Öö hääkutsussa kehotus tuoksuttomuuteen?
No mitähän hittoa... "Pyydämme ystävällisesti, että saapuisitte juhliimme tuoksutta" wtf?
Kommentit (1807)
Kunnon lenkkihiet kainaloon ennen häihin menoa :D
Kauheita kirjoituksia. Kuinka moni on edes lääkärissä todettu hengenvaarallisesti allergiseksi tai allergiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Alkaa kuulostaa samalta kuin aikoinaan tupakkakeskustelyt. Tuoksut on uusi tupakka ja tuoksuja käyttävä on ympärillään oleville hengenvaarallinen, IIK!
Anafylaktinen reaktio onkin hengenvaarallinen. Sitä ei pitäisi vähätellä, vaikka itse olisikin terve.
Joku ehdotti kutsuun mainintaa: Tulethan hyväntuoksuisena. Tarkoittaen hajusteettomuutta, mutta tuolla lauseella taitaa mennä metsään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä vedetään nyt tahallisesti asioita överiksi, kun aletaan esittää, että ei mukamas saisi haista miltään. Ei sellaista ihmistä olekaan, joka ei jollekin haisisi. Meissä jokaisessa on oma ominaistuoksummekin. Sille tuoksumme saunapuhtainakin. Emme vain erota sitä itsestämme emmekä välttämättä läheisistämmekään, kun olemme heidän kanssaan koko ajan tekemisissä. Jokainen saa haista juuri omalta itseltään, eikä tuo tuoksuttomuuden toive edes tarkoita sitä, ettei saisi haista hielle eikä mahdollisesti vaikka hevosenpaskalle jos sellainen haju vaan sattuu juuri silloin jostain tarttumaan.
Kyse on hajusteaineista, siis niistä, joilla ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin tuoksuminen. Ne ei ole puhdistusaineita eikä hiustenlaittoaineita. Ne on vain hajuvesiä ja parfyymeja sun muita kölninvesiä. Joku mies aiemmin narisi partavedestään, että sitä on pakko käyttää, toki sitten on jos on, mutta niitäkin on miedontuoksuisia.
Ihan varmasti saat pestä vaatteesi ja itsesi niillä omilla pesuaineillasi ja laittaa sitä omaa lempidödöäsikin, kunhan jätät ne parfyymit pois. Sitä ne siellä sairaaloissa ja laitoksissakin tarkoittavat. Älkää siis nyt lähtekö tappelemaan turhista. Kukaan ei voi olla täysin tuoksuton, mutta voi olla käyttämättä niitä ylimääräisiä tuoksuttimia yhden juhlapäivän ajan.
Itse en ole astmaatikko enkä yliherkkä tuoksuille, mutta minulla on voimakas hajuaisti ja on yhtä piinaa vaikkapa istua teatterissa lähellä sellaista ihmistä, joka on laittanut runsaasti voimakastuoksuista parfyymiä tai partavettä. En minä halua haistaa sitä koko ajan. En minä ole allerginen lehmänsonnan hajullekaan, mutta haluaako joku muu kenties kökkiä sonnanhajussa monta tuntia tai jonkun imelän pierun hajussa? Liika on aina liikaa. Ei se ihana parfyymituoksu niin ihana ole, kun sitä pitää haistaa koko ajan, aivan kuin joku pitäisi avointa hajuvesipulloa nenän alla kaiken aikaa.
Olet täysin väärässä. Kannattaa käydä niissä FB:n kangasryhmissä katselemassa millaisia vaatimukset tuoksuttomuudesta todellisuudessa ovat, niin putoavat suomukset silmiltä, sillä siellä ihan tosissaan esitetään että monta pesua aiemmin käytetty hajustettu pyykinpesuaine tuoksuu haitallisesti. Ehkä tällaisesta käytöksestä saa jossain piirissä oikeanlaisen perheenäidin leiman, mene tiedä, mutta silti tällaisia on ihan oikeasti olemassa.
