset hetket ilman noita rituaaleja, myös tuoksuihin liittyviä, olisivat olleet kummankaan mieleestä niin tärkeitä ja mukavia.
Vielä vuosikymmenten jälkeenkin tuovat lämpimiä muistoja.Jos sisko olisi vain vaihtanut nopeasti vaatteensa, ehkä johonkin tylsiin, ja lähtenyt samantien ei näitä muistoja olisi syntynyt.
Siskollani oli myös kauniita, ei kyllä kalliita vaan itseommeltuja, vastteita jotka jäivät mieleeni.Jos siskosi olisi aamulla ensimmäiseksi tuumannut hajuvettä päälle ja lisännyt sitä heti aamulypsyn jälkeen ja edelleen pitkin päivää niin että hajuvedenntuoksu olisi peittänyt navetantuoksun lisäksi kaiken ruoan kahvin ja pullanruoksun ja omatkin vaatteesi olisi haisseet hajuvedelle niin ymmärtäsiit millaista on työskennellä "parfyymifanin" kanssa kuten hän itseään kutsuu.
Meillä samaa vaatekaappia käyttää myös huoliteltu mieshenkilö joka on ruvennut ripustamaan takkinsa toisen osaston naulakkoon koska ei kestä jatkuvaa hajuvedentuoksua ulkovaatteissaan.
Todellinen parfyymifani osaa käyttää tuoksuja huomioiden niiden intensiteetin ja keston. He usein myös tietävät tuoksun nuotit ja kuka parfymööri on tuoksun takana. Sellainen joka kylpee hajuvedessä ei ole parfyymifani, hän on vain juntti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten monilla muillakin.
Koska se on turhaa ja et voi olla varma siitä miten muut kokevat sinun "miedon" tuoksun.
Se, mikä on sinun mielestäsi turhaa ei välttämättä ole silti sellaista että muut kokisi sen turhaksi. Voinhan minäkin sanoa, että sinun mieltymyksesi ovat minusta turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajuaistilla on todella voimakas yhteys tunteisiin ja se tuo mielihyvää ja psyykkistä hyvinvointia elämään.
Miettikää miltä tuoksuu leikattu nurmi, sateen jälkeen, metsän pohja aurinkoisella ilmalla, meri, männyt, ruusupensaat, terva, kukkivat kielot, vastaleivottu pulla ja monet muut ihanuudet.
Kenelläkään ei ole oikeutta kieltää toista nauttimasta tästä elämänilosta ja vaatia ankeaan hajuttomuuteen.
Kukaan eibkiellä männyn, meren tai korvapuuustin hajua. Älä sinäkään peitä niitä omalla kosmetiikallasi. Emme halua haistella sinua.
Voihan sitä käyttää korvapuustin tai männyn hajuista hajuvettä. Maailma on täynnä tuoksuja jotka replikoivat näitä ihmisille rakkaita ja miellyttäviä tuoksuja.
Tuoksun partikkelit jotka joutuvat ilmaan, aiheuttaa oireet. Itselläni osa vahvoista hajuvesistä ei aiheuta mitään ja toiset saa yskimään hulluna oksennukseen asti. Kiva jossain teatterissa tai bussissa yskiä hulluna. Yleensä hajuvesien edessä istuva yskinnän aiheuttaja vilkuilee paheksuvasti taakseen. Maski auttaa jonkun verran.
Syö hernaria ennen ja päästele leijoja kirkossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten monilla muillakin.
Se on sun mielestä turhaa, mun mielestä ei. Sinä et voi päättää minun puolestani mikä minusta on turhaa. Ja jos jotakuta häiritsee se, että toisella on hajuvettä jota ei normaalilta työetäisyydeltä voi haistaa, niin sillä häiriintyvällä on päässä vikaa. Silloin ei häiriinny tuoksusta, vaan silloin häiriintyy siitä että toinen ei ns. tottele häiriintyjän mielipiteitä siitä miten kuuluu elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä havaintoja kirjoitus.
Onko noilla, jotka ovat täysin tuoksuttomia ja kaikkia tuoksuja vastaan paikkaa yhteyttä tunteissakin ja muistoihin.
Saavatko mielihyvää jostain hyvästä tuoksusta, joka synnyttää hyvän tai rakkaan muiston.Esimerkiksi jonkun rakkaan ihmisen miellyttävän partaveden tai parfyymin tuulahduksen.
Minulle oli vanhempi siskoni hyvin rakas, ikävä kyllä jo edesmennyt.
Kuinka ihanaa oi pikkutyttönä seuralla hänen laittautumistaan iloisena johonkin tapaamiseen tai tilaisuuteen.
Muistan vieläkin puuterin ja ihovoiteen tuoksu. Kaiken kruunasi suihkaus Kielo hajuvettä.
Hän myös suihkaisi sitä hiukan minuun ja saattoi tupsaista puuteria. Hän huomasi, että se oli minulle tärkeää ja odotin sitä.
Haliusi minulle mielihyvä ja jakaa myös omaa hyvää mieltään kanssani.Tuskin nuo yhteiset hetket ilman noita rituaaleja, myös tuoksuihin liittyviä, olisivat olleet kummankaan mieleestä niin tärkeitä ja mukavia.
Vielä vuosikymmenten jälkeenkin tuovat lämpimiä muistoja.Jos sisko olisi vain vaihtanut nopeasti vaatteensa, ehkä johonkin tylsiin, ja lähtenyt samantien ei näitä muistoja olisi syntynyt.