Tässä tuoksuttomien häiden tapauksessa potentiaalinen häävieras ei voi mitenkään tietää millä tasolla tuoksuton hänen tulisi olla, ellei sitä ole erikseen määritelty. Sillä joka tällaista haluaa vaatia, pitäisi olla ainakin ymmärrystä mainita että mitä tuoksuvia aineita se koskee. Jos he ovat oikeasti tuoksuherkkiä niin silloin heillä on ihan täysi tieto olemassa myös tästä äärilaidan olemassaolosta ja tyhmempikin tajuaa että vieraiden on silloin varauduttava juuri siihen. Vaikka pyyntö todellisuudessa olisikin suunnattu pelkästään Opiumissa uitetulle anopille.
Ennen ihmiset sietivät kaikenlaisia hajuja, nykyään minä-minä-minä ja minun-minun-minun tunteeni.
...tunteilee hajuveden suurkuluttaja?
Voin sanoa suoraan, että minulle tulisi tuollaisesta pyynnöstä kutsussa melkoinen paine. Ymmärrän tuoksuttomuuden niin, ettei saisi olla MITÄÄN tuoksuja, eli hiuslakka, pyykinpesuaine, dödö yms. KAIKKI pitäisi olla tuoksutonta. Läheisen kohdalla kehtaisin kysyä, että mitä tarkoittaa ja jos tarkoittaa kokonaan tuoksutonta, niin jättäisin juhlat väliin. Tulisi liian kalliiksi. Jos taas pelkästään hajuvesitöntä, niin se on ok. Muutenkin silloin harvoin kun hajuvettä käytän, niin laitan vain yhden suihkauksen, jonka läpi kävelen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset ootte jotenkin vammaisia, niin ilmoittakaa se selvästi eikä tolleen epämääräisen alentuvasti niin kuin tossa aloittajan kertomassa kutsussa esim, että tulkaa tuoksutta. Toi kuulostaa vaan oudolle ja sille, että joku on taas hullu tai vihjailee jotakin negatiivista kutsutuista.
Miksei voisi reippaasti kertoa, mitkä jutut sitä fyysistä tai psyykkistä kärsimystä aiheuttaa ja pyytää, että vieraat huomioi asian. Paljon kivempi vedota ihmisten ystävällisyyteen, kun esittää asia niin kuin sen pitäis olla kaikille täysin selvä jostain epämääräisestä sanaparista, että ihmiset joutuu miettimään mitä toi nyt meinaa ja miksi ja joidenkin luonteiden lukukyky ei edes riitä sivulauseisiin asti ja sitten kohta kaikilla on paha mieli, kun viesti ei mennyt perille.
Mielikuvituksellisempi lukija voi loukkaantua, koska tossa on sekin tulkinta, että kutsuja pitää omaa elämäntapaa parempana ja ei siksi alennu pyytämään suorasanaisesti.
Kaikki nämä väärinymmärrykset ja loukkaantumisen mahdollisuudet otettais pois sillä, että sanottais suoraan asia ja otettais vielä kohteliaasti syy omille niskoilleen.
Tästä ketjustakin näkee, että tuoksuttomuus voi olla todella ylemmyydentuntoista, vihamielistä ja ideologista, vaikka sen ei varmasti tarvitsisi olla sellaista. Ainakin mun faijapuoli on kärsinyt tuoksuista eikä siitä tehty kenenkään muun ongelmaa, käytettiin kaikkea hajustamatonta ja mutsi ja me teinit käytettiin mietoja dödöjä.
Mun puoliso taas pitää tuoksuista ja ostaa mulle hajuvesiä jne. Meillä käytetään jonkin verran hajustettuja tuotteita, paitsi itse en tykkää sitruksisista.
Onko se sitten hajullisten ihmisarvoa kovinkin loukkaavaa, jos yhden kerran jättää ruiskimatta hajulientä juhliin, kun sitä on kutsussa erikseen kohteliaasti toivottu?
Vammaisuus ja hajusteiden yliherkkyys eivät muuten liity toisiinsa millään tavalla.
Voimakkaat hajusteet ja esim hajustetut pesuaineet on kyllä ihme homma. Miksi monet haluaa ihan tietoisesti olla pahanhajuisia kanssaihmisten nenään käyttämällä niitä? Sekin tuoksu mikä mietona voi olla ihan miellyttävä, muuttuu tunkkaiseksi ja ällöttäväksi kun sitä laittaa liikaa. Tosin useimmat pesuaineet ei kyllä tuoksu mitenkään hyvälle edes mietoina pitoisuuksina.
Hyvin helppoa, tuoksuton rolloni kainaloon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tuoksuille yliherkkä ja työskentelen asiakaspalvelussa. Koska asiakaskohtaamiset on lyhyitä ja työpaikalla on hyvä ilmanvaihto, tulee hankalia tilanteita äärimmäisen harvoin.
Juhlat on sitten toinen juttu, jostain syystä ihmiset läträä sinne oikein urakalla tuoksuvia tuotteita ja niiden ihmisten kanssa joutuu olemaan yleensä pienessä juhlatilassa useita tunteja. Menisin siis kaikkiin juhliin mahdollisimman vähän tuoksuvana, vaikka se oma hajuvesi olisi hyvä ja mieto, yhdistetynä kaikien muiden tuoksuihin se kokonaishaju tilassa on yleensä aika pökerryttävä.
Ja lisäys, asiakkaiden kohdalla pahimpia oireita aiheuttavat vahvat pesu/huuhteluaineet, niiden haju voi jäädä pitkäksi aikaa tilaan ja ei-allergisetkin kiskovat ikkunaa auki tai menevät toiseen tilaan jos mahdollista. Eli jättäkää ne hajustetut pesuaineet ja huuhteluaineet pois ihan kokonaan arjessakin, ne haisee pahalle vaikkei olisi allergiaa, mielummin sitä hajuvettä kohtuullinen määrä, kun useimmat hajuvedet kuitenkin tuoksuvat hyvälle vaikka itse niille olenkin herkistynyt.
Tämä! Sitäpaitsi kun käyttää hajustettua sitä ja tätä niin tulos on vain karmea hajujen kakofonia. En keksi yhtään syytä miksi joku pesee noilla hajustetuilla pesuaineilla tai huuhteluaineilla pyykkiään. Ilmeisesti sen takia, koska se halvin kura on hajustettua?
Vastaus viimeiseen kysymykseesi: kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kauheita kirjoituksia. Kuinka moni on edes lääkärissä todettu hengenvaarallisesti allergiseksi tai allergiseksi?
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00531:
Yleistä
Tuoksuyliherkkyydellä (tuoksuherkkyys, hajuherkkyys) tarkoitetaan poikkeavaa reagointia elinympäristön tuoksuille ja hajuille, kuten hajuvedelle, painomusteelle, homeen hajulle ja tupakansavulle. Sitä esiintyy eniten naisilla ja oireet usein lisääntyvät iän myötä. Esiintymisluvut vaihtelevat eri tutkimuksissa 10 ja 40 prosentin välillä. Suuri hajonta johtuu siitä, että tuoksuyliherkkyydellä ei ole kunnollista määritelmää eikä objektiivista toteamistapaa. Lievä herkkyys hajuille ja tuoksuille on tavallista, mutta merkittävää haittaa niistä aiheutuu vajaalle prosentille väestöstä.
Tuoksuyliherkkyys on eri asia kuin hajusteallergia, jossa hajustetut tuotteet aiheuttavat ihokosketuksessa ihottumaa. Kosketusallergioihin kuuluva hajusteallergia voidaan todeta epikutaanitesteillä.
Tuoksuyliherkkyys voi ilmetä esimerkiksi hajuveden aiheuttamana kasvojen punoituksena sekä silmien ja nenän vuotamisena
Jos on tuoksuyliherkkä tulisi se yliherkkyyden aiheuttaja mainita hääkutsussa, sillä suurin osa tuoksuyliherkistä on yliherkkä homeen ja tupakan tuoksulle. Morsiamen tai sulhasen huolen oireista ymmärtää, sillä ei ole mukava olla omissa häissään kasvot punaisina ja silmät vuotavina. Sen sijaan ei ole väliä, jos joku häävieraista saa oireita esimerkiksi juhlapaikan homeen tuoksusta tai hääparin tupakoinnista. Kunhan se hajuvesi jätetään pois!