Siskollani oli myös kauniita, ei kyllä kalliita vaan itseommeltuja, vastteita jotka jäivät mieleeni.Jos siskosi olisi aamulla ensimmäiseksi tuumannut hajuvettä päälle ja lisännyt sitä heti aamulypsyn jälkeen ja edelleen pitkin päivää niin että hajuvedenntuoksu olisi peittänyt navetantuoksun lisäksi kaiken ruoan kahvin ja pullanruoksun ja omatkin vaatteesi olisi haisseet hajuvedelle niin ymmärtäsiit millaista on työskennellä "parfyymifanin" kanssa kuten hän itseään kutsuu.
Meillä samaa vaatekaappia käyttää myös huoliteltu mieshenkilö joka on ruvennut ripustamaan takkinsa toisen osaston naulakkoon koska ei kestä jatkuvaa hajuvedentuoksua ulkovaatteissaan.
No, jos totta puhutaan esimerkiksi naapuri, jolla oli sikala, tuli useinkin meille työvaatteissaan ja sikalan haju oli kamala. Emme me siitä hänelle huomauttaneet.
Samoin kun pelloille levitettiin lantaa tai lietettä se haju tunkeutui kaikkialle. Esimerkiksi pyykkejä ei silloin voinut ripustaa ulos eikä ikkunoita pitä auki. Jne.
Kyllä maalla oli noita hajuhaittoja paljonkin. Niistä ei valitettu, ehkä oman väen kesken, ,utta niihin vaan piti sopeutua.
Hevosia oli monessa talossa ja samoilla vaatteilla päivät liikuttiin. Tuli joillein oireita tai ei.
Miehet käyttivät väkevää Menneniä, muistanlapsuudedta ja nuoruudesta todella voimakkaan ja etovan Floyd-partaveden. Aamusta alken haisi kun ajoivat partaansa.
Kukaan ei heille narisdut tai ei silloin edes tunnettu hajuyliherkkyyttä.
Muistan eräänkin vakuutusasiamiehen, heitä kävi silloin useinkin talossa. Hänelläkin oli joku voimakas piintynyt partavesi tms.
Sinne ne tuoksut leijailivat ja jäivät leijailemaan navetan- ja muiden maalaistuoksujen sekaan iloisesti keskenään.
Joten hyvin tiedän ja muistan tuonkin kaltaisen tuoksujen kakofonian.
Se vain kuului elämään ja se siitä.
Kerroin nyt van erään mieleeni jääneen rakkaan tuoksumuiston siskostani.
Ymmärsit varmaan, mitä sillä ajoin takaa noin niinkuin ylipäätään tätä ketjua lukiessani.
Mutta sekin piti muuttaa omaan mieleen ja vastenmielisyyteen hyviäkin tuoksuja kohtaan sopivaksi.
Ei siis ole mitenkään mahdollinen ajatuksen tasollakaan, että tuoksuilla on myönteisiäkin vaikutuksia ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten monilla muillakin.
Näkövammaiset, lyhytkasvuiset jne.Paniikkihäiriöiset eivät voi vaatia kauppoja tyhjäksi ennen heidän sinne menoaan.
Jokainen yksilö joka kärsii jostain henkilökohtaisesta asiasta niin yleensä joutuu siihen sopeutumaan, ei niin, että muut sopeuttavat elämäänsä hänen kärsimykseensä.Minä esimerkiksi kärsin ja olen stressaantunut, ellen jo traumatisoitunut vähätuloisuudestani.
Toki saan pienen asumistuen, kiitos siitä, mutta arki stressaa koko ajan silti.Saat tukea, liikuntavammaiset saavat tukea, kieleitaidotyomat saavat tukea. Miksei tuoksuyliherkkäö voi tukea, koska se on helppo ja vaatii pienen teon toisilta?
Minä en hevosallergikkona saa tukea! Miksi minua ei voida tukea ja lopettaa hevosharrastukset kaikkialta etten joutuisi lähtemään kaupasta kotiin koko naaman turvotessa umpeen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten monilla muillakin.
Se on sun mielestä turhaa, mun mielestä ei. Sinä et voi päättää minun puolestani mikä minusta on turhaa. Ja jos jotakuta häiritsee se, että toisella on hajuvettä jota ei normaalilta työetäisyydeltä voi haistaa, niin sillä häiriintyvällä on päässä vikaa. Silloin ei häiriinny tuoksusta, vaan silloin häiriintyy siitä että toinen ei ns. tottele häiriintyjän mielipiteitä siitä miten kuuluu elää.
Tästähän tässä on monilla juuri kyse.
Mutta kun sitä ei vaan saa sanoa ääneen. Saamatta vihoja ja valituksia heiltä työpaikalla tai muualla päälleen.
Mutta kirjoittaa julki täällä onneksi voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoksun partikkelit jotka joutuvat ilmaan, aiheuttaa oireet. Itselläni osa vahvoista hajuvesistä ei aiheuta mitään ja toiset saa yskimään hulluna oksennukseen asti. Kiva jossain teatterissa tai bussissa yskiä hulluna. Yleensä hajuvesien edessä istuva yskinnän aiheuttaja vilkuilee paheksuvasti taakseen. Maski auttaa jonkun verran.
Mulla aiheuttaa voimakas kuusen tuoksu tuota yskintää, ja ruusu. Kielletään kuuset ja ruusut. Jostain syystä metsässä voin olla, mutta joulukuusi sisällä on liikaa, ne vähintään pitää kieltää. Ruusupuskien kohdalla saan lähes astmakohtauksen.
Ruusuntuoksuinen pyykkietikka voi olla jollekulle ongelma. Tolu ja Fairy ovat kemikaaleja ja niissä on tuoksut myös. Lakanoiden vaihto 2 krt kuukaudessa on minimi, parempi olisi vaihtaa viikon välein. Mulla ainakin alkaa naama kukkia jos noin harvoin vaihtaa.