Sen sijaan hajusteallergia aiheuttaa ihokosketuksessa ihottumaa, joten morsiamen tai sulhasen kannattaa välttää tuoksuvien ihmisten koskettelua.
Oisko juhlavieraissa esim. astmaatikkoja?
Sitä paitsi kaikenlaiset hajusteet ovat myrkkyä elimistölle.
Vierailija kirjoitti:
Voin sanoa suoraan, että minulle tulisi tuollaisesta pyynnöstä kutsussa melkoinen paine. Ymmärrän tuoksuttomuuden niin, ettei saisi olla MITÄÄN tuoksuja, eli hiuslakka, pyykinpesuaine, dödö yms. KAIKKI pitäisi olla tuoksutonta. Läheisen kohdalla kehtaisin kysyä, että mitä tarkoittaa ja jos tarkoittaa kokonaan tuoksutonta, niin jättäisin juhlat väliin. Tulisi liian kalliiksi. Jos taas pelkästään hajuvesitöntä, niin se on ok. Muutenkin silloin harvoin kun hajuvettä käytän, niin laitan vain yhden suihkauksen, jonka läpi kävelen.
Eikai ne hajusteettomat hukkaan mene, käytät loppuun ja sitten uutta tilalle? On muuten oudot häät jos tämä olisi se kallein asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00531:
Yleistä
Tuoksuyliherkkyydellä (tuoksuherkkyys, hajuherkkyys) tarkoitetaan poikkeavaa reagointia elinympäristön tuoksuille ja hajuille, kuten hajuvedelle, painomusteelle, homeen hajulle ja tupakansavulle. Sitä esiintyy eniten naisilla ja oireet usein lisääntyvät iän myötä. Esiintymisluvut vaihtelevat eri tutkimuksissa 10 ja 40 prosentin välillä. Suuri hajonta johtuu siitä, että tuoksuyliherkkyydellä ei ole kunnollista määritelmää eikä objektiivista toteamistapaa. Lievä herkkyys hajuille ja tuoksuille on tavallista, mutta merkittävää haittaa niistä aiheutuu vajaalle prosentille väestöstä.
Tuoksuyliherkkyys on eri asia kuin hajusteallergia, jossa hajustetut tuotteet aiheuttavat ihokosketuksessa ihottumaa. Kosketusallergioihin kuuluva hajusteallergia voidaan todeta epikutaanitesteillä.
Tuoksuyliherkkyys voi ilmetä esimerkiksi hajuveden aiheuttamana kasvojen punoituksena sekä silmien ja nenän vuotamisena
Jos on tuoksuyliherkkä tulisi se yliherkkyyden aiheuttaja mainita hääkutsussa, sillä suurin osa tuoksuyliherkistä on yliherkkä homeen ja tupakan tuoksulle. Morsiamen tai sulhasen huolen oireista ymmärtää, sillä ei ole mukava olla omissa häissään kasvot punaisina ja silmät vuotavina. Sen sijaan ei ole väliä, jos joku häävieraista saa oireita esimerkiksi juhlapaikan homeen tuoksusta tai hääparin tupakoinnista. Kunhan se hajuvesi jätetään pois!
Sen sijaan hajusteallergia aiheuttaa ihokosketuksessa ihottumaa, joten morsiamen tai sulhasen kannattaa välttää tuoksuvien ihmisten koskettelua.
Se ei ole ihan noin yksinkertaista. Yleensä tuoksut ovat lukemattomien kemikaalien koktaileja, joista joillekkin sitten on yliherkkä. Eli sen kemikaaliryhmän aineita voi sitten olla vaikkapa homeessa sekä huuhteluaineessa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi kaikenlaiset hajusteet ovat myrkkyä elimistölle.
Astmaatikko ei synonyymi hajusteallergialle. Itse sairastan pahaa astmaa ja pahimmat oireet tulevat tupakan, tunkkaisuuden ja pahojen hajujen eli huonon sisäilman eli siivoamattomuuden, tuulettamattomuuden ja rakennusmateriaalien tai huonekalujen kemikaalipäästöistä. Sen sijaan parfyymit eivät aiheuta mitään oireita ja käytän niitä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi kaikenlaiset hajusteet ovat myrkkyä elimistölle.Astmaatikko ei synonyymi hajusteallergialle. Itse sairastan pahaa astmaa ja pahimmat oireet tulevat tupakan, tunkkaisuuden ja pahojen hajujen eli huonon sisäilman eli siivoamattomuuden, tuulettamattomuuden ja rakennusmateriaalien tai huonekalujen kemikaalipäästöistä. Sen sijaan parfyymit eivät aiheuta mitään oireita ja käytän niitä itsekin.
Mulla on myös astma ja hajusteet aiheuttaa oireita. Usein joudun julkisessa liikenteessä hakeutumaan kauemmaksi litroittain päällensä hajuvettä kaataneen haisunäädän vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä paitsi kaikenlaiset hajusteet ovat myrkkyä elimistölle.Astmaatikko ei synonyymi hajusteallergialle. Itse sairastan pahaa astmaa ja pahimmat oireet tulevat tupakan, tunkkaisuuden ja pahojen hajujen eli huonon sisäilman eli siivoamattomuuden, tuulettamattomuuden ja rakennusmateriaalien tai huonekalujen kemikaalipäästöistä. Sen sijaan parfyymit eivät aiheuta mitään oireita ja käytän niitä itsekin.
Sama! Astmaatikkona saan pahimmat oireet tupakasta ja pakkasesta ja siivoamattomista sisätiloista, joissa ei tuuleteta sekä pesemättömistä vaatteista. Myös tuo sisäilman kemikaalikuorma esim. tietyistä maaleista ja huonekaluista tulev aiheuttaa oireita. Hajuveden käyttö ei aiheuta oireita, itse suosin hillittyä tuoksua ja laadukkaita parfyymeja. Minulla on todettu myös hyvin vaikea allergia, joka johtaa anafylaktiseen shokkiin ja saan sen tietyistä ruoka-aineista ja pelkästään niitä koskemalla.
Minullakin on astma ja rakastan hajusteita. Hajuvettä käytän aina kun pukeudun vähän paremmin ja joskus ihan muuten vaan omaksi (ja miehen) iloksi. Että ei kyllä voi vetää mitään yhtäsuuruusmerkkiä että astma on yhtä kuin hajusteyliherkkyys. Tupakansavusta, siitepölystä ja kissankarvasta kyllä voin saada hengenahdistusta, mutta en ikinä ole vielä saanut sitä hajusteista.
Vierailija kirjoitti:
Työssäni olen osallistunut satoihin juhliin. Koskaan en ole haistanut mitään hajuvesiä ym. Vaikka varmaan kaikki niitä suihkauttaa. Joskus ulkomaalainen mies voi käyttää dödöä vähän runsaasti. Itse keksisin jonkin tekosyyn olla menemättä noihin häihin, melko varmaa, että muitakin outouksia löytyy. Emme tarjoile kahvia, koska sen tuoksu aiheuttaa morsiammelle pahoinvointia, häissämme ei ole kukkia koska tuoksuvat liikaa, alkoholia ei ole tarjolla koska morsian ei pidä sen hajusta, tarjoamme vain kylmiä tuoksuttomia ruokia ym.
Entäs sitten, vaikka olisi muitakin outouksia? Jos morsiamella on hankalat rajoitteet, pitäisikö häät jättää pitämättä? Kai sitä yhden illan kestää juhlakalun hyvinvoinnin eteen. On muillakin häissään tylsiä ja outoja juttuja, joista kaikki eivät tykkää.
Pitäisin itse kyllä parhaana, että tuoksuasia selitettäisiin kutsussa paremmin. Yleisluontoinen kehotus johtaa siihen, että yksi hankkii uudet pyykinpesuaineet ja dödöt häitä varten, ja toinen ajattelee että tämä koskee vain niitä jotka laittavat liikaa hajuvettä.
Niin. Itse en siedä juurikaan minkäänlaisia hajuja, parfyymia yms saa toki olla, muttei siinä tarvitse olla uinut, ei sitä liikaa saa laittaa. Ihan vähän vain. Ihmiset ovat allergisia.